Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Public Controller, Project Controller of Manager bij

Interim Public Controller, Project Controller of Manager bij

Werkervaring interimmanager

Interim opdrachten
- Gemeente Tynaarlo: Sinds 1 september 2010 Afdelingscontroller en Financieel Beleidsadviseur. Extra opdrachten: Opstellen Nota Weerstandsvermogen, Actualiseren verordening Financieel Beheer (ex artikel 212 GW) en de Budgethoudersregeling. Afronding eind januari 2011.

2010/2009
- Gemeente Zoeterwoude: Sinds 1 april 2010 waarnemend hoofd van de afdeling Financiën, tevens projectleider bezuinigingsoperatie. Afgerond per 15 september 2010
- Gemeente Delfzijl: Richting aangeven van de Planning en Control/Administratieve organisatie bij de verandering naar een regievoerende gemeente. In het bijzonder gericht op het in elkaar schuiven van 2 afdelingen met als doel het oprichten van een ingenieursbureau en bedrijfsbureau.
- Gemeente Zoeterwoude: Coördinator en ondersteuner bij het samenstellen van de Jaarrekening 2009 van de gemeente. Tevens fungeren als coach, zodat diverse werkzaamheden zoals interne controle tijdens het jaar worden opgepakt.
- Gemeente Delfzijl: Coördinator Financiële rechtmatigheid en SiSa verantwoording 2009.
- Gemeente Delfzijl: Begeleiden medewerker bij het inventariseren, beschrijven en vastleggen van processen (in MAVIM). Doelstelling is de groei van de organisatie naar de procesgeoriënteerde fase, zodat de rechtmatigheidtoets kan plaatsvinden vanuit de procesgang in plaats vanuit de regelgeving.
- Gemeente Delfzijl: Projectleider Bezuinigingsoperatie.

2009/2008
- Gemeente Delfzijl: Inrichten administratie en begroting Stichting Brede Scholen en Afvalverwerkingsbedrijf
- Gemeente Delfzijl: Coördinator (Financiële) rechtmatigheid en SiSa gemeente Delfzijl, in het bijzonder gericht op het opzetten van een toetssysteem en het borgen in de organisatie.
- Provincie Utrecht: Coördinator Financiële rechtmatigheid en SiSa verantwoording 2008 Provincie Utrecht (plannen rechtmatigheidstoetsen en tijdbewaking, waar nodig kennisoverdracht).

2008/2007
Gemeente Bellingwedde
- Coördinator samenstellen gemeenterekening 2007 gemeente Bellingwedde
- Ondersteuning bij ombouw programmabegroting gemeente Bellingwedde, met als doelstelling het vergroen van de transparantie. Benoemen van beleidsindicatoren.
Provincie Utrecht
- Provincie Utrecht: Onderzoek op welke wijze het rekeningschema aangepast moet worden en het administratieve pakket een aanvulling moet krijgen om de aangifte voor de BCF (BTW compensatiefonds) te verbeteren/versoepelen en bovendien controleerbaar is.
- Coördinator Financiële rechtmatigheid en SiSa verantwoording 2007 Provincie Utrecht (plannen rechtmatigheidstoetsen en tijdbewaking, waar nodig kennisoverdracht).

2007/2006
Gemeente Bellingwedde
- Twee dagen in de week “Hoofd Middelen” en een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van P&C instrumenten, samenstellen begroting en inrichting Programmabegroting.
Provincie Utrecht
- Interim Projectcontroller nieuwbouw Provinciehuis Utrecht.
- Opzetten projectcontrol nieuwbouw provinciehuis (1 dag per week).
- Begeleider van project (provincie Utrecht) gericht op de rechtmatigheidscontrole personeelszaken (normenkader, toetsingskader, checklists en controleprotocol).
Gemeente Son en Breugel
- Onderzoeksleider collegeonderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid: Procesgang Wet Werk en Bijstand (gemeente Son en Breugel).
- Coördinator samenstellen gemeenterekening 2006 Son en Breugel
- Projectleider Rechtmatigheid
- Samenstellen Intern controleplan

2006/2005
Gemeente Staphorst
- Audit positiebepaling INK/Kwaliteitsmodel overheidsorganisaties (twee afdelingen)
- Begeleiding student (MER) gericht op procesbeschrijvingen (checklists rechtmatig werken) in het kader van een afstudeeropdracht in de gemeente Staphorst.
- Deelgenomen (als onderzoeksleider) aan een collegeonderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid (213a) betreffende leerlingenvervoer in de gemeente Staphorst.
Gemeente Scheemda
- Begeleiding van 2 studenten bij het doorlichten van verordeningen op rechtmatigheid (Management Economie en Recht) in het kader van een afstudeeropdracht.
- Regie van en begeleiding van een bezuinigingsoperatie
- Projectleider Rechtmatigheid
- Samenstellen Intern controleplan
- Begeleiding evaluatie verordening 212 (Financiële beheersverordening), 213 (Controleverordening) 213a (collegeonderzoek, doelmatigheid en doeltreffendheid)
- Aanpassen budgetteringsregels
- Normeren doelstelling Programmabegroting (doelstellingen voorzien van indicatoren, SMART maken)
Gemeente Bedum
- Projectleider Rechtmatigheid
- Begeleiding evaluatie verordening 212 (Financiële beheersverordening), 213 (Controleverordening) 213a (collegeonderzoek, doelmatigheid en doeltreffendheid)
- Aanpassen budgetteringsregels
- Samenstellen Intern controleplan

2005/2004
Gemeente Meppel
- Deelgenomen aan een collegeonderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid (213a) betreffende leerplicht.
Gemeente Haaksbergen
- Onderzoeksleider aan een collegeonderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid (213a) van de kostenverdeelstaat.
Gemeente Etten-Leur
- Audit (als auditleader) naar de kwaliteit van de organisatie van de sociale dienst.
Gemeente Ameland
- Begeleiding evaluatie verordening 212 (Financiële beheersverordening), 213 (Controleverordening) 213a (collegeonderzoek, doelmatigheid en doeltreffendheid).
- Opstellen budgetteringsregels

daarnaast:
- Bijhouden van meerdere administraties.


Vast werkverband:

2001-2004 Gemeente Zwartewaterland
Periode
1 januari 2001 tot en met 30 juni 2004
De gemeente Zwartewaterland is per 1 januari 2001 van start gegaan. Het is een samenvoeging van de voormalige gemeenten Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis.

Functie:
Hoofd van de afdeling Financiën en concerncontroller

Omschrijving werkzaamheden
De afdeling was verantwoordelijk voor de volgende onderdelen:
Planning & Control;
Treasury en invordering;
Administratie;
Heffingen.
De af¬deling kende 16 personen verdeeld over 12 formatieplaatsen.

Omschrijving werkzaamheden
De afdeling was verantwoordelijk voor het samenstellen en de implementatie van de administratieve organisatie en planning en control.
De concerncontroller was adviseur van het management en nauw betrokken bij de voortgaande organisatieontwikkeling van de gemeente.
De gemeente Zwartewaterland is gestart met een organisatiestructuur gericht op het sectormodel, passend bij een activiteit georiënteerde organisatie (eerste fase). Gestreefd zal worden de organisatie met ingang 2006 proces georiënteerd (tweede fase) te krijgen. Omdat een directiemodel beter bij deze tweede fase past zal met ingang van 2006 de structuur zich naar dat model wijzigen.
De gemeente Zwartewaterland werkt met software, draaiend op de AS400.

1985-2000 Gemeente Genemuiden
Periode
16 september 1985 tot en met 31 december 2000

Functies 1993 tot 2001:
Hoofd hoofdafdeling Ondersteuning
Concern con¬trol¬ler van de gemeen¬te
Coördinator ICT
Lid Management team
Loco-secretaris

Omschrijving werkzaamheden
In 1993 vond de kanteling plaats van de organisatie van een secretarie- naar een sectorenmodel. Van deze organisatiewijziging waren de gemeentesecretaris (bestuurlijke kant) en ik (organisatiekant) de architect en projectleider.
De gevormde hoofd¬af¬deling Onder¬steu¬ning was een afdeling bestaande uit 18 personen en 14 formatieplaatsen. De afde¬ling had als taken:
- interne zaken, zoals automa¬tisering, infor¬matisering, archiefbe¬heer, postverwerking en de facilitaire diensten.
- plan¬ning en con¬trol
- organisatieontwikkeling
- financiën, zoals belastingen, finan¬cieel beleid en de financiële administratie.

Het hoofd van de hoofdafdeling Ondersteuning was bij afwezigheid van de gemeentesecretaris zijn eerste vervanger.

Functies tot 1993
Waarnemend hoofd afdeling financiën/onderwijs (tot september 1987)
Hoofd afdeling financiën/onderwijs (tot juli 1993)
Administrateur gemeentelijk Grondbedrijf en Woningbedrijf
Coördinator ICT en systeembeheerder
Lid Managementteam (gemeentesecretaris en 4 afdelingshoofden)
Loco-secretaris

1981-1985 Gemeente Bedum
Periode
1 februari 1981 tot 15 september 1985

Functies
Administratief en financieel medewerker
Waarnemend comptabele
Systeembeheerder automatisering

Omschrijving werkzaamheden
Opzetten administratie voor de dienst gemeentewerken en Grondbedrijf. Het maken van grondexploitatieopzetten.
Ombouwen Gemeentelijke Financiële Administratie naar de in 1985 van kracht geworden nieuwe comptabiliteitsvoorschriften

1975-1981 VB accountantskantoor (opgegaan in Deloitte)
Districten Veendam en Drachten
Periode
1 december 1975 tot 1 februari 1981

Functie
Assistent accountant

Omschrijving werkzaamheden
Controle van gemeenten, gemeentelijke instellingen, sociale werkplaatsen en woningcorporaties.
Samenstelling jaarrekeningen van gemeenten en woningcorporaties.

1973-1975 Gemeente Groningen, Gemeentelijke accountants¬dienst
Periode
1 augustus 1973 tot 1 december 1975

Functie
Assistent accountant

Opleiding interimmanager

- 2008 Opleiding Qualified Cash Manager (Post HBO), uitgaande van het NIVE (nog niet afgerond).
- 2008 Opleiding Projectcontrol van januari tot en met juni 2008 (certficaat)
- 2006WMO-Projectmanagement (certificaat)
- 2005 Gecertificeerd als 213a onderzoeker, de zogenaamde College onderzoeken (onderzoeken naar doeltreffendheid en doelmatigheid, zoals verwoord in artikel 213a van de gemeentewet)
- 2004 Auditorenopleiding Kwaliteitsmodel Overheidsorganisaties (gecertificeerd) (een van het INK afgeleid model)
- 2004 Cursus rekenkameronderzoek, een tweedaagse cursus, gegeven door de Stichting de lokale rekenkamer (juni 2004).
- 2003 Assertief Communiceren, een zevendaagse training van NIVE-opleidingen.
- 1998/1999 HOFAM. Post HBO opleiding, uitgaande van het NIVE, Nederlandse vereniging voor management, tot Qualified Controller. In april 1999 afgerond en daarmee opgenomen in het register QC. Omdat de HOFAM een algemene controlleropleiding is, wordt er veel aandacht besteed aan organisatieontwikkeling.
- 1992 Management, Persoonlijke effectiviteit; een managementcursus voor het MT van Genemuiden.
- 1994 Cursus Controlling (december 1994, bijspijkercursus)
- 1990 Cursus Controlling bij de Bestuursacademie Oost Nederland .
- 1989 Cursus Financieel Management in Gemeenten (Fimig II).

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Sterke punten:
• Concern- en Projectcontrol (Public control)
• Administratieve Organisatie
• Coachend Leiderschap
• Doelmatigheidonderzoek (213a en kwaliteitsmanagement auditor)
• Rechtmatigheidonderzoek
• Begroting en Jaarrekening (BBV-specialist)


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: