Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

verander-, programmamanager

verander-, programmamanager

Werkervaring interimmanager

Januari tot juni 2006 Managementcoach en projectleider bij Academisch Ziekenhuis
Activiteiten:
. Managementcoach
. Het ontwikkelen van de audit voor het toetsen van de reeds geïmplementeerde itil processen en het bepalen van het IPW volwassenheidsniveau.
. Het uitvoeren van de audit op de processen en het ontwikkelen en implementeren van een plan voor het verbeteren van de efficiëntie en de klantentevredenheid.
. Realisatie van verbeteringen gericht op verdere professionalisering van de ICT-organisatie.
. Adviseur bij het ontwikkelen van een nieuw organisatiemodel bestaande uit de groepen business support en shared service centrum.

Mei tot medio november 2005 Voor eigen rekening uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek naar het veranderen van professionals in professionele organisaties.
. Voorbereiden en uitvoeren van het onderzoek bij de Stichting Reclassering Nederland
. Schrijven van scriptie
. Afgerond met het behalen van het eindexamen.

November 2004 tot mei 2005. Organisatie adviseur bij Universiteit faculteit Gezondheidswetenschappen.
Activiteiten:
. Diagnosticeren van bestaande situatie binnen de capaciteitsgroep Zorgwetenschappen en het
ontwikkelen van het plan van aanpak voor veranderingen.
. Draagvlak ontwikkelen voor die veranderingen.
. Geven van oriëntatie op en voorbereiding van de implementatie van persoonlijke ontwikkelingsplannen in het kader van het loopbaanbeleid
. Analyse van overcapaciteit, doen van voorstellen voor afbouw daarvan
. Ontwikkelen van voorstel voor herpositionering van de afdeling audio visuele diensten.

Maart 2004 tot 15 november 2004. Kwartiermaker / Regiomanager bij zelfstandig bestuursorgaan.
Activiteiten:
. Leiding geven aan bepaalde regio bestaande uit vier units met totaal 95 medewerkers.
. Voorzitter van het managementteam.
. Ontwikkelen van bedrijfsplan specifiek voor de regio uitgaande van de landelijk aangegeven kaders.
. Implementatie van de veranderingen. O.a. de organisatie en bezetting doen aansluiten bij het regionale werkaanbod. Dit impliceerde afslanking van 4 naar 3 units en de overcapaciteit aan medewerkers plaatsen buiten de regio. De gehele operatie is uitgevoerd op basis van het sociaalplan en de reguliere arbeidsvoorwaarden.
. Binnen de regio verantwoordelijk voor het personeelsbeleid inclusief gesprekken met de landelijke OR en groepen protesterende medewerkers.
. Starten met cultuurverandering. De organisatie was in een proces van aanbod naar vraag gericht werken.
. Invoering van functioneringsgesprekken.
. Implementeren van het regiobureau.
. Overdracht van de functie aan de nieuw benoemde regiomanager.

Juli tot oktober 2003 Ontwikkelen van nieuw bedrijf op het gebied van onderwijs en consultancy.
Activiteiten:
. Beschrijven van de te leveren producten, diensten.
. Ontwikkelen van het businessplan.
. Analyse van mogelijkheden in de markt.
. Toetsen van plannen bij potentiële klanten in de markt.

September 2002 tot juni 2003 Programmamanager bij Universiteit.
Activiteiten:
. Het ontwikkelen en implementeren van een competence center voor concern informatie systemen.
. De Concern Informatie Systemen zijn systemen die het primaire proces onderwijs en
onderzoek alsmede de Bedrijfsvoering ondersteunen en bestaan o.a. uit SAP systemen (hr,
fico en m&m), Premium (in eigen beheer ontwikkeld studenteninformatiesysteem op basis
van Uniface), Mozis (onderzoeksinformatiesysteem), Blackboard ( elektronische
leeromgeving gebaseerd op internet), etc.
. De primaire doelstelling was om de beschikbare kennis die verspreid is over meerdere eenheden te gaan bundelen, klantgericht en procesmatig te gaan werken en de effectiviteit van de informatiesystemen en het beheren ervan te verbeteren. Het beschrijven van de
informatiearchitectuur en het inrichten van de beheerprocessen zijn hierbij essentieel.
. Leiding geven aan de drie projectgroepen.
. Ontwikkelen van het "Bedrijfsplan" inclusief de te leveren producten en diensten.
. Ontwikkelen van service level agreements.
. Ontwikkelen masterclass voor ict-professionals.
. Motiveren van medewerkers om draagvlak te ontwikkelen.

April tot september 2002 Divisie Directeur Development a.i. bij het ICT Service Centrum van een Universiteit.
Activiteiten:
. Managen en transformeren van de divisie Development naar een professionele en
klantgerichte organisatie. De activiteiten van de divisie zijn het leveren en beheren van ict-
systemen op het gebied van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.
. Werving en selectie van nieuwe medewerkers en de definitieve manager voor deze divisie.
. Introductie van nieuwe medewerkers, implementatie van functioneringsgesprekken, bespreken van het ziekteverzuim, etc.
. Het managen van het implementatieplan voor het veranderen van de organisatie en haar
cultuur. (met o.a.: het klantgericht leveren van de diensten conform de producten- en
dienstencatalogus, projectmanagement prince 2, methodische aanpak voor
softwareontwikkeling, implementeren van procesmatig denken en handelen, ontwikkelen van
het totale proces van offerte tot het beheren van systemen, ontwikkelen van de service level
agreements)
. Coachen van de directie en managementteamleden op individuele basis.
. Het managen van de veranderingen bij de service desk en het call center. Doelstelling: binnen drie maanden een meetbare performance verbetering. Implementatie van de itil- processen.
. Het borgen van de veranderingen.

September 2001 tot april 2002 Programma Manager a.i. bij het ICT Service Centrum van een Universiteit.
Activiteiten:
. Het in balans brengen van het voor de Universiteit centrale ict Service Centrum.( ca 70
professionele medewerk(st)ers)
. Het ontwikkelen, samen met het managementteam, van het strategischplan, businessplan
(inclusief de producten- en dienstenportfolio, methoden en technieken en processen) en
implementatieplan.
. Het interne proces van het genereren van leads tot en met het beheren van ict systemen
ontwikkelt, beschreven en geïmplementeerd gestart.
. Leiding geven aan de afdeling Development en Consultancy (consultancy, software
ontwikkeling, internet en intranet) met de nadruk op het professionaliseren van de
dienstverlening.
. Cultuurverandering gericht op ondernemerschap, klantgerichtheid en accountmanagement.
. Coachen van het directie- en managementteam.

Augustus 2000 tot april 2001 Chief operations officer bij een Internetbedrijf (statutair directeur).
Het bedrijf was gestart op 1 april 2000 en beschikte over 37 communities die elk een informatie en communicatie platform vormen voor specifieke doelgroepen in de markten: healthcare, tourism, mobility, milieu en ict. Daarnaast het leveren van websites, e-learning systems en e-research.
Activiteiten:
. Als lid van de directie verantwoordelijk voor het professionaliseren, uitbouwen en op korte termijn
rendabel maken van het bedrijf. De opdracht was om het bedrijf binnen één jaar te laten groeien
van ca 20 medewerk(st)ers naar ca 200.
. Verantwoordelijk voor alle operationele activiteiten o.a. op het gebied van hrm, projectmanagement, opleidingen. Daarnaast het ontwikkelen en de implementatie van het outward-bound call center en de benodigde processen, community management, infrastructuur, softwareontwikkeling, algemene zaken, en sales.
. Rapportage over de ontwikkelingen in de maandelijkse aandeelhoudersvergaderingen.

1998-2000 Lid management team devisie operations bij ICT organisatie.
Activeiten:
. Specifiek verantwoordelijk voor alle operations activiteiten van de service line in
Nederland. Deze activiteiten werden uitgevoerd door 8 practices. Totaal ca.1400 eigen
medewerkers en 300 inhuurkrachten. Alle opdrachten werden op projectbasis uitgevoerd.
. Leidinggeven aan het omvormen van de devisie van, het leveren van kennis en ervaring op basis van detachering naar het leveren van output gerelateerde dienstverlening op basis van service level agreements en delivery processen gebaseerd op itil. Samengevat een organisatie- en cultuurverandering voor directie, management, medewerk(st)ers én klanten. De basis hiervoor is, op kleine schaal, in de voorgaande functie gelegd.
. Betrokken bij insourcing trajecten.
. Verantwoordelijk voor het toetsen van de kwaliteit van de te leveren diensten en
klantentevredenheid.
. Leidinggeven aan strategische projecten.

1997-1998 Service Practice Manager bij ICT organisatie.
Activiteiten:
. Managen van de regionale Service Practice Eindhoven ca. 150 medewerk(st)ers.
. Voeren van adequaat personeelsbeleid instroom, doorstroom en uitstroom, gericht op medewerkertevredenheid
. Verantwoordelijk voor acquisitie, omzet en resultaat.
. Managen van het transformatieproces van het leveren van diensten waarbij de nadruk ligt op
de kennis en ervaring van medewerkers, naar het leveren van diensten op basis van
afgesproken service level agreements, waarbij alleen het resultaat telt. Dit is in belangrijke
mate een organisatie- en cultuurveranderingsproces.
. Het lokale call center om efficiency redenen doen opgaan in het te ontwikkelen centrale
call center.
. Bepalen van een strategie alsmede het leidinggeven aan het transformeren van de mind set bij klanten van wantrouwen naar vertrouwen in de dienstverlening. De dienstverlening betrof het implementeren en beheren van de ict infrastructuur.
. Betrokken bij insourcing trajecten.
. Bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de devisie die april 1996 was gestart. In feite
betekende dit het opbouwen van een nieuwe organisatie op basis van de aanwezige professionals en klanten.

Juli 1996 tot juni 1997 Interim manager bij dochter van KPN.
Activiteiten:
. Implementatiemanager.
Starten van een geheel nieuw bedrijf. Doelstelling van deze groep: het in beheer nemen, via insourcing, van de
ict infrastructuur die door klanten geheel of gedeeltelijke wordt uitbesteed. In één jaar tijd groei van 15 naar 120 medewerkers
. Begeleiding implementatie call center.
. Verbeteren van productiviteit en kwaliteit door het stimuleren van de medewerkers.
. Management voor het integreren van projecten in de reguliere organisatie.
. Bijdrage geleverd aan het beschrijven van de producten en dienstenportfolio en Europese aanbesteding.
. Plan van aanpak voor het winstgevend maken van een specifiek bedrijfsonderdeel.
. Coachen van het reguliere managementteam.

1994-1996 Directeur bij Softwarebedrijf.
Activiteiten:
. Starten van een geheel nieuw en zelfstandig bedrijf.
. Binnen het directieteam belast met de portefeuille personeel en organisatie en daarnaast directeur van de business unit “Information Management”. Acqusitie, omzet en resultaat verantwoordelijk.
. Europese aanbesteding van projecten
. Ontwikkelen van arbeidsvoorwaarden, personeelsbeleid, werving en selectie, introductieprogramma, afsluiten van de benodigde verzekeringen voor personeel (pensioen en arbeidsongeschiktheid) en organisatie (beroeps- en bestuursaansprakelijkheid, inboedel, etc.)
. Lid landelijke arbeidsvoorwaarden commissie, branche vereniging VIFKA.

1992-1994. Manager/business consultant bij ICT dienstverlener.
Applications.
Activiteiten:
. Integratie van twee delivery units alsmede integratie van deze unit binnen de structuur van de moedermaatschappij.
. Business Consultancy.
. Verantwoordelijk voor personeelsbeleid, acquisitie, omzet en resultaat.

Januari 1992 tot juli 1992 Manager business unit en Site Manager, bij softwarebedrijf.
Activiteiten:
. Herstructureren van de unit, vanuit de pioniersfase doorstarten naar een profit fase.
. Nieuwe impuls geven aan acquisitie activiteiten.
. Integratie met andere business units.
. Verantwoordelijk voor personeelsbeleid, acquisitie, omzet en resultaat.
. Beschrijven ven de producten en dienstenportfolio.
. Alle aspecten betreffende de site Heerlen.

1991-1992 Manager Personeel & Organisatie en Site Manager.
Activiteiten:
. Lid managementteam.
. Idem periode september 1989 tot december 1990.
. Begeleiden van transitieproces van Philips naar Digital.

1990-1991 General manager software house.
Activiteiten:
. Voorzitter van het managementteam.
. Verantwoordelijk voor personeelsbeleid, acquisitie, omzet en resultaat.
. Verantwoordelijk voor het reorganiseren van dit software house (ca.75 medew).
. Het ontwerpen, opstellen en tot uitvoering brengen van het strategisch plan.
. Lid van de Circle Software Group board.
. Lid van diverse werkgroepen in het kader van reorganisaties.
. Lid van het management en cashflow team van Philips IS Den Haag.
. Alle aspecten met betrekking tot de site Heerlen (totaal ca 120 medewerkers).

1989-1990 Hoofd personeel & organisatie en site manager Activiteiten:
. Leiding geven aan team (10 personen).
. Binnen de kaders van het concern, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid.
. Het ontwerpen c.q. aanpassen van de secundaire arbeidsvoorwaarden naar de specifieke behoefte van de organisatie.
. Werving en selectie.
. Outplacement in het kader van het afslanken van het bedrijf.
. Het verzorgen van managementtrainingen.
. Medeverantwoordelijk voor de integratie van een aantal zusterbedrijven.
. Alle aspecten met betrekking tot de site Heerlen.

1988-1989 Coördinator en consultant opleidingen. Activiteiten:
. Advisering op het gebied van opleidingen.
. Acquisitie van opleidingsprojecten.
. Projectmanager van het opleidingsproject: het scholen van werkloze hbo'ers en academici voor functie in de informatica
. Management trainer op het gebied van: adviesvaardigheden, effectieve communicatie, effectieve presentatie en commerciële vaardigheden voor informatica specialisten. Allen maatwerk trainingen.



Opleiding interimmanager

Structurele opleiding:
- Master of arts in conflictmanagement, Universiteit Maastricht, 2005.
Hierbij lag de nadruk op verander- en conflictmanagement (afstudeerscriptie op basis van wetenschappelijk onderzoek naar het veranderen van professionals in een professionele organisatie.)
- Senior management program, 1999 (strategie, cultuur, leiderschap, duur 3 mnd)
- Training voor trainers (post academische opleiding voor managementtrainer, 16 mnd)
- Sociale academie; personeelswerk en arbeidsverhoudingen

Trainingen
organisatieverandering
- Ondernemen en veranderen
- Cultuurverandering
- Change Management
- Intern ondernemerschap (training voor trainers)
- Teambuilding
projectmanagement
- Digital program methodology
- Projectmanagement
- Projectmanagement sdm
- Introductie prince2
- Introductie asl
proces
- Itil essentials en workshop procesmanagement
- Origin itil procesmanagement
- Workflow management
- Computergebruik en data-analyse voor personeelsactiviteiten

persoonlijke effectiviteit
- Workshop provocatief coachen
- Total performance scorecard (2004) training voor trainers workshop
- Workshop rationeel emotive analyse
- Neuro linguïstische programmering
- Sales negotiations
- Intensive sales training
- Competitive bidding simulation
- Training advies en verkoop
voorwaardenscheppend
- Arbeidsvoorwaarden: DSM, overheidspersoneel, Philips, Digital, Circle Software,
Vercomnet, overkoepelende organisatie Vifka.
- Pensioenen: DSM, Philips, Digital, Nationale Nederlanden


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Als ondernemer heb ik een uitgebreide ervaring opgedaan met het starten, veranderen en integreren van organisaties en organisatieonderdelen. Zowel in het bedrijfsleven als bij de (semi)overheid. Nog steeds ben ik zeer blij met mijn oorspronkelijke achtergrond hrm, omdat mensen in organisaties namelijk het verschil maken. Juist dit fenomeen in combinatie met mijn nieuwsgierigheid naar het beïnvloeden van het gedrag van professionals heeft er toe geleid dat ik de master opleiding "conflictmanagement" heb gevolgd. Conflicten en veranderings-bereidheid zijn immers een wezenlijk onderdeel van het functioneren van professionals in een professionele organisatie.
Op basis van de vervulde functies binnen het hrm vakgebied en het belang van effectief functionerende mensen in de organisaties heb ik mij ontwikkeld tot “algemeen manager” werkzaam op het snijvlak van organisatie(verandering), personeel, bedrijfsvoering en informatievoorziening. De processen, efficiëntie, effectiviteit en productiviteit zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden terwijl de kwaliteit van de dienstverlening, de klanten-tevredenheid, de professionaliteit van de medewerk(st)ers en het rendement bepalend zijn voor de continuïteit van de organisatie. Door de verschillende functies die ik heb vervuld, heb ik geleerd concepten te ontwikkelen en te implementeren waarbij zowel de strategische, tactische als operationele aspecten van belang zijn. De mensgerichte aanpak waarvoor ik kies is gebaseerd op: meetbaar maken van de resultaten, pragmatisme, vertrouwen, samenhang, draagvlak en gebruik van best practices. Mijn persoonlijke kenmerken kunnen als volgt worden samengevat: zelfstandig, ondernemend, vertrouwenwekkend, in balans, klant- en resultaatgericht, positief ingesteld, empatisch, open houding, loyaal én, ik houd nooit op met leren.

Lidmaatschappen:
• Nederlandse vereniging van personeelsbeleid
• Nederlands genootschap voor informatica


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: