Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Transitiemanager/Programma/Projectmanager Bedrijfsvoering

Transitiemanager/Programma/Projectmanager Bedrijfsvoering

Werkervaring interimmanager

Ik ben een ervaren Management Consultant, Transitie-, Programma- en Projectmanager met name gericht op het verbeteren van de effectiviteit en de efficiency (kostendoelmatigheid) van de bedrijfsvoering aan het primair proces van organisaties(waaronder ook Lean-management/Six Sigma, ECM).

Senior ervaring in programma- en lijnmanagement op directie niveau. Daarnaast ervaren coach/sparringpartner voor management op diverse lagen binnen een organisatie.

Bekend met transitietrajecten in politiek gevoelige omgevingen, waaronder relatie met OR en andere medezeggenschapsorganen. Waarbij sociale statuten een van de leidraden vormen m.b.t. zorgvuldigheid en volledigheid van het te lopen proces.

Ruime ervaring met implementatie van transities op het snijvlak programma en uitvoering.
Mijn vaardigheid is om hardskills en softskills met elkaar te verenigen. Dit wordt door opdrachtgevers veelal erkend als mijn toegevoegde waarde. Ik maak hierbij met name gebruik van de visie van Otto Scharmer (Theory U).

De hardskills betreft de vakinhoudelijke en meetbare vraagstukken van een opdracht en bij softskills gaat het om (gedrags)veranderkundige aspecten van een opdracht. Bij het oplossen van vraagstukken en het verbeteren van organisaties dient mijns inziens ook oog te zijn voor die gedragsaspecten (legitimering verandering, weerstand, draagvlak), wil een verandering daadwerkelijk slagen en beklijven.

Als project- en interimmanager help ik de organisaties deze ‘zachte’ factoren de onderkennen, juist te adresseren en weer meetbaar te maken, met als doel een succesvolle verandering te realiseren, waarvan de opbrengsten (in geld en kwaliteit) in de praktijk merkbaar en aantoonbaar zijn.

Tevens heb ik zeer veel ervaring bij de optimalisatie van een Shared Service Organisatie. Al dan niet voortkomend uit sourcingsvraagstukken.

Ik ben een teamspeler die noodzakelijke en gedragen veranderingen samen met de mensen van de organisatie ook handen en voeten weet te geven, zowel mondeling als tekstueel sterk.

Eindverantwoordelijke ervaring op directieniveau t.a.v. bedrijfsvoering in brede zin (Informatiemanagement, ICT beheer, Financiën, P&O, P&C, Facilitaire Zaken&Huisvesting, Projectbureau en Juridische Zaken).
Ervaring binnen: onderwijssector, zorg, overheid, shared service centers, bancaire sector.

Sep 2011 – Heden

Nov 2009 - heden


Sep 2009 – Sep 2011


Apr 2001 – Sep 2009
Functie: Management Consultant, Programma- en Projectmanager, Coach
Gericht op transitietrajecten en verbetering van bedrijfsvoering binnen overheids-, zorg- en onderwijsorganisaties; gericht op effectiviteit en efficiency
Implementatie en optimalisatie van shared servicing bij overheids-, zorg-, en onderwijsorganisaties.

Recente Opdrachten
 Management consultant en Transitiemanager, Stichting Carmel College
37.000 leerlingen; 4200 medewerkers
- Onderzoek naar ondersteunende processen bedrijfsvoering Etty Hillesum Lyceum te Deventer. Gericht op vergroten effectiviteit en efficiency.
- Opstellen Plan van Aanpak, beschrijving Ist en Soll, GAP-analyse en opstellen Verbeterplan voor domeinen Financiën, P&C, P&O, Facilitair Beheer en ICT.
- Transitiemanager bedrijfsvoering: Financiën, P&C, P&O, Facilitair Beheer en ICT.

 Transitie- Programmamanager, ROC Nova College
16.000 studenten; 1200 medewerkers
- Vanuit Informatiemanagement verantwoordelijk voor Programma Cursisten Informatie Systeem en Document Management Systeem; Leiding aan 4 projectleiders
- Adviseur van Informatiemanager t.a.v. inrichten Informatiemanagement
- Adviseur van directeur Bedrijfsbureau gericht op verbeteren van samenhang tussen de diverse bedrijfsprocessen (Finance, HRM etc)
- Organisatorische herinrichting afdelingen Bedrijfsbureau
- Verbeteren stuurinformatie vanuit Bedrijfsbureau voor de diverse OnderwijsUnits, staforganisatie en College van Bestuur

 Consultant, Alliade Zorggroep
- Medeontwikkelen Visie op Informatisering
- Transitie integratie nieuwe zorgaanbieder en ontvlechting ICT en bedrijfsvoeringsprocessen

 Projectmanager Implementatie Portaal (SharePoint), Lentiz Onderwijsgroep
7.300 leerlingen; 850 medewerkers
- Verantwoordelijk voor content en implementatie digitaal portaal (SharePoint) gehele scholengroep
- Inrichten ICT- organisatie en transitie t.a.v. werken met het portaal
- Migratie ICT-beheer naar externe partij
- Adviseur ten aanzien van Enterprise Content Management
- Adviseur ten aanzien van optimalisatie bedrijfsvoering processen: E-formulieren, workflow

 Adviseur, Stenden Hogeschool
11.000 studenten; 1000 medewerkers
- Verantwoordelijk voor Plan van Aanpak project Digitaal Management Systeem

 Consultant SSO Bedrijfsvoering Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Medeontwikkelen van visie op organisatie aspecten bij vorming SSO en inrichting SSO. Dit heeft geleid tot een visiedocument voor de diverse Directies.

Scholengroep voor Voortgezet Vrijeschool Onderwijs
1.700 leerlingen; 250 medewerkers
Functie/rol: lid Raad van Toezicht
Opdracht: verantwoordelijk voor de portefeuille Financiën, Bedrijfsvoering & Informatiemanagement


Stichting Christelijk Voortgezet Onderwijs Over- en Midden Betuwe
4.300 leerlingen; 475 medewerkers
Functie/rol: Directeur Bedrijfsbureau/Bestuursbureau/Service Organisatie
Opdracht:
- Opzetten en vormgeven van een Bedrijfsbureau, waarin dienstverlening wordt
geleverd aan 6 gefuseerde VO-scholen:
Financiën, Personeel & Organisatie, Informatiemanagement, ICT,
Planning & Control, Leerling- en Onderwijsadministratie, Juridische Zaken,
Huisvesting & Facilitaire Zaken, Onderwijs & Kwaliteitszorg,
PR & Communicatie, Bestuurssecretariaat.
- Leidinggeven aan Service Organisatie/Bedrijfsbureau gericht op kwaliteits
verbetering dienstverlening en kostendoelmatigheid

C-first, Interimmanagement & Organisatieverandering
Functie/rol: (mede)eigenaar / interim-manager
Opdrachtgevers: onderwijsinstellingen, zorg & welzijnssector, financiële instellingen
Uitgevoerde opdrachten Onderwijs
 Programmamanager bij diverse ROC’s
- Invoeren Management Informatie Systemen leidend tot bruikbare stuurinformatie en maandrapportages
- Implementatie Onderwijs Administratie systemen
- Implementatie Informatiemanagement
- Implementatie Financieel Administratieve en HRM systemen
 Implementatie Document Management Systemen

 ROC Unitmanager Economie en ZDO
- Algemeen management Unit
- Verbetering financiële positie Unit
- CGO
- Samenvoegen kernteams en opleidingen in een Unit
- Herstructurering onderwijsaanbod en uitstroomdifferentiaties
- Onderzoek en opstart van nieuw opleidingen aanbod

 Management Consultant bij diverse ROC’s
- bedrijfsvoering
- analyse van alle opgestelde formatieplannen en jaarlijkse budgetbegrotingen
- coaching Sectordirecteuren en ROC-directie
- coaching Informatiemanager

 Interimdirecteur diverse onderwijsinstellingen en overkoepelende stichtingen in VO en PO
- Algemene directievoering
- Verbeteren financiële situatie school
- Invoeren Management Informatie Systemen leidend tot bruikbare stuurinformatie en maandrapportages
- Invoeren systeem taakurenbeleid
- Contact inspectie, ook in geval verzwaard toezicht

 Centrum voor muziek
- Transitie organisatie als gevolg van gedwongen bezuinigingen
door Gemeenten (terugbreng van jaarlijkse subsidie met 35%).
- Opstellen analyses m.b.t. kostenstructuur en verdienstenmodel
- Afvloeien van personeel
- Onderzoek naar regionale cohesie en het ontwikkelen van een financieel verantwoord modulair lesaanbod

Uitgevoerde interimopdrachten zorg & welzijnssector
 Consultant ziekenhuisorganisatie
- adviseur m.b.t. harmonisatie personeelsregelingen bij fusie instellingen
- (mede)samensteller personeelshandboek m.b.t. fusie en sociaal plan
- adviseur m.b.t. ontwikkelen beleid ‘lerende organisatie’

Uitgevoerde interimopdrachten financiële sector (2001 – 2005)
 Business Unit Directeur Business Integration Management, Shared
Services, Quion Groep BV, Rotterdam
- Lid directieteam
- Opzetten nieuwe Business Unit vanuit Lean Management
- Eindverantwoordelijk voor de afdeling ProjectManagement & Business Consultancy en de afdeling Insourcing & Business Modellering
 Vanuit managementervaring, en project- en consultancy
ervaring is de afdeling Projectmanagement & Business
Consultancy opgericht, werkend vanuit een gefaseerde programmastructuur. Inrichten bedrijfsbureau verantwoordelijk voor het opstellen van integrale concernbrede projectplanningen en controleren van die planningen en aan projecten gelieerde BC’s
 De afdeling Insourcing & Business Modellering is opgezet en geoperationaliseerd in twee entiteiten te weten:
Modellering: gericht op passend maken van nieuwe klantportefeuilles en optimaliseren van huidige operationele processen (gericht op procesverbetering en kostenbesparing)
Special Accounts: gericht op special operations voor klanten.

Interimmanager Interpolis, Tilburg
- analyse operationele (kredietacceptatie, bijzonder beheer), financieel administratieve en controllingprocessen, datastromen en Management Informatie rapportages
- transitie gericht op Lean Management en invoer ‘Locatievrij werken’
- ontwikkelen en implementeren Informatiemanagement leidend tot Management Informatie Systeem, Financiële Analyse tools en kosten besparende optimalisaties binnen Processing, waaronder Digitalisering kredietdossiers
- servicemanagement richting Shared service center

Programmamanager Fourum Shared Servicing B.V., Capelle a/d IJssel
- ontwikkelen van nieuwe werkmaatschappij binnen bestaande holding, gericht op backoffice activiteiten en beheerdiensten financiële instellingen
- ontwikkelen en implementeren van tactisch en operationeel beleid
- ontwikkelen en (doen) implementeren van nieuwe Administratieve Organisatie en doorlichten van kredietprocessing Front- en MidOffice

Manager Quion Shared Services, Rotterdam
- herstructureren van en leiding geven aan operationele afdelingen Back Office (Beheer,Depots, Bijzonder Beheer) en Financiële Administratie
- doen ontwikkelen van rapportages voor externe partijen
- adviseren directie Quion Groep B.V. t.a.v. verbetering processing Operations en noodzakelijke aanpassingen in processing m.b.t. securitisatie en rating door agencies ( Fitch, Moody’s)
- onderhouden van contacten met externe labels op commercieel
tactisch niveau


Projectmanager Overkoepelende Coöperatie DAK (1200 leden),De Meern
- verantwoordelijk voor de opzet van Service afdeling gericht op Front en MidOffice activiteiten








Feb 1999 – Apr 2001










Jan 1997 – Jan 1999









Mrt 1992 – Okt 1996

Mrt 1989 – Mrt 1992
Senior Consultant ABNAmro Bank,
- conversie backoffice processen

Senior Business Consultant Fortis Bank,
- onderzoek samenvoegen Shared Service Centers

Stater Shared Services Nederland, Amersfoort
Functie/rol: Manager
- optimaliseren en managen van bedrijfsprocessen van diverse afdelingen: Front-, MidOffice (acceptatie/kredietverlening), Backoffice (beheer leningen), Customer Services (service level agreements)
Introductie tweede generatie Document Management Systeem
- projectlid van projectteams t.a.v Insourcing van klantportefeuilles
- personeelsmanagement (werving en selectie, coaching)
- opstellen en bewaken van investerings- en personeelsbudgetten

DPM B.V.
Functie/rol: Adjunct Directeur
- het opstellen van beleid op tactisch managementniveau voor en het adviseren van multinationals, m.b.t. reorganisatie, sanering en financiële afhandeling Shell Nederland en Pernis, Gist Brocades, NAM,
- onderhandelen op directieniveau met financiële instellingen (Aegon, Achmea) t.a.v. inkoop afvloeiingsgelden (op jaarbasis € 80 mln.)
- leiden commerciële ambities van onderneming en optimaliseren bedrijfsvoering

Fortis Bank, Den Haag
Functie/rol: Accountmanager Zakelijke Markt

Training- en adviesbureau Van Gelder, Heemstede
Functie/rol: Trainer/ Adviseur


Opleiding/Training








1982 - 1989


1980 – 1982
1974 – 1980 Masterclass Lean/Six Sigma, UvA
Financieel Management, De Baak
Projectmanagement, Twijnstra & Gudde
Leergangen Hoger Management, Boertien & Partners
Diverse cursussen Personal Coaching
Use Case 2.0, Ivar Jacobson International
Scrum/Agile

Studie Sociologie, Rijksuniversiteit te Leiden
Afstudeerrichting: Organisatiekunde

Studie Rechten, Rijksuniversiteit te Leiden
VWO, Maerlant Lyceum te Den Haag






Kennis
Branches Onderwijs
Zorg & Welzijn
Overheid
Shared Service Centers
Financiële sector (Bank en Verzekeringen)

Vakgebieden Transitie- en Programmamanagement;
Bedrijfsvoering: Financiën, P&O, Informatiemanagement, ICT, P&C, Facilitaire Zaken & Huisvesting, Juridische Zaken
Enterprise Content Management (digitalisering, archiefbeheer)
SharePoint
Shared Service Centers

Methodieken Lean Management/Six Sigma;
Integraal Performance Management;
Full Cycle Governance
Scrum/Agile

Opleiding interimmanager

Organisatiekunde Universiteit Leiden
Masterclass Lean/Six sigma

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Verandermanagement (waaronder het Nieuwe Werken); Digitalisering en Document Management Systemen
Lean/Six Sigma;
Implementatie Shared Service Centers;
Full Cycle Government;
Sourcingsstrategie ICT
Programma- Projectmanagement

Talenkennis interimmanager

Nederlands, engels, Duits, Frans

Overig

Ingeschreven in Register van Interim Managers

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: