Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

all round HR manager

all round HR manager

Werkervaring interimmanager

Okt ’80 – dec ’83
Afdelingssecretaresse bij Credit Lyonnais Bank Nederland te Amsterdam
Jan ’84 – okt ’85
Groepsleidster secretariaat afdeling Personeelszaken bij de Verenigde Spaarbank te Amsterdam
Nov ’85 – apr ’89
Personeelsadviseur Kas-Associatie te Amsterdam (tegenwoordig Kas Bank)
Apr ’89 – aug ’94
Personeelsadviseur bij ING Bank en bij NMS Spaarbank (onderdeel van ING) te Amsterdam
aug ’94 – apr ’96
Personeelsadviseur bij CenE Bankiers te Utrecht (tegenwoordig Van Lanschot)
apr ’96 – apr ’99
Hoofd Service Desk bij CenE Bankiers (dit is een afdeling van toen 18 medewerkers, waaronder 10 voor kas en balie en 8 voor backoffice particuliere dienstverlening)

mei ’99 - heden Zelfstandig ondernemer, Adviesbureau, Human Resource Management
Opdrachten gedaan voor Renault, Nissan, ING, American Express, Delta Lloyd Bank, Grozette, Bloemenveiling Aalsmeer, Hudson, Forbo Swift, Nova Chemicals, ABN AMRO Bank en NPS

Toelichting van de uitgevoerde opdrachten als zelfstandig ondernemer, Adviesbureau

Mei 1999 voor 6 maanden, Renault, RCI (financieringsmaatschappij)
• arbeidsvoorwaarden juridisch en fiscaal ge-update, nieuw personeelshandboek geschreven (PIM), inclusief overleg met de OR en management
• alle voorkomende P&O advieswerkzaamheden, inclusief ontslagzaken, beoordelingssysteem, functiewaardering en wat werving en selectie.
• positie : als externe HR adviseur toegevoegd aan het Hoofd P&O als adviseur.

November 1999 voor 6 maanden, Nissan (financieringsmaatschappij)
• Fusie van de financieringsmaatschappijen van Nissan en Renault, hierbij is mijn bijdrage gevraagd als/bij:
• Projectleiding van het fusie traject (integratie manager)
• Harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden
Na een maand of 5 bleek dat het hoofdkantoor van Renault (in Parijs) meer tijd nodig had om e.e.a. te organiseren (lees geld beschikbaar te stellen), hierdoor vielen de fusie voorbereidingen en werkzaamheden in Amsterdam/Utrecht stil. Nadat ik een voorstel voor de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden heb afgerond, ben ik gestopt met de opdracht wegens gebrek aan werk.
• Positie : als externe HR adviseur toegevoegd aan de projectleiding, rapporterend aan de algemeen directeur.

Maart 2000 voor 3 maanden, ING, Sociaal Medische Dienst (= arbodienst)
• Onderzoek gedaan naar alle WAO-ers van de ING in Nederland (824 stuks) en uiteindelijk een advies gegeven over hoe de instroom zou kunnen verkleind en de uitstroom kan worden versneld.
• Met name gekeken naar de samenwerking tussen zieke medewerker, management en de eigen interne arbo dienst.
• Positie : als externe HR adviseur toegevoegd aan de Directeur van de Sociaal Medische Dienst

Juli 2000 voor 12 maanden, American Express
• nieuw salarissysteem ingevoerd voor alle Nederlandse medewerkers, inclusief invoer in het systeem, onderhandeling met OR, voorlichting aan medewerkers en management
• 20 vacatures vervuld in 3 maanden
• Personeelshandboek ge-update, juridisch en fiscaal, inclusief onderhandeling met OR
• Kinderopvangregeling gemaakt, overleg met de stichting voor kinderopvang, informatie naar personeel
• Lease regeling herschreven
• Sociaal plan herschreven
• Invoeren van een nieuw ziekteverzuimbeleid, inclusief voorlichting aan managers en medewerkers, onderhandelingen met OR en arbo dienst.
• Lopende en nieuwe ontslagzaken afgehandeld
• Positie : Als HR adviseur toegevoegd aan de Manager HR Benelux. Door zijn veelvuldige afwezigheid in Amsterdam, trad ik ook op als plaatsvervangend Manager HR in Amsterdam. Voertaal engels.

September 2001, voor 9 maanden, Delta Lloyd Bank
• Vanuit de Bank coördinatie van de bedrijfs-CAO voor het Delta Lloyd concern per 1 januari 2003. (samenvoeging van de 3 geldende CAO’s : zorg, verzekeringen en bankwezen).
• Harmonisatie arbeidsvoorwaarden, nieuw personeelsinformatie systeem (P-view) en een nieuw salarissysteem.
• Reorganisatie en 10% reductie van personeel, inclusief onderhandelingen met OR en vakbonden (de relatie was behoorlijk verstoord toen ik begon aan deze opdracht). Beleidsplan gemaakt, sociale paragraaf aangepast.
• Positie Hoofd P&O, rapporterend aan de voorzitter van de Directie.


Augustus 2002, voor 3 maanden, American Express
• afbouw en sluiting van de 2 reisbureaus van American Express in Amsterdam en Rotterdam. Beslisdocument geschreven, onderhandelingen met OR, beleidsplan gemaakt. Voorlichting en begeleiding aan medewerkers, individuele begeleiding, ontslagaanvragen maken.
• Positie : als externe HR adviseur toegevoegd aan de Vice President Foreign Exchange and Consumer Travel (te Parijs). Voertaal engels, standplaats Amsterdam.


Februari 2003, tot eind mei 2003, 4 maanden, Grozette (= Kaasveredelingsbedrijf)
• Professionaliseren huidige P&O afdeling (opzetten management informatie, arbeidsvoorwaarden juridisch en fiscaal updaten, MD- en opleidingenbeleid opzetten, arbo beleid opzetten, Perman goed vullen en gebruiken)
• Werving productiepersoneel.
• Coaching Manager P&O
• Positie : HR Adviseur voor Manager P&O


Maart 2003 tot half juli 2003, 4,5 maand, Bloemenveiling Aalsmeer
. vervangen van de personeelsadviseur (vacature), aandachtsgebied van ca. 400 medewerkers die voornamelijk in de avond en nacht werken als logistiek medewerker. Veelal ongeschoolde arbeid.
. Alle voorkomende personeelsadvies-werkzaamheden, met name gericht op het begeleiding/coachen van de leidinggevende (ziekteverzuim, disciplinaire maatregelen, beoordeling). Tevens roosterproject, oprichten service centrum, subsidies wet REA.
. Positie : Personeelsadviseur, rapporterend aan het Hoofd HRM Logistiek Bedrijf


Half augustus 2003 tot eind maart 2004, 7,5 maanden, Hudson (reïntegratie bedrijf)
. Vervangen hoofd P&O (zwangerschapsverlof), ca. 440 medewerkers, afdeling P&O groot 10 medew.
. Opbouw/reorganisatie/professionalisering van de P&O afdeling, scheiding administratie en
beleid/advies.
. verantwoordelijk voor salarisadministratie (via Perman)
. Invoeren van de personeelsadviseur als adviseur van het management
. Zoeken nieuwe arbodienst plus implementatie decentrale begeleiding zieke medewerkers
. Opzetten management informatie
. Positie : Hoofd P&O, rapporterend aan de Board


Maart en april 2004, Forbo Swift (dochter Forbo Krommenie, lijmfabriek), 1 dag per week
. Afhandelen van een aantal problemen met personeel, op gebied van ziekte, WAO, Poortwachter
en ontslag
. Positie : Medewerker Personeelszaken, rapporterend aan Controler bij Forbo Siwft en functioneel
aan Directeur P&O van Forbo Krommenie.


Eind mei 2004 tot half december 2004, 5,5 maand, Nova Chemicals (halffabrikaten polystyreen)
. Assistentie bij pensioenproblematiek, upgraden salarisadministratie en aansluiting maken naar
afdeling Finance, uitvoeren functiewaarderingsproject (overstappen naar Hay systematiek). Bedrijf
heeft 250 medew, onderdeel van een Amerikaans/Canadese multinational.
. Positie : Adviseur Personeelszaken, rapporterend aan Leader People Services.


Januari 2005 tot en met december 2005, 12 maanden, ABN AMRO, Rotterdam
. HRM manager binnen regio Zuid, mijn aandachtsgebied is in Rotterdam, ca. 500 medew. (specialisten en bankkantoorpersoneel), businesspartner voor het management, performance management, 2 reorganisaties begeleid
. Positie : HRM manager, rapporterend aan de teamleider HRM Account management



Februari 2006 tot en met augustus 2006, 7 maanden ABN AMRO, Hoofdkantoor Amsterdam
. HRM manager afdeling Value at Stake, reorganisatie begeleid van de divisie Hypotheken landelijk. Deels medewerkers herplaatst, deels medewerkers af laten vloeien. Totaal aantal medewerkers was ruim 600, waarvan ik er 220 heb begeleid, verdeeld over de locaties Amsterdam, Rotterdam en Eindhouven.
. Positie : HRM manager, rapporterend aan de Projectleider Reorganisatie Hypotheken


September 2006 – mei 2007, 9 maanden, Hoofd P&O, NPS (omroep), Hilversum
. Aansturen van de afdeling (2 personeelsadviseurs, 3 adm.), zowel op leidinggevend niveau, als inhoudelijk, procedures en werkwijzen gemoderniseerd, kennisniveau opgekrikt.
. Herijking functie van hoofd P&O, alsmede de afdeling P&O op de kaart zetten
. Sparringpartner en adviseur voor directeur en managementteam, ontwikkeling van leidinggevenden
. Herwegen functies, vernieuwen procedures
. Nieuw personeelsbeleid schrijven, gelinkt aan nieuwe omroep doelstellingen
. Evaluatie huidige personeelsevaluatiesysteem, advies voor nieuw systeem
. Alle voorkomende werkzaamheden binnen de afdeling als Hoofd P&O
. De NPS heeft ca. 300 medewerkers.
. Positie : Hoofd P&O, rapporterend aan de Directeur NPS


Juli 2007 – oktober 2007, 3 maanden, Adviesbureau
. Begeleiding 3 HR-interim collega’s,
. Acquisitie voor met name P&O Helpdesk/externe personeelsadviseur
. Positie : mijn eigen bedrijf


Tussenliggende periodes zijn reizen en vakanties geweest.




Opleiding interimmanager

Datum afronding
Mei 1979
VWO a (ned, eng, fra, dui, aard, ec I en II)
Jul 1980
Schoevers directiesecretaresse
Aug 1981
NIMA a *
Jun 1985
MBO arbeidsmarkt en personeelsbeleid *
Jun 1987
HBO arbeidsmarkt en personeelsbeleid *
Jun 1989
VWO certificaat wiskunde a *
Feb 1994
Madec Management Development cours van 1,5 jaar binnen ING voor potentials, Nijenrode, (MBA-achtige opleiding)
Mei 1998
Universiteit, bedrijfseconomie, specialisatie marketing *
Dec 2001
Universiteit, specialisatievak arbeidsrecht (als update gedaan)
* deze studies heb ik als deeltijd student gevolgd

Een hele rits cursussen op gebied van PC-toepassingen, bankproducten, leidinggeven, sociale vaardigheden en arbeidsrecht.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Praktisch, zorgvuldig en deskundig.
Snel ingewerkt en operationeel, makkelijk toegankelijk

Talenkennis interimmanager

Nederlands : moedertaal
Engels : mondeling en schriftelijke : redelijk (op zakelijk niveau)

Overig

Hobbies:
Hardlopen, wandelen
Reizen, fotografie, stukjes schrijven
Actief lid van D66 in Woerden (okt ’04 – mrt ’06 Gemeenteraadslid in Woerden, nu nog fractie assistent en penningmeester)
Actief lid van Kiwanis (serviceclub in Woerden)


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: