Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Directeur / Manager

Interim Directeur / Manager

Werkervaring interimmanager

L o o p b a a n

1998-heden Werkzaamheden :

Diverse opdrachten bij meerdere bedrijven succesvol uitgevoerd o.a. op het gebied van :

Management begeleiding en -aansturing, Sparring Partner Directie en/of Management Team, Cultuurveranderingen, Crisis- en Turnaround Management, Afwenden Faillisementen, Fusie en Integratie, Productiviteits en Efficiency onderzoeken, SWOT analyses, Business Planning, Plannen van Aanpak, Financiële Planning en Management, Productie logistiek en –planning, Gesprekspartner Banken m.b.t. financiering / investeringen, Personeelsbeleid ( functie- en taakbeschrijvingen, verantwoordelijkheden, loopbaanplanning, etc), Verkoop, Marketing & Publiciteit, Onderhoudsdienst optimalisatie.

Branches / bedrijfstakken :

Productie- en Handelsbedrijven in (klein)Metaal en Kunststof, Bruggenbouw, Aannemers, Reparatiewerkplaatsen, Installatie, Transport ( levensmiddelen en stukgoed ), Levensmiddelen, Drukkerijen, Scheepsbetimmeringen, Dakbedekkers, Software ontwikkeling.

Omvang bedrijven van 10-150 FTE en omzet tussen € 2 M en € 30 M
___________________________________________________________________________________________

Enkele (actuele) voorbeelden

Transportonderneming ( 16 Trucks + Tanks )
Functie / taak: Management Coach

Faillissement afgewend. DGA “gecoached” bij noodzakelijke verandering van “houding” zowel intern als extern.
Gesprekken met leveranciers over prijsverhoging en met bank i.v.m. noodzakelijke tijdelijke financiering, op basis van hiertoe opgesteld businessplan met meerjarenprognose en investerings- en liquiditeitsbehoefte.

___________________________________________________________________________________________

Aannemer Bruggenbouw
Functie / taak: Management Coach

SWOT Analyse uitgevoerd. In verband met de noodzakelijk en geplande groei de DGA
en Management Team overtuigd van de noodzaak tot verandering en aangegeven dat er een andere stijl van Management hoort bij de geplande en al in gang gezette veranderingen / groei.
De intensieve begeleiding in de beginfase is nu verlaagd tot een begeleiding op afroep.
2 á 3 maandelijks.

___________________________________________________________________________________________

Drukkerij (specialistisch en sterk servicegericht, “alles kan”)
Functie / taak: Management Coach

Het ondersteunen van de DGA bij het brengen van “rust” in de tent en er gezamenlijk voor zorgen, dat er bestuurd wordt en niet reactief en in de “waan van de dag” wordt gehandeld.




Zonwering productie- en handelsbedrijf
Functie : (Interim) Algemeen Directeur, 60 medewerkers

Verliesgevende onderneming gestructureerd en zoon van de DGA voorbereid op “overname”.
Turnaroundplan opgesteld met uitgangspunt break-even / winstgevend binnen 1 á 1,5 jaar.
- Cultuurverandering in Organisatie en Management geïnitieerd en in gang gezet / gehouden
- ICT plannen opgesteld en uitvoering gestart
- Administratieve en logistieke processen aangepast, productie efficiency verbeterd
- Personeelsbestand aangepast, “job rotation” , opleiding, etc
- Onderhandelen met Bank, Brancheorganisatie, Dealers
___________________________________________________________________________________________

Internationale Onderneming van Software ontwikkeling en ondersteuning
Functies : (Interim) Manager, Directeur, 150 medewerkers

Vestigingsdirecteur / Manager Support
- Coaching Management Team i.v.m. noodzakelijke cultuurverandering
- Algehele leiding over de lokale vestiging
- Verkoop van een deel van de Support groep begeleid.
- Fusie / Integratie van het “overgebleven” deel voorbereid en mede uitgevoerd.

Manager Support, Sales & Sales Backoffice
- Coaching Afdelingsleiders i.v.m. noodzakelijke cultuurverandering
- Plan van Aanpak voor integratie van 2 afdelingen ( Account Management en Support ; ca 60
medewerkers ) opgesteld
- als “Veranderingsmanager” leiding gegeven aan de uitvoering.
- Initiëren, opzetten en invoeren processen en procedures, Implementeren en begeleiden
Target Account Selling , Coaching (Jr. ) Sales Medewerkers.

Program Manager
- Politiek handelen in zeer diverse ondernemingen, aangekocht uit “Treuhand” boedel
- Algehele internationale projectleiding.
- Opzetten projectplan en implementeren Projectorganisatie voor grote aannemer
( Tief- und Hochbau ) in Duitsland ( Hannover ), 10 bedrijven , meerdere vestigingen,
6 deelprojecten. Projectomvang ca. Fl 8 MIO.

Project Manager
- Project Manager “vastgelopen” projecten. Na inventarisatie en opstellen projectplannen,
zelf leiding gegeven aan uitvoering t/m afronding.

Contract Manager
- Onderzoek en rapport m.b.t. aanwezige / verwachte risico’s en te nemen maatregelen.
- Aanbevelingen geimplementeerd.


April 1998 Idea-L Interim opgericht ; Organisatie Adviesbureau



1993-1997 Middelgroot Softwarehuis, Arnhem ( producent logistieke software )
Functie : Directeur
15 medewerkers

Rapportage aan DGA ; verantwoordelijk voor algehele bedrijfsvoering

Opdracht Turnaround, verliessituatie ( > 1 MIO p/jr ). Binnen 2 jaar break-even bereikt.

- Turnaroundplan opgesteld ( debiteuren/crediteurenbeleid , afstoten niet core-business
aktiviteiten / produkten , ontwikkelen nieuwe diensten , verlagen facilitaire kosten )
- Organisatiestruktuur opnieuw vormgegeven, Personeelbestand aangepast
- Management Informatie Systeem ontwikkeld ( verkoop- en liquiditeitsprognose, etc )
- Marketing-, Publiciteits- en ( extern ) Communicatiebeleid ontwikkeld.
- Partnership met Exact software aangegaan
___________________________________________________________________________________________

1989-1993 Internationale computerfabrikant
Functies : Manager Professional Software Services, 80 medewerkers

Rapportage aan Directeur Customer Services.
Cost Center, Omzet Fl. 12 MIO p/jaar, “verlies” ca Fl. 3 MIO p/jr, 80 medewerkers

Opdracht : Migratie van Cost Center naar Profit Center, Binnen 2 jaar “break-even” bereikt

- Business- en migratieplan
- Markt, Producten, Diensten, Organisatiestruktuur ( hierarchisch  matrix )
- Personeelsplanning, werving & selectie, beoordeling, loopbaanplanning, training
- Sturen / begeleiden van het veranderingsproces
- implementeren nieuwe organisatievorm
- Interne en externe presentaties m.b.t. de veranderingen en voortgang
- Kostenreductie van 1 MIO p/jaar gerealiseerd vanaf start
___________________________________________________________________________________________

1981-1989 Systeemhuis Software
Functie : Hoofd Software Ontwikkeling, 25 medewerkers

Rapportage aan Divisie Management ; 3 afdelingen met 25 medewerkers

Opdracht : opnieuw vormgeven van bestaande afdelingen

- Integratie van 3 afdelingen naar 1 afdeling gerealiseerd

___________________________________________________________________________________________


1975-1981 Internationaal Bankiershuis
Functies : Hoofd Automatisering ( Alg. Procuratiehouder ),
Hoofd Systeem Ontwikkeling, 35 medewerkers

Rapportage aan Directie

Opdracht : Bestaande geautomatiseerde systemen vervangen door nieuwbouw

- Afdeling met 2 medewerkers uitgebouwd naar 3 afdelingen met 30 professionals
- Masterplan en -ontwerp opgesteld voor nieuw geintegreerd real / time on-line
Informatiesysteem en leiding gegeven bij de uitvoering / invoering daarvan.

1969-1975 Nederlands Bankiershuis
Functies : Systeemontwerper, Systeemanalist programmeur, Programmeur

Rapportage aan afdelingschef

Gewerkt aan projecten op het gebied van :

Rekening Courant , Effecten Arbitrage en –Administratie , Valuta Arbitrage ,
Buitenlands Betalingsverkeer , Financiering en Consumptief Krediet

--,,--


Opleiding interimmanager

Basis opleiding

1959-1963 : Mulo-B
1963-1967 : HTS ( Bouwkunde )



Aanvullende opleiding / kennis / ervaring

A & O : PDB, SPD I, Organisatiekunde ( OU )

Management : Algemeen-, Financial- en Project Management, Empowerment, Managing & Motivating,
Power & Influence ( “De Baak” , Bureau Zuidema e.a. ), Executive Coaching,
Kwaliteitsmanagement

Personeel : Functieclassificatie en –waardering, Werving & Selectie, Beoordeling, Loopbaanplanning
en –begeleiding, Ontslagzaken ( Bureau van Spaendonck ), Externe en interne
communicatie.

Informatie : Projectmatig werken , Informatie-analyse en -planning , Netwerkplanning
Technologie Systeemanalyse- en ontwerp, Kwaliteitsmanagement, E-business , ITIL.

Overig : Marketing ( Kenneth Smith ), Target Account Selling ( TAS )
Lid examencommissie EXIN / AMBI 88 en lid van de Raad voor Informatietechnologie van
1988 t/m 1990 ( nevenfunctie )
Lid van Het Nederlands Commissariaat ( Ernst & Young ) als kandidaat commissaris



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Turnaround- en crisismanagement, management coach,
motiverend leider, doel- en resultaatgericht, direct en sociaal.no nonsense

Talenkennis interimmanager

engels, duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: