Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

projectmanager

projectmanager

Werkervaring interimmanager

1. Werkervaring

Programmamanager Beheer Informatie Management Meldkamer Noord Nederland. Veiligheidsregio’s Groningen, Friesland en Drenthe. (maart 2010 – december 2011).
De Veiligheidsregio’s (samenwerking tussen politie, brandweer en ambulancezorg) van Groningen, Friesland en Drenthe werken nauwer samen en bouwen een nieuwe bovenregionale meldkamer MkNN. Mijn rol in dit programma:
Kwartiermaker nieuwe ICT-Beheerorganisatie. Opstellen Contourennota, organisatie-model, formatie en functiehuis, werkprocessen (BISL en ITIL) en procedures;
Informatie Manager voor het Datawarehouse (DMS/CMS; Sharepoint). Informatie management en informatiestromen;
Projectadviseur voor Uitwijk en Fallback volgens Business Continuïteit Management (ISO/SEC 27001). Beleidsverklaring, organisatie-, impact en risico analyse. Calamiteitenplan, Herstelpan en Operationele aanpak (processen, verantwoordelijkheden, procedures).

Programmamanager Ship Integrated Communication Systems. Ministerie van Defensie (augustus 2008 – december 2009)
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) realiseert omvangrijke projecten voor Landmacht, Luchtmacht, Marine en Marechaussee. Voor de Marine zijn 4 nieuwe patrouilleschepen, 1 Joint Support Ship en 48 zeer snelle “RHIBS” gebouwd. Deze nieuwe schepen beschikken over de aller modernste communicatie- en informatie-systemen. Als programmamanager was ik verantwoordelijk voor de coördinatie van alle deelprojecten van de diversen Communicatie- en Informatie systemen op verschillende schepen. Mijn belangrijkste taken:
Het aansturen 10 projectofficieren (Prince 2 methodiek);
Het coördineren Functioneel Programma van Eisen alle ICT-systemen ;
Het zorgdragen voor goede afstemming met diverse toeleveranciers;
Het zorgdragen voor goede afstemming met gelieerde defensieprojecten;
Het adviseren en begeleiden van (defensie) aanbestedingen (EDA) en verwerving;
Het zorgdragen voor en bewaken van de overall planning ICT-systemen.

Projectmanager Borging Digitaal Bewijs. Programma Aanpak Cybercrime Politie en Openbaar Ministerie. (januari 2009 – juli 2010)
Met Programma Aanpak Cybercrime (PAC) ontwikkelt de politie en het OM een breed IM programma ter bestrijding van Cybercrime. Als projectmanager was ik verantwoordelijk voor het uitvoeren van het onderzoeksprogramma Borging Digitaal Bewijs. Mijn belangrijkste taken:
Het aansturen werkgroep Wet- en regelgeving (o.a. Wet op Politiegegevens, de Archiefwet, Beslag);
Het aansturen werkgroep Verantwoordelijkheidsverdeling (politie vs OM);
Het aansturen werkgroep Validiteit en kwaliteit van werkprocessen (o.a. NFI, Forensische Opsporing, in beslagname, proces verbaal);
Het aansturen werkgroep Kwaliteit van ICT-voorzieningen (duurzame opslag van digitale data volgens OASIS ISO 14721 en opbouw infrastructuur).

Projectmanager Digitale Tracering. Politie Gelderland-Zuid en Midden. (oktober 2007 – maart 2010)
De Forensische Opsporing (FO) van de politie is verantwoordelijk voor het veiligstellen en borgen van sporen. Door inzet van uiterst moderne RFID technologieën en innovatieve informatiesystemen is een nieuw systeem en methodiek ontwikkeld zodat FO te allen tijde weet waar welk spoor is en wie daarvoor verantwoordelijk is. Mijn belangrijkste activiteiten:
Het regievoeren over het gehele verbeterprogramma;
Het aansturen en ontwikkelen van Functioneel Programma van Eisen;
Het ontwikkelen van een informatie systeem, methodiek en werkproces;
Het verwerven en aanbesteden Bestek;
Het begeleiden van toeleveranciers;
Het begeleiden realisatie, implementatie en acceptatie van het projectresultaat.




Ad Interim Hoofd ICT. Veiligheidsregio Kennemerland (juni 2007- augustus 2008)
In 2007/8 is de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) opgericht. De VRK is een samen werking tussen GGD, ambulance zorg, Brandweer en politie. In die periode zijn alle ICT-organisaties ondergebracht in één ICT-beheerorganisatie en is een nieuwe meldkamer MICK gerealiseerd. Bij de VRK was ik ad interim hoofd ICT en verantwoordelijk voor:
Het professionaliseren van het Informatie Management en de Informatie Voorzieningen (Visie, Contourennota, Business Case, PID);
Het op- en inrichten van één geïntegreerde ICT-afdeling (visie ontwikkeling, vorming van beleid, analyseren van de ICT-behoefte, onderzoek outsourcing en implementeren ICT-beheerorganisatie);
Het opzetten en vormen van organisatiemodel en functiehuis (functieprofielen, taken, verantwoordelijkheden en werkprocessen BiSL, ITIL);
Het aansturen van lopende projecten (Prince 2) en medewerkers (ca 20 fte);
Het inrichten ICT-Service Desk;
Het begeleiden van aanbesteding Financiële en Kwaliteitsmanagement systemen;
Deelnemer stuurgroepen ICT VRK en MICK.


Projectmanager Beslaghuis. Concern Informatie Politie (april 2006–juni 2007)
Het project Beslaghuis Politie is een onderdeel van het ketenproject Landelijke Beslaghuis en is een gezamenlijk initiatief van: Politie, Openbaar Ministerie (Justitie) en Domeinen RZ (Financiën). Het project beoogt het professionaliseren van het proces “in beslag nemen van goederen”. Mijn belangrijkste taken:
Het aansturen van een projectteam van ca 12 fte;
Het aansturen van de Informatie-uitwisseling tussen partijen;
Het aansturen van de ontwikkeling van systeemkoppelingen van diversen ICT-systemen van ketenpartijen;
Het voorbereiden van de implementatie voor Landelijke Uitrol;
Het verzorgen van de afstemming met ketenpartijen, politiekorpsen en toeleveranciers.


Ad interim Hoofd Business Unit Commercial Services. Gemnet (2005 – 2006)
Gemnet helpt, met haar eigen gesloten en beveiligd netwerk, gemeenten en maatschappelijke organisaties informatie op betrouwbare en efficiënte wijze uit te wisselen. Daartoe biedt zij tal van informatie- en communicatiediensten aan.
In deze functie was ik verantwoordelijk voor:
Het leidinggeven aan de afdeling Accountmanagement en Webservices 13 fte;
Het aansturen van het project Professionalisering Gemnet (ontwikkeling en herijking van werkprocessen en procedures);
Het aansturen van het project Zorg Netwerk Nederland. (6 fte). Het project is een initiatief van: Uzorg, Gemnet en ASP4ALL en beoogt alle ICT-zorgen uit de handen van de zorgverlener te halen;
Het uitvoeren werkzaamheden als: opstellen Jaarplan, Accountplannen, kwartaal rapportages, voorzitten Afdelingsoverleg, offerte- en orderproces, deelname aan het MT van Gemnet, relatieonderhoud, opstellen Business Case, Product Initiatie Document, Projectplan en Productbeschrijvingen (Prince2 structuur).


Programma C2000 (2000 – 2004). ITO, BZK en regio Brabant-Noord
C2000 is een uniek mobiel communicatienetwerk voor hulpverleners van politie, brandweer, marechaussee en ambulancezorg. Via C2000 netwerk kunnen hulpverleners snel, eenvoudig en betrouwbaar onderling en met de meldkamer communiceren.


In dit programma heb ik in verschillende periodes drie functies uitgevoerd:
a. Programmamanager Gebruikersveld C2000 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK). In deze functie verantwoordelijk voor:
Het aansturen en coördineren van 21 deelprojecten bv: Fall Back, Lokaal Beheer, Fleetmapping, Processen en Procedures, Beveiligingsbeleid;
Projectsecretaris Landelijke Overleg, Bestuurlijk Overleg en koepelorganisaties;
Uitvoeren algemene werkzaamheden als: opstellen en bewaken Programma plan, deelname aan het MT, aansturen van werkgroepen.

b. Programmamanager Regionale Implementatie C2000 in de politieregio Brabant-Noord. In deze functie verantwoordelijke voor:
Het aansturen van deelprojecten: Inrichting Lokaal Beheer, Implementatie werkprocessen (BISL, ITIL), Communicatie, Opleiding, Testen & Beveiliging;
Uitvoeren algemene werkzaamheden als: Opstellen Programmaplan, beleidsnotitie Lokaal Beheer C2000 en Beveiliging & Begroting C2000.

c. Programmamanager Landelijke Roll-out netwerk C2000. In deze functie verantwoordelijk voor het aansturen projectorganisatie Roll-out (25 fte). Belangrijkste taken:
Het begeleiden van project Netwerk lay-out (dekking, verkenning, verwerving, bouwvergunning, zekerstelling en implementatie van ca 400 opstelpunten;
Het (mede)opstellen bestek C2000, beoordelen aanbiedingen van leveranciers, begeleiden verwerving (Europese aanbesteding);
Het aansturen project Acceptatietests en keuringscriteria.

Ad interim Hoofd ICT. Dienst Milieu en Bouwtoezicht gemeente Amsterdam. (2002 – 2003)
Kerntaken van de Dienst Milieu en Bouwtoezicht zijn: vergunningverlening, toezicht en handhaving van bouw- en milieuregels en beleidsadvisering. Als ad interim hoofd ICT was ik verantwoordelijke voor:
De integratie van twee ICT-afdelingen;
De aansturing van projecten: Vernieuwing ICT-infrastructuur en Verwerving & implementatie Windows XP;
Het leidinggeven aan de afdeling ICT (7 fte);
Uitvoeren van werkzaamheden als: opstellen Projectplan, afdelingsbegroting, Implementatieplan en begeleiding Europese Aanbesteding DMB-Werkplek.

Programma Manager Inlichtingenbureau. Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. (2000 – 2002)
Het Inlichtingenbureau coördineert de elektronische gegevensuitwisseling ter ondersteuning van de Bijstandswet tussen gemeenten en ketenpartijen. Als Programmamanager was ik verantwoordelijk voor:
Het concept, de architectuur, de ontwikkeling, de realisatie, de inrichting en de implementatie van de nieuw op te richten Stichting Inlichtingenbureau (circa 25 fte).
De aansturing van deelprojecten:
- Organisatie en Inrichting: opzetten Organisatiestructuur, Administratieve Organisatie, functieprofielen, aansturingmodel en werkprocessen. Werving en Selectie van (project)medewerkers. Opstellen Jaarplan;
- Communicatie en Implementatie: Voorbereiding Landelijke Uitrol (ca 500 gemeenten). Opzetten en inrichten Account beheer VNG, SZW, BKWI, gemeenten enz). Ontwikkelen communicatiebeleid en planning, ontwikkeling privacy- en beveiligingbeleid. Inbedding in wet- en regelgeving;
- Berichtenuitwisseling: het opstellen van functioneel bestek, verwerven (Europese aanbesteding), bouwbegeleiding, begeleiden acceptatietesten IB systeem (centraal systeem voor gegevensuitwisseling tussen gemeenten Belastingdienst, IBG en Uitvoeringsinstellingen).



Contractmanager Gemeentelijk Data Communicatiesysteem. Bureau Informatie Management gemeente Amsterdam. (1999 – 2001)
In deze functie was ik verantwoordelijk voor:
- Het contractbeheer tussen het GDA en de leveranciers;
- De secretarisfunctie directieoverleg;
- Het Gebruikersoverleg met diverse gemeentelijke organisaties;
- De aansturing Millenniumproject van concernsystemen in gemeente Amsterdam;
- Het opstellen van begroting, jaarplan, contourennota en werving van personeel.

ICT-organisatie voor politie, brandweer en ambulancediensten (ITO) (1989 – 1998)
In deze periode heb ik zowel lijn- als projectmanagement functies ingevuld.
De belangrijkste zijn:
- Hoofd afdeling Realisatie Infrastructuur (50 fte);
- Hoofd afdeling Project Ontwikkeling (12 fte);
- Projectmanager C2000 Landelijke Roll-out (25 fte);
- Projectmanager Landelijk Mobilofoon Netwerk ILM (14 fte);
- Projectmanager internationale radio communicatie KTS (14 fte);
- Projectmanager Meldkamer Marechaussee Schiphol (8 fte);
- Projectmanager Landelijk Mobilofoon Netwerk Marechaussee Kmar 712 (5 fte);
- Adviseur meldkamer KLPD.

Philips/Hollandse Signaal Apparaten 1981 – 1989
De belangrijkste functies uit deze periode zijn:
- Technisch Commercieel medewerker ISDN-systemen;
- Teamleider en Systeemmanager CAD/ CAM ontwikkeling;
- Teamleider en Productontwikkelaar telecommunicatiesysteem Zodiac.

Opleiding interimmanager

Opleidingen
- HTS (Telecommunicatie) in Utrecht, 1975-1979.

Cursussen
- Principal Toolbox in 2009
- Prince2 Practitioner en Foundation in 2006
- Socratische gesprekstechnieken in 2006, 2004
- Commercieel management in 2003
- Verwerving en Onderhandelingstechnieken in 2002, 1998
- ITIL foundation in 2000
- Programma Management in 1999;
- Management Development in 1998, 1997, 1996
- Communicatie technieken in 1997
- Marketing Management in 1995
- Algemeen Financieel management in 1994, 1998
- Algemeen Project Management in 1993, 1991

Talenkennis interimmanager

Duits
Engeld

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: