Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Program manager

Program manager

Werkervaring interimmanager

Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Achmea
Functie: Programma manager Document logistiek “Papyrus”
Periode : februari 2008 – heden
Activiteit : Als programma manager leiding geven aan het programma “Papyrus”, document logistiek. Het programma team bestond uit een projectmanagers, programma support office, portfolio management, service delivery management en security management.
In het afgelopen jaar is een onderzoek uitgevoerd naar de documentlogistieke processen van Achmea. Vervolgens is een documentlogistieke visie ontwikkeld en in- en extern afgestemd. Daarbij is geconcludeerd dat er zowel wat betreft effectiviteit als efficiency veel winst te behalen valt door het generiek inrichten van deze processen binnen Achmea.
Op basis van dit onderzoek is door een Achmea coöperatie een notitie ingediend bij de EB(raad van bestuur) voor het inrichten van een programma documentlogistiek. Deze notitie is goedgekeurd en is het uitgangspunt voor programma documentlogistiek “Papyrus”.
De hoofdtaken van de programma manager bestaan uit:
• Draagt zorg voor de inrichting en realisatie van het programma documentenlogistiek;
• Verzorgt deze inrichting/ realisatie in nauwe afstemming en samenwerking met de verschillende divisies & overige entiteiten;
• Dagelijkse aansturing van de (benodigde) projectmanagers & overige programma ondersteuning.
Grootschalig programma waarbij de gehele bedrijfsvoering van Achmea wordt geraakt. Businesscase van € 50mlj., looptijd driejaar ROI eerste jaar € 13mlj. Personele impact: reductie van managementlaag, competentieprofiel van de medewerkers gaat verschuiven (van laag service georiënteerd naar getraind service personeel met begrip en kennis van Demand & Supply).

Vanwege de zware organisatie impact diende het programma verantwoording af te leggen aan de Raad van Bestuur voor programma’s, zijnde het APSC (Achmea Program Steering Comité).



Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: De Lage Landen
Functie: Project manager “Globalization ICT”
Periode : Oktober 2007 – januari 2008
Activiteit : Binnen deze internationale opdracht, was ik verantwoordelijk voor het definiëren van een blauwdruk voor de ICT organisatie. De ICT entiteit van De Lage Landen werd gekenmerkt door een decentrale opdeling, met als kernlocaties Amerika, Ierland en Nederland. Door het evalueren en analyseren van de huidige organisatiestructuur met het MT en HR werd een basis van wensen en eisen gedefinieerd. Vervolgens door workshops te houden met het MT van de diverse (internationale) entiteiten, zijn we tot een blauwdruk gekomen van een gecentraliseerde organisatie. Deze blauwdruk is vertaald naar een OR adviesaanvraag.

De Lage Landen ondergaat een vernieuwingsslag, die al enige jaren zwaar op de veranderingscapaciteit van de organisatie rust. Gestart als een technische integratie, doorontwikkeld naar een zware organisatieverandering; “Hoe krijg ik een internationale organisatie dusdanig ingericht dat het een homogene organisatie is v.w.b. aansturing, processen en dienstverlening?”.


Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Interpolis - Achmea
Functie: A.i. Manager Service Delivery Manager / Programma manager integratie en definiëren Regie Organisatie - Outsourcing
Periode : januari 2007 – oktober 2007
Activiteit : Als Interim Manager leiding geven aan de afdeling Service Delivery Management, bestaande uit een totaal van 89 medewerkers (Technisch Projectleiders, Proces Managers, Order Managers en medewerkers integratiebedrijven).

De fusie tussen Achmea en Interpolis vergt integratiecapaciteit, zowel intern- als extern gericht. Het integreren en invlechten van complete bedrijfsfunctionaliteiten(denk aan overgenomen bedrijven zoals een Hypotheekbank) valt onder de verantwoording.

Mid. 2007 gaat Interpolis/Achmea starten met de verticale uitbesteding van haar ICT diensten. Deze uitbesteding heeft een grote impact op de organisatie en de business en vraagt om een volwassen integrator rol. Deze rol zal worden belegd in een regieorganisatie. Het opzetten (definiëren, blauwdruk, OR aanvraag, reorganisatie en activering) geef ik vorm voor de functionaliteiten Service Delivery Management, Procurement(specifiek Contract Management) en Client Service Management(de integrator functie, van business naar ESP).

Grootschalig veranderingtraject waarbij de gehele bedrijfsvoering van Interpolis/Achmea wordt geraakt.
Personele impact: reductie van 3200 ICT medewerkers naar 230 ICT medewerkers
Management impact: ICT dienstverlening verschuift van interne aansturing naar 3(in een later plateau naar 4) ESP’s.



Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Interpolis/Achmea
Functie: Programmamanager inrichting Divisie Bancaire distributie
Periode : augustus 2006 – december 2006
Activiteit : Als programmamanager herverkavelen van de divisie, inrichten en formeren van de organisatie. Opstellen adviesaanvraag en Plan van Aanpak met als onderwerpen strategie, organisatie, Stakeholder Value Management, business informatieplanning, het veranderingsproces en de implicaties voor medewerkers.

Grootschalig veranderingtraject waarbij de business, de dienstverlening en de medewerkers worden geraakt.

Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Interpolis/Achmea
Functie: Contract Manager RFP Outputmanagement
Periode : juni 2006 – augustus 2006
Activiteit : Als Contract Manager definiëren, inrichten en begeleiden van de RFP projectenstructuur Interpolis/Achmea, selectie leverancier Outputmanagement. Herdefiniëren van de
(juridische-)contractvoorwaarden. Mediator voor leverancier Rabobank OPM(Out Put Management). Uitonderhandelen van huidige contractbepaling naar een marktconform aanbod.

Opdracht: Outputmanagement op basis van een integrale aanpak tegen lagere kosten realiseren. Resultaat: contract costreductie van 42%, tegen dezelfde dienstlevering.


Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Interpolis
Functie: Project- /Contract Manager RFP Managed Security Services
Periode : februari 2006 – december 2006
Activiteit : Als Project-/Contract Manager leiding geven aan het project/RFP “inrichten Managed Security Services”, implementatie IDS (Intrusion Detection System): analyse kwaliteit van de aanwezige technische- en functionele componenten Security, analyse en definiëren gewenste dienstverlening(omgaan met data, wetswijzigingen persoonsgegevens, veilige transacties en bewaken interne en externe informatie verhandeling).

Als Contract Manager sturen van het RFP proces. Opstellen van RFI en RFP, selectie van leveranciers en onderhandelen offertes. Bepalen van juridische contractvoorwaarden en niveau van samenwerking(verantwoordelijkheden en doorlevering naar derden). Begeleiden van POC en beoordelen van de resultaten, deze vertalen naar leverancierskeuze(s).


Sector: Bank- en verzekeringswezen
Klant: Interpolis
Functie: Programma Manager ontvlechten ICT-diensten Salto Reïntegratie.
Periode : september 2005 – februari 2006
Activiteit : Als Programma Manager begeleiden en sturen ontvlechting van de ICT-diensten Salto Reïntegratie, reïntegratie bedrijfsonderdeel van Interpolis. Bepalen van de (juridische-)contractvoorwaarden koopovereenkomst., OR adviesaanvraag en inrichten Bidding office. Contract onderhandelingen koper/derde partij.

Doel: het ontvlechten van de ICT-diensten Interpolis en overdragen naar de toekomstige serviceprovider Salto (Depiro). Het ontvlechten van de ICT-diensten betreft:
• ICT-diensten KA omgeving;
• ICT-diensten netwerk omgeving;
• SAP-diensten;
• Contract overdracht en herprofilering.
Tot aan definitieve ontvlechting, word de standaard dienstverlening 'as is' geleverd en worden innovaties bevroren.

Het project wordt getypeerd door afbouw van de ICT-diensten, waarbij de voorbereidingsperiode veel aandacht vereist (onderhandelingen). Bemiddelen en onderhandelen met Interpolis naar partijen als koper en derde (service-)partij.


Sector: Overheid
Klant: ISC-Noordwest
Functie: Migratie- & Consolidatie Manager inrichting verzorgingsgebeid ISC-Noordwest vanuit ISC voor het korps Regio Politie Amsterdam Amstelland.
Periode : Februari 2005 – augustus 2005
Activiteit : Als Migratie- & Consolidatie Manager verantwoordelijk voor de interne sturing van het project en het soepel laten verlopen van de migratie en consolidatie van de beheeractiviteiten van het korps Regio Politie Amsterdam Amstelland naar verzorgingsgebied ISC-Noordwest. De Migratie- & Consolidatie manager geeft leiding aan de deelprojecten en is verantwoordelijk voor de overall coördinatie van de deelprojecten.

Doel; het overnemen van de (technische-) beheerverantwoordelijkheid vanuit het korps naar het verzorgingsgebied ISC-Noordwest. Het overnemen van die verantwoordelijkheid betreft:
• ICT-beheer en serviceprestatie naar gebruikers;
• HRM verantwoordelijkheid over de medewerkers;
• Contracten met en betaling van leveranciers.
Bij het overnemen van het beheer zullen de producten en diensten 'as is' geleverd worden en het beheer remote geleverd worden aan het korps.

Het project heeft het karakter van een verandertraject en wordt als zodanig aangestuurd. Bemiddelen tussen betrokken partijen (lijnorganisatie ISC-Noordwest, projectorganisatie en korps) met als doel om gezamenlijk toe te werken naar het gewenste eindresultaat: een ingerichte ISC-Noordwest organisatie, die in staat is haar taken uit te voeren.



Sector: Retail
Klant: PinkRoccade IT Services DTS Retail & Food
Functie: a.i. Manager ICT en reorganisatie.
Periode : April 2004 - januari 2005
Activiteit : De ICT-afdelingen van de 2 Business Units Retail & Food, verdeeld over 2 locaties worden geïntegreerd in één centrale Business Unit Desktop Services die een homogene en uniforme ICT-dienstverlening naar de Retail- en Food klanten gaat realiseren. De te integreren dienstverlening wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan vraagstelling en kleinschaligheid, al dan niet onderbouwt door contracten. Door standaarden vast te stellen voor de dienstverlening, uniforme beheerprocedures in te voeren en contractonderhandelingen aan te gaan / bepalingen concretiseren, kan de dienstverlening opgenomen worden in de standaard beheeromgeving van PinkRoccade. Hiermee kan een aanzienlijke besparing op de beheerlast worden verkregen.

Als Interim Manager verantwoordelijk voor het integreren van 2 Business Units, van 2 decentrale locaties naar 1 centrale locatie. Contractonderhandelingen voeren en afspraken concretiseren met de klant(en). Als onderdeel van de opdracht verantwoordelijk voor de afstemming binnen de organisatie van de dienstverlening op nieuwe- / bestaande beheerprocedures en processen, inregelen financiële processen. Coördinatie verhuizing rekencentrum van Sittard naar Eindhoven en Apeldoorn.

Verantwoordelijk voor de overgang van de medewerkers naar de loonlijst van PRInS (PinkRoccade Infrastructure Services) en het inrichten van de Demand/Supply-organisatie. Verantwoordelijk voor de dagelijkse operationele aansturing van de ICT afdeling en het opstellen van de SLA’s en de SLA-rapportage van PinkRoccade naar de diverse klanten

Sector: Zorg
Klant: Stichting Zorgspectrum
Functie: Consultant P&O
Periode : Februari 2004 – maart 2004
Activiteit : Competentie onderzoek ICT medewerkers versus de gewenste dienstverlening. Analyseren van constateringen en leveren van een advies over mogelijke opleidingen / trainingen en/ of coachen om de medewerkers op gewenst niveau te brengen. Resultaat Adviesrapport met aanbevelingen voor kwaliteitsverbetering.


Sector: Zorg
Klant: Stichting Bureaus Jeugdzorg Haaglanden / Zuid-Holland
Functie: Consultant Organisatie
Periode : Januari 2004 – januari 2004.
Activiteit•: Het uitvoeren van een scan van de bestaande ICT beheer organisatie om een analyse te kunnen uitvoeren. Analyseren van constateringen en gebaseerd hierop uitbrengen van een advies in rapportvorm. Hierin zijn aanbevelingen opgenomen gericht op behoud(continuïteit) en verbetering.

Sector: Bank- en Verzekeringswezen
Klant: Schootse Poort Holding b.v. (Philips Pensioen- en Vermogensbeheer)
Functie: Consultant Outsourcing
Periode : September 2003 – december 2003
Activiteit : Adviseur uitbesteden van de Desktop -/LAN omgeving van Philips Pensioen- en Vermogensbeheer. Centralisatie van de decentrale dienstverlening Philips tot centrale unit Shared Services. Creëren / ontwikkeling fundament Service Management en onderliggende processen . Resultaat: Due Diligence, SLA en Service Catalogus.

Sector: Vastgoed
Klant: Vesteda Vastgoed Management b.v.
Functie: Architecture Change Manager
Periode : December 2002 – juni 2003
Activiteit : Analyse ICT & organisatie. Oplevering Architectuurplan voor ICT & Organisatie, passend bij missie en beleid van de klant, zoals vastgelegd in de Businessplannen voor de periode tot 2005. Resultaat: Architectuurplan voor IT & Organisatie (Blauwdruk), Concept Plan van Aanpak voor fase 2, uitvoering advies Blauwdruk.

Sector: Zorg
Klant: PinkRoccade Healthcare
Functie: a.i. Manager ICT
Periode : Maart 2002 – december 2002
Activiteit : Integratie 2 afdelingen verdeeld over 3 locaties, verbeteren relatiemanagement, invoeren en bewaken kwaliteitsmanagement, ondersteuning geven en sturen van het accountmanagement. Verantwoordelijk voor het Corporate Integratieteam. Resultaat: Verbeterde manier van werken volgens procedures en methodieken. Integreerde afdelingen, gedefinieerd volgens diensten en services. Klantafspraken procesmatig ingevuld (SLM/SLA)


Sector: Retail
Klant: VendexKBB IT Services
Functie: A.i. Manager ICT /Key Account Manager
Periode : April 2001 – november 2001
Activiteit : Verbeteren profiel Account Management en bestaand relatienetwerk. Als Account Manager verantwoordelijk voor de start en uitvoering van de optimalisatie van de dienstverlening van VendexKBB naar haar klanten. Direct na de start van de opdracht begonnen met diverse projecten om de effectiviteit, klantgerichtheid en de beheerskosten te verbeteren.
Inrichten SLM; verbeteren klantverwachtingspatroon. Key-account manager & relatiebeheerder. Verbeteren services. HRM / werving en selectie. Interim-manager 3 afdelingen, samen 32 man. Resultaat: Integratie 2 locaties Amsterdam en Sittard.


Sector: Zorg
Klant: Twoway
Functie: Bid Manager
Periode : Maart 2001 – april 2001
Activiteit : Beoordelen offerte aanvragen. Eindverantwoordelijk voor de definitieve beantwoording. Bewaken offerte traject (tijd/middelen). Resultaat: Tijdige oplevering van de offerte, volgens klantvraag (kwaliteit) ingevuld.


Sector: Industrie
Klant: Philips Medical Systems
Functie: a.i. Manager ICT
Periode : September 2000 – april 2001
Activiteit : Als ad interim unit manager verantwoordelijk voor het integreren en aansturen van drie afdelingen (Back office, Administratie / Installatie en Billing & Accounting) en het opstellen van het beleidsplan.
Verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing, het uitbrengen van offertes, de projecten van de vestiging en het bewaken van de financiële resultaten. Voorzitter Change Advisory Board. Review en herinrichten van SLA/Contracten. Definiëren taak - en kennisprofielen, voor de herinrichting van de afdeling(en).
De mantelovereenkomst met de dienstverlener Atos Origin werd herzien. Voortvloeiend uit deze onderhandelingen kwam het besluit om de inzet van personeel(gelieerd aan dit contract) uit te saneren en te vervangen door eigen personeel. Bij de herinrichting van de afdelingen diende ik hiermee rekening te houden. Zeer intensief en kritisch proces werd gevolgd om de huidige personele bezetting te evalueren, beoordelen en te selecteren voor vervanging en/of overname van de dienstverlener. Eventuele GAPS in de personele bezetting werden opgevangen door een gedegen werving en selectieproces.

Resultaat: Twee service afdelingen met verschillende doel- en service instellingen geïntegreerd. Vernieuwde en verbeterde service contracten. Service Level Management geïmplementeerd.


Sector: Industrie
Klant: Philips Corporate Intellectual Property
Functie: Quality Project manager
Periode : Januari 2000 – augustus 2000
Activiteit : ISO 9001/2000 traject. Inventarisatie beheerprocessen & registratie processen R&D. Plan van Aanpak kwaliteitstraject, verbeter van registratie en monitoren. Begeleiding en besturen lijnorganisatie bij het implementeren. Adviseren MT inrichting afdeling. Resultaat: Plan van Aanpak voor implementatie ITIL/ISO 9001/2000.

Sector:
Bank- en Verzekeringswezen
Klant: Postbank
Functie: Consultant Organisatie
Periode : Mei 1999 – december 1999
Activiteit : Definiëren en opzetten van operationele en tactische processen. Oplossen en adviseren bij ad-hoc problematiek op front- en back office. Opzetten en het leveren van managementrapportages. Afstemmen van de dienstverlening van drie decentrale units, welke samen als 1 dienden te opereren naar de klant(homogene dienstverlening).
Resultaat: Gedefinieerde nieuwe werkwijze, werken met nieuwe procedures en methodieken. Verbeterde klanttevredenheid.


Sector: Industrie
Klant: ASML
Functie: Coördinator Mechanical Development
Manufacturing Service Engineer
Periode : Oktober 1994 – april 1999
Activiteit : Manager, span of control 15. Adviseur voor R&D vraagstukken. Reorganisatie R&D, naar een afdeling welke speciale ontwikkelverzoeken snel en adequaat kan verwerken (special request). Na beoordeling en acceptatie van opdracht(en), het opstellen van projectplannen. Samenstellen van de projectteams, definiëren van de noodzakelijke competenties, werven en selecteren personeel. Geven van trainingen en presentaties om het juiste niveau van aanpak bij zowel het projectteam als het klantpersoneel te verkrijgen (denk aan ontvangst van de resultaten of de zogenaamde FAT-test).
Nieuwe ontwikkelingen, introduceren en begeleiden. R&D ontwikkelaars en tekenaars ondersteunen bij het verbeteren van de initiële plannen o.b.v. testresultaten. Het introduceren en begeleiden van het definitieve product naar implementatie bij de klant. Leveren van support bij de eerste periode van in gebruik name.
Resultaat: Database ontwikkelingsdocumentatie. Verbetering productieproces, betere levertijden + commitment klant. Methode geïmplementeerd ter verbetering technische ontwikkelingsdocumentatie. Teams ingericht op basis van competentie vraagstukken om zo maximale kwaliteit te leveren.



Opleiding interimmanager

Opleiding :
HTS Werktuigbouwkunde :1991-1995 Eindhoven
Industrial Change Engineering :1995-1998 Eindhoven
Master Veranderingsmanagement (MCM): 2002-2004 Amsterdam

Trainingen
Total Quality Management (TQM), ASML Veldhoven
Netscanner / SAP, CFT Philips Eindhoven
ITIL practioner, PinkRoccade Utrecht
ITIL Service Support Course, PinkRoccade Utrecht
Koopmanschap, Cornielje Consultancy Utrecht
Mediation, The Limetree Bilthoven



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Programma Manager
Interim Manager
Project Manager
Contract Manager


Talenkennis interimmanager

Taal Lezen Schrijven Spreken
Nederlands Uitstekend Uitstekend Uitstekend
Engels Goed Goed Goed
Duits Matig Matig Matig
Papiamento Goed Goed Goed


Overig

3. Patenten & Publicaties
Patent
“Ultra-Flat substrate holder” Ontwikkeld tijdens het 2-inch wafer handling
project onder verantwoordelijkheid ASML.
Publicaties
“Interim Management”

“Architecture modeling”
Artikel Proksi IT Management.
Blauwdruk voor organisatieverandering, aanpak
architectuur business plan in samenwerking met
Vesteda Vastgoedmanagement b.v.
“ISC integratie - ICT activiteiten politie korpsen” BrightNews, 2e jaargang, nr. 3, november 2005
Interview opdracht Politie Amsterdam-Amstelland
“Integratie dienstverlening Politie” Imtecher, september 2006
Coöperatief interview “ontwikkelingen Politie & IT”
“DocumentLifeCycle ‘08” Evenement Document Management “Ronde tafel sessie “Outsourcing”.
Centraliseren en standaardiseren van documentprocessen, dat is stap 1. Daarna volgt stap 2, “zelf doen of uitbesteden?”.
Aan deze rondetafel sessie zitten ervaringsdeskundigen en gespecialiseerde dienstverleners, om te discussiëren over de voor- en tegen argumenten.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: