Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Finance Professional

Interim Finance Professional

Werkervaring interimmanager

7 december 2009 – 31 maart 2010: bij ING Real Estate Finance NV te Den Haag als interim project medewerker/manager op de afdeling Reporting.

Het project (REF DNB SE2010) dient er voor zorg te dragen dat voldaan kan gaan worden aan nieuwe rapportage vereisten vanuit de DNB (de Sociaal Economische Rapportage) ingaande 1 juli 2010.
Deze rapportage is nieuw voor ING Real Estate Finance gezien zij per 1 juli gaan fuseren met ING Bank NV en zij hierdoor de status van Monetair Financieel Instituut verkrijgen.

Gebruikte systemen zijn SAP BW en HFM.

Mijn rol hierin is geweest:
• Het opstellen van de PID.
• Het in kaart brengen van alle rapportage vereisten.
• Het maken van een Fit-Gap analyse.
• Het (mede) opstellen van een Blueprint document zodat de wijzigingen gerealiseerd kunnen worden.
• Twee wekelijke rapporteren aan een stuurgroep
• Linkin pin tussen ING REF en ING Group.

Na het opleveren van het blueprint document wordt het project overgenomen door een interne projectmanager van de ING.




1 december 2006 – 1 december 2009: bij Eureko BV te Zeist als Interim Finance Professional op de afdeling Reporting van Group Finance & Control.
Bij GF&C heb ik diverse deelopdrachten verricht. De belangrijkste heb ik hieronder opgenomen.
• Tijdens de eerste maanden was ik verantwoordelijk voor de analyse van de maandelijkse financiële rapportages vanuit verschillende buitenlandse entiteiten.
• Ondersteuning bij opstellen van de jaarrekening 2007 van Eureko.
• Ondersteuning bij het aanleveren van de maandelijkse financiële data van Interpolis aan Eureko (vanuit SAP naar Hyperion).
• Projectmedewerker bij het project Recons, de ontwikkeling en implementatie van SAP BCS (consolidatiepakket).
o Ondersteuning bij de vastlegging van het nieuwe maandafsluitingsproces.
o Ondersteuning bij de ontwikkeling en testen van nieuwe financiële rapportages vanuit SAP (ipv HFM).
o Testen van de data stromen via het nieuwe universele rekeningschema (URS)
• Sinds 2008 Business Implementatie Manager: Verantwoordelijk voor de implementatie van 1Grootboek binnen GF&C Eureko(vervolgstap op Recons, waarbij de Achmea entiteiten overgegaan zijn van Hyperion naar SAP Fico).
o Integrale aansturing van de activiteiten van de verschillende 1Trafel projecten binnen GF&C Eureco;
o Primaire contactpersoon voor de projectleiders en project implementatie managers van de 1Trafel projecten;
o Coördineren van inzet van business medewerkers tbv de 1Trafel projecten (tbv aanleveren van specificaties, procesontwerp, training, testen, etc.);
o Vertalen van project inhoud naar business impact en daarmee implementatie acties;
o Het (laten) verzorgen van interne communicatie, in samenspraak met de communicatiemedewerkers van 1Trafel en managers GF&C;
• Project medewerker 1GB (nazorg)
o Fungeren als schakel tussen het project, Financial Services (administrateurs), Divisie controllers (divisies) en Concern controllers (GF&C) bij de analyse van de diverse datastromen.
o Analyseren en aansluiten eindbalans 2008 vanuit brondata via Hyperion naar SAP BCS met beginbalans 2009 en vanuit brondata via SAP Fico naar SAP BCS (vierkantsvergelijking).
o Trendbreuken analyse.
• Project medewerker Eigen Vermogen (nazorg)
o Bepalen soll positie Eigen Vermogen uitgesplitst naar Eigen Vermogen componenten voor geheel Eureko.
o Afstemming met alle juridische entiteiten om te komen van de Ist positie naar de Soll positie.
o Invoeren nieuwe boekingsconventies tav het eigen vermogen (meer uniformiteit en inzichtelijkheid).
o Aansluiting posities vanuit bron tot aan hoogste consolidatie.


28 december 2005 – 30 november 2006: bij Fortis ASR te Utrecht als Interim projectleider op de afdeling Fortis Accounting ASR

Projectleider van het project Hardclose. Belangrijkste doel van dit project was het inzichtelijk maken van alle balansposities van de vele juridische enteiten en de achterliggende financiele processen beheersbaar maken.


15 februari 2005 – 15 september 2005 bij ING Facility Management als Senior Business Controller van de divisie Real Estate

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Opstellen diverse maandelijkse rapportages, zoals de financiële maand rapportage op basis van Activity Based Reporting.
• Ontwikkelen en implementeren van een rente en afschrijvingen model.
• Ontwikkelen en implementeren van een standenregister tbv de huurverplichtingen.
• Opstellen diverse specificaties.
• Opstellen transitoria.
• Ondersteuning geven bij diverse vragen van het management die de directe aandacht vereisen.


1 juni 2004 – 14 februari 2005 bij ING Facility Management als interim medewerker Administration & Support van de divisie Facility Services.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Ontwikkeling en implementatie ABB (Activity Based Budgetting).
• Ontwikkeling en implementatie ABR ( Activity Based Reporting).
• Opstellen diverse maandelijkse rapportages, zoals de budget/realisatie rapportage, FM Meter.
• Controle op juistheid en volledigheid van diverse grootboekrekeningen.
• Opstellen diverse specificaties tbv de jaarafsluiting, zoals de Off Balance verplichtingen.
• Opstellen transitoria.
• Ondersteuning geven bij diverse vragen van het management die de directe aandacht vereisen.



1 juni 2003 t/m 1 juni 2004 bij OHRA N.V. als interim medewerker Verslagleggingsteam.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Maandelijkse financiële rapportage volgens Dutch-GAAP
• Kwartaal rapportage volgens Dutch-GAAP en UK-GAAP
• Consolidatie jaarrekeningen
• Diverse rapportages t.b.v. CBS en DNB
• Ondersteuning geven bij diverse vragen van controllers/accountants die de directe aandacht vereisen.


1 maart 2003 t/m 31 mei 2003 bij Delta Lloyd N.V. als consultant financiële processen.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Herontwerp van de processen die leiden tot financiële rapportages (hierbij diende de doorlooptijd met 50% gereduceerd te worden).


1 november 2002- 28 februari 2003 bij OHRA N.V. als interim medewerker Verslagleggingsteam.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Consolidatie jaarrekeningen
• Ondersteuning geven bij diverse vragen van controllers/accountants die de directe aandacht vereisen.


15 januari 2002 - 30 oktober 2002 bij OHRA N.V. als interim Co-teammanager Financiële Administratie.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Ondersteuning geven bij de implementatie van het nieuwe financiële pakket per 1 januari 2002.
• Nieuwe eisen en wensen met betrekking tot het nieuwe financiële pakket vertalen naar business cases ter implementatie.
• Stroomlijnen van de verantwoordelijkheden voor de diverse grootboekrekeningen en de rapportage hieromtrent.
• Opzet Handboek Financiële Administratie.
• Bewaken maandafsluiting.
• Ondersteuning geven bij diverse spoedeisende “problemen” die de directe aandacht vereisen.


11 juli 2000 - 14 januari 2002 bij Delta Lloyd Nuts Ohra N.V. als interim teamleider boekingsteam.

Verantwoordelijk en betrokken bij onder andere het volgende:
• Teamleider van het Boekingsteam (13 personen), deze is met name verantwoordelijk voor het bewaken van de integriteit van het grootboek, het controleren van betalingsopdrachten, het verwerken van diverse bank/giro mutaties en het maken van bijzondere boekingen.
• Procesverantwoordelijke met betrekking tot het grootboek.
• Voorzitter projectgroep afstemmingsrekeningen.
• Ondersteuning geven bij diverse spoedeisende “problemen” die de directe aandacht vereisen.



17 augustus 1999 - 31 mei 2000 bij Travel Unie International als Assistent Controller.

Verantwoordelijk en betrokken bij diverse projecten, zoals:
• Herstructurering Afdeling Leisure (administratief en organisatorisch).
• Beheersbaar maken van de administratieve processen zoals liquide middelen( in het bijzonder de tussenrekeningen).
• Beoordelen jaarrekeningen van reisbureaus.
• Blokhoofd liquide middelen.
• Ondersteuning geven bij diverse spoedeisende “problemen” die de directe aandacht vereisen.









Maart 1999 - mei 1999 bij Tierra Del Sol (Golf Club) te Aruba als Interim Club Accountant.

Verantwoording voor de financiële administratie/beheersing van de Golfclub inclusief restaurant en golfshop. In deze functies was ik voornamelijk verantwoordelijk voor het inhalen van de administratieve achterstand, opgelopen na het vertrekken van de vorige clubaccountant. Tevens heb ik aanbevelingen gedaan ter verbetering van de bedrijfsorganisatie/financiële processen.


September 1997 - februari 1999 bij KPMG Accountants Aruba als hoofd assistent accountant.

In teamverband controlewerkzaamheden uitvoeren op de jaarrekening bij diverse organisaties (overheidsorganisaties zoals Pensioenfonds, Sociale VerzekeringsBank, hotels, golfclub, etc). Hierbij heb ik leiding gegeven aan andere assistenten (en stagiaires) bij de uitvoering van de controleprogramma’s, opgesteld door mijzelf in samenwerking met de controleleider. Tevens heb ik in deze periode een aantal specifieke onderzoeken verricht zoals:
• Onderzoek naar de betalingsverplichtingen van de pensioenfonds na de boedelscheiding van de pensioenen tussen Aruba en de Nederlandse Antillen in 1985.
• Onderzoek naar de waardering van balansposten (voornamelijk naar specifieke verplichtingen die niet uit de balans blijken) op de jaarrekening van een hotel welk gekocht zou worden door de opdrachtgever.
• De beoordeling van de mate waarin een casino voldeed aan de richtlijnen opgesteld door de Nevada Gaming Board ter beoordeling van het gevoerde management en de betrokken risico’s bij het ontbreken van bepaalde procedures.


Augustus 1995 t/m juli 1997 bij Deloitte Touche Aruba als Semi-senior accountant.

In teamverband controlewerkzaamheden uitvoeren op de jaarrekening bij diverse organisaties (hotel, telefoonmaatschappij, groothandel, casino, etc.) Hierbij gaf ik leiding aan andere assistenten (en stagiaires) bij de uitvoering van de controleprogramma’s, opgesteld door de controleleiding.


Juni 1995 t/m juli 1995 bij de Gemeente Spijkenisse/Bureau Belasting als Medewerker bestandsbeheer.

Door mijn opgedane ervaring tijdens mijn studieopdracht heb ik in deze periode diverse functies uitgevoerd ter ondersteuning van het Bureau Belasting om een opgedane achterstand m.b.t. de heffing van gemeentelijke belastingen in te halen, waarbij ik me in het bijzonder bezig heb gehouden met het draaien van diverse batches ter oplegging van de diverse belastingen.


April 1995 t/m mei 1995 bij Deloitte Touche Aruba als Semi-senior.

In teamverband de jaarrekeningen van diverse internationale ondernemingen gecontroleerd aan de hand van opgestelde controleprogramma’s.


November 1990 t/m juni 1991 bij TRN Groep/Nederlandse Accountants Maatschap de Tombe als Assistent Accountant.

In teamverband de jaarrekeningen van diverse internationale ondernemingen gecontroleerd aan de hand van opgestelde controleprogramma’s.




Opleiding interimmanager


OPLEIDINGEN

Periode : Maart 2010
Cursus : Solvency II training georganiseerd door DNC


Periode : November 2003 t/m januari 2004
Cursus : IFRS (International Financial Reporting Standards) training gegeven door
Ernst & Young.


Periode : September 1997 t/m juni 1998
Studie : Postdoctorale Opleiding tot Register Accountant aan de Universiteit
van Curaçao (deze opleiding is verbonden aan de Erasmus
Universiteit te Rotterdam). Deze studie is niet afgerond.
Vak : Administratieve Organisatie (gehaald).


Periode : September 1991 t/m maart 1995
Studie : Bedrijfskunde aan de RijksUniversiteit Groningen, met de
afstudeervariant Accountancy.
Hoofdvakken : Financieel Beleid, Internationaal Management, Organisatiekunde,
Economie en Recht van de Externe Organisatie, Methoden van
Kwalitatief en Kwantitatief Onderzoek, Organisatieontwerp,
Strategisch Management, Belastingrecht I en II,
Organisatieverandering, Voortgezet Boekhouden, Management
Control, Financial Accounting en Organisatie van de
Informatieverzorging.

Afstudeeropdracht : Onderzoek naar de kwaliteit van de administratieve organisatie
omtrent de belastingheffing en inning door de Gemeente Spijkenisse.


Periode : 1988 t/m 1990
Diploma : Propaedeutisch examen Bedrijfskunde RijksUniversiteit Groningen


Periode : 1981 t/m 1988
Diploma : V.W.O.
Vakkenpakket : Nederlands, Engels, Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde A,
Economie 1 en Economie 2


Talen : Engels : Goede vaardigheid in het spreken en schrijven
Spaans : Goede vaardigheid in het spreken
Papiamento : Goede vaardigheid in het spreken




Talenkennis interimmanager

Engels : Goede vaardigheid in het spreken en schrijven
Spaans : Goede vaardigheid in het spreken
Papiamento : Goede vaardigheid in het spreken

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: