Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Mediation Coach Management Interim Directie

Mediation Coach Management Interim Directie

Werkervaring interimmanager

In 1988 is voor het eerst sprake van een leidinggevende functie als medewerkend voor man van de technische dienst drukkerij vd Velde. De TD voerde alle voorkomende werkzaamheden uit op machine’s waar spanning op stond. Daaronder viel destijds oa alle zetsystemen, offset rotatieperssen, camera’s, computer systemen, schotels, netwerken en gebouwsystemen. Aangezien de geleverde systemen 24 uur per dag in gebruik waren en zelden in Nederland een vertegenwoordiging binnen verantwoorde responstijd aanwezig was, moest alle kennis binnen het eigen bedrijf aanwezig zijn. De TD medewerkers liepen dan ook een dienst 24x7 week op-week af. Deze dienst heb ik 19 jaar gelopen.
De medewerkers van de TD zijn allen specialisten met een handicap in communicatie. Als voorman en verantwoordelijk voor budget, meer jaren plannen etc verzorgde ik met name de verbinding tussen afnemers, leveranciers en de eigen uitvoering alsmede de verantwoording aan de directie.
Deze functie was destijds geheel nieuw en door mij aangedragen als een formaliseren van werkzaamheden die ik al uitvoerde. De directie is hiermee akkoord gegaan, ik heb zelf de functie- en taakomschrijving geschreven.
In overleg met de directie heb ik KA en productienetwerken ontworpen en rondom Novell Netware systemen gebouwd waar op enig moment 350 medewerkers gebruik van maakten. Alle ICT met uitzondering van de rekencentrale was in ontwerp, uitvoering, beheer, budget, continuiteit en meer-jaren-planning het resultaat van mijn inspanningen. Dit leidde in 1996 tot een verdere uitbreiding van de afdeling met een ICTster.
Rond deze tijd is de functie Hoofd TD/ Pzc Informatie Netwerk door mij voorgesteld en door de directie overgenomen waarbij de afdeling verder werd uitgebreid.
Als afdelingshoofd, verantwoording verschuldogd aan de directie, werden alle management functies door mij uitgevoerd: rapportage, budgetbeheer, planning, opleidingen, resource management, persoonlijke ontwikkeling plannen, visie op toekomstige ontwikkelingen en in functie van de missie van het bedrijf een verantwoorde keuze aan technologie aan te bieden.
Eind 1999, na een eerste ronde Wegener Intergratie waarin ik uitvoering heb gegeven aan een aantal projecten zowel technisch als HRM, is een interim manager in dienst genomen teneinde de rekenafdeling en alle ICT werkzaamheden (inmiddels verdeeld over 10 gekoppelde vestigingen met veel missiekritische applicaties en verbindingen in een zeer complexe omgeving voorzien van locale firewalls en internetverbindingen) samen te voegen in 1 afdeling.
Deze interim manager is binnen 5 maanden staande een MT vergadering van PZC ontslagen. De vergadering is onderbroken en ik ben per direct benoemd tot Hoofd ICT. Hierna is de Mtvergadering verder gegaan. Het team is dan inmiddels 10 medewerkers groot en staat bekend vanwege het evenwichtige “walk your talk” beleid en uitvoering. De applicatiebeheerders vormden een aparte groep maar zijn altijd volledig betrokken geweest bij alle werkzaamheden, beleidsvormingen en toekomstplannen.
Hoofd ICT PZC, mede MT lid, hield ook in: medeverantwoordelijk voor alles wat er binnen het bedrijf gebeurt en wat het bedrijf in de samenleving realiseert. In deze functie is de verantwoordelijkheid over meerdere afdelingen gelegd en, aangezien het een relatief klein MT- team betrof, kon een cruciaal besluit of overleg, bij afwezigheid van een betreffend MT lid, door een ander – ook door mij – worden genomen.
Om het ICT-team een grote sprong in bewustwording te laten maken heb ik het gehele team, inclusief applicatiebeheer 2 x een weekend laten trainen op bewustwording en communicatie waardoor de verbinding met zichzelf, het werk en hun omgeving sterker is geworden. Het toch al sterke team heeft hierdoor een belangrijke samenwerkingssprong gerealiseerd.

In 2001 heeft Wegener VNU Dagbladen overgenomen en werden alle ICT-hoofden ontslagen teneinde een nieuwe, centrale organisatie te gaan samenstellen. In deze periode heb ik als sitemanager en Business Information Manager zowel het beleid samengesteld vanuit een locale functionaliteitsvraag als centrale klantgerichte ICT oplossingsaanbieding.

Als Bimmer werkte ik samen met 4 andere vakgenoten uit zuid-nederland aan de demand beschrijvingen, de Total Cost Of Ownership en de ontvlechting van IT uit de werkmaatschappijen. Gezamenlijk werd een vertaling gemaakt van de locale functionaliteitsbehoefte naar het aansturen van deze nieuwe organisatie.
De BIM functie bestond niet hetgeen weer aanleiding is geweest om zelf taak- en functie omschrijvingen samen te stellen en op landelijk niveau af te stemmen. De Bimmer is in het MT van een werkmaatschappij gesitueerd.

Door de vorming van een nieuwe ICT|K BV heb ik de mogelijkheid gezien om een stap voorwaards te maken als service unit manager voor Zuid Nederland. De nieuwe organisatie bestond niet en vanuit een masterplan zijn in geheel Nederland 3 service units samengesteld. Hierbij is oa ITIL ingevoerd, een bedrijfsbureau, fieldsupport medewerkers op locatie’s, een service desk, functiehuis, SLA’s en klantoverleggen. In totaal werkten 64 medewerkers voor mij, verdeeld over 5 locaties met 2500 klanten in een 24 uurs productieomgeving. Werkzaamheden werden door 3 managers aangestuurd. Vanwege de nieuwe beleidslijnen heb ik het gehele HRM proces (cyclus van 4 stappen per jaar) deels persoonlijk uitgevoerd. Ten aanzien van de klant (lees MT van de uitgeverijen) heb ik het veranderingsproces uitgelegd, herhaaldelijk de stand van zaken gemeld en uiteindelijk opgeleverd. Als deelnemer in het landelijk Exploitatie en Beheer Management Team was ik verantwoordelijk voor de eigen unit (HRM, budget, Visie, klantrelatie, implementatietrajecten, inkoop) en het algemeen beleid. 1 van de uitgangspunten was het afslaken van de organisatie tot 45 medewerkers in Zuid zonder ontslagen. Het voormalige team PZC is daarbij helaas ontbonden. Met een deel van de medewerkers heb ik incidenteel kontakt en de unanieme mededeling is: zonder mijn inspanningen en coachende opstelling had men nooit op de huidige functie durven solliciteren.
Ook in de service unit is een bewustzijn annex communicatie training gerealiseerd voor de servicedesk hetgeen een groot succes is gebleken.
Door een intern management conflict ben ik een training NLP gaan volgen teneinde zelf “de fijne kneepjes” te leren. Dien ten gevolge heb ik na het afronden van het 1ste jaar zelf een training gegeven voor het gehele MT (9 medewerkers incl adj.directeur) van ICT|Kranten.
Door verdere centralisering en uniformisering van productieomgevingen is vanuit directe ICT|K mij destijds de indringende vraag gesteld als projectmanager voor Wegener grote projecten tegelijkertijd uit te gaan voeren. Naast een praktische kennis is mijn kontakt met de afnemer en het proces waar men mee bezig is, zo goed dat dit ten voordele van het bedrijf aangewend diende te worden. Aangezien het bedrijfsbelang hier voor is gegaan heb ik de lijnfunctie overgedragen en heb in de eerste jaren gemiddeld 7 projecten simultaan onder mijn hoede gehad. Tevens werd ik, als mediator, betrokken bij het oplossen van conflicten tussen locale afnemers en locale/centrale leveranciers.
Tijdens deze periode ben ik verantwoordelijk voor de resources binnen het project, de planning, budget, rapportage aan zowel klant, directies als MT en kontakt met de leverancier(s) (ITIL-Prince II methodiek).
Inmiddels 2 jaar geleden ben in begonnen met het Canon project waarbij 3000 machines het pand verlaten en 800 machines in gebruik worden genomen.
Dit project heeft een grote impact in de organisatie aangezien de “persoonlijke” apparatuur wordt weggehaald. Hierbij is, samen met de leverancier, op elke locatie (130 stuks) een intake gehouden, offerte uitgebracht, afgestemd, besteld etc etc. Tijdens het project is een nieuwe maatschappij ontstaan: AD-Nieuwsmedia waar mijn expertise meerdere malen is gevraagd en ingezet.
PCM is in 2006 1 van mijn klanten geworden.
Het project heeft veel gevraagd van de specifieke capaciteiten die ik graag inzet nl door een overzicht te behouden daar waar met inzicht gewerkt wordt. Het project op koers te houden ondanks weerstand, tegenslagen, 15 wijzigingen op de scope. Door veelvuldige, afgestemde communicatie beide bedrijven door het project heen te halen zodat beide missies worden behaald.

In 2003 werd mij duidelijk gemaakt dat Wegener ingrijpende reorganisatie en outsource plannen had waarbij de Exploitatie en Beheer groep plus een deel van de Exploitatie backoffice zou worden verkocht aan een externe partij. Daarbij werd duidelijk dat het aantal medewerkers terug zou lopen van 375 tot 110 in de eerste fase. Alhoewel ik de bereidheid heb om ruim 70.000 km per jaar te rijden en mij ook makkelijk verplaats (maw: ik heb er geen moeite mee om rond 8:30 in Apeldoorn te staan) was men toch van mening dat mijn functie boventallig zou worden. De uitvoering van de boventalligheid is, in functie van de projecten die ik uitvoer, 3 maal verplaatst.
Per 1 december 2005 zijn ik in Wegener in goede samenspraak overeen gekomen dat ik mijn eigen bedrijf, opgezet 1 jan 2004 tbv de reguliere workshops die ik organiseer, zou ombouwen tot adviesbureau. Hierbij werden geen toezeggingen gedaan anders dan dat ik een preferred supplier van Wegener ben.
Inmiddels heb ik het gehele Canon project afgerond. Een intensief traject waarbij ik mijn contactpersoon bij Canon ook mag vermelden als referentie indien de behoefte daartoe bestaat.
Wegener heeft nu de migratie en upgrade van een decentrale CODA naar een centrale webbased Coda omgeving als opdracht aan mij verstrekt.

Uit het bovenstaande referaat, wat niet uitputtend is maar wel wat meer licht werpt om mijn CV, is vast te stellen dat het oorspronkelijk vakgebied, ICT, is verlaten en via lijn- en projectmanagement zich nu ontwikkelt naar een coachende / counceler / mediator aansturing van een proces waarin mensen, in functie van het uitvoeren van de missie van het bedrijf, de hoofdrol spelen.
Deze verandering wordt ondersteund door gerichte communicatie en transpersoonlijke trainingen in met name systemisch denken en werken.
Door bewustwording zorg ik voor een verbinding met het oorspronkelijke doel van de organisatie waardoor de resultaten in lijn liggen met datzelfde doel en het dus niet anders kan dan dat de medewerkers een “walk your talk” beleid kunnen voeren, de klant tevreden is en het bedrijfsresultaat (niet alleen de euro’s) positief worden beinvloed.
Specifieke terreinen zijn wellicht aan te merken als crises en ad hoc management, visie ontwikkeling, interventies bij conflicten, grote (soms vastgelopen) projecten en verandering processen.
De uitvoering wordt beinvloed door Spiral Dynamics (per 1 dec 06 int. Gecertificeerd), oa werken van Ken Wilber, Byron Katie, Jung, M.Erikson, Systemisch denken (bedrijfsopstellingen), NLP, Transpersoonlijke Coaching, Counceling, Mediation en Algemene Bewustwording.
Hierdoor ben ik breed inzetbaar met een andere kijk op mensen, processen en samenwerkingsvormen.

Vandaar dat ik op de tarievenkaart meerdere diensten kan aanbieden:
Naast project en interim management is het tevens mogelijk om mij te engageren voor Spiral Consultancy, workshops in bewuste communicatie en coachende ondersteuning voor executives.


Opleiding interimmanager

Alle relevante opleidingen voor deze functie of anderzijds vermeldenswaardig, heb ik hierbij opgenomen.
2006 Gestart met Bacheloropleiding Psychologie Open Universiteit
2007 Mediation opleiding tbv aansluiting bij Nederlands Mediation Instituut
2006 Int. Certificering Spiral Consultant (Spiral Dynamics)
2006 Eriksoniaanse training hypnotherapie door NYNLP
2005 tot 2006 Transpersoonlijke Coach en Counceling (TCC)
2003 tot 2004 NLP Master Practitioner
2002 tot 2003 NLP Practitioner
2001 Masterclass ICT beheer
2001 ITIL basiskennis en vervolgtrainingen
2000 Bedrijfs Hulp Verlening
1999 tot 2000 Hoger Integraal Management bij Nive
1998 tot 1999 MCSE, firewall beheer, Proxy, webmail antivirus implementaties
1997, 1998 en 2000. Trainingen en workshop projectmanagement zowel intern als extern Ernst & Young
1992 – 1997 onder andere trainingen voor telefoniebeheer, ISDN verbindingen evenals vaste verbindingen. Op het gebied van mailsystemen heb ik diverse trainingen gevolgd in Groupwise, Exchange en Lotus Notes, Netwerken in het algemeen.
1992 Novell Administrator
1991 tot 1992 Middle Management bij ISBW.
Originele opleiding: Havo/Atheneum, MTS afgestudeerd in Electronica, 3 jaar Hogere Opleiding Electronica.
Tijdens enkele assessments is HBO++ / Academisch werk en denkniveau vastgesteld.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Academisch werk- en denkniveau
Communicatief
Leiding gevend
Flexibel
Holistisch denkvermogen
Motiverend
Analytisch denkvermogen
Probleemoplossend vermogen
Onderhouden van externe relaties
Plannen & Organiseren
Voortgangsbewaking
Coachen & Ontwikkelen
Resultaat- / doelgerichtheid
Klantgerichtheid
Onderhandelvaardigheden
Innovatief / Veranderkundig
Procesmanagement
Delegerend
Inventief
Open
Eerlijk
Beleefd
Doorzettingsvermogen

Talenkennis interimmanager

Nederland, Engels, Vlaams, Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: