Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Algemeen manager/directeur

Algemeen manager/directeur

Werkervaring interimmanager

2002 - heden Interim manager/eigenaar Management
1999 - 2002 plv. regiodirecteur SITA Regio West/ Directeur SITA Rotterdam/
1998 - 1999 Regiomanager Milieu West Ingenieurs- en Architectenbureau HASKONING
1991 - 1998 Ondernemer, directeur-eigenaar milieu-bedrijven Beheer Groep v/h Dienstverlening Milieu Controle BV (DMC BV)
1981 – 1991 (Beleids-)medewerker Dienst Water en Milieu Provincie Zuid-Holland

Korte toelichting loopbaan

Interim manager/Associé
In deze hoedanigheid voer ik opdrachten uit voor overheden en bedrijfsleven.
Het betreft hier opdrachten die betrekking hebben op;
- interim-management
- vervangings-management
- verandermanagement
- coaching
- projectmanagement
- strategische consultancy
Voor een overzicht van uitgevoerde opdrachten; zie pagina 5 en 6.

Directeur SITA Rotterdam/plv. regiodirecteur Sita Nederland, regio West.
Sita, onderdeel van het Franse multi-utility bedrijf Suez, is wereldleider op het gebied van inzameling en bewerking van alle afvalstoffen. De regio West betrof destijds de driehoek Noord-Holland, (stad) Utrecht, Zuid-Hollandse Eilanden en heeft een omzet van ongeveer Euro 250 miljoen (> 50% van de totale omzet van Sita Nederland). Binnen de regio zijn ± 1200 medewerkers actief. Als hoofdtaken met bijbehorende bevoegdheden van de regiomanager zijn te benoemen;
 Mede verantwoordelijk voor het realiseren van de (minimaal) gebudgetteerde omzet en resultaat van de regio (mede p&l verantwoordelijk);
 Medeverantwoordelijk voor een zo optimaal mogelijk functioneren van de regio-organisatie en haar werknemers. Hiertoe behoort het aannemen en ontslaan van personeel;
 Verantwoordelijk voor het opstellen van het Strategisch regioplan. Dit betreft een strategische analyse van de marktpotentie binnen het grondgebied van de regio en daarbuiten voor zover het haar landelijke verantwoordelijkheden betreft;
 Realisatie, monitoring, evaluatie en bijstelling van dit regioplan en daarin gestelde budgetten en investeringen;
 Algemeen plaatsvervanger van regiodirecteur in het kader van de autorisatieschema’s en –procedures. Hiertoe behoort tevens het voeren van onderhandelingen;
 Het onderhouden en uitbreiden van contacten met vergunningverlenende en handhavende (semi-) overheden;
 Al dan niet in rechte de representatie van de regio;
 Uitbreiden, onderhouden van relatie- en lobbynetwerk.


Directeur SITA vestiging Rotterdam
In dit Rotterdams inzamelbedrijf van niet-gevaarlijk afval voerde ik directie over 60 medewerkers met een omzet van NLG. 40 miljoen. Mijn verantwoordelijkheden betroffen de complete bedrijfsvoering waartoe, onder andere, behoorden; realiseren van de bedrijfseconomische doelstellingen, de financiële rapportage, het productieproces, de commercie, de technische dienst, de logistiek, etc. Bij de entree van het bedrijf vervulde ik de functie van adjunct-directeur. De focus van deze functie was vooral gericht op de organisatorische herstructurering van het bedrijf in verband met explosieve groei in een korte periode, optimalisatie van bedrijfsprocessen, eind-verantwoordelijke voor kwaliteit, RO- en milieu vergunningen en Arbo, uitvoeren van R&D projecten, opstellen van investeringsaanvragen, opstellen complexe offertes, etc. Contacten en onderhandelingen met overheden en leveranciers behoorden ook tot mijn portefeuille. Voorts zijn van belang mijn eindverantwoording voor;


• De totale bedrijfsverplaatsing van het bedrijf naar het Havengebied van Rotterdam. Hiermee was een investering gemoeid van NLG 40 miljoen. Vanwege diverse deadlines moest en is dit project in 10 maanden tijd gerealiseerd. Hierbij is de capaciteit van het bedrijf opgeschaald van 125.000 ton afval per jaar naar 300.00 ton per jaar en was daarmee een van de grootste bewerkers van niet-gevaarlijk afval in Europa. Door mij zijn verdere aanpassingen aan de bedrijfsvoering toegepast opdat het bedrijf kon uitbreiden naar een vol-continue inbedrijfstelling. Behalve onderhandelingen met overheden, zijn hierover ook onderhandelingen met vakbonden gevoerd. Verantwoording over dit gehele project in al haar facetten, werd afgelegd aan de Regiodirecteur en Concerndirectie.
• een aantal Research & Developmenttrajecten. Doelstelling hierbij was het bewerkstelligen van innovatieve en verbeterde scheidingstechnieken op afvalstoffen. In projectteam-verband (met en zonder externe adviseurs) zijn projecten ontwikkeld met onderzoeksbudgetten van NLG 2 miljoen. Tot de projecten behoorden het voeren van onderhandelingen voor de aankoop, de demontage, het transport, wederopbouw van buitenlandse scheidinginstallaties (NLG 1,25 miljoen), het uitvoeren van tests, het afleggen van verantwoording aan concernleiding en betrokken overheden.

Regiomanager Milieu West HASKONING
Verantwoordelijk voor de (verdere) ontwikkeling en aansturing van het regiokantoor van Koninklijke HASKONING BV te Capelle aan den IJssel. Taken bestonden uit
 het aangaan en onderhouden van relaties;
 acquisitie op alle niveaus (binnen de werkgebieden milieumanagement, bodem, water, lucht en stoffen, afval en energie);
 aansturing van de medewerkers van het regiokantoor;
 leiden van projecten;
 het mede aansturen van het integratieproces tussen HASKONING Milieu Regio West en Iwaco West.

Directeur-eigenaar milieubedrijven Beheer Groep (VBG)v/h directeur Dienstverlening Milieucontrole BV
Gedurende de periode van 1991 tot 1995 statutair directeur en vanaf 1995 tot 1998 directeur/eigenaar geweest van de hierna te noemen milieubedrijven. De verantwoordelijkheden betroffen de totale bedrijfsvoering. Accent hierin hadden; het geven van leiding aan een management team, het doen van acquisitie en commercie, het leiden van complexe projecten, het
ontwikkelen van nieuwe diensten en producten, het voeren van onderhandelingen met leveranciers en opdrachtgevers.

De bedrijven die onderdeel uit maakten van deze groep waren;
 Milieu Projecten Nederland BV; Actief op het gebied van afval, asbestverwijdering, KAM-zorg, milieu-vergunningen en milieu-inspecties.
Met deze onderneming voerden wij opdrachten uit als onafhankelijke toezichthoudende derde op de uitvoering van PPS-constructies
 DMC Onderzoek & Advies BV; Diensten en producten op gebied van algemene milieu-advisering, bodem- en grondwateronderzoek, bodem- en waterbodemsanering, GIS-applicaties, etc.
 Dienstverlening Milieu-opleidingen; Ontwikkeling en doceren van cursussen op gebied van bovengenoemde milieu-items
 Electronic Waste Information Services; Toepassing van elektronisch ketenbeheer bij afvaltransport en-verwerking




Voorts was de Groep 49% eigenaar van het Franse milieu-adviesbureau Gecob Conseil Environnement sarl, gevestigd te Parijs. Dit bedrijf was actief in het adviseren in dezelfde milieu-aspecten als bovengenoemd.

Bij de Groep waren 35 personen actief en bedroeg de omzet ongeveer € 2.1 miljoen tot € 2.5 miljoen. De bedrijven voerden opdrachten uit voor het bedrijfsleven, rijks-, provinciale, gemeentelijke en semi-overheid.
In verband met liquiditeitsproblemen zijn de bedrijven in 1998 niet gecontinueerd.

Statutair directeur Dienstverlening Milieucontrole BV
Na het bedrijf, door een andere aandeelhouder opgericht, te hebben gestart, is het bedrijf, onder leiding van ondergetekende, door ontwikkeld tot een onderneming met 50 personen actief op een aantal vakgebieden zoals hierboven bij Beheer Groep genoemd.
Vanwege diverse redenen, met name continuiteitsproblemen bij de holding van de toenmalige eigenaar, heeft ondergetekende, door middel van een management buy out het bedrijf in 1995, overgenomen.

(Beleids-)medewerker Dienst Water en Milieu Prov. Zuid-Holland
Bij de provincie Zuid-Holland heb ik diverse functie bekleed op het gebied van vergunningverlening en handhaving. Met name ben ik actief geweest in het geven van vorm en inhoud aan de organisatorische aspecten van de milieuhandhaving bij afvalbedrijven, waarbij vooral de integrale handhaving door bestuur, OM, politie en de Inspectie centraal stond.




Opleiding interimmanager

1978 HAVO
1980 MEAO, Bestuurlijke Richting
1985 Bestuursacademie
Div. certificaten Open Universiteit
Basiscursus Veiligheid
Basiscursus Veiligheid voor leidinggevenden
Cursus conflicthantering

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

interim-management
vervangings-management
verandermanagement
coaching
projectmanagement
strategische consultancy


Talenkennis interimmanager

Nederlands; Vloeiend
Engels; Vloeiend
Duits;Vloeiend
Frans; Goed

Overig

Overzicht uitgevoerde projecten



Ten behoeve van overheden

Mei 2005-heden Interim sectorhoofd Openbare Werken gemeente Loon op Zand. Belast met de dagelijkse leiding en herstructurering van de bureaus Wegen & Verkeer (aanleg nieuwe werken, reconstructies, verkeerscirculatieplan), Beheer & Onderhoud (planmatig onderhoud van de openbare ruimte in al haar facetten) en Bouwen & Milieu (Bouwbeleid, vergunningverlening Woningwet, Milieubeleid, vergunningverlening, handhaving). Aantal formatieplaatsen bedraagt 41 fte. De herstructurering heeft vooral betrekking op het (opnieuw) creëren van processen en kaders van waaruit producten en dienst van de afdeling kunnen worden gegenereerd.
Tevens lid MT en in die zin ambassadeur en mede-constructeur van de organisatie-brede verandering van een aanbodgestuurde organisatie naar een vraaggestuurde.

April 2004- Mei 2005 Management ondersteuning aan toenmalig waarnemend het sectorhoofd Openbare Werken van de gemeente Loon op Zand. Doelstelling hiervan was, ook toen, in gezamenlijkheid met het waarnemend sectorhoofd de sector Openbare Werken te transformeren naar een vraaggerichte organisatie volgens de door de gemeente vastgelegde besturings- en ordeningsprincipes.

April 2003-April 2004 Interim hoofd bureau Beheer & Onderhoud van de sector Openbare Werken van de gemeente Loon op Zand. Betreft het realiseren van een veranderingstraject alsmede geven van dagelijkse leiding aan het bureau (25 personen). De verandering betrof het creëren van een rol van het bureau als opdrachtnemer. De overige onderdelen van de sector Openbare werken moest in deze als opdrachtgever gaan functioneren. Voorts functioneerde ik als projectleider voor de verplaatsing van de buitendienst naar de nieuwe gemeentewerf/milieustraat.

Nov. 2004-Dec 2004 Beleidsontwikkeling voor de gemeente Waalwijk op het gebied van de inzameling van oud papier. Opzetten van de organisatorische aspecten van de inzamelstructuur.

Mei 2003 – Juli 2003 Management ondersteuning Rijkswaterstaat Directie Zeeland te Middelburg inzake vergunningverlening op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. Project betrof wegwerken van achterstanden en doen van voorstellen ten behoeve van procesgang.



Ten behoeve van bedrijfsleven


Maart 2002- Juni 2002 Management ondersteuning Sita regio West te Rotterdam op gebied van optimalisatie bedrijfsvoering, KAM, huisvesting, logistiek, etc.


Juni 2002- Juli 2002 Strategische advisering Hofstede Sloop en Demontage te Rotterdam inzake de gevolgen voor de AO/IC van het inschrijven op Europese tenders.


Aug. 2002 – Dec. 2002 Strategische advisering maritiem afvalinzamelend bedrijf Bek & Verburg BV te Rotterdam naar aanleiding van (jnternationale) ontwikkelingen op het gebied van scheepsafval (introductie en uitwerking Marpol-wetgeving).


Sept. 2002- Maart 2003 Strategische advisering Monshouwer Bedrijven te Heerjansdam inzake business development binnen de afval- en milieusector. Tevens zoeken naar business-opportunities binnen de afvalsector voor de exploitatie van een laad-/los/opslagfaciliteit aan het water.

Sept. 2002- Okt. 2002 Advisering Hak Milieutechniek te Geldermalsen inzake procesmatige en organisatorische aansturing van een complexe bodemsanering.

Nov. 2002- Jan. 2003 Advisering Fa. Heilig te Heerhugowaard inzake geluidsproblematiek bij een installatie te Terneuzen.

Juli 2002- Nov. 2002 Beleidsontwikkeling en – uitvoering commercie Lynos BV te Zaltbommel (nu Quintus) aangaande de introductie en ontwikkeling van hoogwaardige integrale milieusoftware (Navision).

Feb. 2003- Maart 2003 Advisering Sita Special Services te Rotterdam ten aanzien van bedrijfsverplaatsing, vergunningsaspecten daarvan, genereren van investeringsvoorstellen, etc.

Sept. 2002 – April 2003 Acquisitie voor Duitse intermediair op gebied van secundaire grondstoffen en afvalstromen (NGA).

Dec. 2002- juni 2003 Acquisitie voor drie Ierse afvalbedrijven van Europese verwerkingsmogelijkheden van hun afval- en deelstromen (NGA).



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: