Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Financieel directeur/manager/controller

Financieel directeur/manager/controller

Werkervaring interimmanager

´78 - ´79 Cordon Grey advertising b.v. Baarn Administratief medewerker
´82- ´84 Becton-Dickinson b.v. Amersfoort Fin. adm. medewerker
´84- ´86 Ericsson Information Systems b.v. Woerden Commercieel adm. med.
´86 -´93 Terberg Verenigde Bedrijven b.v IJsselstein Controller
´94 – 8/´99 ASM Europe b.v. Bilthoven Controller
´9/´99 – 4/04 Claassen, Moolenbeek & Partners Bilthoven Zelfstandige Partner
1/04 - Herorrientatie: focus op interim en project management

Claassen, Moolenbeek & Partners
Opstellen en implementeren van ondernemingsplannen. Opstellen van financieringsrapporten.
Begeleiding van overnames. Parttime controlling. Begeleiden van startup´s, VC financiering,
(zie cmp.info)

Activiteiten
Activiteiten 2003
ASM Europe Product division controller Ad interim 1/10 – heden (ongoing) , 1 dag per week
Begeleiding van kosten reductie programma, inhoud geven aan product divisie benadering vs. geografische benadering.

Consultancy
- VC funding productie van generieke geneesmiddelen (patent vrije geneesmiddelen)
- Begeleiding verkoop communicatiebureau
- VC funding acquisitie van Europees glasvezel netwerk
- Aankoopbegeleiding industriële ondernemingen
- 2e ronde VC financiering life science start up
- Businessplan en begeleiding van start-up in diagnostica

Activiteiten 2002
ASM Europe Product division controller Ad interim 1/10- 31/12/02, 1 dag per week
Definiëren informatie behoefte product manager en het herinrichten van informatiesystemen, initiëren en implementatie van kostprijs reductie programma.
Ad interim financieel directeur ASM Europe 02/01 – 30/9/02, 4 dagen per week
Vervanging van financieel directeur (wegens ziekte) en finance manager (wegens ontslag). Proces verbetering. A/O aanpassen aan nieuwe omvang van het bedrijf. Werving en selectie. Management van financiële functie.

Consultancy
- VC funding biotech start up
- VC financiering ICT bedrijf, 5 voor 12 situatie
- Begeleiding verkoop communicatiebureau
- Bedrijfsadviseur bestaande klanten
- Begeleiding biotech start up: business plan schrijven, VC financiering

Activiteiten 2001
ASM Europe b.v. 01/01 – 09/01
3 dagen per week. Optimaliseren van financiële processen binnen afdeling finance, intercompany netting proces, werving en selectie, trouble shooting. Periode gekenmerkt door sterke groei, hoge werkdruk en personeelswisselingen.

Consultancy
- Begeleiding van integratie proces van twee ICT bedrijven
- Beoordeling/toetsing van start-up businessplan: financials, business model
- Businessplan ontwikkelen en toetsen van een organisatie actief in kennismanagement
- Begeleiding van participatie/VC financierings ronde
- Part-time controlling bij een IT bedrijf actief op het gebied van CRM applicaties
- Oplevering jaarrekening bij een middelgrote onderneming met meerdere werkmaatschappijen
- Begeleiding van de verkoop van een ICT
- Verkoop begeleiding van de webhosting bedrijf

Activiteiten 9/00 – 12/00
Begeleiden van een internet start-up: business model definiëren, businessplan schrijven, gesprekken voeren met investeerders, realisatie van risico dragende financiering. QuickScan maken ten behoeve van een ICT bedrijf. Begeleiden van een management buy- out van een IT bedrijf. Werving en selectie van een European dealer manager ten behoeve van een Canadese producent.

Beschrijving opdracht periode 11/99 – 08/00
Interim opdracht Europese distributiecentrum Applied Biosystems voorheen Perkin Elmer, Nieuwerkerk a/d IJssel. Europese omzet 700 mfl.
IT omgeving: SAP 3.3, Lotus notes, Microsoft office.
Werkzaamheden:
Credit management: Verbetering van gem. uitstaande dagen van 89 dagen naar 62 dagen binnen 3 maanden van 14 Europese landen. Jaarlijkse besparing € 0,8m.
Herstructureren van kostenplaatsen structuur en allocatie methodiek ten behoeve van planning en control cyclus. Herzien juridische structuur binnen de Benelux en doen van aanbevelingen.
Distributie centrum: Opzetten logistieke management informatie: vrachtkosten prestatie indicatoren per land definiëren. Co-ordinatie tussen Traffic afdeling en SAP consultants.
Administratieve organisatie: Inventariseren en verbetering administratieve procedures en structureren A/O.

Beschrijving ASM Europe b.v. 1994 – 8/1999 :
Producent van hoogwaardige kapitaalgoederen voor de halfgeleider industrie met klanten in Europa, de VS en Azië. Omzet niveau € 60 m. Omstreeks 300 werknemers. Sales, service, installatie, onderhoud, marketing, R&D, samenwerkingsverbanden met wetenschappelijke instellingen en industrie, produktie, logistieke functies. Integraal geautomatiseerd d.m.v. Baan IV. Maakt deel uit van ASM International, beursgenoteerd in New York (NASDAQ) en Amsterdam, met vestigingen in de VS, Japan en het Verre Oosten.

Beschrijving functie:
Lid MT, directie en staf sparring partner, rapportage aan hoofdkantoor (US GAAP), consolidatie Europese dochters (Frankrijk, Duitsland, Engeland), begeleiding oprichting nieuwe dochteronderneming in België, aansturen financiële afdeling van 6 personen, initiëren en begeleiden van automatiseringsprojecten, voorzitter cost accounting meetings met 9 deelnemers van alle relevante afdelingen, business plan cyclus, budget bewaking, management accounting, subsidies, contacten met verzekeraars, accountants, working capital management, foreign currency control, IC/AO. Presentaties RVB (quarterly review). Bijwonen internationale controllers en management meetings, financiële aspecten van employee benefits: salaris administratie, pensioenen, personele verzekeringen, expatriate renumeration policy, lease auto’s.

Het hoog cyclische karakter van de industrie waarin ASM zich begeeft, brengt een hoge mate van dynamiek met zich mee en vereist een flexibele en stressbestendige instelling.





Beschrijving periode 1994 – 1998

1994 F.t.e.´s 110 per januari 1994, Omzet niveau omstreeks € 19 m. Ontvangst van volume orders uit de VS.

1995 Groei van 4 tot 60 systemen produktie. F.t.e.´s naar 260. Omzet € 60 m. Professionalisering cost accounting, A/O bescrijving van order to cash.

1995 T.g.v. ineenstorting geheugenchip markt - Q2/96 annulering van substantiële orders. Q1 en Q2/96 - een succesvolle grootschalige software implementatie van Baan 3.1b in 5 maanden.

1997 Stringente kosten bewaking. Ondanks sterk dalende omzet een positief resultaat behaald. Software optimalisatie process: implementatie nieuwe functionaliteit. Aanvang ontwikkeling nieuw generatie apparatuur.

1998 Eerste tekenen van markt herstel worden door de Azië crisis tenietgedaan. Ondanks kostenbewaking is sterk geïnvesteerd in een nieuw lab en meetapparatuur en is het nieuwe produkt succesvol geïntroduceerd. Aanvang activiteiten t.b.v. ISO certificering.

1999 Baan IV conversie project. Overgang per 1 april 1999 conform planning, binnen budget. Overdracht van Amerikaanse produktie naar Nederland. Intercompany transfer policy bepalen, en alle relevante administratief organisatorische zaken geregeld.

Beschrijving periode Terberg Verenigde Bedrijven b.v.

Periode 1/6/86 - 31/12/93

Aantal personeelsleden
Per 1986 45 f.t.e´s geleidelijk uitgegroeid naar 125 f.t.e.´s in 1993.

Groepsomzet
Van € 6 m in 1986 tot € 21 m in 1993.

Bedrijfsactiviteiten
Holding met 2 dochters: Terberg elektrotechnisch installatiebedrijf, actief in nieuwbouw, recreatie, telematica, beveiliging en besturingstechniek. EQtec: ontwerp, bouw en installatie van warmte-kracht installaties t.b.v. ziekenhuizen, zwembaden en tuinbouw.

Activiteiten
1986 - 1988
In 1986 had de onderneming t.g.v. de recessie in de voorafgaande jaren een negatief eigen vermogen. Weinig structuur in organisatie. Groei geeft permanente financiële spanning.

1989 -1993
Nieuwbouw betrokken, aanvang professionalisering: M.T. opgericht, introductie budgettering, businessplanning, management accounting t.b.v. staf leden en directie. Als voorzitter van het automatiseringsteam de volgende activiteiten ontplooit: implementatie kantoorautomatisering: PC netwerk met bijbehorende PC pakketten. Geïntegreerd standaardpakket geïmplementeerd t.b.v. projecten, calculaties, logistiek, service en financiële functies. Begeleiden van kwaliteits- projecten. Ontwikkelen van een nieuwe verfijnde calculatiemethodiek. Business unit structuur geïmplementeerd en mede gestalte gegeven met bijbehorende managementrapportage: Utiliteitsbouw, Service en renovatie, Telematica en Besturingstechniek. Begeleiden van een reorganisatie van 10 personen. Deze periode was buitengewoon leerzaam met een actieve rol als rechterhand van de algemeen directeur.

1991-1993
EQtec b.v. 100 % dochter breidt uit van 2 f.t.e´s bij oprichting naar 25 f.t.e´s in 1993. Stormachtige groei t.g.v. subsidie mogelijkheden en samenwerking met energiebedrijven.
Identieke managementaccounting en software is bij EQtec geïmplementeerd.


Beschrijving activiteiten Ericsson Information Systems b.v 1984 – 1986

Ericsson Information Systems te Woerden was een distributeur van werkstations, PC´s, mini- computers en randapparatuur. Werkzaamheden bestaan o.a. uit het beoordelen van uitgaande offertes op prijs, levertijd en haalbaarheid. Administratief begeleiden van orders vanaf offerte t/m fakturatie. Het aanbieden van huurcontracten aan lease-maatschappijen. Verlengen, wijzigen van bestaande lease- overeenkomsten. Contacten met verkopers, binnendienst verkoop, technische dienst, lease maatschappijen en klanten. Zwaardere pakket aan klanten in beheer - o.a. verzekeringsmaatschappijen en overheid. Hoge automatiseringsgraad, introductie PC´s. T.g.v. de sterke omzetgroei, van € 30 naar €50 m in één jaar en commerciële slagvaardigheid van de organisatie, was de werkdruk op de commerciële administratie buitengewoon hoog.

Beschrijving activiteiten Becton-Dickinson b.v. 1982 – 1984

Verkoop en distributie van medische disposables: spuiten en naalden, bloedafname systemen en kweekbodems. Werkzaamheden bestonden o.a. uit de crediteuren administratie, declaratie verwerking, intercompany afstemming en assistentie bij maandelijkse rapportage aan het Europese hoofdkantoor in Grenoble.




Opleiding interimmanager

High school (university entrance) Zuid - Afrika - o.a. wiskunde, economie.
SPD I + II
IBW algemeen management
Diverse functie relevante seminars
9/2000 Studiereis in Californië en Washington “ from bricks and mortar to bricks and clicks” onder leiding van Ton Risseeuw (ex CEO Getronics). Bezoeken aan o.a. Cisco, Oracle, Sun, Siebel, Mckinsey, Hewlett Packard, Motorola en Microsoft. Thema BtB E Business, applicatie van web – based technolgie in bedrijfsprocessen, supply chain management, internet strategie, herontwerp van bedrijfsprocessen, business models, strategische gevolgen van internet, gerealiseerde kosten reducties ten gevolge van E-applicaties.
10-11/2002 Rijks Universiteit Groningen – Veranderings management. Verschillende aspecten van veranderingsprocessen en het managen daarvan.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Implementatie prestatie meting en financiële besturing, ontwikkelen en implementeren van business planning en control cycli, aansturen van de financiële functie. IT implementaties.
Begeleiden van veranderingsprocessen, start-up´s, financiering en kosten reductie programma´s.
Strategie bepaling en implementatie, participaties, aan en verkoop van bedrijven. Eigenschappen: analytisch, creatief, initiator, empathisch vermogen, bedenker, toetser, besluitvaardig, ondernemend.



Talenkennis interimmanager

NL, Engels zeer goed

Overig

Bereid tot het aanvaarden van opdrachten in
de UK.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: