Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Projectmanager; Manager I&A / ICT; Servicemanager; Adviseur

Projectmanager; Manager I&A / ICT; Servicemanager; Adviseur

Werkervaring interimmanager

ZELFSTANDIGE
11/2002 tot heden de volgende activiteiten ontplooit:

 2006 doorlopend: Medeoprichter van Museumplan vof.
Dit bedrijf biedt de dienst “reserveringen voor musea” aan. Deze dienst is opgebouwd rond de internetapplicatie MUSEUMPLAN.NL. Mijn verantwoordelijkheid is de marketing van de dienst.
 2005 doorlopend: Optimalisatie van de bedrijfsvoering, en de ondersteuning van de ict ,van een controlebedrijf te Oud Beijerland.
 2005 doorlopend: Recenseren van studieboeken betreffende projectmanagement en ICT management.
 2003 – medio 2004: afstudeeronderzoek; onderzoek naar de toepasbaarheid van het IT Service CMM bij het verbeteren van het proces van applicatiewijzigingen bij de dS+V te Rotterdam
 Haagse Hogeschool (2002- medio 2005), voornamelijk bij de duale opleiding (werkend leren) en dan met name aan studenten van de ING-bank. De werkzaamheden waren inhoudelijk:
- Verbeteren van cursusmodulen.
- Studenten begeleiden en beoordelen, bij het uitvoeren van opdrachten.
- Afstudeerders begeleiden als examinator.
- Coördinator module “Pakketselectie”.
- Geven van colleges: bedrijfskunde en informatiekunde modulen zoals:
o Organisatieverandering; AO & IC; informatie-economie; financieel management;
o informatieplanning; informatiesysteembeheer; informatiearchitectuur; etc.
o netwerken; ITIL.
 Colleges geven aan studenten van de Open Universiteit betreffende de modulen:
o Management in ICT;
o Beheer informatiesystemen (o.a. ITIL; ASL; IT Service CMM; SLM; SLA volgens Kwintes)
o Informatiearchitectuur.

DETACHERING (via Protein bv)
07/2002: Trainer ITIL Foundations
UWV Cadans te Amersfoort
Na overdracht van mijn managementtaken heb ik een training gegeven aan een groep functioneel beheerders.

01/2002 t/m 06/2002: Manager I&A a.i.
UWV Cadans te Amersfoort
Verantwoordelijk voor de afdeling Informatisering en Automatisering met 35 mede¬werkers waarvan 29 functioneel Proces- en Systeembeheerders. Belangrijkste taken waren: aansturen van functioneel beheerorganisatie; onderhoud bedrijfsprocessen; inrichten leveranciersmanagement (SLM; SLA).
• Direct aansturen en coachen van 3 Teammanagers en 3 stafmedewerkers.
• Verantwoordelijk voor inrichting en onderhoud van de bedrijfsprocessen.
• Opstellen en beheren van het budget voor onderhoud, beheer en exploitatie van ICT.
• Directie adviseren en ondersteunen bij informatiebeleid en realisatietrajecten.
• Het algemeen- en gebruikersmanagement adviseren inzake informatisering en automatisering ten be¬hoeve van de primaire processen.
• Leveranciersoverleg omtrent kwaliteit en doorbelasting van dienstverlening.
• Opdrachtgever voor diverse projecten, hierbij stuurde/coachte ik de project¬lei¬ders en zat het opdrachtgeveroverleg voor.

DETACHERING (via MIKA bv)
11/1999 t/m 12/2001: Adviseur ICT-organisatie / interim manager / projectmanager
Cadans WgR te Amersfoort.
Initiëren en implementeren van werkwijzen voor het verbeteren en professionaliseren van de afdeling Proces en Systeembeheer. Belangrijkste doelstellingen waren professionalisering van functioneel beheerorganisatie en (hierdoor) verbetering van dienstverlening aan gebruikersorganisatie.
• Opzetten en implementeren van een procesmatige, professionele werkwijze (ITIL, ASL, SLM).
• Verbeteren van communicatie met zowel de opdrachtgevers als met de leveran¬ciers (ontwikkelen SLA en communicatieprotocollen).
• Invoeren van releasematig werken: verbeteren van kwa¬liteit en verminderen van kwantiteit van wijzigingsverzoeken (change management).
• Direct aansturen en coachen van functioneel systeembeheerders en procesbeheerders.
• Tevredenheid van het personeel verbeteren met als gevolg afname van ziekteverzuim en bereidheid bij het door¬voeren van organisatieveranderingen.
• Opstellen van het jaarlijkse onderhoud- en beheerplan van de automatise¬ring, en bewaken van het toegekende budget. Het jaarlijkse bedrag voor applicatie¬onderhoud is door de geïmplementeerde werkwijze met 50% (van € 4 mln. naar € 2 mln.) geredu¬ceerd.
• Participatie in een aantal grootschalige projecten zoals de invoering Euro, invoe¬ring Kernregistra¬tie, Elektronische Heerendiensten (landelijk i.s.m. Lisv, CBS en Belastingdienst) etc.
• Manager I&A adviseren en ondersteunen bij realisatie van informatiebeleid door het opstellen van informatieplan en afdelingsjaarplan.
• Het algemeen- en gebruikersmanagement adviseren inzake informatisering en automatisering ten be¬hoeve van de primaire processen: prioriteiten stellen; wijze van projectuitvoering; oplossingsvoorstellen en selectie van oplossingen; leveranciers besprekingen etc.

06/1998 t/m 10/1999: Hoofd Systeemontwikkeling & Onderhoud a.i.
Dienst Stedebouw + Volkshuisvesting (dS+V) bij de Gemeente Rotterdam
Verantwoordelijk voor herinrichting van de organisatie. De afdeling Systeemontwikeling veranderd in een advies & functioneel beheerafdeling
• Operationele leiding geven aan, en coachen van, systeemont¬wikkelaars (Oracle en Delphi).
• De organisatie adviseren en ondersteunen bij een ombuigings¬operatie, met als resultaat dat er op andere wijze (efficiënter en effectiever) systemen worden ontwik¬keld of geworven.
• Ontwikkelen en implementeren van methodisch werken. (ITIL, systeembeheer vol¬gens model Looijen, informatie eco¬nomie, ISO 9001 etc.)
• Het algemeen management adviseren over lopende en nog te starten projecten met betrekking tot de projectorganisatie.
• Inhoudelijk advies geven inzake de architectuur, de toe te passen technologie (en welke juist niet).
• Een aantal in het slop geraakte projecten die nog waren te redden weer in de rails zetten. Andere projecten stop zetten, op basis van kosten en baten analyses (toepassen van Infor¬matie Economie).
• Advies uitbrengen voor andere aanpak (kopen i.p.v. zelf ontwikkelen).

VAST DIENSTVERBAND
05/1996 t/m 04/1998: Projectcoördinator / projectleider.
Ministerie van Justitie (FDRO/BSIo).
Verantwoordelijk voor vanuit integraal bedrijfskundige en beheers¬matige optiek de opzet, inrichting en uitvoering van meerdere landelijke automatiseringsprojec¬ten. Belangrijkste aandachtsgebieden waren ontwikkeling en implementatie van de AO van het projectenbureau (Bureau voor systeem en infrastructuur ontwikkeling) en het beheer van project en releaseplanning.
• Zorg dragen voor de regie over alle lopende projecten en het afstem¬men daaromtrent met gebrui¬kersorganisaties en andere afdelingen.
• Ontwikkeling en implementatie van een verplichtingenadmi¬ni¬stratie voor het financiële beheer van de projecten ter ondersteuning van het lokale bedrijfsbu¬reau.
• Maken van voorcalculaties voor het werven van budgetten bij het departement voor meerjarenplannen.
• Voeren besprekingen met de leveranciers voor inhuur van derden en/of aanschaf van middelen, eventueel via Euro¬pese aanbestedingen.
• Zorg voor de opzet en implementatie van een samenhangend geheel van richt¬lijnen, metho¬den en technieken op het terrein van projectbeheersing.

07/1993 t/m 04/1996: Hoofd Bedrijfsbureau / projectleider
L&F Services/Lorjé Computers Nederland.
Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de strategie van de serviceorganisatie, informatiebeleid en kwaliteitbeleid.
• Ontwikkelen en implementeren van een informatiesysteem met zaken als: contracten, kostprijzen, verkoopprijzen, manuurtarief, urenregistratie, facturatie, etc.
• Verantwoordelijk voor interne automatisering, systeem- en applicatiebeheer.
• Verantwoordelijk voor het tot stand komen van informatiebeleid en kwaliteitsbeleid (ISO 9002).
• Opzetten van productenboek met DNO’s (SLA’s) voor de gehele organisatie.

07/1990 t/m 06/1993: Service Manager
L&F Services/Lorjé Computers Nederland.
Verantwoordelijk voor het ontwikkelen strategie van de serviceorganisatie en zowel tactisch als ope¬rationeel vorm gegeven.
• Ontwikkelen en opzetten van een complete serviceorganisatie (binnendienst, buitendienst, helpdesk,etc.)
• Ontwikkelen van serviceovereenkomsten voor afnemers van producten en/of diensten.
• Verantwoordelijk voor het service¬personeel, facturatie van serviceactiviteiten en contracten.
• Ontwikkelen en implementeren van een informatiesysteem met zaken als: contracten, kostprijzen, verkoopprijzen, manuurtarief, urenregistratie, facturatie, etc.
• Intensief contact met klanten en leveranciers: afspraken over prijzen en leveringsvoorwaarden.
• Een nevenactiviteit was het begeleiden van studenten, hbo en academisch, bij afstu¬deeropdrachten e.d.

1987..1990: Service Coördinator
Nixdorf Computer.
Verantwoordelijkheid voor de service en support bij ca. 1200 gebruikers van Nixdorf systemen
• Dagelijkse leiding over een groep van 25 medewerkers bestaande uit technici, maga¬zijnme¬dewerkers en kantoorpersoneel.
• Invulling geven aan personeelsbeleid door werving, se¬lectie en begeleiding van nieuwe medewerkers, cursusplanning en loopbaanontwikkeling etc.

• Verantwoordelijk voor beheer van magazijn in kwalitatieve en kwantitatieve zin.
• Onderhouden van contacten met klanten zowel mondeling als schriftelijk.
• Maken van factuurvoorstellen, berekenen van kostprijzen en commerciële prijzen.

1982..1987 Werkzaam als docent bij het MBO in de vakken; computertechniek, bedrijfskunde, elektro¬nica en hieraan gerelateerde bijvakken.
Belangrijke nevenactiviteiten waren o.a. stagebegeleiding, contacten met bedrijfsleven en het schrijven van leerstof. Zowel in het dagonderwijs als in het avond-(volwassenen)-onderwijs verzorgde ik boven¬staande les¬sen.
1979..1982 Als docent bij het voortgezet onderwijs in de vakken; wiskunde, natuurkunde en scheikunde.
1974..1979 Als computertechnicus bij Nixdorf Computer. Het installeren, onderhouden en repareren van met name minicomputers waren de hoofdwerkzaamheden.
Belangrijke subtaken waren het verzorgen van cursussen en opstellen van installatievoorschriften.



Opleiding interimmanager


OPLEIDINGEN
Bedrijfskunde, ICT en management
Jaar Studie Diploma
2001..2004 Doctoraal Bedrijfswetenschappen bij OU, studierichting: Bedrijfsproces¬sen en ICT Bul
1999 Beinvloedingstechnieken (REED) bij Cap Gemini Nvt
1997 Effectief rapporteren Nvt
1997 Management Development, Ministerie van Justitie Nvt
1990 Werving en selectie bij ISW Nvt
1989..1991 Bedrijfskunde bij de OU 7 certificaten
1988 Voorbereidend Hoger Management bij ISW Ja
1986 Practicum bedrijfskunde bij TU Eindhoven Verklaring

Vakopleidingen ICT
Jaar Studie Diploma
1998 ITIL Service Manager bij Syntegra ja (EXIN)
1997 Informatiemanagement, Ministerie van Justitie Nvt
1995 ITIL essentials bij Pink Elephant ja (EXIN)
1994 Unisys Infoconnect/Visual-Basic/DDE/Passport 2 certificaten
1993 Administration LotusNotes Nvt
1987 UNIX-gebruik bij Multihouse Certificaat
1985 Software engineering bij Siemens Certificaat
1984 Datacommunicatie bij Philips Nvt
1980..1987 diverse softwaretrainingen Nvt
1975..1979 diverse hard- en softwaretrainingen bij Nixdorf Certificaat

Algemeen
Jaar Studie Diploma
1981..1983 Lerarenopleiding 2' graads (avondopleiding)
elektrokunde / informatiekunde Ja
1973..1981 Lerarenopleiding 3' graads (avondopleiding)
Elektrotechniek / wiskunde / natuurkunde / pedagogiek Ja / ja / ja / ja
1970..1974 MTS-elektrotechniek Ja
1966..1970 LTS-elektrotechniek Ja



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Bedrijfsprocessen & ICT; ICT management; Servicemanagement; opleidingen.

Talenkennis interimmanager

- Nederlands : mondeling en schriftelijk vloeiend
- Engels : mondeling en schriftelijk goed
- Duits : mondeling en schriftelijk redelijk
- Frans : gering


Overig

AUDIT ERVARING
Audit management van de informatisering bij Cadans.
Met de audit is het management van de informa¬tisering in zijn volle omvang in kaart gebracht, het bevatte de volgende aspecten:
- schets infrastructuur;
- beoordeling beveiliging;
- beoordeling implementatie verantwoordelijkheden en taken van totale organisatie;
- swot analyse;
- aanbevelingen voor verbeteringen.

Audit bedrijfsprocessen bij Cadans.
In opdracht van de afdeling bijzondere incasso is er onderzoek gedaan naar een van de primaire processen. Het onderzoek heeft het proces “Behandelen faillissementen” volle¬dig beschreven en er zijn aanbevelingen gedaan ter verbetering.

Audit informatievoorziening diensten van gemeente Rotterdam.
In een audit dat is uitgevoerd door de accountantsdienst van de gemeente Rotterdam heb ik geparticipeerd.

ONDERZOEKSERVARING
Een onderzoek naar de toepasbaarheid van het IT Service CMM bij het verbeteren van het proces van applicatiewijzigingen.
Afstudeer onderzoek bij de dS+V te Rotterdam. Dit onderzoek omvat: inventarisatie en analyse van problemen en oorzaken; inventarisatie en beschrijving van relevante modellen en methoden; toetsing toepasbaarheid van IT Service CMM; conclusie en aanbevelingen.

Onderzoek ICT-architectuur bij COLO, overkoepelend orgaan van het beroepsonderwijs.
Het onderzoek leverde een aanzet tot invoering van architectuur op. Invoering van architectuur ging gepaard met een verbetering in de ict ter ondersteuning van het realiseren van een specifiek bedrijfs¬doel. Businesscase voor digitale projectendossier (middels een DIS) opgesteld.

KENNISGEBIEDEN
Algemene kennisgebieden:
- Werving en selectie ( ISW, op basis van NLP)
- Financieel management
- Bedrijfskunde (OU)
- Servicemanagement (ITIL gecertificeerd Service Manager)
- Projectmanagement zoals Prince2
- Lijnmanagement
- Veranderingsmanagement
- REED (beinvloedingstechnieken op basis van NLP)
- Onderwijs (doceren, leerstofontwikkeling, diverse bevoegdheden)
- Kwaliteitsbeleid en systematiek, ISO 9001/2, INK, CMM
- Workflowmanagement
- I&A / ICT, beleid en methodieken
Kennis en/of ervaring met Software/programmeertalen:
- Microsoft producten zoals Office, PowerPoint, Access etc.
- Diverse financiële en logistieke pakketten.
- Diverse software engineering methodieken.
- Brede kennis van gangbare operating systemen
Hardware:
- Brede kennis van hardwareproducten
- Netwerktopologiën en netwerksystemen

BRANCHES
- Sociale verzekeringen (uvi)
- Zakelijke dienstverlening
- Overheid (departement, staforganisatie en gemeentelijk)
- Onderwijs
- Hard- en softwareleveranciers

KARAKTERISERING
Naast mijn brede ervaring en kennis van bedrijfsprocessen en ICT-management, kenmerk ik me (in alle beschei¬denheid) in het bijzonder door mijn analytische capaciteiten, pragmatische aanpak en mijn doel- en resultaatgerichtheid. Ik werk graag in teamverband en neem dan makkelijk het voortouw. Maar ook zelfstandig werk ik zonder enige faalangst aan de meest complexe vraagstukken. Ik ga graag met mensen om en heb als generalist een sterk ontwikkeld organisatievermo¬gen met oog voor detail en sociale omgeving. De stijl van leiding geven stem ik af op de werksituatie (de mogelijkheden en de ambities van de organisatie) en de bedrijfscultuur.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: