Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

lijnmanager, directeur, coach, p&o-adviseur

lijnmanager, directeur, coach, p&o-adviseur

Werkervaring interimmanager

Vanaf 1 april 2003
Zelfstandig gevestigd als coaching&counselling.
Als uitvloeisel van mijn werkzaamheden als projectmanager Personeel & Organisatie heb ik me in 2003 gespecialiseerd in coaching. In eerste instantie als franchisenemer van De Wandelende Coach en vanaf 1 juli 2004 volledig op eigen kracht. Mijn doelgroep bestaat met name uit managers en leidinggevenden. Thema’s die onder andere aan bod komen zijn: Stress, Leidinggeven, Motivatie, Loopbaanvraagstukken. Ik coach zowel individueel als in groepen.

Recente opdrachten:
Begeleiden van het Directieteam van een Bank
Begeleiden van de beleidsvorming van een Directieteam van een Bank met als vervolg een dag met het Directieteam en Management over het beleid.
Begeleiden van een medewerkster van het CWI inzake haar functioneren.
Begeleiden van een teamdag met een afdeling Sociale Dienst van een Gemeente.
Voorzitten van een beleidsdag van het management-team van een productiebedrijf.
Loopbaanbegeleiding van een accountmanager uit de Rabobankorganisatie.
Coachen van een team afdelingshoofden en hun leidinggevende van een detailhandel. Zowel individuele trajecten als een tweetal teamdagen.
Periodiek sparren met een drietal ondernemers

2001 – 2002 Stichting Regionaal Ondernemings Instituut: Projectmanager
In deze functie heb ik ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf geadviseerd en gecoacht. Ik onderhield een relatienetwerk bij Gemeenten en Banken teneinde opdrachten te verwerven.

Vanaf 1 december 1998
Zelfstandig gevestigd als Projectmanager Personeel en Organisatie.
Als professional op het gebied van Personeel en Organisatie verricht ik diverse soorten werkzaamheden voor uiteenlopende bedrijven. Mijn werkwijze wordt vooral gekenschetst door een pragmatische aanpak, waarbij de beleidsuitgangspunten van het bedrijf uiteraard mijn richtsnoer zijn. Op P&O gebied ben ik de laatste jaren vooral thuisgeraakt op het terrein van werving en selectie, maar ook anderszins organisatorische opdrachten schuw ik beslist niet.

Opdrachten:
Begeleiding van een aantal langdurige ziekteverzuimgevallen voor een grote school in Noord Drenthe. Bij deze opdracht onderhield ik contacten met de leidinggevenden en de zieke medewerker. De leidinggevenden coachte ik in het omgaan met de zieke medewerker. Gezamenlijk maakten we plannen voor de reïntegratie van deze medewerkers.
Opzetten van managementinformatie bij een grote Personenvervoerder in het westen en midden van het land. Met name rond de bezetting bleek de managementinformatie in een bepaalde regio onvoldoende te zijn. Na een behoeften-onderzoek onder leidinggevenden en managers heb ik samen met een Excel-specialist een programma ontwikkeld wat de basisinformatie voor managers en leidinggevenden kon produceren.
Onderzoek naar toekomstige managementpositie bij een Recreatiebad. Na het vertrek van de bedrijfsleider en een aantal interim-managers was het voor het Bestuur onduidelijk hoe de managementrol ingevuld moest worden. Na interviews in de organisatie en een vergelijking met andere zwembaden heb ik een advies uitgebracht aan het bestuur inzake de strategische positie van het management en later over de daadwerkelijke invulling ervan. De manager die benoemd is heb ik hierna gecoacht.
HR-consultant/Recruiter bij een Telecombedrijf. Bij dit destijds nog jonge telecombedrijf werd ik gevraagd een nieuw te vormen afdeling te bemensen. Al snel werd ik HR-consultant voor de manager en de leidinggevenden van deze afdeling. Samen zochten en vonden we manieren om het team vorm te geven en richting te geven. Het leukste aspect aan deze opdracht was de dynamiek in het bedrijf, de snelheid waarmee het bedrijf zich ontwikkelde en de snelheid waarmee de koers regelmatig fors aangepast werd. Hierop tijdig inspelen was mijn voornaamste uitdaging.
Interim P&O-functionaris bij een grote Personenvervoerder in het westen en midden van het land. Voor een team leidinggevenden was ik enige tijd coach en P&O-functionaris. Het leerpunt voor deze leidinggevenden was met name het op succesvolle wijze invullen van hun eigen rol als verlengstuk van het management.
Wervingscoördinatie binnen een grote Personenvervoerder in het westen en midden van het land. In deze rol organiseerde ik wervingsdagen voor buschauffeurs voor de regio Haarlem. Het bij elkaar brengen van verschillende partijen en er een kwalitatief goede dag van maken was mijn rol. Het leukste aspect vond ik de contacten met al die verschillende partijen, die het uiteindelijk voor je moeten doen. Deze dag verliep zó goed dat ik het jaar erna opnieuw werd gevraagd deze rol op mij te nemen. Dat jaar was de toestroom van sollicitanten dusdanig groot dat men dit op de vestigingen niet aankon. Ik organiseerde, samen met een aantal andere regio’s Selectiedagen, waarbij de sollicitant werd uitgenodigd voor een rijtest, verkorte psychologische test en een sollicitatiegesprek, alles op één dag op één locatie.
Workshop functioneringsgesprekken voor medewerkers. Op verzoek van een Manager Facilitaire Dienst maakte ik haar medewerkers, die voor het eerst een functioneringsgesprek zouden krijgen, wegwijs in het reilen en zeilen rond functioneringsgesprekken.
Adviseren en ondersteunen van een Personeelsfunctionaris binnen een opleidingsinstituut. Binnen dit groeiende bedrijf bestond behoefte aan het professionaliseren van de rol van P&O. Ik maakte een plan van aanpak voor het opzetten van een Personeelsafdeling, wat ik met de beoogde Personeelsfunctionaris heb uitgevoerd. De belangrijkste aspecten waren: Het instellen van een Personeelsvertegenwoordiging, het maken van functiebeschrijvingen,en het implementeren van een procedure werving en selectie.
Adviseren en Ondersteunen van een Recreatiebedrijf op het gebied van P&O. Formatieplanning, Procedures Werving en Selectie, Procedure functioneringsgesprekken, Secundaire arbeidsvoorwaarden en het instellen van een Personeelsvertegenwoordiging waren aspecten die in deze opdracht aan de orde kwamen. Daarnaast voerde ik, samen met een andere trainer de volgende trainingen uit:
- Werving en selectie voor leidinggevenden;
- Functioneringsgesprekken voor leidinggevenden.

1995 – 1998 Rabobank Emmen: Manager Cliënten Advies
Belangrijkste taken:
• Zowel direct als indirect leiding gegeven aan een afdeling met 55 medewerkers, verspreid over 8 locaties

Enkele belangrijke projecten:
Invoering van de 36-urige werkweek binnen de Rabobank Emmen. Ik was voorzitter van de projectgroep die verantwoordelijk was voor de invoering. In deze projectgroep zaten medewerkers uit alle geledingen binnen de bank. Door deze aanpak en goede communicatie is de invoering van de 36-urige werkweek praktisch vlekkeloos verlopen.
Het Veranderprogramma Cliënten Advies: Omdat men binnen het bankwezen in zijn algemeenheid, maar zeker ook binnen deze bank gewend was reactief met cliënten om te gaan koos ik ervoor als één van de eerste banken het Veranderprogramma Cliënten Advies in te zetten. Onder mijn leiding werd het beleid voor het segment Cliënten Advies opnieuw vastgesteld, in overleg met de medewerkers. Vervolgens werd het beleid ingevoerd, hetgeen een forse verandering in werkwijze betekende voor veel medewerkers.
Het opzetten van een flex-pool voor baliemedewerkers met een 5-tal andere Rabobanken De bezetting van de balies op de verschillende kantoren was nogal eens een heet hangijzer. Andere, kleinere banken in de omgeving hadden met hetzelfde probleem te kampen. Ik heb daarom het initiatief genomen om met een aantal banken én een uitzendbureau een pool op te zetten van medewerkers die in piek- of ziek-situaties ingezet konden worden. Het maken van afspraken als banken onderling, het opleiden van de medewerkers, het zorgen van de informatievoorziening voor de medewerkers waren aspecten die hierin extra aandacht vroegen.

1992 - 1995 Rabobank Zuidlaren, Hoofd afdeling Particulieren / hypotheekadviseur. Zowel direct als indirect leiding gegeven aan 15 medewerkers, lid van het Managementteam.
1988 - 1992 Rabobank Hoogeveen, Chef kas- en adviesbalie / hypotheekadviseur. Direct leiding gegeven aan ca 10 medewerkers
1984 - 1988 Rabobank Westerbork, medewerkster bedrijven/ baliemedewerkster
1982 – 1984 Nederlandse Accountants Maatschap te Emmen: assistent accountant


Opleiding interimmanager

2006 EMDR opleiding
2006 EFT opleiding bij Realisatietrainingen in Apeldoorn
2005 – heden HBO Psychologie via het NTI in Leiden
2004 NLP opleiding bij Bureau Land in Groningen
2003 Coachingsopleiding bij De Wandelende Coach
1984 – 1999 Diverse bancaire opleidingen en trainingen op het gebied van leidinggeven en management
1989 – 1993 HEAO-deeltijd aan de Hanzehogeschool Groningen, afstudeerrichting Personeel en Organisatie
1982 - 1984 NIVRA propedeuse
1976 - 1982 Atheneum A aan de GSG te Emmen


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mijn kerncompetenties zijn: Scherp Analytisch vermogen, Uitstekende Coachingsvaardigheden, Uitstekende contactuele eigenschappen, Empatisch vermogen, Doelgerichtheid en Effectiviteit.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

Overig

Nevenactiviteiten
2006 – heden: Voorzitter van de Sponsorcommissie van de Jonge Ondernemersprijs in
2004 – heden: Voorzitter van de Stichting Recreatiebad Zuidlaren
1998 - 2003: Secretaris/interim penningmeester van de VVV Zuidlaren
1999 - 2001: Bestuurslid van de Stichting VrouwenNetwerk Drenthe; voorzitter van de activiteitencommissie; lid van de lustrumcommissie.
1994 – 1996: Secretaris van de Stichting Recreatiebad Zuidlaren

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: