Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Finance Professional

Interim Finance Professional

Werkervaring interimmanager

12-01-06 - Medewerker SOx ad interim bij KPN in Den Haag

Aktiviteiten:
• Review van bestaande risico evaluaties in het kader van SOx als gevolg van recente organisatiewijzigingen.

01-08-98 – 31-12-05 General & Finance Manager bij Lear Automotive Services (Netherlands) B.V.
(Lear Corporation is wereldwijd één van de grootste toeleveranciers aan de automobielindustrie)

Verantwoordelijkheden:
• Strategisch, beleidsmatig en operationeel eindverantwoordelijk voor het ondernemingsbeleid van Lear Automotive Services (Netherlands) B.V., dochtermaatschappij van Lear Corporation, waar het centraal uitvoeren van de facturerings- en inningfunctie richting haar Europese klanten tot de kerntaken behoort (Financial Shared Services). Volledige budget en rapportage verantwoordelijkheid;
• Eindverantwoordelijk voor het Cost Allocation Centre van Lear Corporation in het kader van haar kostendistributie programma;
• Eindverantwoordelijk voor de treasury activiteiten in Nederland in nauwe samenwerking met het Europese Cash Management team;
• Eindverantwoordelijk voor de Nederlandse holding activiteiten van Lear Corporation in het kader van de Europese holdingstructuur;

Aantal personen waar direct leiding aan wordt gegeven : 6
Totaal aantal werknemers : 15

Activiteiten / projecten
• Het vanaf de grond af aan opzetten, uitbreiden, documenteren en optimaliseren van de administratieve organisatie van het Europese Shared Service Center en het doorvoeren van maatregelen van interne controle middels procedures en flowcharts. Huidig factureringsvolume EUR 1,8 miljard;
• Het geven van dagelijkse leiding;
• Begeleiding juridische trajecten;
• Implementatie / inrichting van financieel systeem / ERP-pakket (Mfg Pro);
• Het opstellen en bewaken van jaarplannen en budgetten;
• De interne en externe promotie van het Europese SSC d.m.v. het geven van presentaties en werksessies etc. om (toekomstige) groei te realiseren in het streven naar het bereiken van een kritisch volume;
• De migratie en implementatie van vele Europese facturerings- en inningaktiviteiten naar/in het Europese SSC;
• Het bewaken van de debiteurenposistie (debiteurenpositie stuctureel met EUR 15.000.000,= verlaagd);
• Cashmanagement (liquiditeitsprognose) en overige treasury-aktiviteiten;
• Crediteurenbeheer;
• Invoering Euro;
• Coördinatie internal audits;
• Bewaking en naleving van procedures;
• Contacten met banken, accountants, fiscalisten en belastingdienst;
• Verzorgen diverse aangiftes BTW (nationaal en internationaal), LB, CBS en DNB
• Het ontwikkelen en implementeren van de maandelijkse cost allocatie;
• Het opstellen van de maandelijkse rapportage en het geconsolideerde jaarwerk van diverse werkmaatschappijen volgens US en local GAAP en het verzorgen van overige (financiële) rapportages en a.d.h.v. KPIs (Key Performance Indicators);
• De implementatie en monitoring van het center volgens de richtlijnen van SOx;
• Het invullen van de functie van personeelszaken en de salarisadministratie;
• Integratie overgenomen bedrijf.

01-01-03 - Penningmeester Stichting voor Peuterspeelzalen te Nederhorst den Berg

Verantwoordelijkheden / aktiviteiten / projecten:
• Het opzetten van de financiële administratie en salarisadministratie;
• Het uitvoeren van de maandelijkse facturering en inning van de ouderbijdrage;
• Het opstellen en bewaken van het budget;
• Het doen van aangifte loonbelasting en het voldoen aan overige wettelijke rapportage verplichtingen;
• Het bewaken van de lange termijnplanning;
• Het verzorgen van subsidie-aanvragen;
• Het uitwerken van procedures en werkbeschrijvingen

01-10-97 – 31-07-98 Treasurer Otis B.V.
(Otis liften en roltrappen is wereldwijd marktleider in de productie en onderhoud van liften en roltrappen)

Verantwoordelijkheden:
• Het uitvoeren van de cost accounting activiteiten;
• Dagelijks leiding geven aan de afdeling debiteuren;
• Managen van de lokale cash pool voor de Nederlandse vestigingen van United Technology Corporation;

Activiteiten / projecten:
• De uitvoering van de cost accounting voor nieuwbouw- en serviceprojecten. Rapportage en voortgangsbewaking;
• De dagelijkse leiding van de afdeling debiteuren, verantwoordelijk voor de facturering en inning;
• Projectleider van de implementatie van het Concorde systeem voor de financiële administratie en de projectbewaking;
• Dagelijks management van de Nederlandse Cash pool met het doel overtollige banksaldi te concentreren;
• Het bepalen van de posities op de centrale rekeningen en het onderhandelen van de condities hierover met de banken;
• Periodieke rapportage van de cash pool positie;
• Vreemde valuta risico hedging.

Aantal personen waar direct leiding aan wordt gegeven : 5

01-03-95 – 30-09-97 Financieel Analist Otis BV

Verantwoordelijkheden:
• Financiële rapportage en analyse van de resultaten ten behoeve van het Europese hoofdkantoor;
• Het verzorgen van management rapportage en analyse ten behoeve van het lokale management;
• Overige financiële- en cash flow rapportage t.b.v. het lokale management;
• Coördinatie budget- en begrotingscyclus gehele bedrijf;
• Het opstellen en het bewaken van het budget (per vestiging);
• Integratie overgenomen bedrijf.

Activiteiten / projecten:
• Het opzetten en implementeren van een nieuw geautomatiseerd rapportage systeem;
• Diverse analyses van de operationele en financiële resultaten van het bedrijf;
• Het uitvoeren van werkzaamheden ter voorbereiding op de jaarrekeningcontrole;
• Het bezoeken van de branches en het bespreken van de financiële en operationele resultaten met het management

01-09-91 – 28-02-95 Assistent-accountant / manager Deloitte & Touche Accountants Amsterdam
(Deloitte & Touche is de voorganger van Deloitte, één van de Big four accountants)

Verantwoordelijkheden / activiteiten / projecten:
• Het uitvoeren van de jaarrekeningcontrole bij diverse nationale en internationale klanten (hotels/vastgoed/verhuur/transport/groothandel/overheid);
• Het samenstellen van de jaarrekening voor klanten;
• Het verzorgen van periodieke rapportages voor klanten en advisering, met name t.a.v. de inrichting van de administratieve organisatie;
• Beschrijving van de AO/IC in de vorm van procedurebeschrijvingen en flowcharts;
• Begeleiden Due Diligence onderzoek;
• Het voeren van diverse externe administraties;
• Het als manager geven van leiding aan assistenten en stagiaires bij controle opdrachten;
• Diverse ad hoc controles en analyses.


Opleiding interimmanager

1987 - 1991 Hogere Economische School Amsterdam (bachelors degree in economics/BE), geslaagd
1991 - 1995 Deelcertificaten opleiding Register Accountant (NIVRA), gehaald
Mei 1995 Leadership course in Financial Management, Accounting and Internal Control, Connecticut, U.S.A. Certificaat
Mei 1996 Leadership course in Financial Management, Planning and Treasury, Connecticut, U.S.A. Certificaat
December 1997 Training EuroCash Cerg Finance (Cash Management applicatie)
Januari 2000 Multi-workshop Coaching
Februari 2002 Cursus salarisadministratie in de praktijk, Andersen Academy
Oktober 2004 PeopleSoft training Genk, Belgium Certificaat


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• Ruime financiële economische- en algemene management ervaring in een internationale werkomgeving. Hiernaast brede kennis en ervaring op ICT-, HRM- en salarisadministratief gebied;
• Goede communicatieve en sociale vaardigheden en in staat op diverse niveaus in een organisatie te communiceren;
• Kennis van US GAAP en SOx;
• Een peoplemanager die in staat is zijn team te motiveren en enthousiasmeren en groot belang hecht aan de teamprestatie (in staat mensen op een hoger niveau te brengen in een organisatie);
• In staat om onder druk optimaal te presteren en naar deadlines te werken;
• In staat op operationeel en strategisch niveau te opereren;
• Goede analyticus;
• Betrokken en toegewijd;
• Flexibel en initiatiefrijk;
• Hands-on en helicopter view;
• Sterk in projectmatig denken en uitvoering;
• Eigenwijs en kritisch;
• Goede ondernemersgeest;
• Integer en loyaal.

Talenkennis interimmanager

• Nederlands Spraak: Vloeiend Schriftelijk: Vloeiend
• Engels Spraak: Vloeiend Schriftelijk: Vloeiend
• Duits Spraak: Gemiddeld Schriftelijk: Gemiddeld

Overig

Software kennis

Exact, Hyperion, PeopleSoft, Mfg-pro (ERP), Concorde, ADP, Oracle, MS-office (Excel, Access, Word, PowerPoint, Visio, Projects, Outlook), Groupwise, EDI, diverse banksoftware, Euro Cash en PC Leden.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: