Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager / director

interim manager / director

Werkervaring interimmanager

Sinds jaar en dag ben ik geboeid door hoe je prestaties van ondernemingen of onderdelen daarvan significant kunt verbeteren of hoe je van verliesgevend weer winstgevend kunt worden.
Door mijn achtergrond in zowel Finance als Organization doorzie ik snel de relatie tussen cijfers en de operationele performance.
Uit ervaring weet ik dat sectorkennis vaak ruimschoots voorhanden is, maar ontbreekt het nogal eens aan inzicht en overzicht en/of executie power. Ik kom met een heldere visie over wat en waar het anders kan/moet, werk de consequenties en/of scenario's uit, organiseer besluitvorming en zorg dat dingen gaan lopen zoals afgesproken. Altijd in nauwe samenwerking met aandeelhouders of RvC.

2002 – heden consultancy & interim management
Onder de naam van consultancy onder andere de volgende interim opdrachten uitgevoerd en via eigen netwerk geacquireerd:

2014 - 2015 AIMS Group / Al Subeaei Holding Company (Jeddah, Saoedi-Arabië)
Business Transformation project voor Family Holding (Assets > € 2,5 mld) met divers portfolio aan activiteiten. Doel project was activiteiten te structureren en te professionaliseren en zodanig te versterken dat een fundament ontstaat dat de versnelde en omvangrijke groei in de komende jaren optimaal faciliteert. Resultaten:
 Aangescherpte strategie op basis waarvan nieuwe holding structuur is vormgegeven
 Nieuw operating model én governance model ontwikkeld en geimplementeerd
 Organisatiestructuur gedetailleerd uitgewerkt en geimplementeerd voor Holding/werkmaatschappijen
 Basis voor Performance Management in de steigers gezet
 Kernprocessen binnen Real Estate Development aangescherpt en KPI's geformuleerd

2013 Participatiemaatschappij Oost (PPM Oost) / Investment analyse
 Analyseren en opstellen van investeringsvoorstellen in Cleantech en Biotech sector t.b.v. Investeringsfonds.

2013 Gibas Groep / CFO/COO - Voorbereiding faillissement + doorstart
Gibas levert en installeert verspanende machines en industriële robots, aanverwante automatisering en onderhouds-diensten aan de productie- en metaalverwerkende industrie in de Benelux (o.a. ASML, VDL, DAF). Onderneming zat al geruime tijd bij afdeling Bijzonder Beheer en heeft doorstart gemaakt. Resultaten:
 Namens nieuwe investeerder en DGA zelfstandig doorstart uitonderhandeld met curator en bank
 Onderneming operationeel succesvol door faillissementsperiode gemanaged (aanloop, tijdens én daarna)
 Complete business case ontwikkeld met aangescherpte strategie inclusief financiële onderbouwing, cashflow prognoses, uitwerken van besparingsmogelijkheden
 Doorstart in brede zin des woords voorbereid; organisatiestructuur ontwikkeld, nieuwe besturingsinformatie gedefinieerd, financiële- en administratieve processen verbeterd en bedrijfsvoering en bezetting aangepast

2012 - heden Partner voor private investeerders
 Ondersteuning van aantal private investeerders in overname trajecten. Beoogde onderneming heeft omzet van € 25–100 mio en behoefte aan versterking van management, ondernemerschap en kapitaal. Zwaartepunt ligt op strategie en business case, Finance, organisatiestructurering en Operations.

2010 - 2011 Braintech Infra / CEO - Herstellen winstgevendheid + post merger integration
Braintech verzorgde voor Intergas/Enexis de aanleg en het onderhoud van gasnetwerken in West Brabant.
Volgend op due dilligence in 2009 was de opdracht een reorganisatie door te voeren, de winstgevendheid te herstellen en de onderneming te integreren met Intergas/Enexis. Resultaten:
 Cash kostenbesparingen van ruim € 2 mio en verhoging productiviteit met >20% door kostenrationalisatie, verbeteringen op gebied van Finance, MIS en management en aanscherpen bedrijfsvoering
 Volledige financiële en operationele integratie binnen tijdsplanning en randvoorwaarden van RvC

2009 Braintech Infra - Financiële en operationele due dilligence iov RvC

2007 – 2008 ARAG Rechtsbijstand NL / CRO - Reorganisatie Sales, Marketing & Communicatie
Opdracht was de activiteiten van de commerciële afdelingen (totaal 33fte) te herstructureren en te professionaliseren om de slagvaardigheid en performance structureel te verhogen terwijl 'de verkoop door moest gaan'. Resultaten:
 Groei van ruim 8% gerealiseerd waarbij omzet is gestegen tot bijna € 110 mio
 Focus aangebracht en commerciële slagkracht verhoogd door verantwoordelijkheden binnen ARAG NL wijzigingen, Account Management opnieuw in te richten en MIS en besturingsinformatie te upgraden
 Afdeling Marketing & Communicatie (8fte) volledig opnieuw vormgegeven, klantendatabase verbeterd, productportfolio aangescherpt en E-commerce activiteiten opgestart

2006 – 2007 Human Capital Group / CEO - Organisatiebrede professionalisering
Opdracht was om de HCG (120 fte/ex-Deloitte HR Consulting activiteiten) versneld te professionaliseren en uit te bouwen teneinde door te groeien naar een top 3 HR adviesbureau. Resultaten:
 Omzettoename dankzij nieuwe geïntegreerde propositie en adviesaanpak, invoering Account Management, structurering van sales & marketing inspanningen en intensivering van acquisitie
 Succesvolle implementatie van nieuw MIS en dashboards op adviseur-, project- en klantniveau
 Heldere structuur door aanscherpen van verantwoordelijkheden en bemensing daar op aan te passen
 Werkend Performance Management, beoordelingssysteem en MD programma ontwikkeld en ingevoerd

2005 – 2006 Trias Zorgverzekeraar / Programma Manager - Implementatie Zorgwet
Als eindverantwoordelijke namens RvB, alle activiteiten en werkzaamheden geïnitieerd en aangestuurd welke voortvloeiden uit de invoering van nieuwe Zorgwet tbv >500.000 verzekerden. Opdracht had zeer omvangrijke Finance/ICT/Back Office component en is succesvol en binnen wettelijke deadlines opgeleverd.

2003 – 2005 Licentec / CEO - Herstellen winstgevendheid + herpositionering
Activiteiten Licentec (Berenschot spin-off) bestonden uit beoordelen en vercommercialiseren van uitvindingen en innovaties in Life Sciences & Engineering. Volgend op due dilligence was de opdracht de verliesgevende situatie bij deze onderneming om te buigen. Dit is gelukt door herpositionering, kostenrationalisatie, zwaar intensiveren van de acquisitie (door mijzelf), ontwikkelen nieuwe proposities en aanpassen van de operationele processen. Uiteindelijk onderneming verkocht namens ABN AMRO Participaties en NPM Capital.


2003 - 2006 Lid RvC Hepart B.V. (biotech start-up/ontwikkeling van kunstlever)

1999 - 2002 KPMG Consulting Financial Services /Senior Managing Consultant
Eindverantwoordelijk voor acquisitie en uitvoering van opdrachten op het gebied van Finance, Performance Improvement en Besturingsinformatie. Daarnaast tweetal proposities (Profit Improvement en Value Based Management) ontwikkeld en commercieel in de markt gezet. Als enige niet-partner lid van Global Account Management Team voor ABN AMRO met aantoonbaar succes op acquisitie.

1996 - 1999 Hay Group / Consultant
Verantwoordelijk voor het uitvoeren en acquireren van projecten in uiteenlopende sectoren op gebied van Performance Management en Organisatiestructurering.

1990 - 1996 ABN AMRO Bank
 Risk Management Divisie, Global Clients Dept., Amsterdam / Senior Credit Analyst
Advisering, structurering en beoordeling van financieringsaanvragen voor Global Clients en Directoraat Bijzonder Beheer
 Human Resources Divisie, Amsterdam / Human Resources Manager
Eindverantwoordelijk voor recruitment voor Investment Banking en International Division.
 Divisie Nederland, Regiokantoor Eindhoven / Hoofd Particuliere Relaties

1989 - 1990 AKZO Nobel - Organon International / Controller
Financieel management voor buitenlandse dochters in de regio Z-O Azië en Africa.

1988 ABN Bank Mombasa, Kenya / Assistant to General Manager (6 mnd)
1986 - 1988 AMRO Bank Corporate Banking Division / Financial Analyst (part-time)

Opleiding interimmanager

Bedrijfseconomie Vrije Universiteit (drs)

Talenkennis interimmanager

Nederlands native
Engels fluent

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: