Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

financieel manager/controller/projectcontroller

financieel manager/controller/projectcontroller

Werkervaring interimmanager

ERVARING

2013- heden NAM/Shell
NAM/Shell: NAM entiteit, als onderdeel van de Koninklijke Shell/Exxon Mobile (Assen)
Senior Project Finance Accountant a.i. (periode augustus 2013 – heden)
• Aansturing proces outsourcen meerdere activiteiten naar SSC India & het verder stroomlijnen van financiele processen van de 3 projectorganisaties (Groningen, Land, Onegas)
• Aansturing proces van ontwikkelen van het financial control framework en (audit op) naleving diverse interne procedures voorwat betreft de 3 projectorganisaties

2013- 2013 BAM Infratechniek Mobiliteit b.v.
BAM Infratechniek Mobiliteit b.v.: Infratechniek Mobiliteit entiteit, als onderdeel van de Koninklijke BAM Groep (Culemborg)
Controller a.i. (periode mei – augustus2013)
• Financiele rapportage & forecasting
• Verbeteren projectrapportage & de financiele bewaking van projecten
• Adviseur bij een verbeteringstraject primaire en secundaire processen en verbetering van de administratieve afwikkeling van deze processen
• Coachen van & leidinggeven aan het Finance team & de Hoofd Administratie in een complexe omgeving
• Diverse business controlling activiteiten
• Overdracht richting nieuw aan te stellen controller


2013- heden BAM IAM b.v.
BAM IAM b.v.: Infra Asset Management entiteit, als onderdeel van de Koninklijke BAM Groep (Utrecht)
Controller a.i. (periode maart – augustus2013)
• Financiele rapportage & forecasting
• Verbeteren projectrapportage/-verantwoording/-facturatie & de financiele bewaking van projecten
• Verbeteren en optimaliseren inrichting ERP systeem en budgetbewakingssytematiek
• Het opstellen en implementeren van diverse administratieve procedures met als doel betere (financiele) bewaking & monitoring van de primaire & secundaire bedrijfsprocessen
• Diverse business controlling activiteiten
• Overleg met financiele commissie aandeelhouders





2012- 2013 BAM SGE V.O.F.
BAM SGE VOF: Integraal BAM project Europapark Groningen, als onderdeel van de Koninklijke BAM Groep
Projectcontroller a.i. (periode augustus 2012 – april 2013)
• Project MT rol i.s.m. Projectmanager a.i.
• Financiele rapportage & forecasting richting einde project
• Inzicht verschaffen in de rechtmatigheid van de door de participanten gedeclareerde kosten (historie en toekomst richting einde project), kostenprojectie, alsmede beoordeling, sturing inzake en in kaart brengen van meer-/minderwerk
• Audit opzetten, coordineren en uitvoeren bij de 4 deelnemende BAM onderdelen met als doel het beoordelen van de juistheid en volledigheid van de ingediende declaraties/facturen
• Adviserende rol met betrekking tot projectplanning/-fasering en hoe te komen tot snelle(re) facturatie aan de opdrachtgever ten behoeve van het optimaliseren van het werkkapitaal
• Liquiditeitsprognose richting einde werk, op basis van de projectplanning/-facturering en afronding per werkpakket
• Advisering over de administratieve processen inzake de inkomende en uitgaande facturering
• Functionele aansturing projectadministrateur
• Veelvuldig overleg met en financiele sturing projectleider, projectcoordinator, werkvoorbereiders, hoofd uitvoering, claimmanager


2012- 2012 BAM Techniek Interflow
BAM Techniek Interflow: Onderdeel van BAM Techniek en de Koninklijke BAM Groep
Controller a.i. (periode 9 mei 2012 – 1 juli 2012)
• MT functie
• Financiele rapportage & - analyse
• Aansturing Finance Afdeling
• Coaching medewerkers


2012- 2012 Jellice Pioneer Europe
Jellice Pioneer Europe: Onderdeel van Indiase/Taiwanese/Japanse Joint Venture & producent van gelatine
(Financial) Manager a.i. (periode 11 april – 4 mei 2012)
• MT functie
• Financiele rapportage
• General Management taken
• Aansturing Finance Afdeling
• Coaching medewerkers
• Veel externe contacten met diverse stakeholders

2011- 2012 BAM Wegen Noord
BAM Wegen: Wegenbouwbedrijf, onderdeel van de Koninklijke BAM Groep
Regiocontroller a.i. (periode 14 december 2011 – 2 april 2012)
• MT functie
• Verantwoordelijk voor rapportages
• Verantwoordelijk voor forecasting, Planning & Control
• Aansturing Finance Afdeling
• Coaching medewerkers
• Overdracht richting nieuw aan te stellen Regiocontroller
• Betrokken bij groot project
• Resultaten/ still in process:
o Verbeterproces interne rapportages
o Planning & (cost)control (cost control & projectcontrol: wekelijkse rapportages en sessies met projectleiders) van projecten; rol bij het besluitvormingstraject bij het aannemen van projecten, met als doel het optimaliseren het werkkapitaal (snelle facturering, contractuele betalingsvoorwaarden, bewaken naleving contractuele afspraken etc.)
o Wegwerken achterstanden diverse taakgebieden & structuren neerzetten
o Forecasting proces
o Interne organisatie & administratieve organisatie


2011- 2011 Coil Services/PNS Emmen
Coil Services/PNS: Service provider voor the Oil- & Gas Business (Coil Tubing, Pumping Services, Nitrogen Services, Engineering Services, Pipeline Services & Chemical Solutions)
Financial Manager
• MT functie
• Verantwoordelijk voor interne rapportages
• Verantwoordelijk voor Planning & Control Nederlandse entiteiten
• Verantwoordelijk voor Budgettering & Forecasting Nederlandse entiteiten
• Manager Finance Nederlandse entiteiten
• Resultaten/ still in process:
o Implementatie PO systeem (in process)
o Projectadministratie implementatie traject (in process)
o Planning & (cost)control
o Budget- en forecasting
o Interne organisatie & administratieve organisatie
• Projecten:
o Aansturing traject implementatie PO systeem



2007-2011 BPC Emmen
BPC: Service provider voor de Oil- & Gas Business (live well control, snubbing, hydraulic workover, wireline)
Financial Manager/CFO
• MT functie
• Verantwoordelijk voor interne en externe rapportages (US GAAP & Dutch GAAP)
• Verantwoordelijk voor Planning & Control cyclus
• Verantwoordelijk voor Budgettering & Forecasting
• Manager afdeling Finance, HR, Secretariaat, en van de Business Controller in Emmen
• Planning & (cost)control (cost control & projectcontrol: maandelijkse rapportages en sessies met projectleiders) van projecten; aanjager van en belangrijke rol bij het besluitvormingstraject bij het aannemen van projecten, mede als doel het optimaliseren het werkkapitaal (snelle facturering, contractuele betalingsvoorwaarden, bewaken naleving contractuele afspraken etc.)
• Functioneel manager van de Business Controller in vestiging Duitsland
• Veel externe contacten, nationaal en internationaal (tussenpersonen, externe relaties, bank, accountant, fiscalisten, notaris, advocaten, veel contacten binnen en met moederorganisatie USA)
• Belangrijke rol in complex veranderingstraject binnen MT in laatste 6 maanden van 2010
• Beheren verzekeringsportefeuille,
• Resultaten:
o Implementatie ERP systeem, reporting & analysis package
o Kostprijssystematiek /-calculatie
o Ontwerpen en laten bouwen diverse rapportages (excel based/Sumatra)
o Projectadministratie ingevoerd
o Jaar-, Kwartaal-, Maand- en Weekplanningen gemaakt en bewaakt qua (project)rapportages en -voortgang
o Cost- & Project control (implementatie/proces van inzicht in & bewustwording van kostenbeheersing zowel voor vaste, variabele als projectkosten)
o Projectplanning & - monitoring sterk verbeterd
o Implementatie administratieve procedures
o Planning & control cyclus geimplementeerd
o Ontwikkeling budget- en forecasting (systematiek)
o Interne organisatie & administratieve organisatie sterk verbeterd
• Projecten:
o Aansturing ERP implementatie traject (Exact/Synergy)
o Aanturing traject implementatie reporting & analysis package (Sumatra)




2005-2007 Kobalt Emmen
Kobalt: Onderwijsbegeleidingsdienst, dienstverlener voor leer- en gedragsproblemen in het onderwijs. Een organisatie die in die periode een transformatie proces doormaakte van een non profit naar een profit organisatie
Controller/Hoofd Bedrijfsbureau c.q. Bureaumanager
• MT functie
• Verantwoordelijk voor interne en externe rapportages
• Verantwoordelijk voor Planning & Control cyclus
• Verantwoordelijk voor Budgettering & Forecasting
• Projectplanning & - monitoring sterk verbeterd
• Manager afdeling Finance, HR, Secretariaat, Facility
• Belangrijke rol in veranderingstraject binnen MT
• Coach medewerkers Finance
• Belangrijke rol in reorganisatie- en pre-faillissementstraject
• Veel interne contacten (o.a. met Bestuur en OR)
• Veel externe contacten (vakbond, externe relaties, pensioenfondsen ABP & PGGM, bank, accountant, notaris, advocaten)
• Adviserende rol op terrein van marktontwikkeling, - verkenning, en - benadering
• Resultaten:
o Ontwerpen kostprijsmodel
o Implementatie ERP pakket
o Ontwerpen en laten bouwen diverse rapportages
o Projectadministratie ingevoerd
o Implementatie administratieve procedures
o Planning & control cyclus geimplementeerd
o Stroomlijnen payroll processen
o Interne organisatie & administratieve organisatie & processen sterk verbeterd
o Voortrekkersrol in transformatieproces/cultuuromslagproces van een aanbodgestuurd naar een vraaggestuurde organisatie (van gesubsidieerde naar een marktgerichte commerciele organisatie)
• Projecten:
o Aansturing implementatie ERP pakket (Navision) (in 2005- 5 maanden).


2003-2005 Brunnermond Delfzijl
Brunnermond: Manufacturing plant voor sodaproductie
Business controller
• Lid MT Plant Delfzijl
• Verantwoordelijk voor periodieke rapportages (intern/UK), begroting, rolling forecasts
• Internationale contacten (moeder UK)
• Externe contacten (bank, accountant, subsidie adviseurs, belastingdienst, UWV)
• Kostprijscalculaties
• Managen van Finance, Payroll & ICT
• Resultaten:
o Uitvoering periodieke rapportages, budgetcyclus & forecasting in time & correct, in een hectische omgeving


2002-2003 Groningen Seaports Delfzijl
Groningen Seaports: beheerder van de havens van Delfzijl/Eemshaven en aangrenzende industrieterreinen. Dienstverlener complete havendienstverlening, van logistieke diensten tot het beschikbaar stellen van topkwaliteit industriële en MKB terreinen in beide havengebieden
Manager Financial Control
• Manager afdeling Finance
• Herstructurering afdeling FA
• Administratieve processen en procedures verbeteren
• Opzetten en implementeren Planning & Control cyclus
• Methodiek Afdelingsbudgettering vormgeven
• Beleidsontwikkeling op terrein financiële administratie
• Projectmanagement diverse financiële projecten
• Ontwikkeling management-/financiële rapportages
• Samenstellen begrotingen
• Beheren verzekeringsportefeuille
• Schrijven/opstellen jaarplan 2003 afdeling FA
• Financiële onderbouwing businessplan/meerjaren-/projectbegrotingen voor 2003-2007
• Externe contacten (accountants, belastingdienst, UWV, subsidie adviseurs)
• Resultaten:
o Administratieve processen en procedures sterk verbeterd
o Implementeren planning- en control cyclus
o Methodiek afdelingsbudgettering vormgegeven
o Verbetering financiele rapportages
o Herstructurering & verbetering Financiele administratie


2001–2002 BEON Groningen
BEON (later: Interpolis Pensioenen): ondersteunt ondernemings- en bedrijfstakpensioenfondsen bij de uitvoering van de oudedagsvoorziening van hun deelnemers in Nederland
Manager Finance/Incasso/Excasso + Ad Interim controller
• Managen 3 afdelingen, tussen 25 en 30 FTE's (medewerkers MBO+/HBO nivo)
• Planning & Control proces en - instrumenten mede verbeteren
• Interne controle maatregelen c.q. -methodes aanscherpen
• Verbetertraject administratieve processen/-procedures
• Diverse periodieke financiële rapportages en Managementinformatie rapportages
• Opstellen prognoses/estimates,
• Coördinerende rol in het SAP implementatietraject FA (financiële module)
• Rol in verandertraject
• Adviserende taak naar het MT
• Verantwoordelijk voor begrotingscyclus en jaarwerkcyclus (beheren, coördineren, verbeteren, opstellen)
• Contacten met interne en externe accountant
• Resultaten:
o Administratieve processen en procedures sterk verbeterd
o Implementeren planning- en control cyclus
o Methodiek afdelingsbudgettering vormgegeven
o Stevige rol in veranderingstraject in verband met implementatie Rabobank Pensioenfonds in uitkeringssysteem & in verband met proces integratie met Interpolis
o Verbetering financiele rapportages
• Projecten:
o Coordinerende rol in implementatietraject SAP
o Als ad interim controller ism KPMG de kwaliteit van de financiele rapportages sterk verbeterd


1999–2001 ICO Assen
ICO: Centrum voor Kunst & Cultuur. Een professionele organisatie voor kunsteducatie in een groot deel van de provincie Drenthe
Controller
• Lid MT
• Ontwikkeling budgettering & samenstellen jaarrekening
• Ontwikkeling managementinformatiesysteem
• Belangrijke rol in complex veranderingstraject binnen MT, uitmondend in vertrek directeur & reorganisatietraject binnen MT en binnen totale organisatie
• Beleidsontwikkeling Administratieve Organisatie
• Managen administratie/facility/horeca (plm. 15 medewerkers)
• Bedrijfseconomische analyses
• Budgettering, Planning & Control cyclus/-instrumenten vormgeven/ontwikkeld en geïmplementeerd
• Adviseur van het Dagelijks Bestuur
• Resultaten:
o Financiele rapportage & planning/control sterk verbeterd
o Grote en doorslaggevende rol gespeeld in comlex veranderingstraject binnen het MT
o Invoering en naleving administratieve procedures sterk verbeterd
o Implementatie & verbetering management informatie systeem
o Belangrijke rol in verbetering werksfeer en teamspirit
o Winstgevend maken van de horeca afdeling door het introduceren van een klantgerichte, pro actieve & commerciele markt- en klantbenadering ism Hoofd Horeca


1997–1999 IKEA Duiven
IKEA: retailer, meubelhuis
Business controller
• Lid MT vestiging Duiven
• Managen 22 medewerkers (w.o. 3 groepsleiders)
• Manager afdeling Finance & Control, Technische Dienst en Kassa-afdeling
• Periodieke financiële rapportages/-analyses
• Budgettering, Planning & Control cyclus
• Verantwoordelijk voor safety/security
• Lid landelijke werkgroep verbetering Administratieve Organisatie
• Hoofd BHV (Bedrijfs Hulp Verlening)
• Resultaten:
o Financiele rapportage & planning/control goed uitgevoerd, in time, correct
o Succesvolle kostenbewaking op wekelijkse basis per afdeling, planning & control
o Succesvolle sturing kasafdeling op procedures
o Verbetering naleving administratieve procedures alle afdelingen
o Rol gespeeld in traject nieuwbouw vestiging Duiven


1981–1997 Divers
Divers boekhoudkundige en operationeel leidinggevende functies financieel/economisch

Opleiding interimmanager

OPLEIDING

• Academische Opleiding Toegepaste Bedrijfskunde AOG/Rijks Universiteit Groningen (integraal management - academisch)
• SPD
• MBA
• PDB
• HAVO
Relevante cursussen:
• Management training
• Workshop teambuilding/-performance (USA)
• Training financiele rapportage/-analyse (USA)
• Training presentatie techniek (USA)
• Excel voor gevorderden
• Time Management
• Crystal reports I en II

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

DOELSTELLING

Organisatie en mensen zodanig laten functioneren dat de organisatie haar doelstellingen kan realiseren in een continue afstemming met en op haar omgeving. Waarbij tevens de mensen zich optimaal kunnen ontplooien en in of door hun werk gelukkig zijn.


PROFIEL

Ik ben een veelzijdige en stevige persoonlijkheid zowel omvattend vakinhoudelijke kennis als het vermogen om leiding te geven, denken in grotere verbanden en strategisch denken. Durf te stellen dat ik beschik over een grote mentale weerbaarheid en wendbaarheid. Afgelopen 10 jaren heb ik veel ervaring opgedaan in internationale en snel veranderende organisaties met complexe (omgevings)(f)actoren. Houd van werken in dynamische & (snel) veranderende organisatie, dat prikkelt & motiveert mij, en houdt mij scherp, en ik houd van kritische mensen met een uitgesproken mening. Ook zelf ben ik een positief kritisch persoon, werk graag in teamverband, wordt door anderen gekarakteriseerd als resultaatgerichte mensmanager. Ik ben in staat snel goed inzicht te verkrijgen in de diverse onderdelen & processen van cq binnen een organisatie & haar bedrijfsvoering. Verder kan ik op allerlei niveaus communiceren en ben ik niet bang om –indien nodig - ingrijpende beslissingen te nemen. Mijn interesses en ambities zijn duidelijk niet begrensd tot mijn eigen specialisme. Tot slot heb ik een duidelijke mening en kom daar ook voor uit, maar laat ik me door goede argumenten graag overtuigen.


Talenkennis interimmanager

TALEN

• Duits - goed in woord en geschrift
• Engels - goed in woord en geschrift
• Frans - matig


Overig

NEVENACTIVITEITEN & OVERIGE VAARDIGHEDEN

Coach Be Quick 1887 2000 - nu

Hoofdbestuur Be Quick 1887 2009 – 2010

Voetbalbestuur Be Quick 1887 2002 – 2003

Gewerkt met Exact, Synergy, Sumatra, FIS, SAP Finance, Movex, Coda, Web Solutions QX, Navision, Metacom, Crystal reports, Excel, Word
Gewerkt met/kennis van Personeels Informatie Systemen Perman, Raet, Lopac, Emis
Werken met MS Office (Word, Excel, Outlook


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: