Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project Performance Resultant

Project Performance Resultant

Werkervaring interimmanager

Deliverymanager Essent 01-12-2012 t/m heden
In de rol van delivery manager verantwoordelijk voor alle 10 scrum teams (SAP, Tibco en Online ontwikkeling) met dagelijkse aansturing van de SOS (Scrums-of-Scrums). Daarmee zorg ik dat de demand van de verschillende tegelijk lopende projecten op tijd worden geleverd en team overstijgende independents de juiste focus kregen en werden opgelost. Tijdens de 3 jaar verbeteringen aangebracht in de werkwijze van de scrum teams (uniforme werkwijze, Jira gebruik, burndowns, bemensing scrummasters, aansluiting portfolio) de transformatie naar gedeeltelijk offshore (India) teams gemanaged en als laatste LEAN IT (implementatie MCkinsey) aspecten toegevoegd in de vorm van duidelijke KPI’s, afwijkingen bespreken in de vorm van de PD vragen en het laten uitvoeren van RCPS-en. Daarnaast samen met projectmanagement de projecten met een vaste einddatum een werkwijze neergezet om de juiste focus en voortgang te krijgen zonder afbreuk te doen aan de scrum werkwijze. Hierbij werd onder andere gebruik gemaakt van een groot kanban bord om de noodzakelijke focus te verkrijgen en met behulp van capaciteit burndowns te monitoren de totale voortgang van de teams maar ook andere expertises zodat er op tijd maatregelen genomen kunnen worden. De drie extreem grote projecten (NMM, Soho en Multibranding) zijn op tijd en scope geleverd.
TOC consultant Garansys 01-01-2010 t/m 31-11-2012
In 2006 ben ik begonnen me meer te bekwamen in de Theory of constraints (TOC) (managementtheorie, ontwikkeld door Eliyahu Goldratt). Bij de Caesar organisatie Garansys werd dit gebruikt voor het door lichten van IT organisaties en te komen tot verbeteringsvoorstellen die gedragen worden door de organisatie. Mijn kennis van projecten en het auditen van projecten leek me een mooie manier om hier meer in te bekwamen om daarmee onze klanten maximaal te begrijpen waar hun belemmeringen zitten en de verbeteringen door te voeren. Als resultaat van zo’n onderzoek heb ik de verbetering voor een programma binnen Pearle Benelux als programmamanager bestuurd. Daarmee werd een duur project beëindigd en een noodzakelijke wijziging in de infrastructuur en het applicatie landschap succesvol afgerond en in productie genomen.
Bij Flora Holland hebben we de besturing van de scope van programma’s en projecten verbeterd door het introduceren van een Scope Management Instrument (SMI) waar het kader, doel en de oplossingsrichting wordt gedefinieerd samen met relevante stakeholders. De werkwijze is vervolgens geïmplementeerd bij Flora Holland als standaard scope instrument voor project scope sturing. Bij Grandvision bij Synoptik in Noorwegen heb ik de implementatie van nieuwe backoffice en winkel applicatie gemanaged waarbij het voorspelbaar worden van de roadmap het belangrijkste onderwerp was. De dynamiek zat hier voornamelijk in de meerdere leveranciers verspreid over Europa. Bij PON begeleid ik een aantal projecten binnen het BI domein om voorspelbaar te leveren met de juiste oplossing. Door inzet van CCPM in een waterval traject hebben we op tijd geleverd met de juiste kwaliteit en begeleid heb ik 2 SCRUM projecten waarbij eveneens CCPM wordt ingezet voor een voorspelbare eind sprint.
Projectmanager Nationale Nederlanden 01-09-2009 t/m 30-09-2011.
In 2009 is binnen Nationale Nederlanden het programma GetWel gestart waarmee een groot aantal onvolkomenheden in het applicatie landschap gerepareerd werden. De inrichting van het programma de verdeling in projecten, het standaardiseren van werkwijzen en de inrichting en het implementeren van TOC-CCPM voor project voortgang was een belangrijke taak in 2009.
In 2010 is dit programma overgegaan in de voorbereidende acties voor het splitsen van de infra structuur en het applicatie landschap tussen nationale Nederlanden en ING in de vorm van informatie verzamel projecten. Buiten de aansturing van projecten is ook hier samen met Deloite een werkwijze opgesteld en geïmplementeerd waarmee de betrokken NN medewerkers hun eigen processen kunnen blijven volgen maar de resultaten verwerkt kunnen worden in een Business Cases waarmee de splitsing becijferd kon worden.
Projecten die door mij gemanaged worden waren het vaststellen van de centrale applicaties die door zowel ING als NN in gebruik waren en de voorbereiding en besluitvorming voor de noodzakelijke splitsingsprojecten.
In 2011 kwamen hier projecten bij zoals het auditen van een beoogd rekencentrum in relatie tot de Blueprint en het ontwarren van de velen verbindingen tussen de verschillende vestigingen en de verschillende rekencentra.
Projectmanager Troostwijk groep 01-06-2009 t/m 31-12-2009
In de rol van projectmanager een klantenportaal ontwikkeld voor de verschillende onderdelen van de Troostwijk Groep en haar klanten. Op deze klanten portaal werden document uitgewisseld zoals taxatierapporten, foto’s en andere relevante objecten. Dit project is vanaf ontwerp, realisatie tot en met de implementatie en de overdracht naar de beheer organisatie gemanaged.
Business analist Zeeland Seaports 1-02-2009 t/m 30-6-2009
In de rol van Business analist een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van het koppelen van het haven informatie systeem van ZSP en de logistieke portal van Portbase (in gebruik door havens Rotterdam en Amsterdam). Deze portal is een ESB toepassing. Het resultaat van het onderzoek was in eerste instantie een hulpmiddel voor de besluitvorming en daarna een opsomming van belemmeringen/obstakels om een project voorstel om deze koppeling te verwezenlijken.
Projectmanager Wärtsila 01-11-2008 t/m 30-04-2009
Wärtsila is een internationale organisatie die aandrijfeenheden ontwikkeld voor schepen en daarnaast life time de noodzakelijke service verleend voor schepen. Een aandrijf eenheid bestaat uit motor, aandrijfassen en de schroef die in eigen productie units gefabriceerd worden. Eind 2008 is de start gegeven voor een groot uitbestedingstraject voor de vernieuwing van de R&D software voor de berekening van krachten, stromingen, materialen, etc. van schroeven van schepen. Het project is opgedeeld in een programma van projecten met als eind datum medio 2010. Totaal gebudgetteerd CAPEX bedrag van twee miljoen, een additioneel bedrag van 25% voor beheer en een interne uren besteding van circa 6400 uren. Tot dat er een eigen projectmanager is aangetrokken voerde ik ad interim deze functie. Mijn taak is enerzijds het managen van de uitbesteding: programma van eisen opstellen, offerte beoordelen, kwaliteit beoordelen en het resultaat accepteren als projectgroep en anderzijds het managen van de werkzaamheden die er intern moeten plaats vinden. Het primaire doel is bottlenecks en obstakels te vermijden en op te lossen met als achterliggend doel de snelheid te verhogen en de focus te houden. Daarnaast zorg ik voor een goede opvolging in de vorm van het selecteren van de juiste medewerker.
Projectmanager Informa 01-01-2007 t/m 01-11-2008
In de rol van interim manager in eerste instantie is het Fusion project wat gestart is in 2006 op de rails gezet waarbij een normaal ontwikkelproces geïntroduceerd inclusief de noodzakelijke producten en procedures. Daarmee werd de voorspelbaarheid van kosten en de kwaliteit van de te ontwerpen en te ontwikkelen subsystemen aanzienlijk verbeterd. Tegelijkertijd een project structuur opgezet en uitgebouwd naar vijf teams bestaande uit een design team (7 ontwerpers), drie ontwikkelteams (totaal 42 ontwikkelaars) en een testteam ( 7 testers). Eind mei is de applicatie aangeboden ter finale gebruikers acceptatie en sinds midden juli in productie gegaan bij een van de 52 vestigingen van Informa.
Tegelijkertijd is er gewerkt aan de opzet en invulling van een eigen afdeling (15 personen) binnen Informa die het support en beheer van de applicatie gaat verzorgen. Het Fusion project behelst de ontwikkeling van een wereldwijde web applicatie die via een ESB gekoppeld is aan andere systemen zoals SAP, CODA en FOCUSweb
Functie-rollen: Gedetailleerde informatie op aanvraag.
Servicemanager KPN telecom 1-05-2006 t/m 31-12-2006; Projectmanager Achmea 1-12-2005 t/m 30-04-2006; Projectmanager Biblioservice Gelderland 1-10-2005 t/m 31-01-2006; Interim manager Artsen zonder Grenzen 01-10-2004 t/m 01-06-2005; Manager operations Caesar Services 01-01-2003 t/m 31-12-2005; Interim manager operations Transtrack International 01-06-2002 t/m 31-12-2002; Manager operations Vitalogic 01-02-2001 t/m 30-05-2002; Projectmanager Progress-software 01-01-2000 t/m 01-02-2001; Operationeel manager Roccade Industrious 1-1-1999 t/m 31-12-1999; Operationeel manager Trendsoft 1-10-1996 t/m 31-12-1998; Project consultant Civility 1-4-1996 t/m 30-9-1996; Projectmanager Caso Informatie systemen 1-10-1994 t/m 31-3-1996; IT manager Lutéce Holland, periode 01-07-1989 t/m 30-09-94; Informatie analist/projectleider Pandata, periode 01-06-1984 t/m 30-06-1989; Systeemontwikkelaar Rabo bank Nederland, periode 01-08-1978 t/m 31-05-1989; Docent NOVI, periode: 01/09/83 t/m 01/06/90.

Opleiding interimmanager

Opleidingen en cursussen
2015-Greenbelt (certificatie december)
2013-Professional Scrum Master Training
2013-HIO: Lean IT implementatie MCkinsey
2012-Visual Project Management (TOC)
2010-De kracht van Scrum
2009-Getting things done
2008-TOC-Thinking processen
2007-PDSM: Problem Driven Scope Management
2006-HBO project management (HU)
2005-SPIN verkooptechniek
2005-Goldratt methodiek in projecten
2005-Critical Chain Planning Concerto
2005-Critical Chain project management
2003-Caesar Management Development
2002-Commerciële vaardigheden
2001-Communicatieve Vaardigheden I en II
1999-Introductie CMM
1998-Project management volgens Prince 2 1998-TQM: Total Quality Management;
1997-Beoordelen Medewerkers
1997-Prince 2 Foundation
1997-Teamrollen Belbin
1996-Onderhandelen en conflicthantering
1996-PM (De Haagse Hoge school)
1994-Communicatie- en presentatietechnieken
1993-NIAM
1992-Cursus DSDM
1987-Functie Punten Analyse (FPA)
1986-Docent AMBI opleidingen NOVI
1985-Projectleiding (CAP Gemini)
1985-TIA-GOS-TOP etc. (Pandata)
1984-HEAO BE Bedrijfseconomie (ISW)
1984-Timemanagement
1983-Vakdiploma systeemanalist (CAP)
1982-Ambi I
1979-Doelmatig programmeren (Volmac TT)
1978-Elektronica

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Doelstelling
Afgesproken resultaten (samen) behalen door focus op het eindresultaat en ook noodzakelijke verbeteringen aanbrengen in het software ontwikkeling proces (de fabriek) waarmee belemmeringen kunnen worden gevonden en weggenomen om doorlooptijd en productiviteit te verhogen en het project resultaat volgens afspraak geleverd kan worden.
Persoonskenmerken
Mijn omgeving typeert mij als: Zelfstarter, Logisch, nauwkeurig, systematisch, zorgvuldig, precies, perfectionistisch, energiek, prestatiegericht, nieuwsgierig, direct, assertief, gereserveerd, achterdochtig, onderzoekend, serieus, alert, actief, mobiel en rusteloos.
Ik heb een abstracte manier van denken en de eigenschappen om informatie en feiten op te nemen over een verscheidenheid aan onderwerpen. Ik streef naar correctheid met neiging tot perfectionisme. Mijn aanpak is weloverwogen en nauwgezet. Populariteit is niet mijn doel eerder accuratesse en resultaat. Succesvol door focus op het eind doel waarmee obstakels eerder doorbroken worden. Gesprekspartner voor zowel de business als de projectmedewerkers.
No nonsens ICT-er met gedegen kennis van moderne methodieken / principes: SCRUM, TOC, LEAN, Agile, Kanban, ASL, BISL, ITIL, Prince2. Resultaat verantwoordelijk en financieel bewust.
Functie/rollen
Coach, Projectmanager, Delivery manager, ICT manager, Servicemanager of Auditor.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, moedertaal. Engels en Duits voldoende

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: