Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Supply chain, Logistiek, Project of Programma manager

Supply chain, Logistiek, Project of Programma manager

Werkervaring interimmanager

Onderstaand overzicht is een samenvatting van mijn werk- en project ervaring. Een volledige CV is op verzoek beschikbaar.

OPERATIONEEL MANAGEMENT ERVARING
--------------------------------

Periode: 1995 - 2005
Werkgever: SKF Logistics Services, zelfstandige onderdeel van SKF AB
Functie: Lid management team

Als lid van het management team betrokken bij de start en verdere uitbouw van het nieuwe Europese Distributie centrum en vanaf begin 2000, de verandering in een zelfstandige business units met 3PL activiteiten. Naast de algemene kerntaken DIRECT verantwoordelijk voor de opstart van het de internationale customer service afdeling, certificering volgens ISO-9002 en business support en het begeleiden van de Europese verkoopmaatschappijen bij het veranderen / overdragen van de eigen lokale logistieke taken

Kernactiviteiten:
- Dagelijks management van o.a de afdelingen magazijn, kwaliteit, customer service, business support.
- Strategische vraagstukken.
- Budgettering
- Personeelsmanagement
- Rapportage
- Coachen van aangesloten verkoopmaatschappijen

Resultaat:
- Bijgedragen aan de groei van het EDC van 40 naar 280 fte’s, 1.000.000 zendingen jaarlijks naar 12.000 dealers en eindverbruikers.
- Leverbetrouwbaarheid tot 99.5%
- Afname leveringsfouten met 75%
- Sluiting van 18 lokale magazijnen
- Introductie en uitbouw transport organisatie
- 3PL activiteiten

Periode: 1995 – 1990
Werkgever: SKF Nederland BV
Functie: Logistiek en Supply Chain Manager / Lid Management team

Als lid van het management team verantwoordelijk voor alle logistieke activiteiten bij de hoofdvestiging en de eigen dealer magazijnen in Amsterdam en Rotterdam.

Kernactiviteiten:
- Leiding geven aan de afdelingen voorraadbeheer, magazijn, transport
- Personeelsmanagement
- Strategische vraagstukken
- Contacten met leveranciers en vervoerders
- Coachen van aangesloten verkoopmaatschappijen

Resultaten
- Opzetten van systeem voor KPI’s.
- Herstructureren Magazijnactiviteiten (20% voorraadreductie)
- Reductie van 25 naar 21 Fte’s
- Afname klachten met 30%.
- Toename leverbetrouwbaarheid van 95% naar 98%.

Periode: 1998 – 2001
Werkgever: SKF Logistics Services, zelfstandige onderdeel van SKF AB
Functie: Supply Chain Manager

Als lid van het management team belast met de ontwikkeling en implementatie van de module “Global distribution requirements planning”, met als randvoorwaarden koppeling aan het bestaande ERP systeem, real-time communicatie met de ERP - systemen van de lokale verkoopmaatschappijen en eigen productie units
Ontwikkeling van een nieuw ERP-systeem voor de Supply planning afdelingen met als dekkingsgebied verkoop voorspelling, voorraadbeheer en order differentiatie. Tevens zou dit systeem real-time moeten kunnen communiceren met de ERP systemen van de verkoopmaatschappijen en de eigen productie units.

Kernactiviteiten:
- Haalbaarheidsonderzoek
- Risico analyse
- Software ontwikkeling in samenwerking met de eigen IT - organisatie
- Samenstellen, uitvoeren en evaluatie van test procedures
- Vaststellen van acceptatie criteria
- Samenstellen en geven van opleiding van de planninggroepen in Singapore en Noord-Amerika
- Vastleggen van de nieuwe processtructuur
- Verantwoordelijk voor tijd, geld en evaluatie
- Projectleiding

Resultaat:
Het nieuwe ERP systeem is door elk van de regionale magazijnen in gebruik genomen. De globalisering van de planning activiteiten heeft meetbaar bijgedragen aan een verbetering van de voorraadsituatie, een afname van het aantal nee verkopen en een verandering van de vraagvoorspelling.

FUNCTIONELE ERVARING
--------------------

Periode: 2004 – 2005
Werkgever: SKF Logistics Services
Functie: Implementatie Support Manager External Business

Kernactiviteiten:
- Analyse van SCM processen bij potentiële klanten
- Beoordeling van klanteigen processen
- Risico analyse

Resultaat
- Implementatie van 1e groep 3PL klanten
- Introductie gestandaardiseerde analyse methode

Periode: 1999 – 2004
Werkgever :SKF Logistics Services
Functie: Manager Supply Planning

Kernactiviteiten:
- Budgettering
- Verkoopvoorspelling
- Voorraadbeheer
- Service beheer
- Corrigerende activiteiten
- Personeelsbeheer
- Beoordeling medewerkers

Resultaat
- Verantwoordelijk voor ontwikkeling en ingebruikname van nieuw voorraad management systeem
- Gebudgetteerd voorraadniveau gerealiseerd in 4 van 5 budgetperiodes
- Gebudgetteerd serviceniveau gerealiseerd in 4 van 5 budget periodes
- Geen non-conformance reports tijdens interne- en externe audits
- VMI concept gerealiseerd

Periode: 1999 – 1998
Werkever: SKF Logistics Services
Functie: Business Process Manager

Kernactiviteiten:
- Ontwikkelen van begeleiden van een business support afdeling ter ondersteuning van de operationele afdelingen
- Structuren van communicatie tussen interne afdelingen.
- Verbeteren van de interne flexibiliteit en klantgerichtheid.
- Definiëren van een klanten beoordelingscriteria
- Coachen van de Europese maatschappijen op het gebied van kostenbeheersing en service bewustwording.

Resultaat:
- Verkorting van administratieve doorlooptijden
- Afname van het percentage foutleveringen
- Ingebruikname van een gemeenschappelijke audit standaard

PROJECT ERVARING
----------------

Periode: 2010-01 t/m 2010-09
Opdrachtgever: Corus UK
Functie: Business Consultant

Als projectleider verantwoordelijk “Value Stream Mapping”. Dit project had ten doel de Supply Chain Management processen bij business units in Nederland, Duitsland en Frankrijk te documenteren, informatiestromen in kaart te brengen en een werkbare basis te creëren voor de vervanging van de lokale ERP systemen door een gemeenschappelijk ERP system incl. barcode functionaliteit en een koppeling met het SAP Fico systeem

Kernactiviteiten:
- Ondersteuning en sturing van de project- en locale medewerkers
- Ontwikkeling en documentatie van de te volgen audit methode
- Haalbaarheidsonderzoek op basis van het toekomstig ERP-systeem
- Beschrijven van de actuele situatie
- Leiden en begeleiden van lokale werkgroepen
- Leveren van procesbeschrijvingen incl. benodigde informatie, activiteiten en prestatie normen

Resultaat:
September is het project binnen tijd en budget afgerond. Het eindrapport is door het management als volledig en gedetailleerd beoordeeld en wordt inmiddels als basis document gebruikt mij de volgende fase van het SCM Transformatie project

Periode: 2008-09 t/m 2009-12
Opdrachtgever: Corus UK (Internationaal staalbedrijf)
Functie: Project manager ERP Implementatie (3 business units, 10 projectmedewerkers, 3 lokale gebruikersgroepen)

Als projectleider verantwoordelijk voor de implementatie van nieuw ERP systeem bij de vestigingen in Nederland en België.

Kernactiviteiten:
- Project management.
- Analyse van de huidige processtructuur incl. informatiestromen
- Beschrijving van de toekomstige werkwijze.
- Intermediair tussen opdrachtgever, lokale gebruikersgroepen en externe IT-leverancier
- Gegevens analyse.
- Veranderingsmanagement
- Opstellen van milestoneplan en voortgangsrapportage
- Opstellen individuele werkpakketten
- Voorzitter van de voortgangsvergaderingen met van Voortgangsvergaderingen met program manager, management en derden
- Issue management
- Risico management
- Planning & budgettering

Resultaat:
Mede op mijn advies heeft het de klant halverwege het project alsnog besloten de introductie van dit nieuwe ERP systeem uit te stellen en zich eerst te concentreren op het vastleggen van de beoogde processtructuur, de introductie van een matrix organisatie en het benoemen van processpecialisten.

Periode: 2006-01 t/m 2008-08
Opdrachtgever: SKF AB
Functie: Senior Business Project manager

Als project manager belast met de implementatie van een nieuw specifiek voor de logistieke organisatie ontwikkeld Informatie managent systeem, installatie van test-versies bij de magazijnen en Europa, Azië en Noord-Amerika en een initiële analyse van de verkregen informatie als toetsing van de

Kernactiviteiten:
- Internationaal project management
- Budget verantwoording
- Installatie locale applicatie
- Vastleggen en uitvoer van de testprocedures
- Organisatie en houden van workshops en user trainingen op gebied van supply chain principes, voorraadbeheer, CRM en informatie analyse
- Intermediair tussen gebruikers en centrale IT - groep
- Eerste lijn ondersteuning
- Begeleiding van de internationale gebruikers groepen
- Inrichten van een project database
- Overdracht van kennis aan de lokale gebruikersgroepen
- Voorzitten van de internationale project vergaderingen

Resultaat:
Midden 2008 is de test periode succesvol afgerond en zijn de 3 regionale magazijnen en een 10-tal lokale magazijnen aangesloten op het centrale data warehouse.

Periode: 2006-01 t/m 2006-08
Opdrachtgever: SKF AB
Functie: Senior Business Project manager

Verantwoordelijk voor de operationele analyse van de vestiging in Canada met als doel de personeels- en transportkosten te reduceren.
deren.

Kernactiviteiten:
- Projectmanagement
- Analyse van de inbound, outbound en magazijn activiteiten
- Analyse van de transport organisatie en kosten
- Analyse magazijn indeling
- In samenwerking met het locaal management opstellen van een verbeteringsplan
- Vastleggen van logistieke meetpunten
- Gebruikers training
- Opstellen processtromen
- Opleiden van gebruikersgroepen
- Herindeling van de magazijn oppervlakte

Resultaat:
- Afname transportkosten met 25%
- Afname post overwerkkosten met 50%
- Verbetering leverbetrouwbaarheid van 90 naar 95%

Periode: 1992 – 1998
Werkgever: SKF Logistics Services, zelfstandige onderdeel van SKF AB
Functie: Lid werkgroep New European Distribution Structure

Dit project had als doel om in Europa de bestaande traditionele distributie structuur te vervangen door een concept op basis van één centraal gelegen Europees Distributie Centrum ondersteund door dagelijkse transporten naar alle afnemers in Europa en een nieuw ontwikkeld ERP system.

Kernactiviteiten:
- Project management van deel projecten
- Markt analyses
- Proces analyse
- Transport analyse
- Gebruikers interviews
- Magazijn ontwerp
- Informatie analyse
- Beschrijven van de actuele situatie en de te verwachten situatie
- Herverdelen van commerciële – and logistieke activiteiten
- Opstellen van een proces handboek
- Management en gebruikerstraining
- Coachen van verkoopmaatschappijen
- Begeleiden gebruikerstests

Resultaat:
Na een voorbereidingsperiode van 3 jaar zijn de lokale magazijnen gesloten en is zonder noemenswaardige gevolgen voor de afnemers overgegaan tot de levering vanuit één distributie centrum. Directe besparing 200 fte’s, toename leverbetrouwbaarheid tot 98%, afname leveringsklachten met 50%, verkorting levertijden.

Periode: 1991 – 1991
Werkgever: SKF Nederland BV.
Functie Project Manager / Lid Management Team

Project: Transport consolidatie Benelux
Project met als achterliggende gedachte het verlagen van voorraden door een intensivering van het transport vanaf de eigen productie locaties.

Kernactiviteiten:
- Haalbaarheidsonderzoek
- Risico analyse
- Transport analyse
- Contract onderhandelingen met expediteurs
- SLA’ schrijven en bewaken

Resultaat:
- Afname transportkosten met 25%
- Verbetering leverbetrouwbaarheid naar 95 – 97%

Opleiding interimmanager

BASISOPLEIDING
- Heao Arnhem, afstudeerrichting Bedrijfs- en Commerciele Economie (Bachelor Diploma 1980)
- MTS Autotechniek (Diploma 1976)

CURSUSSEN
- Project management (SKF CPM model)
- Lead auditor Quality management system assessment (Lloyd’s)
- Auditor Quality management system assessment (Lloyd’s)
- Training Leadership
- Inventory Management courses
- Total Quality management
- Sales Techniques
- Business process modelling

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Operations Management (Nationaal en internationaal)
Magazijn management
Bruggenbouwer tussen Logistiek en ICT

Analyseren / structureren
Resultaatgericht
Daadkrachtig
Coachen
Pragmatisch

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

Overig

Ik ben een ervaren en gedreven interim leider van middelgrote veranderingsprocessen bij retail en logistieke bedrijven in de functie van veranderingsmanager of projectleider. Daarnaast beschik ik over de kennis en ervaring om als interim manager logistieke processen duurzaam te structureren of the helpen structureren. De laatste jaren heb ik mijn werkgebied uitgebreid met het ondersteunen van ERP implementatie processen als program- dan wel projectmanager.
Ik zie structurele veranderingsprocessen als een uitdaging, waarbij ik er op vertrouw dat mijn kwaliteit mij in staat stelt de juiste medewerkers te vinden, hen te motiveren en te laten samenwerken. Als interim zie ik als mijn verantwoording om behalve een project succesvol af te ronden, een organisatie in staat te stellen het vervolgtraject gemotiveerd maar zonder externe steun in te gaan.
Oud-collega’s en opdrachtgevers waarderen mijn wijze van aanpak, de drang een balans te vinden tussen hetgeen mogelijk is en onmogelijk lijkt en mijn vermogen anderen te stimuleren. Waar nodig schuw ik het niet stakeholders te tonen dat de ingeslagen weg niet tot het gewenste resultaat kan leiden. Mijn kracht ligt in het willen overdragen van kennis, echter ook kennis te willen opdoen door gericht met stakeholders en andere lagen van een organisatie samen te werken aan een gemeenschappelijk doel.
Waar nodig of gewenst combineer ik mijn opdrachten met het verzorgen van specifieke workshops om kennis opgedaan bij andere projecten te delen, medewerkers het belang van samenwerking te aan te leren of hen bewust te maken van het belang van correcte informatie.
Ik beschik over een Heao Bachelor diploma aangevuld met cursussen op het gebied van Supply Chain Management, Kwaliteitsbeheersing en Informatie analyse.
Ik ben beschikbaar voor interim management opdrachten, veranderingsprocessen, ERP implementatietrajecten en Proces en Informatie analyses.



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: