Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

IT Manager, Programma Manager en Projectmanager

IT Manager, Programma Manager en Projectmanager

Werkervaring interimmanager

Consultant en Trainer (jan 2008 - heden) bij onsultancy en Training (eenmanszaak); tot feb 2009 gecombineerd met opdracht als Programma Manager en Project Manager bij Essent namens IBM.
Taken en verantwoordelijkheden:
- Het geven van opleidingen en trainingen op het gebied van Algemeen Management, Communicatie en Projectmanagement voor met name ICM Opleidingen & Trainingen. Het betreft o.a. de volgende opleidingen:
o PRINCE2® Foundation en PRINCE2® Practitioner
o IPMA-C en IPMA-D
o Projectmatig Werken
o Leidinggeven Aan Projecten
o Praktisch Leidinggeven
o Middle- en Hoger Management
o Adviesvaardigheden
o Communicatie Voor Adviseurs
- Adviesopdracht bij het OLVG (Onze Lieve Vrouwe Gasthuis) in Amsterdam. Onderzoek en advies rond de bouwprojecten bij het OLVG m.b.t. de volgende aspecten:
o Ontkoppelen lijn- en projectorganisatie
o Rol opdrachtgever en stuurgroep
o Inrichten Programma Management
o Implementeren PM methodiek (PRINCE2 en projectenblauwdruk)
o Prioriteitstelling, gradatie en schifting projecten portfolio
o Verbeter communicatie-, overleg- en rapportagestructuur
o Financiële mandatering en workflow inregelen
- Diverse kortlopende consultancy opdrachten op het gebied van ICT management, projectmanagement en programma management.

Programma Manager en Project Manager (periode juni 2006-feb 2009) bij IBM Global Services t.b.v. Essent projecten (via Buiten Consulting B.V.); vanaf 2008 gecombineerd met werkzaamheden als freelance trainer projectmanagement
Taken en verantwoordelijkheden:
- Als Programma Manager verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het zogenaamde ‘Day One’-scenario voor de eerste fase van de ICT integratie tussen Nuon en Essent (Nusent).
- Verantwoordelijk voor het projectenportfolio van de Essent BU EMG met enerzijds de focus op realisatie van de diverse projectdoelstellingen binnen vastgestelde tijd en budget, en anderzijds op zowel de bedrijfsdoelstellingen van de klant als de commerciële positie van IBM.
- Als Project Manager verantwoordelijk voor het Stroomlijnen (Avvant)-project dat de gewijzigde Essent organisatiestructuur doorvoert in o.a. de IBM contracten, rapportages, processen, procedures en tooling. De doelstelling van dit project is het uitlijnen van de businessprocessen van IBM als ICT dienstverlener op de nieuwe business unit structuur van Essent.
- Als Project Manager verantwoordelijk voor de standaardisatie en transitie naar IBM van twee Essent locaties in Duitsland. Het project heeft als doel de implementatie van een standaard architectuur en het bij IBM in beheer onderbrengen en ontsluiten van de businessapplicaties rond het nominatieproces van de aardgasopslag.
- Het opstellen van een duidelijke en haalbare programmaplanning, gebaseerd op onderliggende projectplannen en planningen.
- Afbakening en bewaking van de programmascoop, het managen van wijzigingen aan de hand van stuurgroepbesluitvorming .
- Actief risico- en issuemanagement uitvoeren.
- Het controleren en rapporteren van de programma uitvoering aan de hand van de plannen, planningen en budgetten.
- Toepassen van de PRINCE2® project management methodiek bij genoemde taken en verantwoordelijkheden, conform werkwijze Essent.
- Het managen van de Project Managers, het nemen van besluiten over werkaanpak, voorrang of intermenselijke conflicten.
- Als Project Manager rapporteren aan de Project Board en bijbehorende besluitvorming voorbereiden.


Programma Manager (periode juni 2005-juni 2006) bij IBM Global Services t.b.v. KLM projecten (via IBAS ICT)
Taken en verantwoordelijkheden o.a.:
- Als Programma Manager namens IBM eindverantwoordelijk voor de integrale realisatie van de projecten binnen het EWS2.1-programma bij KLM, conform de business case, het gestelde tijdspad en budget. Eindregie over het totale projectenprogramma.
- Verantwoordelijk voor de synergie, samenhang en afstemming van het portfolio aan projecten binnen het wereldwijde KLM EWS2.1 programma (KLM Cargo, KLM E&M, KLM Commercial, KLM HDK/Centrum).
- Monitoren, bewaken en bijsturen van de (voortgang van) projecten vanuit het programma management. Zorgdragen voor en bewaken van de programmaplanning. Tevens het integraal (projectoverstijgend) gebruik van mensen en middelen.
- Verantwoordelijk voor het overall budget en de (financiële) targets op basis van de business case en gegeven toleranties. Tevens verantwoordelijk voor het opleveren van de relevante financiële rapportages,
- Toezien op de implementatie en toepassing van afgesproken projectrichtlijnen en methodieken.
- Toepassen van de PRINCE2® project management methodiek bij genoemde taken en verantwoordelijkheden, conform werkwijze KLM.
- Als Programma Manager participeren in de Project Board.
- Actief stakeholder management in het kader van opbouw van relaties en behoud van draagvlak.


Project Manager (periode mei 2004-juni 2005) bij IBM Global Services t.b.v. KLM projecten (via IBAS ICT)
Taken en verantwoordelijkheden:
- Als Project Manager verantwoordelijk voor de wereldwijde implementatie van het EWS2.1 platform (MS 2003 server, MS XP werkstation, standaardapplicaties, businessapplicaties) voor KLM Cargo en KLM Commercial.
- De transitie van het ICT beheer van de KLM Commercial sites (van lokaal beheer door KLM en/of derden naar centraal beheer door IBM Global Services) naar IBM tot stand brengen.
- Realisatie van de projectdoelstellingen binnen vastgestelde tijd en budget, met zowel oog voor de bedrijfsdoelstellingen van de klant als de commerciële positie van IBM (perspectief business case).
- Het opstellen van duidelijke en haalbare projectplannen, projectplanningen, resourceplanningen en projectbudgetten.
- Afbakening en bewaking van de projectscoop, het actief en strak sturen van projectwijzigingen.
- Actief risico- en issuemanagement uitvoeren.
- Het plannen, controleren en bijsturen van de projectuitvoering aan de hand van de plannen en procedures.
- Als Project Manager rapporteren aan de Project Board en bijbehorende besluitvorming voorbereiden.
- Het managen van de projectresources, leidinggeven aan het projectteam.
- Toepassen van de PRINCE2® project management methodiek bij genoemde taken en verantwoordelijkheden, conform werkwijze KLM.
- Het nemen van besluiten over werkaanpak, voorrang of intermenselijke conflicten.
- (Pro)actieve communicatie met projectmedewerkers, de klant en overige stakeholders.


IT Manager (periode 2000- januari 2004) bij OPG Groothandel B.V.
Taken en verantwoordelijkheden:
- Leidinggeven aan de afdeling ICT (60 fte, waarvan 35 interne en 25 externe medewerkers).
- Definiëren en realiseren van ICT beleid, strategie en doelen voor de korte en (middel)lange termijn op basis van de business behoefte en ICT ontwikkelingen.
- Opstellen en bewaken van project¬plan¬nen, middelen¬plannen (perso¬neel, hardware en soft-ware) en bud¬get (investering, exploitatie). Budgethouder van ICT (circa 8 miljoen euro).
- Inkopen van IT middelen, onderhandelen over voorwaarden, afsluiten van contracten.
- Het beheren en onderhouden van de totale ICT-architectuur.
- Verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de informatiesystemen (conform service levels).
- Contractmanager voor de uitbestede ICT onderdelen (beheer Open VMS-platform en Oracle databases).
- Adviseren van directie over (investeringen in en gebruik van) ICT middelen.
- Participeren in de besluitvorming van het managementteam; anticiperen op veranderingen in (informatie)behoeften en adviseren over veranderingsprocessen.
- Voeren van een bedrijfsadministratie (door¬belasting, beheren van contracten, etc.).
- Managen van de verwachtingen van de organisatie op tactisch en strategisch niveau.
Bijzondere projecten:
- Mede auteur van het businessplan van OPG Groothandel voor de periode 2002-2005.
- Project Manager selectie standaard ERP informatiesysteem.
- Project Manager selectie (midrange) hardware platform.
- Ontwerpen nieuwe ICT organisatie (inclusief functieprofielen en opleidingsplannen).
- Outsourcen systeembeheer Open VMS.
- Selectie en implementatie integrale planningstool (projectadministratie, urenverantwoording en resourceplanning).
- Ontwikkelen POP’s (Persoonlijke Ontwikkelings Plannen) voor elke medewerker van ICT.
- Verdere standaardisatie en eliminatie van ICT infrastructuur.
- Implementatie procesmatig werken conform de ITIL® methodiek. Omvormen van de functionele en taakgerichte ICT organisatie naar een klantgerichte service management organisatie, die werkt op basis van met de klant gemaakte afspraken (vastgelegd in SLA’s). Mede (her)ontwerpen en (her)inrichten Configuration-, Incident-, Problem-, Change- en Service Level Management processen.
- Doorvoeren van een omvangrijke kostenreductie.
- Vaststellen en doorvoeren primaire en additionele maatregelen o.g.v. informatiebeveiliging.
- Lid van diverse stuurgroepen en projectgroepen, waaronder Euro en Millennium.


Manager Operationeel Beheer (periode 1999-2000) en plaatsvervangend IT Manager bij OPG Groothandel B.V.
Taken en verantwoordelijkheden:
- Leidinggeven aan de 15 medewerkers van de afdeling Operationeel Beheer (systeem¬beheer, netwerkbeheer, werkplekbeheer en werkvoorbereiding), inclusief alle HRM aspecten.
- Verantwoordelijk voor het beheren, onderhouden en ondersteunen van de computersystemen, netwerken, databases, werkplekken en telefonie.
- Verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de technische infrastructuur.
- Contractmanager voor het aan Oracle uitbestede databasebeheer.
- Het mede bepalen van het beleid ten aanzien van automatisering.
- Budgethouder van de technische infrastructuur.
- Project Manager bij (grote) technische infrastructurele wijzigingen en omvangrijke projecten.
- Change Manager voor alle wijzigingen aan de informatievoorziening.
- Plaatsvervangend IT Manager en lid van het IT managementteam.
Bijzondere projecten:
- Voorbereiding uitbesteding systeembeheer Open VMS (verantwoorde afbouw van taken en het grondig documenteren van kennis en procedures).
- Uitfaseren van overtollig (extern) personeel.
- Het realiseren van computeruitwijk voor de belangrijkste en tijdkritische informatiesystemen.
- Verbeteren kennis- en kwaliteitsniveau van de medewerkers (opleidingsplan en coaching).
- Optimaliseren van de werkwijze van Operationeel Beheer o.b.v. ITIL®.
- (Deel) Project Manager Millennium project.
- Verbeteren van het Change Management proces.
- Opstellen acceptatiecriteria voor het in beheer nemen van informatiesystemen en technische infrastructuur.
- Standaardisatie infrastructuur kantoorautomatisering o.b.v. Microsoft-architectuur.
- Het inzichtelijk maken van de beheerslast van de informatiesystemen.
- Mede (met de IT Manager) opstellen van het Beleidsplan ICT 1999-2001.


Manager Interne- en Externe Servicedesk (periode 1997-2000) bij OPG Groothandel B.V.
Taken en verantwoordelijkheden:
- Leidinggeven aan de Interne Servicedesk (6 medewerkers ondersteunen circa 800 interne ICT gebruikers binnen OPG GH) en de Externe Servicedesk (4 medewerkers ondersteunen circa 400 apothekers die ICT faciliteiten gebruiken van OPG GH).
- Verantwoordelijk voor de reorganisatie en integratie van de Interne- en Externe Servicedesk.
- De afdeling ontwikkelen tot een zgn. ‘skilled’ helpdesk en laten fungeren als centraal meldpunt voor alle eindgebruikers
- Zorgdragen voor volledige registratie van de inkomende bestellingen, vragen en problemen.
- Fungeren als Incident- en Problem Manager bij alle incidenten en problemen m.b.t. ICT.
- Het introduceren van een ‘known-error-database’.
- Het verzorgen van periodieke managementrapportages.
- Lid van het IT managementteam.
- Mede bepalen van het beleid ten aanzien van automatisering.
Bijzondere projecten:
- Integreren van twee servicedesks tot 1 centrale helpdesk voor de gehele organisatie, met als doel te groeien naar een professionele (customer) serviceorganisatie (herzien organisatiestructuur, functieprofielen en personele bezetting). Uniformiteit brengen in de werkzaamheden en procedures (ITIL®: Incident Management) binnen de nieuwe servicedesk.
- Herinrichten van de incidentregistratie programmatuur (tool: Red Box) o.b.v. herontwerp incident management proces.
- Outsourcen buitendienstfunctie Externe Servicedesk (ICT support apotheker).


Functioneel Applicatiebeheerder/Informatie Adviseur Logistiek (periode 1994-1997) bij OPG Groothandel B.V.
Taken en verantwoordelijkheden o.a.:
- Mede ontwerpen, implementeren en beheren van het logistieke informatiesysteem.
- Adviseren van de gebruikersorganisatie over o.a.: inbouwen van controle- en beveiligingsmaatregelen, calamiteitenprocedures, autorisatie-structuur voor functies en gegevens, etc.
- Bewaken van de werking van het systeem a.h.v. overeengekomen prestatienormen.
- Coördineren van de onderhoudswensen van gebruikers.
- Opstellen en onderhouden van procedures en procesbeschrijvingen.
- Opstellen en bewaken van afspraken tussen de klant en ICT.
- (Deel)Project Manager bij diverse projecten, waaronder de implementatie van standaard informatiesysteem DCS Logistics.
- Migratie van de primaire (logistieke) bedrijfsapplicaties van het IBM mainframe (VM/VSE) platform naar het DEC (Vax VMS) platform.


Coördinator Systeembeheer (periode 1992-1994) bij OPG Groothandel B.V. - Hoofdtaken: Leiding geven aan de afdeling systeembeheer (4 medewerkers). Kwantificeren en plannen van de capaciteit van de afdeling systeembeheer. Bewaken van de voortgang en kwaliteit van de uit te voeren werkzaamheden. Meewerken als systeembeheerder van de technische infrastructuur.


Systeembeheerder (periode 1990-1992) bij OPG Groothandel B.V. - Hoofdtaken: Ontwerpen, implementeren en beheren van de totale technische infra¬structuur (o.a. IBM/ES9000, DEC/Alpha, VM/VSE, VMS; CICS, DL/I, Rdb).


Gegevensbankbeheerder (periode 1986-1990 bij OPG Groothandel B.V.) - Hoofdtaken: Ontwerpen en implementeren van logische en fysieke datamodellen/databases. Beheren van de fysieke databases (DL/I; hiërarchisch) en bestanden (VSAM, SAM).


Shiftleader/Werkvoorbereider Operations Computercentrum (periode 1984-1986) bij OPG Groothandel B.V. - Hoofdtaken : Beheren van het computergebruik en het bedienen van de verschillende componenten van de technische infrastructuur. Het zorgdragen voor de batchverwerking van de operationele computersystemen. Het verwerken en distribueren van de output van de diverse systemen.

Opleiding interimmanager

Academisch niveau (1995-1997)
VLM Logistiek College - European Master Logistician (titel: EMLog)

HBO opleiding (1980-1983)
Pedagogische Academie Jan van Nassau te Utrecht

APMG
- ITIL®* Foundation V3
- ITIL®* V3 Service Operation
- ITIL®* V3 Service Transition
- ITIL®* V3 Service Design
- Geaccrediteerd ITIL®* V3 Trainer
- PRINCE2®* Foundation
- PRINCE2®* Practitioner
- Geaccrediteerd PRINCE2®* Trainer

ISES International
- ITIL®* Foundation V2
- IT Service Management 1 (SM1)
- IT Service Management 2 (SM2)
- IT Service Management 3 (SM3)

IMF
- ICT Cost & Value Management
- Financiële Kennis Voor Niet-Financiële Managers
- ERP II

Govers & v.d. Staay
- Beoordelen
- Leidinggeven Hoger Kader

Twijnstra en Gudde
- Projectmatig Werken
- Project Management

IBM
- Managing projects with WWPMM
- Program Management vs Project Management
- Vaktechnische opleidingen voor 43xx en ES9000 mainframes (o.a. VSE, VM)

De Boer (NTI-NLP)
NLP basis

Logistiek
- Medewerker Logistiek (LOI)
- Opleidingen Logistiek Management (ISBW)
- Hogere Distributie Logistiek (ISBW)
- European Master Logistician/EMLog (VLM)

Cap Gemini
- Gegevensbeheer
- Informatie Analyse
- Acceptatietesten
- Applicatiebeheer

Open Universiteit
Modules Informatica, Gegevensbanken en Informatiesystemen

AMBI
Modules HE0, HE1 en HE2
Digital
- Vaktechnische opleidingen voor Alpha computers (o.a. Open VMS, RdB)

Kantoorautomatisering
- MS Windows, MS Office, MS Outlook, MS Project, Lotus Notus, etc.

Ultracomp
- Red Box (helpdesktool)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

De kernkwaliteiten die mij als professional het beste typeren zijn: communicatief, integer, praktisch, mensgericht, stressbestendig, ondernemend, teamspeler, gedreven en resultaatgericht. Ik bezit een gedegen senioriteit op het beleidsmatige, organisatorische en leidinggevende vlak. Door de diverse functies binnen het hoger kader management ben ik uitstekend in staat op strategisch niveau de bedrijfsprocessen te analyseren en beschik ik over de benodigde politieke sensitiviteit om de relatie met de diverse belanghebbenden naar waarde te beoordelen en te managen.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: