Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller

Controller

Werkervaring interimmanager

Woonwenz (Venlo) (jan 2013 – heden)
Coordinator FA
• Coordinatie van de Financiele Administratie (9 fte)
• Berekenen herwaardering materiële vaste activa (ca. 9500 woningen) volgens RJ645
• Planning en reporting
• Verbeteracties oppakken n.a.v. managementletter en incidenten

Daelzicht Zorggroep (Heel) (juli. 2012 – dec.2012)
Controller Business Intelligence Concernstaf
•Opzetten en verbeteren van de Administratieve Organisatie (procesmodellering) van de primaire zorgprocessen en enkele ondersteunende processen
Opstellen (en laten uitvoeren) van een Interne Controleplan gericht op het verantwoorden van de totale omzet 2012 en het minimaliseren/uitsluiten van risico’s (AWBZ en ZZP’s) conform de kaderregeling AO/IC AWBZ-zorgaanbieders
• Verbeteren managementinformatievoorziening en in gang zetten van veranderingen in processen en de uitvoering daarvan.
• Opstellen Interne Controle plan voor de financiële administratie en procesverbeteringen aanbrengen

Woningstichting Servatius (Maastricht) (sept. 2011 – feb. 2012)
Controller afdeling Wonen
• Controller rapporterend aan Directeur Wonen en Directeur Financiën
• Opstellen jaarplan en begroting voor woondiensten en onderhoud
• Verbeteren managementinformatievoorziening en in gang zetten van veranderingen in processen en de uitvoering daarvan,
• introduceren risicomanagement en betrokken bij software selectietraject


Adelante Zorginstelling (voorheen SRL) (juni 2010 – april 2011)
Manager Bedrijfsvoering Kenniscentrum
• MT-lid en leidinggevend aan het Kenniscentrum, rechtstreeks onder Raad van Bestuur
• Opstellen jaarplan en begroting, beleidsmatige doorontwikkeling op diverse vakgebieden (bedrijfseconomisch, personeel, organisatorisch, juridisch, ICT)
• Focus op concretiseren samenwerkingsverbanden Ziekenhuizen, Universiteiten en bedrijfsleven
• Acquireren van gesubsidieerde projecten in zorginnovatie, onderzoek, opleidingen en onderwijs


Woningvereniging Ubach over Worms (september 2010 – april 2011)
Manager Financiële Zaken (part time)
• MT-lid en leidinggevend aan de afdeling FZ
• Opstellen jaarplan en begroting, invoeren maandrapportages (KPI’s) in plaats van kwartaalrapportages, procesbeschrijvingen maken (AO/IC) in Modulor,
• Risicomanagement en Treasurybeleid implementeren
• Aanvullende beheersingsmaatregelen invoeren n.a.v. managementletter externe accountant
Adelante Zorginstelling (voorheen SRL) (nov.2009 – mrt 2010)
Projectcontroller Kenniscentrum
• Uitvoeren taken van de Controller: rapportages, begrotingen, kostprijzen, advisering over te volgen procedures, begrotingsstramien voor projecten opstellen
• Professionaliseren van de controlfunctie
• Veiligstellen inkomstenstromen uit subsidies, risico-inventarisatie subsidies


SAPPI Fine Paper Europe B.V. (Shared Service Center Maastricht) (mrt.2009 – sept. 2009)
Project Manager a.i.
• Uitvoeren taken van de Treasury Officer (valuta afdekken d.m.v. swaps, forward en spot transacties)
• Verbeteren werkprocessen en (Excel)modellen, voorstellen koppelingen met SAP en Hyperion
• Afhandelen outsourcing van de pensioenfondsadministratie, projectplanning, coördineren transitie van de ene pensioenuitvoerder naar de andere.

Nouville Ontwikkelaars B.V. Heerlen (Dochter van Rabo Bouwfonds) (jan.2009 – juni 2009)
Controller a.i.
• Audit van 4 B.V.’s (projecten) waarvan de administratie door derden wordt gevoerd (financieel, processen, compliance)
• Handboek AO voor samenwerkingsvormen opstellen en implementeren
• Beoordelen dynamische Grex per B.V. en per fase
• Risicomanagement: inventariseren risico’s per B.V. en beheersingsmaatregelen implementeren

Vodafone NL Maastricht (april 2008 – augustus 2008)
Controller Afd. Planning & Analysis
• Maandelijkse rapportage over actuals, budget en analyse van varianties
• Contact met de business managers en controllers
• Forecasting continue aanpassen, deelname aan projecten, procesverbeteringen doorvoeren, flowcharts en werkinstructies maken, oude complexe werkmodellen vervangen door transparante en efficiëntere werkmethoden en modellen.
• Inwerken en coachen nieuwe medewerker

Trega International B.V. (Sphinx Tiles) Maastricht (december 2007 – april 2008)
Financieel Manager a.i.
• Afhandelen outsourcing pensioenfonds (deelnemers, premie en rechten vaststellen)
• Veranderingen doorvoeren in de salarisadministratie
• Liquidatie van de stichting inclusief jaarrekening opstellen, goedkeurende verklaring van KPMG Accountants

Medtronic Nederland B.V. Shared Service Center Heerlen (augustus 2007 – oktober 2007)
SOX-consultant Shared Service center
• Ontwikkelen en updaten van procesbeschrijvingen conform Sarbanes Oxley Act (SOX) op het gebied van Finance, productie, logistiek en alle HR processen in een SAP-omgeving
• Identificeren van risico’s en het implementeren van beheersingsmaatregelen d.m.v. test scripts

AZL pensioenfondsmanagement Heerlen (januari 2007 – juli 2007)
Manager Controlling a.i. en voorzitter werkgroep Finance in overnametraject ING-Groep
• Aansturen en coachen van de afdeling Controlling, Salarisadministratie en FA, 5 personen
• Doorvoeren verandermanagement op de eigen afdeling en naar andere afdelingen toe
• Managementinformatie ombouwen van kwartaal- naar maandrapportage
• Voorzitter van de werkgroep Finance ING-AZL-KPMG i.v.m. overname door ING-groep


Woningcorporatie Zo Wonen Sittard-Geleen (juli 2006 – eind 2006)
Interim manager Financiële Zaken
• Aansturen en veranderen van de afdeling FZ; drie teams, 21 personen en de salarisadministratie (van oude werkwijze naar nieuwe methoden en technieken, taken en bevoegdheden herschikken)
• Aansturen voorbereiden jaarrekening, analyses en opschonen van (tussen-)rekeningen
• Afsplitsen van commerciële activiteiten in een separate juridische structuur
• Toetsen jaarplannen Vastgoedontwikkeling, Onderhoud, Verhuur en ondersteunende diensten
• Projectmanager Data Warehouse


Rabo bank Sittard-Geleen (sept. 2005 – juni 2006)
Business-controller a.i. & Teamleider Private Banking a.i.
• Vertalen van Missie, Doelstellingen en Strategie van Rabo Nederland naar de lokale bank samen met directie en managementteam
• Opstellen Strategisch Meerjarenplan 2006 – 2008
• Opstellen Jaarplan en begroting 2006
• Vastleggen van het begrotingsproces, kwantificeren projecten, kennisoverdracht
• Aansturen en coachen team Private Banking en Beleggingsspecialisten (18 personen)
• Opstellen en monitoren commerciële doelstellingen o.b.v. portefeuilleplannen
• MT-lid, beoordelen en coachen van het personeel, opstellen maandrapportages, uitvoeren van controles in de lijn, risicorapportages beoordelen en maatregelen nemen

CEMA Luxembourg S.A. en Poly-Pack Benelux B.V. (apr. 2005 – aug.. 2005)
Manager Finance a.i. (part-time)
• Inrichten juridische en fiscale structuur van op te richten werkmaatschappij en holding
• Beoordelen contracten tussen fabrikant van food packaging produkten en Poly-Pack, businessplan opstellen, budgetten opstellen, importvoorwaarden en Douane-taken in kaart brengen


Otto Industries Europe B.V. Maastricht (dec. 2004 – apr. 2005)
ass. Manager consolidation & accounting van de Holding (producent van kunststof containersystemen)
• Maandelijks verzamelen en verwerken van Intercompany vorderingen en schulden wereldwijd van 120 juridische entiteiten, omzet 325 miljoen euro in europa, 1500 fte
• Consolideren van balans en Winst&Verlies van alle entiteiten in Hyperion (per kwartaal)en niet-financiële Key Performance Indicators
• Vastleggen van kennis in procesbeschrijvingen en werkinstructies

Interpolis Pensioenbeheer BV Utrecht (okt. 2004 – dec. 2004)
Consultant
• Optimaliseren van het bestaande Activity Based Costing-model in OROS/ABC en Excel
• Adviseren van Directie en Concern Controller in de te volgen strategische verkoopprijsbepaling
• Berekenen van de diverse kostprijzen voor alle pensioenproducten, afstemmen processen en kosten met de afdelingsmanagers

Q-Park Nederland B.V. (mei 2004 – sept. 2004)
Controller a.i. /Assistent to Chief Financial Officer
• Veranderen van planning & control-cyclus (van kwartaal- naar maandrapportage)
• Beschrijven, analyseren en verbeteren van de Administratieve Organisatie & maatregelen van Interne Controle, functieprofielen opstellen voor alle financiële functies (medewerker tot CFO)

Trianel Energie B.V. (dochter van Duits moederbedrijf Trianel European Energy Trading GmbH in Aachen) (oktober 2003 – april 2004)
Interim-Controller van de B.V.
• change management : verbeteren in- en externe communicatie, oplossen kwalitatieve en kwantitatieve mismatch op personeelsgebied, aansturen personeel, invoeren rapportagesystematiek ; analyseren en oplossen liquiditeitsproblemen ;
• veelvuldig afstemmen met Trianel-partners, energiebedrijven en netbeheerders en op basis van informatieanalyse oplossen van onvolkomenheden in onderlinge facturering ;
• oplossen van knelpunten in processen en beschrijven van de Administratieve Organisatie

Essent / Nutsbedrijven Maastricht / Kabelservices B.V. (okt.2003 – feb.2004)
Interim-Controller
• maandelijkse planning en control-werkzaamheden : maandafsluiting, rapportage aan Directie en derden op het gebied van kabelproducten zoals TV-kabel, internetproducten, datacommunicatielijnen, telefonie en alarmering


Rabeko Accounting B.V., augustus 2003
• opstellen van enkele jaarrekeningen voor het Midden- en Kleinbedrijf

LEX B.V. (april 2002-juli 2003)
Interim-Projectcontroller en MT-lid van de B.V. (high tech spin off van Open Universiteit)
• Oprichten van de B.V.: opstellen/beoordelen statuten, overeenkomsten, onderhandelingen met financiers (o.a. LIOF), subsidieverstrekkers Provincie Limburg, EFRO;
• Verantwoordelijk voor inrichten en onderhouden Financiële & Salarisadministratie , maandrapportage aan directie en aandeelhouders (1e dag van de nieuwe maand);
• Opstellen van periodieke rapportages aan subsidieverstrekkers (incl. goedkeurende accountantsverklaring),
• In Control brengen en houden van nieuwbouw en inrichting van bedrijfspand

Ruud de Moor Centrum (januari 2002 – juli 2003)
Project-Controller a.i. (expertisecentrum voor afstandsonderwijs in bestrijding lerarentekort)
• Opstellen van meerjarenbegroting t.b.v. eigen organisatie en Ministerie van OCW waarmee voorkomen werd dat OU zwaar gekort zou worden op de rijksbegroting (10 mln. per jaar)
• Ondersteunen Directie en Staf op het gebied van Finance & Control, inrichten en beschrijven van processen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, kostprijsberekeningen maken
• Inrichten Financiële (project-)administratie, urenverantwoording, maandrapportages etc;.

Open Universiteit Bedrijfsopleidingen B.V. (december 2001 – juli 2003)
Interim-Controller van de B.V. (MT-lid)
• Optimaliseren/herinrichten van de financiële administratie;
• Maandrapportage aan de directie, debiteurenbewaking, kostprijsberekeningen;
• Advisering van de directie inzake samenwerkingsverbanden, fiscaliteiten;
• Verbeteringen doorvoeren in processen, maximalisering renteopbrengsten etc.; begeleiden jaarrekeningtraject, digitalisering van inkomende facturen en inkoopopdrachten,
• Manager van het project verbetering inkooporganisatie

Open Universiteit Nederland (december 2001 – juli 2003)
Controller a.i. van de commerciële afdeling (directoraat Scholing) van de Universiteit
• Ondersteunen van de directeur in een veranderingstraject: focus op commercie en bedrijfsvoering
• Opzetten, invoeren en verder ontwikkelen van de Finance & Control-functie, maandrapportages, projectadministraties, bijdragen aan implementatie Exact Globe & Synergy;
• Deelname aan herinrichting van het inkoopproces, opstellen inkoopvoorwaarden, leveringsvoorwaarden etc;

Brunel International NV
Brunel Financial Consultants Eindhoven (november 2000 – december 2001)
consultant / accountmanager
ABP/USZO (1984 – 2000)
USZO: Uitvoeringsorganisatie Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs
Functie: controller corporate Staf F&C (1998 – 2000)
Werkzaamheden: controller (van zowel profit B.V. als non-profit BV), introduceren en onderhouden Activity Based Costing-model

ABP (1984 – 1998)
Functie: diverse functies, opgewerkt van Medewerker Pensioen- en Uitkeringsadministratie tot Projectcontroller Finance&Control
Werkzaamheden: verrichten van werkzaamheden bij diverse Business Units en Afdelingen: Vermogensbeheer, Onroerend Goed, Vastgoedadministratie, Logistiek, Administratieve Organisatie
Projectcontrol grootschalig ICT-traject (budget 145 mln.), bedrijfskundig onderzoek naar alle processen op de afdelingen Personeel- en Salarisadministratie, kostprijsbepaling

Diverse niet-financieel gerelateerde functies (1981 – 1983) bij:
Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken (KNP), Maastricht, (1983):
medewerker Expeditie/Verkoop (Buitenland)
PTT, Maastricht (1983), medewerker klantenservice
Mora Snacks (1983), medewerker facility
Militaire dienst (1981/1982): korporaal-administrateur te Seedorf (Duitsland)

Opleiding interimmanager

HOFAM (Post-HBO Controllersopleiding) 1996-1998
Bedrijfskunde VOA-3 (Post HBO-opleiding) 1993-1995
Bedrijfskunde VOA-2 (HBO) 1989-1992
Bedrijfskunde VOA-1 (MBO) 1988-1989
HAVO 1979-1981
MAVO 1975-1979

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Algemene beschrijving van de persoon

Jos is zowel een ervaren Financial & bedrijfskundige als een ervaren manager. Behalve ervaring op finance & control gebied was hij eerder betrokken bij inkoop-, sales-, ICT en HR-projecten en is daarom een allround professional. Meerdere malen behoorde ook de administratieve organisatie (AO/IC) tot zijn aandachtsgebied en was hij kartrekker in diverse projecten w.o. datawarehouse, Treasury, outsourcing en risk management. Vanuit zijn uitgebreide opleidingen Bedrijfskunde is hij gewend om ook naar andere bedrijfsfuncties te kijken en de relatie te leggen met Finance & Control. Hij komt op ons over als iemand die al zijn ziel en zaligheid in zijn werk stopt en het belangrijk vindt dat de organisatie en haar medewerkers profijt trekken uit zijn bijdrage. Jos maakt moeilijke zaken bespreekbaar, werkt resultaatgericht en is gewend met deadlines te werken. Daarnaast brengt hij door middel van structuur en communicatie rust in organisaties/afdelingen. Jos houdt het uiteindelijke doel voor ogen en geeft aan dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Hij ziet zichzelf als probleemoplosser en adviseur en probeert op basis van overtuigingskracht en argumentatie gevraagd en ongevraagd te adviseren.
Zijn ervaring in zowel profit als non profit organisaties maken hem zeer geschikt om ook in politiek gevoelige omgevingen goed te kunnen functioneren.
Jos gaf leiding aan kleine en grotere teams van 4 tot 21 personen directe aansturing.


Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels
Duits
Frans (basaal)

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: