Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager (Lijn/Programma/Project)

Interim Manager (Lijn/Programma/Project)

Werkervaring interimmanager

Periode: Jan 2013-heden.
Functie: Programma Manager Verandering / Productgroep Manager.
Bedrijf: Gemeente Den Haag.

Opdracht: MT-lid: DtD leiding aan Productgroep IDC/A Service Operations (ong 100 FTE).
Programma manager Verandering/ Reorganisatie. Plv Cluster manager IDC/A (253 FTE).

Taken en Verantwoordelijkheden:
Productgroep Manager:
• Dagelijkse leiding over Product Groep Service Operations.
• Als Productgroepmanager verantwoordelijk voor het gehele Service Management
• SO bestaat uit 4 afdelingen: Technisch Applicatie-, Server-, Datacenter en Infra Beheer.(Expertise gebieden: Operating Systems, Apps, servers, DB’s Wan, Lan, Tel).
• Verantwoordelijk voor alle contract en leveranciers management gerelateerde zaken.
• Continue ontwikkeling van de professionaliteit en werksfeer. Het beste uit afde-lingen en medewerkers halen, coachen en zet mensen in op hun sterke competenties.
• De Product en Service Catalogus opzetten en beheren inc doorbelasting.
• Voeren van POP-, Fuge’s gesprekken en overige personeelsbeleid.
• Zorgdragen voor transparante kostenoverzichten ihkv budgetteringen (48,8 mln)TCO
• Verantwoordelijk voor de continuïteit van de “Run”.
• Inhoudelijke discussie kunnen voeren met vakspecialisten (oa architecten).
• Opstellen van afdelingsplannen adhv Targetstellingen en uitdagende, maar realisti-sche doelen.
• Opstellen Jaarplan en ICT Roadmaps (Agile en Scrum methodiek).
• Zorgdragen voor een optimale service (SLA), support alsmede Quality Assurance.
• De informatiehuishouding aan te passen aan de eisen van onze klanten en omgeving.
• Inrichten en verbeteren van werkprocessen, opleveren van standaarden.
• Op tactisch/strategisch niveau maken en bewaken van de afspraken met klanten en (toe)leveranciers van de IDC/A organisatie.
• Verantwoordelijk voor in beheer nemen van ontwikkelde programma’s onder architectuur (transitie naar beheer).
• Verantwoordelijk voor (Europees) aanbestedingen van ICT-diensten en producten
• Focus op recente en moderne toegepaste Enterprise architecture technieken, metho-dieken, producten en diensten binnen het vakgebied. Permanente educatie.
• Continu sturen op verbeteringen in kwaliteit, medewerkers, processen, ondersteunende systemen en samenwerkingsverbanden aan te brengen.(Continuïteit mngt)
• Implementeert vernieuwingen/verbeteringen komend vanuit Programma Verandering.
• Functies: Lijn management, Programma management, Project management, Service (De-livery) Management, Proces Management, Contract & Leveranciers management.

Programma manager Verandering/Reorganisatie.
• Ontwikkelen, opstellen en uitdragen van Visie en Strategie voor het gehele ICT beleid.
• Leiding geven aan en verantwoordelijk voor Programma veranderingen/reorganisatie.
• Sturing geven aan onderliggende projecten.
• Voorzitter/deelnemen in div. stuurgroepen, borgen opdrachtgeverschap.
• Zorgdragen voor alle relevante documentatie en communicatie (Projectbrief, pid, planning, nieuwsbrief, ed.).
• Zorgdragen voor draagvlak bij stakeholders en overige belanghebbenden.
• Tegenstellingen managen
• Zorgdragen voor voldoende resources
• Inhoudelijke discussies voeren met Projectleiders en managers.
• Stemt de activiteiten af met aanverwante processen, projecten en afdelingen.
• Vastleggen van de verantwoordelijkheden in de organisatie over inrichten van de structurele afstemming met de gebruikers en management.
• Instaat zijn om in het kader van vernieuwingen en verbeteringen ook naar het grotere belang te kijken (helikopterview.
• Verantwoordelijk voor contracten, resultaat, planning en Budget.
• Legt voortgangsverantwoording af over de behaalde resultaten en planning.
• Inrichten van informatiestromen en governance modellen.
• Als voorzitter van het programma overleg en zorgt voor verslaglegging.
• Bewaakt de kwaliteit dmv Earned Value Management, Project Assurance en audit.



Periode: okt. 2012 – jan. 2013.
Functie: IT Service Manager.
Bedrijf: ’s Heerensloo: Instelling voor mensen met geestelijke beperkingen met permanente en/of tijdelijke dissonanties. Meer dan 900 locaties en 21.000 medewerkers wo groot deel vrijwilligers.

Opdracht: Het signaleren, analyseren en afhandelen van klantvragen, klachten en complimenten op het gebied van kwaliteit en inhoud van de ICT dienst-verlening op strategisch en tactisch niveau. Levert een bijdrage aan de verbetering van het niveau van dienstverlening door (functionele)wensen en ontwikkelingen juist in te schatten en onder de aandacht van het strategisch management te brengen.

Taken en Verantwoordelijkheden:
• Stemt de activiteiten af met aanverwante processen en projecten.
• Instaat zijn om in het kader van vernieuwingen en verbeteringen ook naar het grotere belang te kijken (helikopterview).
• Leidt initiatieven om verbeteringen in kwaliteit, processen, ondersteunende systemen en samenwerkingsverbanden aan te brengen.


Periode: jan. 2012 – sep. 2012.
Functie: IT manager Servicemanagement (Int.) / Programma manager Transitie Regie Org.
Bedrijf: Aegon: Bank- en Verzekeringsmaatschappij.

Opdracht: Leidinggeven aan (internationale) afdeling Service Management, professionals en/of specialisten (70 FTE). Verantwoordelijk voor de teameffectiviteit en het nakomen van afspraken met betrekking tot klanttevredenheid, productie, vakmatige kwaliteit, kosten en vernieuwingen van Service Management afdeling. Zowel mensen als processen moeten worden ingepast in nieuwe structuur
Zorgdragen voor het implementeren van nieuwe organisatie model en medewerkers na reorganisatie.

Taken en Verantwoordelijkheden:
Manager Service management:
• Dagelijkse leidinggeven aan afdeling Service Management vanuit duidelijke kaders en richting geven aan en duidelijkheid geven over rollen en verantwoordelijkheden. Afdeling bestaat uit: Contract & Leveranciers managers, (Sr) Service Managers, Slm-ers, Service Coördinatoren, Licenses & Proposal management, Ketenmanagers, Helpdesk en (Wintel, infra) en (internationale) Service Desk (applicatief)indirect Datacenter en functioneel beheer.
• Verantwoordelijk voor alle contract en leveranciers management gerelateerde zaken.
• Continue ontwikkeling van de professionaliteit en werksfeer. Het beste uit het team (keten)halen en zet mensen in op hun sterke competenties met als ambitie het beste team (keten) in de markt te worden.
• Gericht anderen te laten groeien en bloeien. Gunt de ander het succes, coachen, helpt en steunt in het realiseren van persoonlijke ontwikkeling/doelstellingen van de medewerker en collectieve doelen van het team.
• Afstemming tussen gebruikers en (internationale)leveranciers, Continuïteit van de “Run”, Slagvaardig oplossen van Incidenten- & Problemen, Transparante diensten (service catalogus), Transparante kosten en Licenties.
• Capaciteit en workload van het team managen.
• Met een nieuwsgierige blik naar zaken kijken, buiten de geijkte paden te treden. Kijkt van buiten naar binnen en zet een strategie neer waarin resultaat voor de klant, kostenbewustzijn en “goed is goed genoeg” telt. Toont in dit kader voor-beeldgedrag.
• Recente en moderne toegepaste architecturen, technieken, methodieken, producten en diensten binnen het vakgebied. Dit betekent permanente educatie op deze gebieden.
• Fungeren als project auditor/ assurance adviseur tbv andere (deel) projecten.
• Stelt adhv Targetstellingen mbt te behalen kwalitatieve en kwantitatieve resultaten, een afdelingsplan op, bewaakt de voortgang en stuurt zonodig bij.
• Eenduidige en transparante formulering van (BackOffice) diensten
• Als voorzitter van het MT-SM zorgt voor verslaglegging.


Programma Manager Transitie naar Regie org:
• Leiding geven aan en verantwoordelijk voor Programma veranderingen/transitie.
• Leidinggeven aan onderliggende projecten.
• Voorzitter/deelnemen in div. stuurgroepen, borgen opdrachtgeverschap.
• Zorgdragen voor alle relevante documentatie (Projectbrief, pid, planning ed.).
• Afstemming tussen gebruikers/diensten, draagvlak bij stakeholders en leveranciers.
• Zorgdragen voor voldoende resources
• Inhoudelijke discussies voeren met Projectleiders en managers.
• Stemt de activiteiten af met aanverwante processen en projecten.
• Vastleggen van de verantwoordelijkheden in de organisatie over inrichten van de structurele afstemming met de gebruikers en management.
• Instaat zijn om in het kader van vernieuwingen en verbeteringen ook naar het grotere belang te kijken (helikopterview)
• Verantwoordelijk voor resultaat, planning en Budget.
• Proces- c.q. projectbesturing (beleidsvertaling en –uitvoering, relaties, project-management).
• Legt voortgangsverantwoording af over de behaalde resultaten en planning.
• Inrichten van informatie stromen en governance modellen.
• Als voorzitter van het programma overleg en zorgt voor verslaglegging.
• Bewaakt de kwaliteit dmv Earned Value Management, Project Assurance en audit.
• Opstellen projectplan en roadmaps (Agile en Scrum methodiek).

Periode: Dec. 2007- dec. 2011.
Functie: Cliënt Service Manager / Programma manager inrichting Regie.
Bedrijf: Achmea/Interpolis: Gefuseerde verzekeringsmaatschappij.

Opdracht: Vertalen van Business (Case) vragen (divisie Zorg) in ICT oplossingen. Opstellen en acteren als onafhankelijke intermediair tussen business Leiden Programma/project binnen Achmea IT. Controle op voorgang en daar waarnodig sturen cq escaleren.(MT/Sector niveau).


Programma/Project Manager:
• Verantwoordelijk voor invoering CMMI level 2, grote nieuwbouw projecten en grote implementatie van enterprise systemen op ICT en telefonie alsmede inrichting Regie organisatie.
• Verantwoordelijk voor Resultaat, Planning en Budget.
• Aansturen en begeleiden van overige programma-/project Managers.
• Stemt de ICT planningen af op de planning- en controlecyclus van de divisie en leveranciers.
• Inventariseert, analyseert en beoordeelt het belang van nieuwe innovaties, ontwik-kelingen en/of projecten bij de verschillende divisies tbv ICT en haar leveranciers.
• Onderhoudt de contacten met de business, programma-/projectleiders, service en informatiemanagers bij de divisie voor de activiteiten en het beleid van ICT en haar externe leveranciers.
• Fungeert als centraal aanspreekpunt op het desbetreffende ICT terrein en klanten.
• Creëert mogelijkheden om een verbinding te maken tussen de huidige producten dien-sten/ service catalogus (PDC) en te ontwikkelen of te realiseren diensten (infor-matie mgnt/makelaar).
• Zorgt voor het inbrengen van visies, standpunten en voorstellen tbv verbetering kwaliteit dienstverlening van de ICT organisatie.
• Geeft regelmatig voorlichting, zowel schriftelijk als door middel van presentaties, over de verbinding van de bijdrage van ICT tbv de wensen van de opdrachtgevers, leveranciers; begeleidt klanttevredenheid onderzoeken, etc.
• Adviseert over nieuwe en innoverende activiteiten binnen organisatie onderdelen.
• Verzorgt een optimale communicatie tussen stakeholders, klanten en ICT op het niveau van klant – leverancier.
• Soft skills kennis van de werkterreinen en van de daaraan gerelateerde uitvoe-ringstaken.
• Vaardigheid in het omgaan met tegengestelde belangen en dit goed kunnen neutrali-seren en kanaliseren en tactvol kunnen zijn.
• Vaardigheid in het voeren van intern en extern internationaal overleg ihkv rela-tiemanagement en geleverde prestaties.
• Bestuurlijk gevoel met betrekking tot de verhouding opdrachtgever – opdrachtnemer en onderlinge politieke verhoudingen.
• In staat een relatienetwerk op te zetten en te onderhouden. Snel en laagdrempelig contact maken. Tegenstellingen kanaliseren en beïnvloeden van alle Stakeholders.
• Draagvlak creëren bij divisies (klant)en opdrachtnemers (en leveranciers) voor het doorvoeren van nieuwe ontwikkelingen.

Cliënt service Manager:
• Strategische contacten vanuit OPS met divisies, vertalen businessvragen naar IT-oplossingen.
• Opstellen van budgetplan en service plan.
• Analyseert en communiceert (beleids) informatie met het doel vanuit het ICT bij te dragen aan (informatie)beleidsvorming en de ontwikkeling van de divisies.
• Opstellen en onderhouden van een service catalogus(PDC)per klantgebied icm CSM BS.
• Proactief uitleggen aan klanten van ICT beleidskeuzes en ontwikkelingen die een impact hebben op de klantorganisatie en VV.
• Op de hoogte zijn en blijven van de klantontwikkelingen op ICT – vlak.
• Intake bij klant: in kaart brengen van klantvraag en klantbehoefte en deze vertalen naar functionele business requirements.
• Beïnvloeden van de klantorganisatie bij het maken van keuzes die leiden tot organisatievoordelen en standaardisatie.
• Bewaken van offertes, SLA´S en contracten conform de klantbehoefte worden opgesteld.
• Signaleren van collectieve klantbehoeftes (klantvragen die niet als standaard dienst in de dienstencatalogus voorkomen) en initiëren innovatie diensten catalogus.
• Periodiek bespreken van klanttevredenheid (Service Rapportages, SLA’s).
• Organiseert de afstemming tussen beleid en uitvoering.

EBPI (2007) Project Manager (Tactisch)
Situatie: Nieuw bedrijf die het beheer moet gaan doen voor de overheid tbv Taxonomie project. Was nog enkele structuur (opdracht binnen halen).
Taak: Opzetten van een IT beheer organisatie, personeel profielen definiëren en aannemen. Beheeropdracht binnen halen. Spoed opdracht
Aktie: ITIL beheerprocessen helemaal uitgeschreven en profielen gemaakt, personeel geworven.
Resultaat: Beheerorganisatie staat en opdracht is binnen gehaald.

Rijkswaterstaat (2007) ITSM (tactisch)
Situatie: Reorganisatie en outsourcing van diensten van decentraal naar centraal.
Taak: Inrichten van de IT-Divisie Water tbv nieuwe organisatie (moeilijkste divisie). Spoedopdracht ivm ziekte medewerker
Aktie: Inrichten en afstemmen van (ITIL) beheerprocessen.
Resultaat: RWS is nog steeds aan het reorganiseren.

Getronics: (2007-2007) ICT Manager Infra Beheer & Connectiviteit (tactisch)
Situatie: Leiding en optimaliseren van (ge-outsourced) dienstverlening.
Taak: Lijnmanagement nadruk op optimaliseren en SLA halen.
Aktie Dicht op de medewerkers zitten, situatie (business) uitleggen.
Resultaat: Doelstellingen gehaald (SLA), vaste manager ingewerkt.

HTM: (2006-2007) Project Manager (strat/tactisch)
Situatie: Invoering OV Chip kaart; Commercialisering OV.
Taak: Inrichting afdeling SCB en organisatie voorbereiden op commercialisering.
Aktie: Alle pijnpunten beschreven en contracten opgesteld.
Resultaat: OV-chip kaart ingevoerd, commercialisering (uitgesteld).

Aegon 2(2006-2007) ICT manager Front Office (tactisch)
Situatie: Afdeling nog zwevend in de organisatie en onderdruk
Taak: Inregelen ASL/BISL Afdeling uitbouwen en positioneren voor de toekomst
Aktie: Lijnmanagement nadruk op directie overtuigen van belang van BISL.
Resultaat: Afdeling is gepositioneerd en opvolger ingewerkt.

Aegon 1(2005-2006) ICT marketing manager Intermediair (tactisch)
Situatie: Afdeling zwevend na reorganisatie; ketenintegratie.
Taak: Multidisciplinaire afd. opzetten en uitbouwen,inrichten ketenmanagement.
Aktie: Lijnmanagement met nadruk op people management en keteninrichting.
Resultaat: Afdeling werd werkend, begin van keten integratie.

Min v BZ (2004-2005) Service Manager (tactisch)
Situatie: Inrichten C2000 en GMS, icm inrichting van veiligheidsregio’s.
Taak: C2000 per veiligheidsregio procedureel inregelen.
Aktie: Afstemmen met gedelegeerde van veiligheidregio’s van procedures.
Resultaat: C2000 geïmplementeerd.

(2000-heden) Directeur/ eigenaar (strategisch)
Situatie: Eigen bedrijf voor het MKB: veel internationale MKB bedrijven.
Taak: Dagelijks up and running van IT systemen.
Aktie: Wekelijks en op afroep (incident & calamiteit) IT-beheer.
Resultaat: Bedrijf bestaat nog steeds inmiddels als interim management bureau.

Compilare Services BV(1998-1999) Directeur/Eigenaar (strategisch)
Situatie: Compagnonschap voor het MKB: veel MKB bedrijven wo: Advocaat-, assurantiekantoren ed. Groothandel (outsourcing India).
Taak: Dagelijks up and running van IT systemen en leveren van diensten.
Aktie: Wekelijks en op afroep (incident & calamiteit) IT-beheer.
Resultaat: Bedrijf bestaat nog steeds inmiddels op consultancy geen MKB meer.

De Goudse(1999-2000) Unit Manager (tactisch)
Situatie: Slecht functionerend helpdesk moet worden gereorganiseerd.
Taak: HD moet (10 FTE) weer worden prestatiegericht worden.
Aktie: Lijnmanagement met nadruk op kwaliteitimpuls personeel/-procedures.
Resultaat: Helpdesk is een goed lopende afdeling geworden.

De Goudse(1997-1999) Programma Manager (tactisch)
Situatie: Slecht werkende beheerafdeling moet worden gereorganiseerd.
Taak: Leiden van diverse programma’s en projecten.
Aktie: Cursussen en training voor medewerkers, procedures en afspraken inregelen en optimaliseren (Itil / SM processen ingericht).
Resultaat: Beheer is conform ITIL/SM is een goed lopende afdeling geworden.

Sony Nederland(1996-1997) Programma Manager (tactisch)
Situatie: Outsouricing Europese datacenters en IT afdelingen.
Taak: Internationale outsourcing programma als NL.
Aktie: Afstemming in NL en Engeland.
Resultaat: IT afdeling gedecimeerd (sterfhuis) conform doelstellingen.

Sony Nederland (1991-1996) Afdeling Manager (tactisch)
Situatie: Systeembeheer stond nog in de kinderschoenen, ITIL was net ontwikkeld.
Taak: Structuur in het beheer maken dmv processen en SLA afspraken.
Aktie: Afstemming SLA afspraken en ITIL introduceren.
Resultaat: ITIL processen Introduceren.

Diverse (1988-1991) systeembeheerder (operationeel)
Situatie: Voornamelijk Helpdesk en Systeembeheer werkzaamheden
Taak/aktie uitzendwerk

Opleiding interimmanager

Opleiding: HEAO-BI, HAVO, MAVO.

Aanvullend Opleiding: AOV, AMBI, ITIL, Prince 2, ASL/BiSl, CMMI.

Studerend voor: Hogere Bedrijfskunde II.
MBA.
Up to date van alle vak gerelateerd literatuur en technieken.

Aanvullende vak-cursussen
Bedrijfskunde & Management (HBO+):
Organisatie & Management.
Strategische Bedrijfsprocessen.
Strategisch Marketing Management.
Strategisch Verandermanagement.
Strategisch Lijn Management.
Management van Bedrijfsprocessen.
Bedrijfskunde voor IT.
MBA in 1 dag.

Kennisgebieden ICT Management:
Programma management voor hoger management.
Service Management.
Inrichting Regievoering.
Procesverbetering in de ICT Management.
Organisatieaspecten van de automatisering.
Zorgdragen voor Project Quality Assurance.
Change Acceleration Program.
Lean, Agile, Scrum.

Diverse Management:
Klantgericht en vriendelijk han¬delen.
Omgaan met stress situaties.
Time management.
Succesvol Argumenteren.
Communicatie vaardigheden.
Diverse management trainingen tbv midden en hoger management.
Persoonlijkheidtrainingen.
Six Sigma/ 7S model.

Diverse:
Mind Mapping, Speed Reading.
Persoonlijkheidstrainingen oa: Mentale Weerbaarheid/NLP.
Management Drives.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Als Register Interim Manager heb ik tientallen jaren diverse afdelingen (MT-Lid) en projecten geleid binnen uiteenlopende (internationale) commerciële organisaties.
Ik ben betrokken, oplossingsgericht, creatief en positief ingestelde Programma/project manager. Door mijn open en enthousiaste professionele houding ben ik in staat om mensen te stimuleren samen te werken en de juiste stappen te laten nemen om resultaat te bereiken. Daarnaast communiceer ik gemakkelijk, ben invoelend en heb een onderzoekende geest. Ik ben een snelle denker en daarbij in staat om verbanden te leggen met andere terreinen om zo de kern snel op tafel te brengen. Een vriendelijke zakelijke stijl en de zorg voor duidelijke afspraken helpen mij om resultaat te bereiken. Ik ben doelgericht zonder daarbij het menselijk aspect uit het oog te verliezen. In een dynamische of veranderende omgeving ben ik op mijn best. Door mijn kennis en doorzettingsvermogen kreeg ik vaak de meest gevoelige projecten tot mij. Uiteraard is mijn kennis mbt systemen aanwezig en op het niveau wat van een professionele Interim Manager mag verwachten en ben goed instaat de vakspecialisten uit te dagen dmv gerichte vraagstellingen. Ik kan goed schakelen tussen technische medewerkers en Directies.
Stressbestendig, teamspeler/-builder, motiverend, analytisch, doelgericht, vooruitstrevend, visie, pragmatisch en uitstekende mensenkennis, betrouwbaar en toegewijd

Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: