Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim/project/verander manager

interim/project/verander manager

Werkervaring interimmanager

WERKERVARING:

Aug. 2006 – Aug. 2007 : Sabbatical Year

Dec. 2005 - July 2006 : Senior Programmes Officer IOM Harare (Zimbabwe)
IOM: Internationale Organisatie voor Migratie.

Verantwoordelijk voor:
Projecten/Programma’s : Alle IOM emergency programma’s in Zimbabwe en de opzet en exploitatie
van een ontvangstcentrum aan de grens met Zuid Afrika.
Planning en control, logistiek, administratie, registratie, IT, financiën, human
resource management, rapportage en het onderhouden van contacten met
UN, Internationale en lokale NGO’s en lokale en landelijke authoriteiten
(inclusief enkele ministers van Zimbabwe en Zuid Afrika)
Medewerkers : 4 internationals en 45 lokale medewerkers
Budget : € 8.500.000
Cliënten : 1.2000.000

Sept. 2005 - Dec. 2005 : Head of IOM (sub-)Office El Fasher, North Dafur (Sudan).

Verantwoordelijk voor:
Projecten/Programma’s : Alle IOM programma’s in North Dafur, bestaande uit kamp
coördinatie, het ondersteunen van teruggekeerde IDP’s (Internal
Displaced Persons), de registratie van IDP’s en de uitvoering van het
met de regering in Khartoum afgesloten MOU (Memory of
Understanding). Vertegenwoordiger van de Chief of Mission in
North Dafur en als zodanig ook belast met de kontakten met UN,
Internationale en lokale NGO’s, authoriteiten en Afrikaanse
vredesmacht. Namens IOM vertegenwoordiger in het
veiligheidsmanagementteam van de UN.
Medewerkers : 4 internationals en 55 lokale medewerkers
Budget : € 2.400.000
Cliënten : 750.000

Febr. 2005 - Sept. 2005 : Camp Manager and Operations Officer IOM Tsunami
Relief Emergency Program in Shri Lanka.

Verantwoordelijk voor:
Projecten/Programma’s :De aansturing van 17 opvangkampen in het Oosten van Shri Lanka.
Ontwikkeling en implementatie van een methode om de bewoners
van de kampen mede verantwoordelijk te maken voor hun eigen
opvang.
Ontwikkelen en opzetten van psycho sociale aktiviteiten en
livelihood ondersteuning.
Het bouwen van zogenaamde transitionele huizen voor een groep
Tsunami slachtoffers in het Westen van Shri Lanka.
Medewerkers : 2 internationals en 35 lokale medewerkers
Budget : € 3.000.000
Cliënten : 10.000


Dec. 1999 - Febr. 2005 : Manager Uitvoering IOM Den Haag.

Verantwoordelijk voor:
Projecten/ Programma’s : Ontwikkelen en implementeren districtenstelsel IOM-NL.
Ontwikkelen methode counseling bij terugkeer.
Ontwikkelen en implementeren van complexe data base i.s.m.
extern ICT bedrijf.
Uitvoering alle IOM programma’s in Nederland.
Opzet en begeleiding logistieke unit Schiphol.
Deelname aan Landelijk Overleg Terugkeer (LOTO)
Deelname aan Task Force AMA’s (Interdepartementale
werkgroep)
Deelname aan managmentteam terugkeer 26.000
Opzet en implementatie van rapportage en monitoring systeem.
Beleidsontwikkeling m.b.t. terugkeer gedetineerden.
Samenwerking met IND, Justitie, COA, NIDOS, VNG,
Vluchtelingenwerk, Vreemdelingendienst en Politie.
Medewerkers : 35
Budget : € 7.500.000 per jaar
Cliënten : 4.000 per jaar


Dec. 1991 - Dec. 1999 : Directeur Asielzoekerscentrum COA
COA: Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers
Verantwoordelijk voor:
Als integraal manager verantwoordelijk voor alle aspecten van het asielzoekerscentrum: financiën, HRM, logistiek, onderhoud, aktiviteiten, contacten met de overheid, de buurt en de pers, etc.
In 1991 directeur van AZC Amersfoort, vandaaruit AZC Utrecht opgezet en van 1994 tot 1999 directeur van AZC Markelo.
Specifieke projecten : Zelf koken in AZC’s. Afschaf Maatschappelijk Werk in
AZC’s (doorverwijzing naar algemeen maatschapplijk werk)
Zelfredzaamheid Asielzoekers. Restaurant Le Monde.
Samenwerking met buurt en pers. Nederlandse les.
Vrijwilligersbeleid in AZC’s. Breed inzetbare medewerker.
Mede initiatiefnemer COANDER (COA-medewerkers inzetten
in het buitenland).
Medewerkers : 30 ot 70 medewerkers, 25 tot 50 vrijwilligers
Budget : Fl. 4.500.000 per jaar
Cliënten : 400 – 850

In 1997 en in 1999 ben ik in het kader van COANDER uitgezonden naar respectievelijk Rwanda en Albanië. Gedurende die uitzendingen bleef ik wel eindverantwoordelijk voor het AZC in Markelo.

Mei – November 1997 : Camp Manager Dutch Relief and Rehablilitation Agency
(DRA) in Rwanda.

Verantwoordelijk voor:
Project : Management van twee vluchtelingenkampen en opleiding van lokaal administratief
personeel.
Begeleiding van lokale initiatieven voor wederopbouw en verwerking traumatische
ervaringen na de genocide in 1994.
Medewerkers : 30 lokale medewerkers en vele vrijwilligers
Budget : Fl. 750.000
Cliënten : 5.500
April - Juli 1999 : Camp Manager Albanie.

Verantwoordelijk voor:
Project : Implementatie managementstructuur in bestaand vluchtelingenkamp in Tirana
Opzetten vluchtelingenkamp in het zuiden van Albanië voor 100.000 vluchtelingen
uit Kosovo.
Medewerkers : 4 internationals en 45 lokale medewerkers
Budget : Fl. 2.000.000
Cliënten : 15.000


1977 - 1991 : Pedagogisch Medewerker Jeugddorp De Glind.

Verantwoordelijk voor:
1977 tot 1980: opvoeding en verzorging van 12 moeilijk opvoedbare uit huis geplaatste kinderen in
groepsverband samen met drie collega’s.
1980 : opzet en ontwikkeling van een nieuw model, de zogenoemde gezinsgroep, waarbij ik
samen met mijn vrouw 8 kinderen in huis nam naast onze twee eigen kinderen.
1980 tot 1988: opvoeding en verzorging van 8 moeilijk opvoedbare uit huis geplaatste kinderen in
gezinsgroep met ondersteuning van 1 collega pedagogisch medewerker.
1988 tot 1991: opvoeding en verzorging van 4 moeilijk opvoedbare uit huis geplaatste kinderen in
Gezinsverband.


1972 - 1977 : Sociaal Kultureel Werker Buurthuis.

Verantwoordelijk voor:
Proejcten : Bouw nieuw buurthuis. Opzet wijkcommitee. Organisatie aktiviteiten voor peuters
tot en met bejaarden. Beheer buurthuis. Organisatie evenementen. Organisatie
tieneraktiviteiten inclusief zomerkampen.
Medewerkers : 1 stagiaire en ongeveer 100 vrijwilligers
Budget : Fl. 500.000 per jaar
Cliënten : buurt met ongeveer 8000 bewoners




Extra Curiculair:

1981 : Voorzitter financiële commissie Ondernemingsraad Jeugddorp De Glind
1982 – 1986 : Voorzitter Ondernemingsraad Jeugddorp De Glind
1987 : Penningmeester bestuur basisschool
1988 – 1991 : Secretaris bestuur basisschool
1978 – 1990 : Trainer/ Coach Jeugdvoetbal
1995 – 1998 : Voorzitter bestuur PvdA Markelo


Opleiding interimmanager

Opleiding:

2005 :UN basiscursus veiligheid in het veld
2002 : Intensieve cursus Frans (Regina Coeli Vught)
1999 : Personal Employability Program (B&A Outplacement and Careerconsulting)
1999 : Loopbaan herorientatietraject (Focus)
1998 : Managments cursus Leiderschap (COA) + certificaat
1997 : Training Aggressiehantering en Conflict-Deescalatie (COA) + certificaat
1997 : Training Kommunicatie, Interaktie en Managment Vaardigheden (Van Harte &
Lingsma) + certificaat
1996 : Managment Assessment Integral Manager (GITP)
1996 : Cursus Windows Proffessioneel (Instituut Scheidegger) + diploma
1995 : Leercyclus de vertaalslag van integraal managment naar de COA praktijk (COA)
+ certificaat
1993/1994 : Verschillende interne cursussen van COA
1991/1992 : Managmentcursus: Financieel-, informatiemanagment en Human Resources
Management (Hogeschool Utrecht) + bewijs van deelname
1989/1990 : Organisatiekunde 1a en 1b Vrije Universiteit + certificaat
1985/1987 : Hoger Managment voor Non Profit Organisaties (ISW) + certificaat
1973/1977 : HBO Sociaal Cultureel Werk (Sociale Academie Eindhoven) + diploma
1968/1971 : MTS Electro Techniek Eindhoven + diploma
1963/1968 : Gymnasium


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

PERSOONLIJKHEID:

• Sympathieke, open persoonlijkheid met een vriendelijke, warme uitstraling
• Kan goed luisteren, motiveren, overtuigen, enthousiasmeren en commitment bewerkstelligen
• Energiek, optimistich, daadkrachtig en integer
• Resultaatgerichte, ondernemende people manager
• Organisatietalent, die knopen door kan hakken
• Veranderingsgericht (verbetering), creatief en vindingrijk in het bedenken van oplossingen
• Betrouwbaar, loyaal en eerlijk
• Gaat problemen niet uit de weg
• Heeft oog voor en houdt rekening met intermenselijke en multiculturele verhoudingen
• Delegeert taken zo laag mogelijk in de organisatie, maar organiseert tegelijkertijd mechanismen voor monitoring en evaluatie
• Weet strategisch en tactisch beleid goed te vertalen naar oprationeel beleid en implementatie

• Heeft moeite met routine bezigheden, uitwerking van details, eindeloos wikken en wegen en een sterk gestructureerde niet flexibele werkomgeving.


KERNCOMPETENTIES:

• Goed ontwikkelde mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden zowel in de Nederlandse als Engelse taal.
• Sterk ontwikkelde organisatorische, leidinggevende en managment capaciteiten
• Specialist in project en verander management
• Echte pionier met soms onorthodoxe, creatieve oplossingen
• Kan complexe omgevingsfactoren (maatschappelijk, bestuurlijk, politiek) goed handelen



Talenkennis interimmanager

Talen:

Nederlands : moedertaal
Engels : goed
Frans : matig
Duits : matig
Italiaans : gering


Overig

Toelichting enkele vaardigheden:



I. Goed ontwikkelde mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden zowel in de Nederlandse als Engelse taal.


Schriftelijk:

In al mijn management functies was het schrijven van (project-)voorstellen en rapportage een belangrijk onderdeel van mijn werk.
Dit gaat me makkelijk af en mijn stijl wordt gekenmerkt door korte “to the point” teksten waarin doelen en taken helder geformuleerd worden. Geen overbodige wollige teksten.
Daarnaast heb ik ook ervaring opgebouwd in het ontwikkelen en opzetten van rapportage-cycli en modellen voor monitoring en evaluatie.
Het officiële samenwerkingsconvenant tussen COA en IOM is door mij ontwikkeld en opgesteld samen met mijn counterpart van COA.

Mondeling:

Als directeur van het COA met name in de pioniersfase veel voorlichting gegeven over de opvang van asielzoekers aan uiteenlopende groepen varierend van een groep burgemees-ters van de VNG en Rotary/ Lions clubs tot aan vrijwilligers van bijvoorbeeld Vluchtelingenwerk Nederland.
Ook ben ik als vertegenwoordiger van het COA in samenwerking met Gemeenten betrokken geweest bij publieksvoorlichting aan burgers over de vestiging van “al weer” een nieuw asielzoekerscentrum.
Bijvoorbeeld de zeer tumultueuze voorlichtingsbijeenkomst in Overdinkel, waar veel publiciteit over geweest is, en de grote voorlichtingsbijeenkomst in Utrecht onder voorzitterschap van de burgemeester de heer Ivo Opstelten.

Als manager uitvoering bij IOM Nederland vertegenwoordigde ik IOM in de volgende landelijke gremia:
• Landelijk Overleg Terugkeer Organisaties (LOTO ) o.l.v. de korpschef van de politie Zuid-Holland-Zuid, de heer Piet Tielemans en met vertegenwoordigers van Marechaussee (bevelhebber), Raad van Hoofdcommissarissen Politie (portefeuillehouder), Hoofddirecteur IND en Algemeen Directeur COA
• Projectondersteuningsteam LOTO
• Landelijke Task Force AMA’s, met vertegenwoordigers van Ministeries van Justitie, WVC (Jeugdzaken), Voogdijinstelling NIDOS, COA, IND, Politie en IOM
• Managementteam Terugkeer inzake de “26.000” met vertegenwoordigers van Justitie, IND, Vreemdelingenpolitie, COA en IOM

Ook als manager uitvoering bij IOM NL veel voorlichting en lezingen gegeven aan diverse uiteenlopende groepen.
Als Internationaal mederker van IOM Internationaal veel contacten met overheden, UN, andere internationale organisaties, internationale en lokale NGO’s.








II Het opzetten en uitvoeren van nieuwe projecten en het initiëren van veranderingen
gericht op verbetering.

Bij het COA voelde ik mij als een vis in het water omdat het een organisatie was in de pioniersfase. Niets stond vast, alles moest ontwikkeld worden en dat in een sfeer van grote politieke druk en maatschappelijke weerstand.
Op- en afbouw was aan de orde van de dag, afhankelijk van de aantallen binnen komende asielzoekers en vertragingen in procedures.
Het aanpakken van problemen, het vinden van creatieve oplossingen, het initiëren van nieuwe ontwikkelingen liggen mij erg goed.
Deze eigenschappen kwamen ook zeer goed van pas in de projecten van IOM zowel in Nederland als in het buitenland.

IOM Internationaal werkt met projecten die worden gesponsord door met name overheden. In de ontwikkelingslanden zijn dat vaak overheden uit Europa en de VS. Deze projecten worden op basis van een projectvoorstel beoordeeld en vervolgens worden fondsen ter beschikking gesteld. De meeste projecten lopen een half jaar of een jaar. Voor verlenging van projecten moeten nieuwe projectvoorstellen worden ingediend. Heel belangrijk in deze is de monitoring, evaluatie en rapportage, omdat deze de basis vormen voor eventuele vervolgprojecten. Hier heb ik met name ervaring opgedaan met projectmanagment in al zijn facetten.


Affiniteit Jeugd(hulpverlening):

Na 10 jaar werkzaam geweest te zijn in diverse vormen van de uitvoering van de Jeugdhulpverlening ben ik welliswaar een andere weg ingeslagen, maar is de belangstelling voor de jeugd(hulpverlening) gebleven.
Tijdens mijn verblijf in Rwanda heb ik op eigen inititatief (was geen onderdeel van het project) een weeshuis voor kinderen in het Butare mee helpen opzetten en besteedde ik speciale aandacht aan de positie en het aktiviteitenaanbod voor de kinderen in de kampen.
Gedurende mijn werkzaamheden voor het COA heb ik mij voortdurend beziggehouden met de zogenoemde Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA’s). Zo heb ik in Markelo een speciale afdeling opgezet voor de opvang van 100 AMA’s en ben ik nauw betrokken geweest met de ontwikkeling van opvangmethodiek voor AMA’s in asielzoekerscentra (competentiemodel).
In mijn werkzaamheden voor IOM heb ik de specifieke problematiek van AMA’s gerelateerd aan vrijwillige terugkeer op de agenda gezet en ben ik namens IOM lid geweest van de eerder genoemde interdepartementale Task Force AMA’s.

Mijn opgedane ervaring als (integraal) manager gecombineerd met mijn affinitiet met Jeugd(hulpverlening) en mijn interculturele vaardigheden vormen een wellicht ideale mix voor het vervullen van een mangementfunctie in de Jeugdhulpverlening die in toenemende mate geconfronteerd wordt met jongeren en gezinssituaties met een niet Nederlandse achtergrond.


Ambitie:

Mijn ambitie is gericht op het leiding geven aan projecten die er toe doen en waarin ik mijn vaardigheden, gebaseerd op kennis en opgedane ervaringen, optimaal kan benutten.
Naast de reeds aangegeven ervaringen en bestuurlijke contacten ben ik ook zeer geïnteresseerd in de politiek.
Het is voor mij van belang te werken in een flexibele werkomgeving met niet al te veel structuur, waarin de medewerker het belangrijkste instrument is en waar ontwikkeling en verandering gezien wordt als een instrument om gewenste doelen te verwezenlijken.
Zelf ben ik zeer flexible ook als het gaat om werkplek (binnen en buitenland) en werktijden.

Omdat ik geen gespecialiseerde manager ben in bijvoorbeeld HRM of Financiën, maar eerder een algemeen manager met kennis van zaken op alle aspecten ambieer ik een positie waarin dit tot zijn recht komt.
Mogelijke werkterreinen die hierbij in aanmerking komen zijn met name de overheid (Justitie, Buitenlandse Zaken/ Ontwikkelingssamenwerking en wellicht ook in het kader van Wijkverbetering en Integratie), Jeugdhulpverlening, lokale overheden en organisaties die te maken hebben met problematiek van vreemdelingen, migratie en integratie.

Een positie als interim manager/ project manager/ veranderingsmanager/ trouble shooter zie ik als een goede mogelijkheid om tegemooet te komen aan enerzijds mijn ambitie en anderzijds het optimaal benutten van mogelijkheden en capaciteiten.

Inmiddels ben ik ingeschreven in de Kamer van Koophandel als Zelfstandige Zonder Personeel (zzp-er) onder de titel van interim manager.
Ik ben echter ook beschikbaar voor een aantrekkelijke en passende tijdelijke/vaste baan in dienstverband.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: