Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

directeur

directeur

Werkervaring interimmanager

Hands-on interim managementfunctie om duidelijke strategie en kwaliteitsmanagement te waarborgen met winst en duurzaamheid als oogmerk.

Samenvatting
Een volleerd zakelijk leider/change manager met ervaring in het leiden van succesvolle cross-culturele bedrijven, zowel op strategisch als tactisch niveau. Biedt expertise binnen meerdere disciplines zowel nationaal als internationaal (Europees), met inbegrip van commerciële strategie (fusies, overnames, integraties), verkoop, marketing, operations en personeelsmanagement.
Bouwt relaties op elk bedrijfsniveau, identificeert nieuwe commerciële kansen, voert degelijke zakelijke controles uit, voert financiële kaders in en waarborgt de levensvatbaarheid van organisaties. Heeft ervaring in het leiden van ‘for-profit’ en ‘non-profit’ bedrijven van verschillende grootte (15 tot 800 medewerkers) en vult dit aan met betrokkenheid bij kleinere bedrijfsveranderingsprojecten voor een aantal culturele/kunst gerelateerde organisaties.


Belangrijkste resultaten
• Speelde een toonaangevende rol, van begin tot eind, in de transformatie van de Spaanse tak van een wereldwijde uitgeverij die resulteerde in jaarlijkse groei gedurende een periode van wereldwijde recessie. Leidde een landelijke analyse van alle activiteiten en culturele kwesties door invoering van een succesvolle veranderstrategie in Spanje en Portugal. Wijzigingen inbegrepen: werven en installeren van een nieuw management team, de invoering van een strategisch kader om lokale managers vooruit te helpen in het bedrijf en de invoering van een nieuw IT-systeem (Pearson - President Pearson Europe);
• Zette een verliesgevend bedrijf om naar winst met 25% winstmarge en transformeerde het bedrijf naar een leidende marktpositie (Pearson - President Pearson Education Benelux);
• Leidde de internationalisering van een Nederlandse uitgeverij. Leidde de lancering van het merk in verschillende internationale markten met ondersteunende verkoop- en financiële kaders geschikt voor duurzame groei (Amsterdam University Press - Verkoop- en marketingdirecteur)


Samenvatting professionele vaardigheden
Bedrijfsstrategie Programmamanagement Betrokkenheid op bestuursniveau
Verandermanagement Bedrijfstransformatie Operationeel leiderschap
Financiële controle Personeelsontwikkeling Verkoop- en marketingmanagement
Bedrijfsintegratie Brand Management Go-to-marketstrategie


Loopbaangeschiedenis
Korte-termijn opdrachten augustus 2012 - heden
Maakt gebruik van brede en diverse zakelijke expertise en een netwerk van internationale contacten om een reeks van kleine zakelijke projecten te ondersteunen. Toont zakelijke samenwerkingsvaardigheden door het signaleren van mogelijkheden en het samenbrengen van bedrijven/mensen. Projecten zijn onder meer:
• Leidde de planning en uitvoering van een kunsttentoonstelling. Was als agent van de kunstenaar verantwoordelijk voor het hele project, van concept tot en met de opening, resulterend in de verkoop van 95% van het werk;
• Werkte samen met de Britse modeontwerpster Katherine Hooker om haar collectie op de Nederlandse markt te introduceren;
• Werkte met een onafhankelijk hotelier aan een businessplan en transformatiestrategie om een noodlijdend bedrijf te verbeteren;
• Betrokken bij de ontwikkeling van een business model en bedrijfsstrategie voor een dierenasiel op het Griekse eiland Patmos;
• Ontwierp en lanceerde nieuwe marketingtechnieken voor een club om de omzet uit te breiden door het veranderen van de beoogde klantendoelgroep.


Pearson International, Amsterdam, Nederland februari 2000 – augustus 2012
Internationaal mediabedrijf dat educatieve materialen, technologieën, assessments en aanverwante diensten aanbiedt

PRESIDENT PEARSON EUROPE [juli 2008 – augustus 2012]
(800 medewerkers in heel Europa - €133m+ netto omzet - actief in alle Europese landen)
Strategisch, tactische ontwikkeling en duurzaamheid van educatieve materialen voor het Europese hoger- en beroepsonderwijs, Engelse taalonderwijs en scholen; leidde een goed presterend team van regionale presidenten. Toonde een praktische stijl van leidinggeven door vitale veranderings- en transformatieprogramma’s te initiëren en te leiden op zowel regionaal als nationaal niveau.
• Leverde consistente jaarlijkse groei van de winst in heel Europa;
• Speelde een toonaangevende rol, van begin tot eind, in de zakelijke transformatie van de Spaanse onderneming. Leidde een landelijke analyse van alle activiteiten en culturele kwesties door de invoering van een succesvolle veranderstrategie in Spanje en Portugal. Wijzigingen inbegrepen: werven en installeren van een nieuw management team, de invoering van een strategisch kader om lokale managers vooruit te helpen in het bedrijf;
• Maakte gebruik van een collaboratieve stijl door met Spaanse werknemers op elk niveau samen te werken om zo problemen beter te begrijpen en aan te pakken, overwon de weerstand tegen verandering door sterke cultuurmanagementvaardigheden te gebruiken;
• Herkende tal van zakelijke kansen waaronder de introductie van nieuwe onderwijsprogramma's.


PRESIDENT PEARSON EDUCATION BENELUX [februari 2000 – juli 2008]
(55 werknemers in Benelux - €25m+ netto omzet)
Een praktijkgerichte veranderingsrol in meerdere landen. Leidde het bedrijfstransformatieprogramma van het educatieve bedrijf in de Benelux. Introduceerde een portfolio van verbeterprojecten om het bedrijf te laten groeien en gebruikte operationele expertise om alle fasen van het programma te beheren. Rapporteerde op directieniveau door het leveren van pan-Benelux inzicht en commerciële toelichting op alle aspecten van het Nederlandse bedrijfsleven.
• Zette een verliesgevend bedrijf om naar winst met 25% winstmarge en zorgde van een leidende marktpositie voor hoger onderwijs- en computerboeken in de Benelux;
• Veranderde de afdelingen voor managementboeken en algemene uitgaven door de aanzienlijke operationele fragmentatie aan te pakken;
• Speelde een sleutelrol in de bedrijfsintegratie van Addison-Wesley en Prentice Hall. Hoewel de fusie voltooid was opereerden de bedrijven zelfstandig met een gefragmenteerd verkoopteam en complexe verslaggeving. Leidde de succesvolle integratie van arbeidsovereenkomsten en arbeidsvoorwaarden en creëerde een structuur die teamwork en cohesie aangemoedigde.


Amsterdam University Press, Amsterdam, Nederland februari 1996 - december 1999
Eigendom van de Universiteit van Amsterdam - 15 medewerkers - omzet €2m

VERKOOP- EN MARKETINGDIRECTEUR
Ontwikkelde verkoop- en marketingstrategieën voor zowel de internationale als binnenlandse markt, onderhield een netwerk van internationale partners en leidde toonaangevend marktonderzoek, ontwikkeling van de markt- en de promotiestrategie.
• Speelde een belangrijke rol in het veranderen van dit ‘naar binnen denkend’ Nederlands bedrijf; introduceerde een wereldwijd bereik via de lancering van het merk in verschillende internationale markten;
• Geslaagde introductie van robuustere verkoop en financiële controles.
ADJUNCT-DIRECTEUR (gedetacheerd) [1998]

Voorgaande loopbaangeschiedenis op aanvraag

Talen: vloeiend in Engels en Nederlands

Opleiding interimmanager

ervaring in turnaround/change management.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: