Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interimmer met solide bedrijfskundige/financiële achtergrond

Interimmer met solide bedrijfskundige/financiële achtergrond

Werkervaring interimmanager

• januari 2005 t/ heden: Procesoptimalisatie-/verankering
Nederlandse businessunit van Amerikaans concern. Optimaliseren processen omtrent salestraject, verankering waarborgen door ontwikkelen en implementeren van een omvangrijk databasesysteem (Microsoft Access).

• februari 2005 t/m heden: Hoofd Administratie a.i.
Dealerbedrijf in bedrijfswagens. Zorgdragen voor de continuïteit van administraties van een tweetal vestigingen en het verzorgen van de financiële rapportages aan het lokale management en holdingdirectie.

• mei 2004 t/m december 2004: Controller a.i.
Leasemaatschappij. De opdracht strekt primair tot het optimaliseren van de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) en het verkrijgen van een integere en betrouwbare financiële administratie. De organisatie kenmerkt zich door haar complexiteit in relatie tot een sterk veranderende omgeving.
Meer specifieke weergave van werkzaamheden/verantwoordelijkheden (in hoofdlijnen):
- het aansturen van de medewerkers financiële administratie (3 fte) en het (doen) uitvoeren van financieel/administratieve werkzaamheden;
- samenstellen maandelijkse financiële rapportage (balans, verlies- en winstrekening en toelichting) ten behoeve van lokaal management en holdingdirectie;
- ontwikkelen van een Excel-model voor doelmatige controle en analyse van de omvangrijke activaportefeuille (on-balance en off-balance leaseovereenkomsten, retourvoertuigen, etc.);
- samenstellen van pandlijsten voor bankiers;
- het ontwikkelen en invoeren van nieuwe financieel/administratieve procedures en richtlijnen;
- het zorgdragen voor een meer adequate aanwending van financiële software (fis/2000) en operationele software (abs/400);
- het adviseren van het management op financieel/administratief, fiscaal en juridisch gebied;
- credit control (beoordeling van door nieuwe klanten aangeleverde jaarstukken ten behoeve van kredietacceptatie);
- ontwikkelen van een databasesysteem voor bedrijfsbrede procesplanning ten aanzien van (nieuwe) leaseovereenkomsten (van ‘lead’ tot contract).

• september 2004 t/m december 2004: Adviseur
Charitatieve instelling. Strategische oriëntatie, adviseren en begeleiden van organisatie bij herontwerp.

• januari 2004 t/m april 2004: Controller a.i.
Dealerbedrijf in personen- en bedrijfswagens. Doelstelling van de opdracht was het herstellen en optimaliseren van financieel/administratieve processen, één en ander in combinatie met betere aanwending van de aanwezige operationele en financiële software. Werkzaamheden/verantwoordelijkheden:
- het aansturen van de financiële administratie en het (doen) uitvoeren van financieel/administratieve werkzaamheden;
- Samenstellen maandelijkse financiële rapportage (balans en verlies- en winstrekening) ten behoeve van lokaal management en holdingdirectie;
- herstellen en optimaliseren van de administratieve organisatie;
- het ontwerpen van diverse analyse- en rapportagetools in Microsoft Excel;
- adviesfunctie op financieel, administratief, fiscaal en juridisch gebied.

• januari 2000 t/m december 2004: Adjunct-directeur
Productieonderneming houtverwerkende industrie. Als adjunct-directeur bij deze onderneming ben ik verantwoordelijk geweest voor een verdere professionalisering van de bedrijfsvoering. De primaire doelstellling binnen mijn verantwoordelijkheden was het realiseren van margeverhoging en verbetering van de liquiditeitspositie.
Werkzaamheden/verantwoordelijkheden:
- als statutair adjunct-directeur eindverantwoordelijk voor de gehele organisatie;
- het analyseren en afstemmen van productiemogelijkheden met marktmogelijkheden;
- het werven van nieuwe klanten (i.c. grote zakelijke afnemers);
- het coachen van de in het bedrijf werkzame personen (met name productiepersoneel);
- verbetering van de performance van de productieafdeling in relatie tot commerciële en financiële doelstellingen (kwaliteit en kwantiteit).

• september 1996 t/m december 1999: Administrateur/Controller
Productieonderneming houtverwerkende industrie.
Werkzaamheden/verantwoordelijkheden:
- inrichting financiële administraties;
- verantwoordelijk voor het voeren van een drietal financiële administraties;
- debiteurenbeheer;
- samenstellen van de maandelijkse geconsolideerde balans en verlies- en winstrekening ten behoeve van de interne en externe verslaglegging;
- samenstellen van de jaarrekening;
- verzorgen van fiscale aangiften;
- signaal- en analysefunctie ten aanzien van fiscale vraagstukken (fiscaal/juridische haalbaarheid, overleg met fiscus, etc.);
- verantwoordelijk voor juridische trajecten (opstellen van diverse overeenkomsten, ontslagzaken, aansprakelijkheidsstelling, wanprestatie, incassozaken, etc.);
- het opstellen van prognoses en budgetten;
- het uitvoeren van kostprijscalculaties;
- vraagbaak, aanspreekpunt en klankbord voor directie, medewerkers, banken, fiscus, accountants, bedrijfsvereniging, etc.;
- beheer van de verzekeringsportefeuille;
- beoordelen van kredietovereenkomsten en het voeren van onderhandelingen daarover met bankiers;
- ontwikkelen, implementeren en onderhouden van het kwaliteitsbewakingsysteem ten behoeve van certificering;
- ondersteunen van productieleiding (werkvoorbereiding, aanleveren van gegevens over effectiviteit en efficiency van productieafdeling);
- het ontwikkelen van databases in Microsoft Access (o.a. database ontwikkeld ter aansturing en beheer van in- en uitgaande goederenstroom, productiemanagement en voorraadbeheer).

Opleiding interimmanager

• maart 2003 – januari 2005: Post Bachelor Bedrijfskundig Management
Instituut: Institute voor Career & Development
Deze deeltijdopleiding is uitsluitend toegankelijk voor personen met managementervaring en schept een breed praktisch en theoretisch kader gericht op het uitvoeren van bedrijfskundige analyse, het effectief managen van organisaties en het initiëren en managen van organisatieveranderingen. De opleiding ontwikkelt zich langs een bedrijfskundige, meer ‘harde’ en cognitieve, lijn en een lijn waarin persoonlijke ontwikkeling en de meer ‘zachte’ vaardigheids- en gedragsaspecten aan de orde komen. Vakken: Leiderschap, Persoonlijke Effectiviteit, Organisatiekunde, Strategie & Beleid, Financieel Management, Human Resource Management, Marketing, Kwaliteit van Organisaties, Teambuilding en Verandermanagement.

• 1993 - 1997: HEAO Marketing Management
Instituut: KSG De Landstede te Raalte
Examenvakken: Bedrijfseconomie, Commerciële Economie, Algemene Economie, Management & Organisatie, Inkoop, Logistiek, Statistiek, Privaatrecht, Reclame, Marktonderzoek, Informatiekunde, Nederland, Engels, Duits.

• 1990 - 1993: MEAO
Instituut: KSG De Landstede te Raalte
Examenvakken: Commerciële Economie, Calculatie, Logistiek, Management, Assurantiën, Informatiekunde, Nederlands, Engels.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Sterk in optimaliseren AO/IC en IT. Vakinhoudelijk sterk en mensenkennis. Citaat uit assessment: “Generalist die mensen weet te enthousiasmeren en het best tot z’n recht komt daar waar nieuw elan benodigd is”.

Talenkennis interimmanager

Vloeiend Nederlands, Duits en Engels in woord en geschrift.

Overig

Ondernemend, onderzoekend, probleemoplossend, analytisch, creatief, wilskrachtig, goed combinatievermogen.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: