Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager Sales Marketing Strategie & Techniek

Interim Manager Sales Marketing  Strategie & Techniek

Werkervaring interimmanager

Samenvatting
Strategische ondernemer en commercieel manager met zowel een technische ingenieur titel ing. (HTS E) als universitaire titel op het gebied van marketing strategie MMS (Master of Marketing Strategy).
Echte teamspeler met een brede ervaring in alle aspecten van sales management, strategische new business development, marketing management, e-commerce, lead generation, SMART goal setting, sales funnel management en ontwikkeling van campagnes.

Vooral ervaren en geïnteresseerd in de ontwikkeling van strategische nieuwe business, lancering van nieuwe producten, ontwikkelen van nieuwe markten en partner – en key-account management.

Specialiteiten
- Strategische ondernemer
- Conceptuele en analytische denker
- Snelle starter met creatieve en pragmatische aanpak
- Goede onderhandelaar
- Authentieke people manager
- Uitstekende presentatievaardigheden

Interesses
Marketing 3.0, merk management, social media marketing,new business development, new product development, business strategy, videobewaking oplossingen, data center technologie, gestructureerde bekabelingssystemen, glasvezel technologie, draadloze technologie, switching-technologie, windmolen en zonne-energie, biobrandstof en waterstof technologie, snowboarden, skiën, back country skiën, bergbeklimmen, expedities, waterval ijsklimmen, cabaret, adoptie


Ervaring
Global Marketing Director bij Optelecom-NKF
Januari 2009 - heden (2 jaar)

Het managen van het US en EMEA marketing team (7 FTE) en verantwoordelijk voor het global marketing budget van 2.000.000 USD. Lid van het management team en eerst rapporterend aan de VP Marketing & Sales, later direct aan de COO/CEO. Specifieke opdracht: Opbouwen van de merkbekendheid en waardepropositie van Siqura, en professionaliseren van marketing en sales zodat Optelecom-NKF verder kan groeien.
Resultaten:
• Geslaagd uitrollen en herpositioneren van het productmerk Siqura en het corporate merk Optelecom-NKF.
• Transitie van de communicatie en sales strategie van product en techniekgericht naar klant en oplossingsgericht.
• Geslaagde ontwikkeling en uitrol van de nieuwe merkstrategie. De nieuwe waardepropositie komt tot uiting in de nieuwe huisstijl en een corporate branding campagne (campagne website, advertentiecampagne, product promoting flash-banners, etc.).
• Het opzetten van een distributiekanaal met twee nieuwe toonaangevende distri’s Norbain en Anixter en het managen van deze partner middels Marketing & Sales coop plannen.
• Kostenreductie van 100.000 Euro, door het vervangen van 2 catalogussen in drukvorm door één nieuwe online e-catalogus.
• Verdubbelen van de exposure in de pers, en tijdens evenementen door middel van partnerships, sponsoring, en een nieuwe PR strategie.
• Verhogen van het online verkeer met 20%.
• Verhoging van het aantal quality leads met meer dan 50% op de beurzen IFSEC, ASIS en ISC-West, met behulp van het invoeren van trade show selling en infotainement technieken.
• Aanbrengen van meer focus door het invoeren van value based selling en funnel management (Sales dashboard) bij de Sales afdeling.
• Verhogen van de brand awareness met de ontwikkeling en uitrol van de campagnes ‘A winning Hand’ en ‘Taking the drama out of life’. (beurzen, advertenties, newspaper, banners).
• Succesvol overbrengen van de nieuwe merkstrategie door het coaching van de internationale marketing en sales teams.
Optelecom-NKF
Opteleco-NKF is is een Nasdaq genoteerde fabrikant van video surveillance oplossingen voor kritische applicaties. Het hoofdkantoor is gevestigd in Germantown, in de US en het EMEA hoofdkantoor is gevestigd in Gouda, in Nederland. Met meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van video over glasvezel en IP leveren en maken wij hoogwaardige producten voor het beveiligen van snelwegen, tunnels, vliegvelden, stations, havens en industrie- en bedrijventerreinen. Onze goede reputatie danken wij aan ons maatwerk, uitstekende service en onze diepgaande kennis van markt-, product- en technologische ontwikkelingen.
Manager Marketing & Product Development bij Kannegieter
Januari 1996 - december 2008 (13 jaar)
Het managen van het productmanagement -, marketing - en business development team (10 FTE). Ontwikkelen van product - en portfolio management, en de marketingcommunicatie. Ontwikkelen van new business en behouden van de nummer één positie bij adviseurs, eindgebruikers en de installerende partners.
Lid van de Kannegieter managementteam en direct rapporterend aan de commercieel en algemeen directeur. Eerst werkzaam als product manager glasvezel, later als hoofd product management en tenslotte als Manager Marketing & Product Development. Speciale rol in het uitdragen van advies en de organisatie visie richting de major accounts en voor de vestigingen in België en Duitsland.
Belangrijkste resultaten:
• Groei van het NL marktaandeel van 8% naar 20%.
• Succesvolle transformatie van productgerichte groothandel naar een value added distributor.
• Behouden van een markleiderspositie onder key accounts en adviesbureaus.
• De creatie van marktvraag van grote eindklanten en adviesbureaus met de business development consultants.
• Succesvolle positionering van Kannegieter als kennisleider (though leadership) door het ontwikkeling van de Kannegieter visie onderbouwt aan de hand van markt-ontwikkelingen, trends, ‘technology roadmaps’ en ‘customer insights’ en het delen hiervan met partners, klanten en de pers.
• Het succesvol opstarten van de winstgevende business unit College (Training Center) na een intensief marktonderzoek.
• Ontwikkeling van partner en loyaliteits programma\'s voor het verkoopkanaal.
• Succesvol opzetten en invoeren van e-commerce voor onze klanten en leveranciers. (30% van sales gaat nu online)
• Het kostenneutraal opzetten en uitvoeren van de toonaangevende Kannegieter kennismarkt (300-400 bezoekers in NL en BE).
Overige werkzaamheden:
• Uitvoeren van het marketingplan en business developmentplan.
• Uitbreiden en aanpassen van het product portfolio.
• Het geven van management & Sales training.
• Onderhouden van contacten met belangrijkste partners, leveranciers en eindklanten.
• Afstemmen van de producten, tenderdocumenten en sales-tools op de marktvraag.
• Creëren van marktvraag met het business development team.

Kannegieter
Delivering ICT, Sharing Knowledge
Kannegieter is de grootste distributeur voor telecommunicatie- en ICT infrastructuur in de Benelux. In 5 decennia is kannegieter uitgegroeid van kabelleverancier tot value added distibuteur. Haar goede reputatie is te danken aan een breed assortiment, uitstekende service en onze diepgaande kennis van markt-, product- en technologische ontwikkelingen. ICT managers, adviseurs en telematica-installateur kunnen bij Kannegieter terecht voor alles wat met gebouwbekabeling en de inrichting van een datacenter, computerruimte of communicatienetwerk te maken heeft.
Projectleider bij ABN-AMRO
Maart 1995 - december 1995 (10 maanden)
Invoeren en uitrollen van de helpdesk telebankieren. Gedetacheerd via INCTAS (nu Brunel)
Projectleider bij KPN-Telecom
November 1993 - februari 1995 (1 jaar en 4 maanden)

Implementeren en managen van de invoering van de CKR Database (grootste klantendatabase van Nederland). Gedetacheerd via INCTAS (nu Brunel)

Business Development Manager bij Gildevaart
September 1991 – oktober 1993 (2 jaar)

Ontwikkelen van marktvraag voor en verkopen van technische opleidingen. Opzetten van seminars en coördinatie van opleidingsprogramma’s.

Sales Manager bij MMSO (Multi Micro Service Organisatie)
Maart 1988 - augustus 1991 (3 jaar en 6 maanden)

Eerst als Sales Engineer. Verkoop van third party onderhoudscontracten voor computernetwerken, Mini- en Micro computersystemen aan eindgebruikers.
Ten slotte, Sales Manager, verantwoordelijk voor het sales team en verantwoordelijk voor de large accounts, dealers en wederverkopers.

Service Specialist Netwerken bij HCS Networks
Januari 1987 - maart 1988 (1 jaar 3 maanden)

Specialist Service Engineer in netwerktechnologie. Installatie, reparatie en onderhoud van computers en netwerken. Installatie en onderhouden van Infoshare en Novell Netware Technologie.



Opleidingen

Rijksuniversiteit Groningen
MMS, Executive Master of Marketing Strategy, 2002 - 2010
Proefschrift:
\"Welke Virale berichten hebben het potentieel zich exponentieel te verspreiden?\"
\"Degenen die van belang, onderhoudend en verrassend zijn en niet te ergeren.\"

Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit van Cambridge
Summer Academy, 2008 - 2008
Academisch denken en handelen in complexe zakelijke omgevingen

Schouten en Nelissen
Professioneel Leiderschap, General Management en leiderschap, 2007 - 2008
De 4 aspecten van leiderschap: - Persoonlijk Leiderschap: Wat is mijn kracht?
- Resultaatgericht Leidinggeven: Richting en leiding geven aan de resultaten van mijn personeel.
- Coachend leiderschap: Vergemakkelijken en bevorderen van de professionele ontwikkeling van mensen in lijn met de ambities en talenten. - Ondernemend leiderschap: een visie ontwikkelen en te vertalen naar doelstellingen. Onderzoeken grenzen, zie kansen en risico\'s te nemen.

Rijksuniversiteit Groningen
Merk Management (Academie voor Management), 2005 tot 2006
Het begrijpen van het concept van branding, het concept van waardecreatie, de concepten van de markten en klanten, het concept van de inzichten, het concept van brand activation en het concept van het merk als kapitalisatie.

Rijksuniversiteit Groningen
Strategische Business Development (Academie voor Management), 2002 - 2003
Ontwikkelen van een business plan voor de ontwikkeling met behulp van een echte casus. De casus is de verbinding tussen strategie, organisatie en business development.

IMK
Middle Management, Algemeen Management Skills, 2000 - 2000

Hogeschool van Utrecht
B Eng, HTS Elektrotechniek, 1981 - 1989
Afstudeerwerk:
\"Marktonderzoek naar de waarde van kwaliteitssystemen en certificering in laboratoria\"

College de Klop
HAVO, 1977 - 1981

Opleiding interimmanager

HTS E Hoge School Utrecht
Middle Management NIOW
Brand Management (Merk Management) RUG
Strategic Business Development RUG
Professioneel Leiderschap Schouten & Nelissen
Summer Academy RUG/Univ Cambridge
Master of Marketing Strategy RUG

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Met zowel een HTS Elektrotechniek/Telematica opleiding als een academische Marketing opleiding ben ik een breed georiënteerde snelstarter. Ik beschik over ruime commerciële - en technische management ervaring die ik heb opgedaan in de elektronica, telecommunicatie en ICT connectivity branche en pas het beste in een dynamische middelgrote onderneming.
Sterke punten:
- Strategisch en commercieel gedreven
- Conceptueel en analytisch denkvermogen
- Snelle starter, pragmatisch van aanpak
- Technische know-how
- Authentic people manager
- Goede presentatievaardigheden



Talenkennis interimmanager

Nederlands Native
Engels Zeer Goed
Duits Goed



Overig

Privé activiteiten:
- Op pad met vrouw en kinderen
- Verre reizen, andere culturen
- Wintersporten
- Vakantiehuis Oostenrijk
- Hardlopen
- Bergsport
- Piano spelen



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: