Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim verander/project manager

Interim verander/project manager

Werkervaring interimmanager

Na een opleiding als bedrijfskundige (Universiteit Twente, 1992) ben ik steeds actief geweest in het luik van commercie, projectmanagement, finance & management consultancy waarbij diplomatie, inhoud en mensenwerk kenmerkend is voor alle vier de gebieden. Ik ben sterk klant- en resultaatgericht en weet dat ik dat alleen bereik door goed te organiseren, samen te werken en te inspireren. Ik ben goed in het terugbrengen van complexe vraagstukken in overzichtelijke elementen, financieel/analytisch onderbouwen van keuzes, contracten te vormen, helder te presenteren en de realisatie daarvan te managen, begeleiden en/of uit te onderhandelen.

Sectoren Aandachtsgebieden en rollen
• Bouw- en bouwmateriaalbedrijven
• Architecten en Ingenieursbureaus
• Productiebedrijven
• ICT-bedrijven en Media
• Overheid en Banken • Projectmanagement
• Business development & sales
• Business controlling
• Outsourcing & inkoop
• Corporate finance / M&A

Ervaring

V.O.C. Business Group BV 2006 – 2012
Interim projectmanagement, business development & sales, corporate finance en management consultancy.

2012 Procesmanager fusie - a2o architecten
• Situatie: een drietal onafhankelijke architectenbureaus wilden fuseren tot een gezamenlijk stedenbouwkundig bureau
• Verantwoordelijk voor procesmanagement, gezamenlijke financiële forecast concept contractvorming en afstemming tussen partijen
• Resultaat: verwachte eindsituatie qua fusie bij iedere partij helder, eerste gezamenlijke inschrijving op tenders

2012 Procesmanager financiering - Bedrijf in pre- en in-employment screenen
• Situatie: bedrijf zoekt co-investeerder om groei te kunnen financieren
• Verantwoordelijk voor het opstellen van investment memorandum en benaderen van enkele kandidaat co-investeerders
• Resultaat: geen nieuwe co-investeerder, wel bank die meedoet

2012 Verandermanager – Dancohr Corporation
• Situatie: bedrijf actief in schoonheidsartikelen en productinnovaties werden niet conform planning opgeleverd
• Verantwoordelijk voor het verbeteren van het innovatie- en productontwikkelingsproces (sneller en beter)
• Resultaat: nieuwe wijze van productinnovatieaanpak en betere borging tussen marketing, product / inkoop en R&D


2012 Business development manager - RvL techniek
• Situatie: bedrijf wilde een op maat gemaakte light tuner ter aansturing van LED-verlichting uitrollen naar andere markten / klanten
• Verantwoordelijk voor het opzetten van de waardepropositie en zorgen voor de eerste leads
• Resultaat: meerdere offerten uitgebracht variërend voor aansturing van LED-verlichting van loopbrug tot en met een pretparkattractie

2007 - 2011 Business development & implementatiemanager - Universiteit van Maastricht
• Situatie: Universiteit van Maastricht en Hasselt coördineren programma Strategisch Innoveren met als doel het versterken van het innovatievermogen van het MKB & KMO’s
• Verantwoordelijk voor het acquireren van bedrijven en de uitvoering van het programma bij de betreffende bedrijven
• Resultaat: meer dan 100 MKB bedrijven begeleid bij het opzetten van hun strategie-, marketing-, internationalisatie-, of procesverbeterplannen, evenals het begeleiden bij de implementatie hiervan

2009 Procesmanager verkoop - Snijders Elektrotechniek BV
• Situatie: eigenaar wilde zijn bedrijf verkopen, 50 medewerkers
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiememorandum, benaderen van kandidaat kopers, verzorgen van management presentatie, opstellen van de letter of intent en begeleiden bij due diligence tot closing
• Resultaat: bedrijf verkocht

2009 Procesmanager fusie - Monetarius accountants
• Situatie: een viertal onafhankelijke accountantskantoren uit verschillende plaatsen wilden onderzoeken of men kon komen tot één regionale speler
• Verantwoordelijk voor het begeleiden van het proces en afstemming tussen partijen
• Resultaat: partijen kozen wel overwogen om niet met elkaar te fuseren

2009 Consultant procesverbetering – Euroned
• Situatie: de uitrol van het nieuwe softwareprogramma verliep niet 100% oké en men scoorde slechter op klanttevredenheid
• Verantwoordelijk voor het realiseren van verbeterideeën om de uitrol sneller en beter uit te voeren
• Resultaat: invoering van een andere wijze van plannen en meer borging va het proces

2008 Procesmanager koop - Yomo holding
• Situatie: bedrijf werd een investering in een aandelenpakket aangeboden in een ICT handelsbedrijf
• Verantwoordelijk voor het bepalen of deze investering interessant was voor het bedrijf (commerciële en financiële due diligence)
• Resultaat: geadviseerd vanwege hoog risicoprofiel om acquisitie niet te doen. De klant heeft het advies gevolgd.

2007 Verander /implementatiemanager - KPN (Sympac)
• Situatie: dochter van KPN (Sympac) was bezig met de ontwikkeling van een nieuwe dienst voor haar internationale klanten
• Verantwoordelijk voor de invoering van de bijbehorende waardepropositie, in samenspraak met teamleden van de verschillende stakeholders
• Resultaat: oplevering van de waardepropositie binnen de gestelde tijd

2006 Consultant procesverbetering - KPN (W&SO)
• Situatie: bij twee afdelingen van W&SO werden innovaties niet binnen de gestelde tijd uitgevoerd
• Verantwoordelijk voor het realiseren van verbeterideeën om innovaties sneller en beter uit te voeren, samen met de medewerkers van de afdelingen, interviews met interne klanten, leveranciers en andere stakeholders
• Resultaat: oplevering van procesverbeteringsplannen

2006 Verandermanager / financial controller - Yomo holding
• Situatie: bedrijf in drie jaar tijd gegroeid tot een internationaal miljoenenbedrijf, boekhouding nog gebaseerd op startfase
• Verantwoordelijk voor het herinrichten van de financiële administratie in Exact (grootboeknummers), opzetten van doorbelastingen, budgettering en afstemming met DGA en boekhouder
• Resultaat: invoering van een professioneel budget- en boekhoudsysteem met maandelijkse rapportages

2006 Business controller - Nedcoal
• Situatie: investeerder in start-up. Start-up had een procedé ontwikkeld om huisafval te scheiden en waarbij een deel zou worden erkend als ‘fossiele‘ grondstof. Hierdoor als grondstof voor kolencentrales toelaatbaar zonder additionele vergunningen
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het business plan en financiële forecast
• Resultaat: minder winstgevendheid dan was aangegeven


Solving/IMCG BV, 1999 - 2005
Interim projectmanagement, corporate finance en management consultancy.

2005 Managing consultant - Sodexho Nederland
• Situatie: vraag was moeten wij ons ontwikkelen van single-service dienstverlener naar een multi & integrated service dienstverlener
• Verantwoordelijk voor het opstellen van de strategische heroriëntatie plan, marktinterviews, financiële en risicoanalyses
• Resultaat: oplevering van strategisch advies en het advies is gevolgd

2005 Proces management koop - Bouwgros
• Situatie: bedrijf (€ 30 miljoen omzet) was verlieslatend en holding CFO wilde het bedrijf kopen (management buy out)
• Verantwoordelijk voor het procesmanagement, opstellen forecast model, arrangeren financiering bij banken, onderhandeling ten aanzien van koopprijs, begeleiden due diligence van PWC en PLP-advocaten
• Resultaat: koop gerealiseerd

2005 Bid manager - United Service Group
• Situatie: bidmanager was ziek uitgevallen, USG was samen met Getronics in een tender proces voor de insourcing van de reproproductiestraat en postcentra van een grote financiële dienstverlener (120 FTE)
• Verantwoordelijk voor aansturing project team, business case en risicoanalyse, interne afstemming met stakeholders (CEO/CFO/Getronics) Resultaat: bid op tijd ingediend en goede relatie met Getronics behouden

2005 Procesmanager waardebepaling- PCM (AD / huis-aan-huisbladen)
• Situatie: de AD krant ging fuseren met kranten van Wegener, de huis-en-huisbladen gingen niet mee met de fusie maar behoorden wel tot dezelfde juridische entiteit. Het betrof de waardering van een niet kopstaartbedrijf
• Verantwoordelijk voor het waarderen van de huis-en-huisbladen activiteiten, inclusief interviews met vergelijkbare bedrijven en rapportage aan RvB
• Resultaat: oplevering van het waarderingsrapport

2003 - 2004 Projectmanager - ABN AMRO (FMS)
• Situatie: november 2003 was FMS (facilities) gestart met het programma KING en ‘outsourcing’ van de laatste blue colour activiteiten (250 FTE) maakte hier onderdeel vanuit. Door deze uitbesteding kon men 150 FTE boventallig verklaren, Er was een harde deadline voor de adviesaanvraag bij de OR en de vorige projectmanager was op non-actief gesteld
• Verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitbesteding, contractvorming en implementatie van de demand organisatie. De voorbereiding betrof onder andere toewijzen personeel aan de vijf kavels, invoeren productiemeetsystemen, ontwerpen verbeterinrichtingen, opstellen contracten inclusief vendor rating systeem en KPI’s. Aansturing van een projectteam van tien personen en realiseren buy-in bij stakeholders als HR, OR, Finance, Audit, Risk Control, Legal, SDS
• Resultaat: uitbesteding voor deadline gerealiseerd

2003 Managing consultant - Movares
• Situatie: RvB wilde het bedrijf verder laten groeien in het buitenland en men wilde hiervoor de buy-in en toestemming hebben van de aandeelhouders
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het internationale roll-out strategieplan waaronder het opzetten van business modellen, effect op financiering en organisatiestructuur, implementatieplan en oordeel over haalbaarheid
• Resultaat: oplevering van het roll-outplan en men kreeg akkoord om het internationaliseren verder te onderzoeken. Vanuit die rol meegedraaid als adviseur voor de RvB en zelf mogelijkheden in Italië ter plaatse onderzocht

2003 Procesmanagement verkoop Witt & Sohn
• Situatie: Nederlandse dochter PSB (ventilatoren parkeergarages) was in slecht weer terechtgekomen, manager op non-actief gesteld en men wilde er in Duitsland vanaf
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiememorandum, benaderen van kandidaat kopers, begeleiden bij het opstellen letter of intent en leverancierscontracten tussen koper en Witt en begeleiding tot closing
• Resultaat: verkoop van het bedrijf inclusief leverancierscontracten

2003 Managing consultant - Vredestein
• Situatie: Vredestein verkeerde in een situatie dat men onder de solvabiliteitseisen van de banken dreigde te geraken. De CEO wilde per dochter weten wat de strategische waarde was
• Verantwoordelijk voor het opstellen van een turnaround plan voor een business unit waaronder uitwerken van de financials en haalbaarheid voor strategische opties als desinvesteren, reorganiseren, alliantie en investeren
• Resultaat: oplevering van het turnaround plan en het verzoek om een aantal routes te onderzoeken met buitenlandse partijen


2002 - 2003 Business controller - Arbeidsvoorziening (ICT)
• Situatie: januari 2002 werd er gestart met de opsplitsing, verzelfstandiging en verkoop van de business lines ICT, Uitzendpool en nog drie kleinere activiteiten van Arbeidsvoorziening (omzet € 100 miljoen)
• Verantwoordelijk voor opstellen van meerjarenprognose en waardebepaling van de verschillende onderdelen. Afstemmen met Ministerie van Financiën. Opstellen splitsingsbalans en zorgdragen voor de splitsing naar de verschillende business lines. Bepalen van het prijsbeleid voor de (zelfontwikkelde) applicaties naar de klanten op basis van toegerekende kosten, aantal gebruikers, etc.. Begeleiden invoering van de financiële administraties (Exact) bij de business lines en zorgen voor adequate financiële rapportages en budgettering. Bij verkoopproces verantwoordelijk voor dataroom en toelichting financiële cijfers aan kandidaat kopers
• Resultaat: akkoord vanuit Ministerie van Financiën en oplevering van financiële rapportage systematiek

2002 Managing consultant - Banksys (België)
• Situatie: twee clearing bedrijven (Mister Cash en Banksys) waren gefuseerd en de twee financiële afdelingen moesten worden geïntegreerd
• Verantwoordelijk voor het opleveren van het draaiboek voor het integreren van de twee financiële afdelingen. Financiële procesanalyse en verbetervoorstellen in de financiële processen debiteuren, crediteuren, general ledger, budgettering & rapportage en clearing & settlement
• Resultaat: oplevering integratieplan plus verbetervoorstellen

2002 Business controller - Woningraadgroep (Aedes)
• Situatie: de Woningraadgroep had besloten zichzelf op te heffen en alle diensten (ICT, juridisch, etc.) onder te brengen bij marktpartijen
• Verantwoordelijk voor de beoordeling van de business plannen van het management en waardebepalingen in verband met fiscale verantwoording
• Resultaat: oplevering van second opinion en waardebepalingen

2001 Business controller – Egeria (private equity)
• Situatie: namens Egeria inventariseren van mogelijkheden om rendement te verbeteren bij een verlieslatende investering (Het Verre Oosten(food))
• Verantwoordelijk voor ABC-kostprijsanalyse op bestaande producten
• Resultaat voorstellen voor prijs- en conditie aanpassingen

2001 Business controller - Budget rent-a-car (Nederlandse franchiser)
• Situatie: bedrijf was zwaar verlieslatend en een bankensyndicaat zat met aanzienlijke kredieten in het bedrijf. Het bankensyndicaat wilde weten of het bedrijf wel de slag zou maken naar een winstgevende situatie
• Verantwoordelijk voor het beoordelen van het herstructureringsplan van het management en het opzetten van contingency plan in geval van dreigend faillissement
• Resultaat: oplevering van second opinion en contingency plan

2001 Procesmanager fusie - Surgical company
• Situatie: twee medische apparatenhandelsbedrijven wilden fuseren tot één nieuw bedrijf
• Verantwoordelijk voor procesmanagement, onderhandeling tot contractvorming, wederzijdse commerciële due diligence en overleg en afstemming met DGA’s, accountants en advocaten
• Resultaat: fusie gerealiseerd

2000 Business controller - Wolter & Dros
• Situatie: binnen de moeder, TBI, was er een nieuw beleid geïntroduceerd en dochters moesten een meerjaren business plan overleggen.
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het eerste meerjaren businessplan inclusief forecast en cash-flow effect op dividendbetaling. Afstemmen met algemeen en lokaal management
• Resultaat: oplevering van het meerjaren businessplan en de jaren erna ingeschakeld bij de update van het plan

2000 Proces management verkoop - Boekhoorn M&A (private equity)
• Situatie: een investering, JMT (€ 40 miljoen omzet), moest verkocht worden.
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiememorandum, benaderen van kandidaat kopers, verzorgen van management presentatie en begeleiden bij het opstellen van de letter of intent
• Resultaat: verkoop gerealiseerd

1999 - 2000 Business development manager - Window Care Systems
• Situatie: bedrijf actief in professionele houtlijmen - stevige nummer-1 positie in Nederland en België - wilde versneld uitrollen in het buitenland door middel van het uitgeven van licenties
• Verantwoordelijk voor het opzetten van licentiestructuur en marktverkenning voor internationale uitrol
• Resultaat: licentiecontract gerealiseerd met ICI UK

1999 Consultant – Arcadis (Dynamicon)
• Situatie: bedrijf had veel hinder van technische uitzendbureaus zowel bij klanten als bij werven nieuwe medewerkers. De vraag rees hoe men met het eigen uitzendbedrijf hierop het beste kon anticiperen
• Verantwoordelijk voor het opstellen van een strategisch advies hoe te anticiperen op de technische uitzendbureaus. Uitvoeren van interviews met concurrenten, industrie-experts, medewerkers, klanten, markt- en bedrijfsenquête, ontwerp van businessplan en rapporteren aan leden van de raad van bestuur
• Resultaat: oplevering van het advies ‘counter attack’


Arcade Facility Management BV, 1996 – 1998
Arcade Facility Management is een ICT bedrijf, inmiddels onderdeel van Nordined BV en implementeert de door haar zelfontwikkelde AutoCAD gekoppelde “FMIS” software voor facilitair management.

1996 – 1998 Accountant & project manager – facility management segment
• Verantwoordelijk voor de sales, accountplannen, en implementatie van het informatiesysteem bij de klanten. Opstellen Programma van Eisen en Plan van Aanpak, bewaken implementatie volgens PvE/PvA, overleg klant, aansturen van CAD-tekenaars en software ontwikkelaars
• Resultaat: klanten en implementatie van het FMIS gerealiseerd bij onder andere TNO, Provincie Utrecht, AZG en Van Lanschot


1997 - 1998 Accountant & project manager – GIS segment
• Situatie: nog geen activiteiten in dit marktsegment. Binnen RWS gebruikte men wel AutoCAD maar nog niet als professionele beheertool
• Verantwoordelijk voor implementatie CAD-handboek, upgrading CAD-tekeningen (autosnelwegen) en aanpassingen FMIS-software (datavelden, functionaliteiten en rapportages)
• Resultaat: realisatie eerste klant en implementatie


FNV Bouw, 1994 - 1996
Projectmanager / (plaatsvervangend) Facility Manager. FNV Bouw is een belangenvereniging en telde destijds 300 medewerkers waarvan 30 bij de facilitaire diensten.

1996 Verandermanager - urenregistratie
• Situatie: iedere afdeling had zijn eigen wijze van uren registreren
• Verantwoordelijk voor uniformeren toepassing van regels ten aanzien van verlof, etc. en arrangeren buy-in bij managers en medewerkers
• Resultaat: invoering van uniforme urenregistratie en rapportagesysteem

1995 – 1996 Verandermanager - voorraadsysteem
• Situatie: er was geen adequaat magazijnbeheer met risico’s als misgrijpen, te hoge voorraadposities, niet slim inkopen, etc.
• Verantwoordelijk voor de aanschaf en implementatie van de inkoop- en voorraadmodules van Omnivers en Multivers van Unit-4, evenals inrichting conform BIV/AO, autorisaties, bepaling grootboeknummers, artikelnummers, locatienummers. Regelen buy-in van gebruikers en afstemming met financiële administratie
• Resultaat: een professioneel draaiend inkoop en magazijnsysteem

1994 - 1995 Procesmanagement - aanbestedingen
• Verantwoordelijk voor enkele aanbestedingstrajecten (kantoormeubelen, telecom), afstemming met interne gebruikers en onderhandeling met leveranciers

1995 Consultant - FNV brede kostenbesparingen
• Situatie: FNV breed wilde men op een aantal gebieden onderzoeken wat de kostenbesparingsmogelijkheden zijn als men gezamenlijk zou optreden. Mij onderzoek richtte zich op de post en repro
• Verantwoordelijk voor interviews met de CFO’s bij de verschillende FNV’s, analyseren contracten, interviews, bepalen huidig kostenniveau en besparingspotentieel op raamcontractniveau
• Resultaat: oplevering van besparingsrapportagepotentieel aan FNV

1994 Verandermanager - budgettering / controlesysteem
• Situatie: er was geen adequaat toezicht op de facilitaire kosten
• Verantwoordelijk voor invoering budgettering, synchronisatie met facturen, invoering dubbel paraafsysteem, vastlegging en rapportage via financieel systeem (Omnivers – Unit-4)
• Resultaat: invoering van een budget- en controlesysteem

Koninklijke Militaire Academie, 1992 – 1993
Militaire dienstplicht vervult bij de faculteit Strategie, Organisatie en Bedrijfseconomie. Lesgeven aan 3de/4de jaars cadetten. Nakijken tentamens en beoordelen scripties. Lesstof ontwikkelen voor het nieuwe curriculum Militaire Bedrijfskunde.

Opleiding interimmanager

Onderwijs

1995 – 1999 Universiteit van Amsterdam - Faculteit Economie
Verdieping in een aantal bedrijfseconomische specialisatievakken waaronder strategie en BIV/AO (± 1 jaar aan studiepunten).

1992 – 1994 Open Universiteit - Faculteit Economie
Diploma: "Propedeuse" bedrijfseconomie

1986 – 1992 Universiteit van Twente - Faculteit Technische Bedrijfskunde
Diploma: Bedrijfskundig Ingenieur (Ir.)
Afstudeerrichting: Strategie & bedrijfseconomie
Technische specialisatie: Informatiemanagement

Management courses / trainingen

Algemeen management
2003 Management Centre Europe: Managing people met onderwerpen als leidinggeven, motiveren, teamsamenstelling, conflicthantering
2002 Wharton Executive Business School: Strategic thinking and management for competitive advantage
1999 - 2006 Incompany: diverse trainingen op management-, presentatie-, onderhandelings- en commerciële vaardigheden
1996 NIVE Opleidingen: commerciële kennis en vaardigheden

Financieel management
2001 INSEAD Executive Business School: Corporate Financial Strategy in Global Markets met onderwerpen als waarderingen, kapitaalstructuur, IPO, buy-outs

Projectmanagement
2006 - 2012 Certificaten IPMA, Prince-2, ITIL (gepland)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Na een opleiding als technisch bedrijfskundige (Universiteit Twente, 1992) ben ik steeds actief geweest in het spectrum van commercie, projectmanagement, (corporate) finance & management consultancy waarbij diplomatie, inhoud en mensenwerk kenmerkend is voor alle vier de gebieden. Ik ben sterk klant- en resultaatgericht en weet dat ik dat alleen bereik door goed te organiseren, te coördineren, te initiëren, samen te werken en te inspireren. Ik ben goed in het terugbrengen van complexe vraagstukken in overzichtelijke elementen, financieel/analytisch onderbouwen van keuzes, contracten te vormen, helder te presenteren en de realisatie daarvan te managen, begeleiden en/of uit te onderhandelen.

Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal), Engelse (goed), Duits (matig)

Overig

2012 Auteur van het uit te geven boek ‘Strategisch Innoveren De Praktijk’ (Boekfabriek, zomer 2012) en boek ‘Nautische spreekwoorden voor managers’ (Boekfabriek, najaar 2012)

2010 - 2012 Initiator en organisator van diverse ronde tafels in samenwerking met Erasmus Universiteit en Universiteit Hasselt.

2007 – 2010 Initiator en organisator van jaarlijkse De Ruijterlezing van de vereniging Mars & Mercurius

1995 – 2005 Artikelen geschreven over onderwerpen als kwaliteitsmanagement, organiseren en informatievoorziening binnen facility management, uitbesteding binnen de overheid en sectorontwikkeling in de chemie.

1994 - 1999 Bestuurslid bij Facility Management Nederland en voorzitter PR-commissie

1993 - 1999 Bestuurslid bij voetbalvereniging DVVA en voorzitter redactie


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: