Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Programma, project en interim manager

Programma, project en interim manager

Werkervaring interimmanager

Organisatie: Achmea
Periode: 10-2009 tot 1-3-2011
Functie: Manager Demand Management
Het leiding geven aan drie teams met in totaal 16 professionals met als verantwoordelijkheidsgebieden:
• Contract & Servicemanagement voor alle ICT en facilitaire dienstverlening die door de divisie wordt afgenomen van interne en externe leveranciers. Het contracteren van dienstverlening en het managen van deze dienstverlening voor de divisie.
• ICT en facilitair Cost Management voor de divisie. Het realiseren van de jaarlijkse planningscyclus voor alle IT en facilitaire kosten en het managen van de uitnutting van het budget. Daarvoor wordt management informatie opgesteld en gedeeld en worden normen gehanteerd om op de kosten te sturen. Er is een management dasboard gebouwd waarmee de IT kosten inzichtelijk zijn gemaakt en bestuurbaar.
• Functioneel beheer van de informatiesystemen voor het Front Office, Staven en diensten en systemen overkoepelend voor de divisie.
• Project Management Office voor de ondersteuning van programma- en projectmanagers met planning & control (financieel en timing), kwaliteitsmanagement, advies, rapportage, administratieve en secretariële werkzaamheden.

Voor de eerste drie genoemde gebieden heb ik me vooral ingezet voor professionalisering van de medewerkers en de teams als geheel. Dit heeft geresulteerd in de verandering van reactief naar veel meer pro actief gedrag en een zekere vaktrots. Er wordt gedacht en gehandeld vanuit de toegevoegde waarde voor de divisie. Verder is er ge-bouwd aan verschillende diensten van de teams aan de divisie.

Het Project Management Office is als nieuw team opgezet. Daarbij heeft de nadruk gelegen op het ontwikkelen van de medewerkers, de diensten van het team en het verkopen van die diensten in de programma- en projectomgevingen. Er is een Diensten Catalogus opgezet en ingevuld met te leveren diensten. Deze vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van het team en de medewerkers.

Organisatie: Achmea
Periode: 2-2007 tot 9-2009
Functie: Manager Serviceteam Marketing & Sales
Inrichting, uitbouw en consolidatie van een IT serviceteam vanuit een 0-situatie. Het team is vanaf de grond af opgebouwd in alle opzichten: klantcontacten en klantverwachtingen, verantwoordelijkheden, benodigde expertises, interne en externe onderaannemers voor dienstverlening et cetera.

Organisatie: Achmea
Periode: 4-2006 tot 2-2007
Functie: Business Informatiemanager Active/GITS
• Business en informatie alignment en ICT beleidsvorming. Het adviseren van de directie op dit gebied en het samenstellen van het Business Informatie Plan.
• Project portfoliomanagement: vastlegging en bewaking van de samenhang van de veranderprojecten van de organisatie en het faciliteren van de directie in de sturing op het totale veranderbudget.
• Initiëren en sturen van veranderprojecten als uitvloeisel uit de informatieplanning op het niveau van de portfolio.
• Bewaken en verbeteren van de consistentie van de totale informatievoorziening van de organisatie.
• Adviseren van de organisatie over in- en externe ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsinformatievoorziening

Organisatie: OHRA
Periode: 3-1997 tot 4-2006
Functie: Programmamanager en Senior Projectmanager

De belangrijkste programma\'s:
- Programma ter implementatie van International Financial Reporting Standards (IFRS)
- Programma Herinrichting financiële omgeving Delta Lloyd
- Programma Front Office Applicatie (onderzoek, analyse en leveranciersselectie van een CRM oplossing)
- Programma OHRA Kenniscentrum (het realiseren van het centrale OHRA datawarehouse en het ontwikkelen van het gebruik daarvan)

De belangrijkste projecten:
- Implementatie van de wet WALVIS
- Realisatie actuariële rapportages
- Ontwikkeling en implementatie van het OHRA e-pensioen (business process outsourcing, gekoppeld aan de interne processen)
- Implementatie van de Wet Bescherming Persoonsgegevens
- Implementatie van het nieuwe OHRA Grootboek
- Effectenhypotheek (outsourcing van de back-office processen, gekoppeld aan de eigen front-office)

Organisatie: OHRA
Periode: 1-1996 tot 3-1997
Functie: Informatiemanager Marketing
Verantwoordelijk voor:
• Ontwikkeling, planning en coördinatie van het informatiebeleid voor de afdeling Marketing
• Projectportfolio management m.b.t. de ICT projecten voor de afdeling Marketing
• Leiden van (ICT) projecten voor de afdeling
• Planning en budgettering m.b.t. ICT middelen voor de afdeling
• Advisering over processen en organisatie
• Advisering m.b.t. externe ontwikkelingen op het gebied van ICT

Organisatie: VMI EPE HOLLAND
Periode: 7-1994 tot 1-1996
Functie: Informatiemanager
Informatiemanagement voor de volledige organisatie (ontwikkeling, bouw en verkoop van machines) met als belangrijkste veranderingstraject een programma ter invoering van Product Data Management (PDM).

Opleiding interimmanager

Vooropleidingen

Opleiding: Technische Bedrijfskunde (Ir.) Specialisatie Bedrijfsinformatiekunde
Periode: 09-1991 tot 09-1994 (voltooid)
Instelling: Universiteit Twente; faculteit der technische bedrijfskunde

Opleiding: HTS Elektrotechniek (Ing.) Afstudeerrichting Bedrijfskunde
Periode: 08-1987 tot 08-1991 (voltooid)
Instelling: Hogeschool Windesheim Zwolle; Sector Techniek

HAVO

Trainingen en cursussen
Managing Successful Programmes Practitioner
12-2010
Insights International

Managing Successful Programmes Foundation
11-2010
Cap Gemini Academy

Politiek rond projecten
1-2003
Schouten & Nelissen

Prince2 Expert Projectmanagement
11-2000
Pink Roccade

Senior Projectmanagement
9-1999 tot 2-2000
ISBW

NIMA-B
9-1998 tot 6-1999
ISBW (NIMA diploma)

Middle Management
11-1998
NCATB

Naast bovengenoemde heb ik nog enkele trainingen gehad op het gebied van persoonlijke interactie met onderwerpen als: communi-catie, invloed, onderhandelen en conflicthantering.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik ben in staat zeer snel een adequate inschatting van situaties te maken. Zowel wat betreft de persoonlijke verhoudingen, belangen en politiek als de producten, processen, systemen en technologie.

Mijn belangrijkste eigenschappen zijn:
• Onafhankelijk, besluitvaardig en stevig
• Sociaal en contactgericht
• Sterk relationeel
• Systematisch en analytisch sterk
• Behoefte aan uitdaging en afwisseling

Ik ben resultaatgedreven en oplossingsgericht met aandacht voor draagvlak en en communicatief sterk.

Naast de getoonde opleidingen, ben ik thuis in:
- ASL en BiSL
- ITIL
- Project Portfolio Management
- P3M3
- Gateway
- Project Management Office
- CMM/CMMI
- PMBOK
- IPMA

Talenkennis interimmanager

Nederlands (vloeiend in woord en geschrift)
Engels (zeer goed in woord en geschrift)
Duits (redelijk in woord)

Overig

Gedrevenheid en enthousiasme zijn begrippen die bij uitstek bij mij passen. Het is mijn overtuiging dat resultaten alleen blijvend zijn als ze in verbinding met betrokkenen en de omgeving zijn gerealiseerd. Ik geloof niet in one size fits all. Wel in een goede balans tus-sen pragmatiek en solide onderbouwing van oplossingen en aanpakken.

Complexiteit maakt een situatie voor mij interessant. Al helemaal als deze strategisch van aard is. Ik ben echt een teamspeler die het leggen van verbinding en het enthousiasmeren van betrokkenen combineert met executiekracht.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: