Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim/Change/Programma Manager

Interim/Change/Programma Manager

Werkervaring interimmanager

1984-1995, Digital – ESSC
Gedurende het meer dan 10-jarige dienstverband bij Digital heb ik de volgende functies vervuld:
- Programmeur 07-‘84 11-‘84
- Analyst/programmeur 12-‘84 06-‘86
- Project leider./analist/ontwerper 07-‘86 12-‘87
- Interne consultant SW development 01-‘87 07-‘88
- Vervangend Mgr. SW development 08-‘88 12-‘88
- Project Mgr. (voor Digital Italië) 01-‘89 08-‘89
- Manager SW development 09-‘89 03-‘94
- Manager ICT & directielid 04-‘94 03-‘95 (1)

(1) In de periode april 1994 t/m maart 1995 was ik als IM&T (Information Management & Technology) manager eindverantwoordelijk voor de IT functie binnen de Digital ESSC organisatie, lid van de directie van Digital Nijmegen en IT verantwoordelijke voor een deel van de Europese logistieke portefeuille (Nijmegen IM&T is het Europese expertise centrum is voor Distributie, Reparatie en Engineering).
De IM&T manager rapporteert aan de algemeen directeur van het ESSC en functioneel aan de Europese IM&T Manager. De IM&T organisatie bestaat uit 2 Applicatie ontwikkel/beheer afdelingen (samen ongeveer 35 medewerkers), het Datacenter (met ongeveer 20 medewerkers), 2 Informatie Managers en 2 staf functionarissen (Architecturen & Technologie, Data Management & Kwaliteit). Tevens wordt gebruik gemaakt van 10-15 externen.
Daarnaast verzorgt de IM&T manager het “host management” voor een aantal Europese IM&T medewerkers

1995-2000, BSO / Origin
- Technisch Manager Akzo Nobel 04-95 06-96 (2)
- Account Executive Origin Finance 07-96 03-99 (3)
- Transitie Programma Manager 04-99 01-00 (4)
- eBusiness Development Manager 01-00 05-00 (5)

(2) Als technisch (d.w.z. meer inhoudelijk gericht) manager van het Akzo Nobel accountteam was ik mede verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe account strategie, waarbij de Europese implementaties van het ERP pakker SAP een belangrijke rol speelde.
(3) Vanaf 1 juli 1996 ben ik eindverantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het commerciële beleid naar een aantal klanten binnen de sector Finance die onder de verantwoordelijkheid van het accountteam vallen (Achmea, Ohra, PVF, VGZ). De omzet van het key-account Achmea is in 3 jaar tijd gestegen van 4 M Nlg naar enkele tientallen miljoenen Nlg. Origin is gedurende deze 3 jaar gegroeid van een gemiddelde leverancier tot de grootste en meeste strategische ICT leverancier, groter dan IBM en KPN Telecom. Origin heeft medio 1999 een marktaandeel van 25-30% van het externe ICT budget. Naast het geven van leiding aan het accountteam gaat de meeste aandacht uit naar het opzetten en uitwerken van de accountstrategie, het identificeren en samen met de Origin Service Lines uitwerken en adresseren van ‘business opportunities’ en het uitbouwen en onderhouden van het relatienetwerk op (Hoofd)Directie en Raad van Bestuur niveau.
(4) Als Programma Manager ben ik verantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het transitieprogramma van de door Origin overgenomen Akzo Nobel IT organisatie (AIS). AIS bestaat uit meer dan 700 eigen medewerkers en 200 externen welke verspreid zijn over 5 landen: Nederland, Duitsland, USA en de kleinere landen België en Singapore. De transitie bevat het opstellen en uitvoeren van integratie plannen, waarbij de AIS onderdelen op een gecontroleerde wijze worden ondergebracht in de diverse Origin organisatie in de betreffende landen. Het programma bestaat uit deelprojecten zoals F&A, Human Resources, Y2K, Purchasing, Customer Relations, en een 3-tal projecten voor de zogenaamde transitie van de Service Delivery organisatie. De projectorganisatie bestaat uit ongeveer 40-50 FTE’s (totaal 120 medewerkers).
Het integreren van 700+ medewerkers, vele duizenden contracten al dan niet gekoppeld aan ICT assets verspreid over meerdere landen met eigen culturen is een niet allerdaagse uitdaging. Extra complexiteit hierbij is dat de ‘ontvangende’ Origin organisaties zelf ook volop in beweging zijn: het ontstaan van Industrie Sectoren en de globalisering van de zogenaamde Managed Services organisatie. Na een zeer kort acquisitie traject worden de medewerkers, contracten, assets en daaraan gerelateerde verantwoordelijkheden in minder dan 6 maanden tijd op een gecontroleerde wijze naar hun nieuwe bestemming geloodst, hierbij o.a. rekening houdende met overdracht van budgets, her-inschaling en ingebruikname van Origin methoden, processen en systemen. In het kort: Change en Programma management op niveau.
(5) Origin heeft besloten haar kennis en capaciteiten in het eBusiness domein verder te intensiveren. Dit betekent onder meer een bundeling van bestaande capaciteiten en het aangaan van strategische partnerships en allianties. Als eBusiness Development Manager ben ik integraal verantwoordelijk voor de ontwikkeling en Sales & Marketing en van een aantal nieuwe diensten, waaronder eBusiness security en mBusiness/WAP

2000-heden, SQVision
In het voorjaar van 2000 heb ik samen met mijn huidige zakenpartner(ex-Directeur Origin) besloten om onze kleine 50 jaar expertise te bundelen en gezamenlijk in de markt aan te bieden. Naast de individuele kennis en ervaring is in de praktijk gebleken, onder meer in de bovengenoemde Akzo transitie, dat we als duo zeer complementair zijn en een méér dan interessante slagkracht “op de mat” kunnen leggen.

Wegener
In opdracht van de Raad van Bestuur van Wegener wordt een nieuwe ICT Services organisatie ingericht bestaande uit ongeveer 225 medewerkers. Deze ICT organisatie ontstaat door de bundeling van de meer dan 10 decentrale IT organisaties van de Wegener (en overgenomen oud-VNU) Kranten bedrijven. In korte tijd is een blauwdruk voor deze nieuwe organisatie ontwikkeld en uitgedragen, een gedegen business plan, projectenportefeuille en capaciteitsplan opgesteld. Een en anders is financieel uitgewerkt middels de begroting 2001 en heeft een verdere organisatorische uitwerking gekregen op basis van de zogenaamde “rooddrukken”.
Na de organisatorische eenwording per 1 januari 2001 is een stevige opmars (40 interne projecten) ingezet voor de verdere optimalisering en professionalisering van deze nieuwe organisatie met als doel de organisatie door te ontwikkelen tot een professionele dienstverlener waarbij tevens een significant verbeterde prijs/prestatie wordt behaald.

Management consultancy
Als onderdeel van een business netwerk wordt de eerder genoemde SQVision kennis en ervaring ingezet om startende en jonge ondernemers te ondersteunen (in de breedste zins des woords) bij het op verantwoorde en professionele wijze (door)ontwikkelen van de onderneming.


Opleiding interimmanager

* Blariacumcollege, Venlo-Blerick, HAVO, VWO, Periode 1973 - 1980
* HTS-Informatica (HIO), Eindhoven, Periode 1980-1984.
Stage/Afstudeeropdracht: Digital Equipment Parts Centre BV in Nijmegen.
* In- en externe training in binnen- en buitenland:

· Management training, waaronder ‘ELP, Executive Leadership Programme’, ‘People management', 'Leiding geven aan effectief werkgedrag’, ‘Change Management’, ‘Financieel management’, ‘Management Development Center', 'Management Development Program II', etc.
· Algemene vaardigheden; o.a. Presentatie-technieken, Vergadertechnieken, Probleem analyse, Conflict hantering, etc.
· Commerciële vaardigheden; o.a. Large Account Management Process, Value Base Selling, Managing Key-accounts, Onderhandelingsvaardigheden, etc.
· ICT vaardigheden; o.a. 'Project management' van Hoskyns, Outsourcing, 'SSAD', Data analyses', ‘Data Warehousing’, etc.
· Seminars op gebied van IT trends, eBusiness, Internet, Content Management, Change Management, IT Cost Management, Balanced Score Cards, Project Portfolio Management, I-CASE, EDI, Prototyping, Architecturen, SW factories, Euro, Millenium Workflow, Groupware, Logistieke Informatie Systemen, etc.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Leiderschap, Visie ontwikkelen en vertalen in beweging/acties, managen van veranderprocessen, sensitief, communicatief sterk, pragmaticus,driver/motivator

Talenkennis interimmanager

Nederlands: vloeiend
Engels: (zeer) goed
Duits: beperkt
Italiaans: beperkt

Overig

Kennis & Ervaring
· Account Management
· Change Management
· Financieel Management
· IT Management
· People Management
· Programma/project Management.
· Branchekennis:
- Verzekeringen (Als account executive binnen Origin is het mijn primaire verantwoordelijkheid om in te spelen op de ontwikkelingen bij diverse key-accounts in de bancaire & verzekeringsbranche. Vanuit deze verantwoordelijkheid onderhoud ik contacten met Business & IT management op directieniveau, waarbij de ontwikkelingen in de financiële branche en de hierin ondersteunende rol van ICT centraal staan.)
- Logistiek: Als ICT manager en Technisch account manager heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met IT dienstverlening in de logistieke sector.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: