Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Commercieel Hoofd Marketing & Communicatie

Commercieel Hoofd Marketing & Communicatie

Werkervaring interimmanager

Commercieel ingestelde Marketing & Communicatie Leader

Energieke en klantgerichte Marketing & Communicatie Director, sterk in het opzetten van strategieën, acties en teams, met een trackrecord in het ontwikkelen en succesvol uitvoeren van marketing & communicatie programma’s, waarbij de focus steeds ligt op de digitale kanalen.

Ik ben een “entrepreneurial thinker”, die een duidelijke visie ontwikkelt en er voor zorgt dat de klus geklaard wordt die voldoet aan de beoogde winstgevendheid, naamsbekendheid, klant-acquisitie en retentiedoelstellingen.



Werkervaring

Laureate Online, Amsterdam 2014 – 06/2015
Laureate Education Inc bezit een wereldwijd netwerk van 85 For-Profit Universiteiten, 950.000 studenten, $4,4 mld omzet. University of Liverpool Online is onderdeel van het Laureate netwerk.

Director International Marketing: Leiden van gehele B2C marketing voor University of Liverpool Online (UoL), 10.000+ online master studenten, ervaren werkende professionals in 160 landen.

• Opbouwen van het merk UoL: ontwikkelen van de positionering, in kaart brengen van de customer journey en persona’s, introduceren van content marketing, en een authentiek en onderscheidend merk neergezet dat relevant is voor de doelgroep;
• Lead generatie: focus gelegd op de doorontwikkeling van de corporate website, en de site omgevormd tot het belangrijkste en meest kost-efficiënte kanaal voor lead generatie;
• Multi-channel marketing benadering geïntroduceerd met focus op lead nurturing, en bijdrage van e-mail marketing, website, social media en webinars aan de business resultaten sterk verhoogd;
• Ontwikkelen en uitrollen van een nieuwe referral strategie; 100% toename in referrals gerealiseerd
• Leiding geven aan het UoL marketing team in een internationale matrix organisatie.

Grant Thornton, Alphen a/d Rijn 2013 - 2014
Een wereldwijde partnerorganisatie in accountancy, belastingenadvies en consultancy.

Interim Hoofd Marketing & Communicatie : Verantwoordelijk voor online marketing, branding, business development (BD), communicatie, content strategie, klantonderzoek, PR.

• Merkwaarden en positionering gedefinieerd, database marketing geïntroduceerd, sales campagnes ontwikkeld, extra omzet gegenereerd en naamsbekendheid met >10% verhoogd;
• Introductie van klanttevredenheidsonderzoek, entrance en exit onderzoek en bevindingen geïntegreerd in marketing en communicatie strategie en klantbenadering;
• Sterke focus gelegd op online marketing door de ontwikkeling van een nieuwe corporate website, actief gebruik van social media en de introductie van online lead generatie;
• Verkoop methodologie per segment geïntroduceerd om klanten optimaal te bedienen, klantverlies te voorkomen, cross-sell te stimuleren en verkoopkosten te verminderen;
• Leiden van de afdeling marketing & communicatie, en omgevormd van een ondersteunende afdeling naar een richtinggevende afdeling.

Interim Marketing Management & Consultancy 2012 – heden

Owner / Interim Marketing Manager en Consultant: Adviseren van start-ups en gevestigde bedrijven over marketing, communicatie en business development strategie en programma’s.
• Ontwikkelen van positionering, visie, missie, waarde-proposities en investor deck voor start-ups als Cirrus e-assessment en Teknovista;
• Gastdocent economische faculteiten Avans Hogeschool Breda en Erasmus Universiteit.

Atradius Hoofdkantoor, Amsterdam 2008 – 2012
v/h NCM, Nederlandse Crediet Maatschappij; wereldwijd leider in kredietverzekering en incasso.

Hoofd Marketing, Communicatie en Lead Generatie: Verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing en communicatie strategie voor Atradius Collections: online marketing, branding, lead generatie, lead nurturing, klant / markt / concurrentieonderzoek en PR.

• Greenfield assignment: team opbouwen, focus gelegd op brand building, online marketing, lead-generatie en retentie activiteiten;
• Merkpositionering en merkwaarden gedefinieerd, en een onderscheidend merk neergezet;
• Corporate website ontwikkeld voor branding, het genereren en de nurturing van leads, in 12 landen succesvolle online campagnes gelanceerd, en website omgevormd tot de belangrijkste lead-generator, het website omzet target ruim gehaald, en kosten per lead gereduceerd tot < €75;
• PR effectief ingezet met media dekking per persbericht in meer dan 300 media titels.

Rabobank Nederland, Utrecht 2005 – 2008

Hoofd Marktbewerking MKB: Leiden van de afdeling marketing & communicatie MKB: strategie en propositie ontwikkeling, online marketing, marketing communicatie, interne & externe communicatie, database marketing en events.

• Opnieuw structureren van de afdeling en aantrekken van 20 vaste en tijdelijke teamleden;
• De doelgroep Startende Ondernemers duidelijk op de agenda gezet van Rabobank Nederland en lokale Rabobanken met als resultaat 7% groei in marktaandeel;
• Succesvolle Event Driven sales campagnes gelanceerd, om de omzet per klant te verhogen
Manager, Marketing Grote Steden & Diversiteit
Het ontwikkelen en uitvoeren van de marketing strategie ter verbetering van de positie van Rabobank op de consumentenmarkt in grote steden.

• Initiëren van innovatieve massa-mediale campagnes voor de grootstedelijke gebieden, verdubbeling van omzet bij de doelgroep gerealiseerd.

Western Union Financial Services, Amsterdam 2002 – 2005
Wereldwijd leider in Money Transfer.

Manager, Marketing & Communicatie Benelux: Leiden van de afdeling verantwoordelijk voor marketing & communicatie: trade marketing, marketing communicatie, branding en loyaliteit.

• Greenfield assignment: opbouwen van het team, neerzetten van het merk, en realiseren van een toename van de WU naamsbekendheid met 45%;
• Ontwikkelen van de marketing & communicatie strategie voor de Benelux, en vergroten van de retentie door de succesvolle introductie van een loyaliteitsprogramma;
• Het managen van intermediairs als Postbank, American Express en De Post, hun investering in de Western Union (WU) business maximaliseren, en afstemmen op overall WU strategie;
• Omzet vanuit Surinaamse en Turkse doelgroepen verdubbeld door de ontwikkeling van het juiste prijsbeleid en relevante sales campagnes.

SCOPE Marketing Technology, Amsterdam 2000 – 2001
Producent Customer Relationship Management (CRM) software.

Manager, Marketing & Communicatie : Hoofd van het marketing team verantwoordelijk voor de corporate website, product development, partner management, branding, media inzet, PR en events.
• Ontwikkelen en uitvoeren van de marketing en communicatiestrategie, en het plan voor het genereren en de nurturing van sales leads;
• Leiden van de ontwikkeling en promotie van de nieuwe corporate website, en het verdrievoudigen van het aantal bezoekers aan de corporate site.



Sales en Sales Management functies met P&L verantwoordelijkheid: 1993 - 2000

Europees hoofdkantoor Ranpak Corp. US, Heerlen.
Verpakkingsindustrie

Groep FIAT Turijn, Italië.
Automotive industrie

Benelux verkoopkantoor Optelma AG, Brussel.
Verlichtingsindustrie

Opleiding interimmanager

Opleiding
Strategic Leadership Program 2009
IMD, International Institute of Management Development, Lausanne (CH)

Master of Business Administration (MBA), International Executive Program 2000 – 2001
Rotterdam School of Management (RSM) / Erasmus University Rotterdam

NIMA-C 1998
Nederlands Instituut voor Marketing

Master Bedrijfseconomie – Specialisatie in Internationaal Management 1989 – 1993
Universiteit van Maastricht, Universität Aachen (D), Universidad de Cantabria (E)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Kern Competenties

Leiderschap, online marketing, greenfield & turnaround projecten, klantgerichtheid, strategische marketing, content marketing, multi-channel benadering, lead nurturing, omzet focus.

Talenkennis interimmanager

Talenkennis
Nederlands: Moedertaal
Engels: Vloeiend
Duits: Vloeiend
Italiaans: Goed
Spaans: Goed


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: