Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager - adviseur

interim manager - adviseur

Werkervaring interimmanager

1. Werkervaring vast dienstverband

1978-1979
Militaire dienstplicht (geneeskundige dienst)

1984-1987
Docent (part-time) aan de 'Centrale School voor Inservice Onderwijs Gezondheidszorg' te Voorburg (leerling psychiatrisch verpleegkundigen). Colleges gegeven in economie, filosofie, informatica, gezondheidsleer, geschiedenis en maatschappijleer. De maatschappijleermethode “Doorzicht” van mijn hand is in 1987 uitgegeven door Wolters Noordhoff.

1984-1987
Trainer in PC (software) gebruik bij 'T.B.V. Opleidingen bv' (partner).
Hoofdtaken: acquireren van opdrachten, en het ontwikkelen en verzorgen van cursussen en syllabi voor opleidingen WordPerfect, DBASE III, LOTUS e.d..

1987-1990
Hoofd Planning en Logistiek ISW/Opleidingen - Leiden
Korte omschrijving van de functie (later Business Unit Manager Operations):
- directe rapportage aan algemeen directeur
- verantwoordelijk voor de personele organisatie (vier afdelingen, 24 FTE)
- doen plannen, logistiek ondersteunen en kwaliteitsbewaking van colleges, examens, trainingen e.d., alsmede onderhouden van contacten met auteurs en docenten
- doen vervaardigen studiemateriaal (60.000 pagina's kopij op jaarbasis)

Vanaf 1989: projectleider bij het tot stand komen van het Instituut voor Career & Development (zie hierna)


1990 - 1994
Algemeen Manager van het Instituut voor Career & Development - Eindhoven
Het Instituut voor Career & Development was, als een van de eerste Public Private Partnerships in Nederland, een (zelfstandig opererend) samenwerkingsverband van twee Hogescholen en ISW/Opleidingen. Ik was vanuit ISW (later ISBW) gedetacheerd.
Korte omschrijving van de functie:
 opstellen van een strategisch meerjarenplan en van het ondernemingsplan
 ontwikkelen marketing-communicatiestrategie
 afstemming met stakeholders: directie ISBW en College van Bestuur van de Hogescholen
 product/markt ontwikkeling; selecteren, beoordelen en begeleiden van auteurs en docenten
 zorgdragen voor adequate (personele) organisatie van het cursusbureau


1994 - 1996
Business unit manager Open Opleidingen ISBW – Leiden
In samenwerking met de beoogd directeur mede vormgegeven aan de integratie van de twee organisaties ISW en IBW tot ISBW, en aan de ingrijpende turn-around die vanaf de fusie van beide bedrijven (in 1995) werd ingezet.
Korte omschrijving van de functie:
- verantwoordelijk voor omzet en resultaat uit ‘open’ opleidingen
- als MT-lid vormgeven en uitvoeren van strategisch meerjarenbeleid als onderdeel van het totale ondernemingsbeleid
- doen ontwikkelen van nieuwe diensten en methodieken (nieuwe media, assessment, examens)
- leidinggeven aan onder meer educatiemanagers, productmanagers, docenten-ondersteuning (35 FTE)


1996 – 1997
Adjunct-directeur ISBW Opleiding, Training en Coaching – Commercieel Manager - Houten
Als adjunct-directeur lag mijn eerste verantwoordelijkheid in de integrale operationele bedrijfsvoering van ISBW. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het commercieel beleid van ISBW, mede omvattende:
- integraal merkbeleid (open en in-company), onder meer creatie, positionering en introductie van het nieuwe merk ‘ISBW’
- ontwikkelen nieuwe product/marktcombinaties
- marketing-communicatiestrategie (corporate en per fonds)
- prijsbeleid
- leidinggeven aan de commerciële- en front-office afdelingen (50 FTE)


1998 – 2000
Algemeen directeur ISBW Opleiding, Training en Coaching - Houten
Eindverantwoordelijkheid voor omzet, resultaat en performance ISBW (marktleider in commercieel mondeling opleiden en trainen, met vestigingen in Nederland en België). Formuleren en realiseren meerjarendoelstellingen door autonome groei en acquisitie (target 10% groei per jaar).


ISBW was destijds onderdeel van de divisie Wolters Kluwer Professional Training. Ik zat in het Management Team van deze divisie en rapporteerde aan de divisiedirecteur.
Wolters Kluwer heeft dit bedrijfsonderdeel inmiddels verkocht.


2. Werkervaring adviseur – interim manager

2001 -
Management Services - Zeist
De wijzigende eigendomsverhoudingen binnen ISBW (desinvestering door Wolters Kluwer) vormden aanleiding voor een nieuwe stap: de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap. Op die basis gebruik ik mijn ruime commerciële- en senior managementervaring om de performance van organisaties te verbeteren.
Mijn aanbod bestaat uit:
- het vervullen van commerciële- en general management functies op project- of interimbasis
- het geven van advies op het gebied van marketing-communicatie, organisatieverandering en organisatieontwikkeling
- het uitvoeren of begeleiden van verandertrajecten, zowel in structuur als cultuur van de organisatie
- het coachen van medewerkers
Ik werk vooral voor dienstverlenende bedrijven en organisaties in zowel de profit- als non-profit sector.

De afgelopen periode behaalde ik de volgende resultaten bij de hierna genoemde klanten:

● Vertaalbureau (februari 2001 – augustus 2001)
Deze organisatie verkeerde in desoriëntatie, waardoor het voornemen van de DGA afstand te nemen niet kon worden gerealiseerd. Als interim-manager heb ik een culturele omslag bewerkstelligd van een intern gerichte werkwijze naar een commerciële, klantgerichte attitude, ondersteund met herstructurering van werkprocessen en implementatie van een kwaliteits-borgingsysteem. Daarmee kwamen structuur en cultuur van de organisatie zodanig in evenwicht, dat een aantrekkelijke overnamekandidaat ontstond. De verkoop heeft inmiddels plaatsgehad.

● eBusiness (maart 2001 – juli 2001)
Ondersteunen van een aantal startende ondernemers bij de opstart van een eBusiness bedrijf, mede omvattende het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek, het schrijven van een business plan, het begeleiden van de financiering, de vormgeving van de marktbewerking, zowel in strategie als operatie, en het inrichten van de basisorganisatie.
Vanwege het heersend economisch klimaat is de feitelijke start van de onderneming uitgesteld: de voorbereidingen voor een succesvolle introductie gaan onverminderd door.

● Penitentiaire Inrichting (juni 2001 – september 2002)
Projectleider bij het integreren van alle facilitaire en ondersteunende processen van een aantal penitentiaire inrichtingen binnen de grootste regio van Nederland, volgend op de clustering van deze inrichtingen tot één organisatie.
Alle werkprocessen zijn in kaart gebracht en vastgelegd; taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn beschreven, en de nieuwe organisatiestructuur met de daarvoor benodigde formatie is geïmplementeerd. Parallel hieraan is de facilitaire organisatie doorgelicht op doelmatigheid, is een efficiencyslag doorgevoerd, en leren medewerkers te werken vanuit de (interne) klant. Mijn voorstel voor een FTE besparing van 15% is uitgevoerd.

● Verzekeringsmaatschappij (oktober 2001 – maart 2002)
Begeleiden van het proces van strategische herpositionering van een business-unit ‘verzekeringen’ binnen een grote financiële instelling. Uitgangspunt werd gevormd door een mogelijke desinvestering door deze bank, die onvoldoende overtuigd was van de voordelen van behoud van deze business-unit.
De Raad van Bestuur heeft er uiteindelijk voor gekozen de business-unit te behouden en te integreren met een verwante activiteit, onder behoud van de strategische richting die werd gekozen.

● Verpleeghuis voor psychogeriatrische zorg (november 2001 – februari 2003)
Mijn opdracht was het in structuur als cultuur revitaliseren van deze zorgorganisatie, die minder actuele organisatiewaarden en –principes hanteerde, waardoor incidenten te vaak voorkwamen, en de kwaliteit van zorg beneden een basis-minimum dreigde te zakken.
Een ingrijpende turn-around bleek nodig. Ik heb het locatiemanagement vervangen, van 3 van de 5 paviljoenhoofden is afscheid genomen, en 60% van de teamleidinggevenden is herplaatst. De organisatiestructuur is aanmerkelijk platter geworden, en sturing op elk managementniveau vindt plaats op grond van heldere resultaatgebieden met duidelijke targets.
Na het stabiliseren van deze organisatie was ik projectleider bij het omvormen van dit verpleeghuis tot een toonaangevende aanbieder van zorg waarin het bieden van een kleinschalige, herkenbare woonomgeving centraal staat. Het ziekteverzuim is inmiddels gedaald van 17% naar 9%.

● Diverse korte opdrachten (februari 2003 - september 2003)
Deze periode was ik onder meer actief in:
- Het begeleiden van een aantal strategische sessies met het management van een somatisch verpleeghuis, gericht op een herpositionering binnen de zorgregio die door de instelling wordt bediend, alsmede het adviseren over de gewenste organisatieontwikkeling naar een betere kwaliteit in zorg en organisatie.
- Het ondersteunen van het fusieproces van twee justitiële instellingen, met name door het aanbieden van een programma voor de diverse managementniveaus, gericht op het samengaan van twee ‘bloedgroepen’. Medewerkers werden intensief betrokken bij de voorgenomen veranderingen, vooral gericht op de eigen rol die men binnen die veranderingen kon spelen.
‘Inspiratie’ en ‘Acceptatie’ waren sleutelwoorden, zowel in de inhoud als in de originele vorm van het programma, waarbij intensief gebruik werd gemaakt van video-opnames en –bewerking.
- Het verzorgen van een reeks gastcolleges aan de Hogeschool Rotterdam rond het thema Economie en Arbeidsverhoudingen
- Het onderzoeken en analyseren van, en bemiddelen in, een diepgaand conflict tussen twee groepen werknemers van een schuldsaneringorganisatie in de Randstad. Op grond van mijn rapportage en de daarin vervatte aanbevelingen zijn maatregelen genomen om de oorzaken van het conflict weg te nemen en is een werkbare situatie ontstaan binnen een organisatie die door dit conflict verlamd dreigde te raken.

● Zorgbemiddelingsorganisatie (oktober 2003 – januari 2004)
Crisisinterventie en het begeleiden van een turn-around van een zorgbemiddelingsorganisatie die zich, door een wijziging en aanscherping van de bekostigingssystematiek, geconfronteerd zag met de noodzaak tot een forse personeelsreductie en een ingrijpende aanpassing van processen en procedures. Complicerende factor was dat dit bijdroeg aan het verslechteren van de al langer onder druk staande samenwerking tussen locatiemanagement en first-line management. Na het stabiliseren van de verhoudingen en het doorvoeren van personele mutaties werkt het (nieuwe) management momenteel aan het implementeren van mijn aanbevelingen.

● Verpleeghuis voor somatische zorg (vanaf februari 2004 - )
Dit verpleeghuis staat voor een zware opgave: nieuwbouw met de noodzaak tot tijdelijke huisvesting, gedeeltelijke extramuralisatie van het aanbod, en verschuiving van uitsluitend somatische zorg naar deels somatische/deels psychogeriatrische zorg. Het management was niet optimaal voor deze uitdaging toegerust en is vervangen. Daarna heb ik een ingrijpende wijziging in structuur en cultuur doorgevoerd.
Een nieuwe locatiemanager is inmiddels aangesteld: op afroepbasis ondersteun ik haar deze periode bij het stellen van de juiste prioriteiten, het plannen van verhuizing en nieuwbouw, en het verder aanpassen van de organisatie.

● Regiovorming grote zorgaanbieder (vanaf april 2004 - )
Een grote zorgaanbieder wenst zijn verzorgingsgebied op te splitsen in vier regio’s waarbinnen de diverse locaties als één organisatie aangestuurd kunnen worden, om op die manier de samenhang, samenwerking en efficiency te verbeteren. Daarmee wordt tevens de participatie in te vormen woonzorg-zones vereenvoudigd. Ik adviseer de bestuurder bij het inrichten van de meest complexe regio en bij het oplossen van locatiespecifieke problemen, en implementeer een en ander op projectbasis.

● Audit organisatie (vanaf december 2004 - )
Binnen een organisatie die hogescholen begeleidt bij de accreditatie van HBO opleidingen ben ik, als werkvelddeskundige, lid van een auditteam dat (op basis van documentanalyses en visitaties) rapportages opstelt ten behoeve van een aanvraag tot accreditatie door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie.

● In ontwikkeling:
Momenteel werk ik aan de start van twee nieuwe projecten:
- Het (her)inrichten van de verkooporganisatie van een grote importeur van zeiljachten, alsmede het versterken van de commerciële vaardigheden van medewerkers
- Het reorganiseren van de Economisch-Administratieve unit van een zorgkoepel



3. Recente bestuurservaring

Van 1995 – 1999 was ik bestuurslid (secretaris/penningmeester) van Stichting Kunstwerkt, Schiedam (bevorderen kunstklimaat in Schiedam, organisatie kunstbeurzen, exploitatie stichtingspand)

Van 1997 – 2000 was ik bestuurslid (secretaris) van vereniging PAEPON (brancheorganisatie van particuliere opleiders in Nederland), onder meer belast met de contacten met LISV (arbeidsrechtelijke positie van freelance trainers) en het ministerie van OC en W inzake onder meer vouchersysteem, inspectie (kwaliteitsborging, visitatie) en WHW (particuliere HBO opleidingen).

Vanaf 2001 ben ik adviseur van een particuliere opleidingsorganisatie op Post-HBO niveau, vooral actief in commerciële-, management- en bedrijfskundige opleidingen en trainingen.

Vanaf 2005 ben ik penningmeester van de Quinn Association



Opleiding interimmanager

opleiding:
HBO Nieuwe Lerarenopleiding Zuidwest-Nederland (thans Hogeschool Rotterdam)
1979 - 1984 afstudeerrichting: maatschappijleer en geschiedenis

trainingen:
Management voor Hoger Kader Krauthammer (1997)
WK Corporate Financial Training (1998)
E-commerce (Stanford University, Palo Alto, USA) (1999)



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik heb een ruime ervaring in management functies tot en met directieniveau.
Daarbij gaf ik leiding aan operationele en commerciële processen, alsmede aan het ontwikkelen van nieuwe product/markt-combinaties.

Ik kom het meest tot mijn recht in een open, informele organisatie, waar waarden als respect, afspraak is afspraak en resultaatgerichtheid belangrijk zijn.
Dan wel: ik probeer organisaties langs die lijnen in te richten.
Betrouwbaarheid, betrokkenheid en humor zijn daarbij belangrijke bouwstenen.



Talenkennis interimmanager

Engels : vloeiend, zowel actief als passief
Duits : voldoende, zowel actief als passief
Frans : actief en passief enigszins


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: