Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager / projectleider marketing communicatie

interim manager / projectleider marketing communicatie

Werkervaring interimmanager

2010- heden: laat ik mij inhuren als interimmanager of projectleider

Opdrachten o.a.:

September 2011 – heden: Projectleider DPA Tomatencampagne op de Duitse markt.
De telersverenigingen, verenigd in de Dutch Produce Association, hebben als doel de consumptie van tomaten in Duitsland te bevorderen en het imago te verbeteren. Daarvoor zetten we diverse communicatiemiddelen in, zoals pr, events, p.o.s.-acties en social media. Als projectleider ontwikkel ik de plannen, stuur ik de uitvoering aan via van het Duitse pr-bureau en stem ik af met de acht verschillende opdrachtgevers, verenigd in DPA. Het project wordt mede gefinancierd door de EU. Een inhoudelijke en financiële verantwoording volgens de richtlijnen van de EU, hoort daar bij.

Oktober 2011- december 2011: Strategisch communicatieplan voor Greenport Holland International. In samenspraak met de Founding Fathers van GHI is de positionering van de organisatie vastgesteld, de communicatiestrategie bepaald en een communicatieplan ontwikkeld.

Maart 2010 – mei 2011: Interim manager bij het Nederlands Visbureau. Ontwikkelen van een nieuwe meerjarenstrategie 2011-2013 voor de collectieve promotie van vis, implementatie van de strategie en vertaling in een jaarplan 2011, inbedding van de activiteiten van het Nederlands Visbureau in het Productschap Vis per 1 januari 2011. Afstemming met de verschillende besturen en productcommissies die verantwoordelijk waren, was daarbij belangrijk.

2008-2009: Schuttelaar & Partners, Den Haag
Strategisch senior adviseur. Advisering over marketing en communicatievraagstukken. Voorbeelden van enkele projecten zijn:
• Geneesmiddelen in water: In opdracht van VROM bewust maken van het toenemende probleem van restanten van geneesmiddelen in het oppervlakte water en het in kaart brengen van het krachtenveld van partijen in de keten om bij te dragen aan het voorkomen ervan.
• Ontwikkelen van een communicatieplan voor het nieuwe SKB, waarbij de duurzame ontwikkeling van de ondergrond integraal aan de orde komt.
• Twee jaar achter elkaar heb ik het programma en de invulling daarvan verzorgd voor een groot tuinbouwsymposium in opdracht van de Horti Fair.


1993-2008: Bloemenbureau Holland, Leiden
Het Bloemenbureau is de marketing en promotieorganisatie van de sierteeltsector, met de opdracht de afzet van snijbloemen en potplanten vanuit Nederland te bevorderen. Het totale budget was in 2008 ca. 23 miljoen Euro.

2006- 2008: Manager area Noord: Leiding geven aan de areamanagers en projectcoördinatoren (14) die actief zijn op de volgende landen: Scandinavië, UK, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Rusland en de USA. Totale communicatiebudget ca. 8 miljoen. Tevens bestuurslid Flowers & Plants Association, UK.
2005-2006: Manager Strategie & Ontwikkeling: Stafafdeling met 3 eigen mensen en enkele vaste externen. Thema’s die deze afdeling heeft opgepakt zijn: Marktvisie, strategie Bloemenbureau, organisatieontwikkeling, ontwikkeling multichannelbeleid, centrale communicatiethema’s, conceptontwikkeling, productadvisering, kennismanagement, ontwikkeling tools en informatie producten.
2000-2004: Manager Business Development: Strategie, meerjarenplan, kennismanagement, digitale dialoog, afzetbevordering uitgangsmateriaal.
1996-1999: Hoofd afdeling Projectbureau: Opzetten en leidinggeven aan deze afdeling, waarbij we op vernieuwende wijze samenwerkingsprojecten met telers en handelaren uitvoerden.
1994-1995: Areamanager Nederland: Maken van marketingplannen en activiteitenplannen. Aansturing van de uitvoering van de activiteiten (trainingen, reclame, pr, p.o.s.-activiteiten).
Evaluatie en marktanalyses. Opbouwen van netwerken in de markt.
1993-1994: Areamanager Duitsland: Zie Nederland. Extra factor hierbij was de samenwerking met buitenlandse partijen.

1987-1992: Bedrijfschap voor de Groothandel in Bloemkwekerijproducten, (tegenwoordig Hoofdbedrijfschap Agrarische Groothandel – HBAG)
Stafmedewerker en areamanager Duitsland

1984-1987: Cebeco Handelraad in Rotterdam
Marketing Medewerker van de Algemene Marketing Afdeling.

Opleiding interimmanager

1972-1978: Atheneum B, Veurs College Leidschendam.1978-1984:
Landbouw Universiteit Wageningen. Afstudeervakken: Marktkunde en Marktonderzoek, Tuinbouwplantenteelt, Bedrijfseconomie.
1990 Opleiding Marketing Manager, resulterend in diploma Nima C.

Ik heb regelmatig congressen, trainingen, seminars gevolgd. Ik noem hieronder alleen degene die mij, om verschillende redenen, nog helder voor ogen staan:
1986 Training Adviesvaardigheden. Externe Management Partners
1996 Training Vrouw in Management, De Baak.
1999 Cursus Retailmarketing, HES Rotterdam
2004 Training Emotioneel Intelligent Leiderschap, De Baak.
2005 St. Enneagram Nederland: diverse panelavonden gevolgd.
2006 MBA in 1 dag, Ben Tiggelaar.
2007 Coachend Leiderschap, de Baak.
2012 Ierland Trail bij de Foundations for Natural Leadership
2013 Interkulturelle Kommunikation Deutschland - Niederlande

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Analytisch, strategisch sterk, schakelen op diverse niveaus, brede kennis van marketing en communicatie.

Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal),
Duits (zeer goed),
Engels (goed)

Overig

vrije tijd besteding: Gezin, tuinieren, tennis, lezen

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: