Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim-manager en programmamanager

Interim-manager en programmamanager

Werkervaring interimmanager

Ik werk sinds 2000 als interim manager en procesbegeleider bij verandertrajecten. Ik heb brede ervaring opgedaan in diverse management functies, interim managementopdrachten en adviesopdrachten bij frontoffice-, backoffice- en stafafdelingen. Ik ontwikkel snel een visie op de organisatie en afdeling, bied toegevoegde waarde op directie- en MT-niveau. De rode draad in mijn werk is procesoptimalisatie en teamversterking. Ik implementeer noodzakelijke koerswijzigingen. Enthousiasmeren van medewerkers en praktisch aan de slag gaan zijn vaste elementen tijdens de uitvoering van de opdracht. Ik ben inzetbaar op het gebied van operationeel management en verbetering van de bedrijfsvoering in zowel profit als non-profit werkomgevingen. Opdrachtomgevingen zijn vaak complexe (administratieve) organisaties met een hoge ICT component en problematiek in de zakelijke dienstverlening. Ik kan belangentegenstellingen overbruggen en heb een groot schakelend vermogen tussen directie- en werkvloerniveau. Mijn werkstijl kenmerkt zich door resultaatgerichtheid, een scherp analytisch en conceptueel vermogen en een uitstekende communicatie met veel aandacht voor de medewerkers.

Uitgevoerde opdrachten:


• Programmamanager Making Close Easier bij Finance & Risk Eureko. Leidinggeven aan 10 projectleiders. Programmabudget: € 2,5 miljoen. Het programma is er op ge-richt om het maandelijkse afsluitproces te verkorten met 12 werkdagen, waardoor de maandcijfers sneller worden gerapporteerd aan de Executive Board. Projectmanage-mentmethodiek Prince 2 (februari 2010 – juli 2010).

• Interim manager Marketing en Sales bij een medialeverancier (NBD/Biblion). Leidinggeven aan het team Marketing en Communicatie en het team Klantenservice (15 medewerkers). Opbouw, versterking en professionalisering van het marketing-team. Selectie en implementatie van een CRM-systeem en vernieuwing corporate website (mei 2009 – januari 2010).

• Interim manager Bijzonder Juridische Zaken bij een rechtsbijstandorganisatie. Leidinggeven aan 30 juristen (Achmea). Begeleiden en ondersteunen medewer-kers bij de overgang naar een nieuwe organisatie ten gevolge van een fusie. Bege-leiden van de sluiting van een locatie. Implementatie van een nieuw dossierbege-leidingsysteem. Opbouw van nieuwe teams (januari 2008 –maart 2009).

• Interim manager Algemeen Juridische Zaken bij een rechtsbijstandorganisatie (Achmea). Leidinggeven aan 15 juristen. Optimaliseren van de samenwerking binnen het team, het realiseren van een heldere taakverdeling en het verhogen van de productiviteit van de juristen (december 2006 – januari 2008).

• Interim manager Begane Grond & Theater bij een grote bibliotheek (Bibliotheek Rotterdam). Leidinggeven aan 35 medewerkers. Verantwoordelijk voor de dienstverlening via 5 frontoffice balies: Klantenservice, Inname en Uitleen, Receptie en Informatie, Digitale balie en Theaterbalie. De opdracht betreft het professionaliseren van de dienstverlening aan de balies, het begeleiden van een teambuildingtraject en het in kaart brengen van alle werkprocessen van het team ter voorbereiding op de nieuwe bibliotheekautomatisering. Tevens projectleider van de realisatie van het Rotterdams Uitburo (februari 2006 – december 2006).

• Interim manager Procesontwikkeling en Beheer Declaratieverwerking bij een grote zorgverzekeraar (VGZ). Leidinggeven aan 20 medewerkers (procesontwikkelaars en projectmanagers). Invoering van de basiszorgverzekering voor alle declaratieverwer-kende processen in samenwerking met de backoffice teams en de afdeling ICT. Het vormgeven en professionaliseren van een nieuwe centrale stafafdeling Procesontwikkeling en Beheer. Verantwoordelijk voor het functioneel beheer bij de systemen van de declaratieverwerkende processen. Verantwoordelijk voor het afsluiten en bewaken van SLA’s met de ICT afdeling. Projectmanagementmethodiek Prince 2 (december 2004 – februari 2006).

• Procesbegeleider van een verandertraject bij de afdeling P&O bij een CWI districts-kantoor. Het ondersteunen van de coördinator P&O en de P&O medewerkers bij het standaardiseren van de administratieve P&O werkprocessen binnen de afdeling P&O (10 medewerkers) en de 22 CWI vestigingen. Het bevorderen van persoonlijke effectiviteit bij de administratief medewerkers middels persoonlijke coaching. Het vaststellen van verbetertrajecten voor de afdeling P&O (2004).

• Procesbegeleider bij een teambuildingtraject van een backoffice team bij het KLPD. Analyse, bespreekbaar maken en aanpakken van onderling pestgedrag in samenspraak met leidinggevende en teamleden (2004).

• Programmamanager Automatisering bij een vastgoedonderneming - projectontwikke-laar (Blauwhoed). Het leveren van programmamanagement voor de migratie naar nieuwe kantoorautomatisering. Invoering van een document management systeem en begeleiding van een CRM-traject. Uitbesteding (outsourcing) van automatiserings-diensten. Verantwoordelijk voor de interne communicatie. Projectmanagement-methodiek Prince 2 (2003).

• Interim hoofd Mediaverwerking bij een grote bibliotheek (Bibliotheek Rotterdam). Leidinggeven aan 35 medewerkers van de catalogusafdeling, inkoop, binderij en banderij. Wegwerken van de achterstanden. Doorvoeren van een reorganisatie, waarbij het team werd opgesplitst en samengevoegd met andere units. Het verbeteren van de interne klantgerichtheid, motivatie en werkwijze van het team (2002).

• Interim hoofd Dienst Secretariaten en Informatiecentrum bij een vakbond (FNV Bouw). Leidinggeven aan 30 medewerkers (directiesecretariaat, bondssecretariaat, sectorsecretariaat, informatiecentrum, archief en stafdienst beleid). Het verbeteren van de professionaliteit en motivatie bij de secretariaten. Het doorvoeren van een bezuinigingen. Het opnieuw laten uitvoeren van een functiewaarderingstraject. Het selecteren van een document managementsysteem / postregistratiesysteem (2001).

• Interim manager Logistiek bij een groothandel en retail organisatie in foto en video (Combifoto). Het doorlichten van de logistieke processen en de afdelingen inkoop, magazijn en clientservice (in totaal 25 medewerkers). Opstellen van het automatise-ringsbeleid en een automatiseringsplan. Selectie en implementatie van nieuwe logis-tiek-financiële ERP software (2000).


1997 - 2000 Logistiek Manager The Body Shop (vaste functie)

1992 - 1997 Organisatieadviseur Nehem Consulting Group (vaste functie)

Opleiding interimmanager

Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen, Gymnasium B, 1977 - 1984.

Rijksuniversiteit Groningen – Economische wetenschappen, 1984 – 1989.
Studievariant: Bedrijfseconomie. Afstudeeropdracht bij Batavus Heerenveen.

Technische Universiteit Eindhoven – Tweede fase ontwerpersopleiding Logistieke Besturingssystemen, 1989-1991.
Praktijkopdrachten uitgevoerd bij PIV Eldutronik en Procter & Gamble Benelux.

Cursussen en vaardigheidstrainingen:
• Persoonlijke effectiviteit (Schouten & Nelissen) (2000)
• Leergang Competentiemanagement (Centrum voor Beleid en Management) (2001)
• Stijlen van leidinggeven en veranderstijlen (Hasper en Van der Torn) (2002)
• Communicatievaardigheden (Spijkman Training en Organisatieadvies) (2003)
• Acquisitievaardigheden (Rijnconsult en Boertien & Partners) (1997, 2004)
• Klant in Beeld (Merlijn Groep) (2007)
• Coaching en intervisie (2007 – 2009)

Talenkennis interimmanager

Engels: uitstekend
Duits en Frans: goed/matig

Overig

NEVENACTIVITEITEN, SPORT EN HOBBIES

• Penningmeester en Lid Raad van Toezicht 1997 – 2002 bij Stichting Blijf van mijn Lijf Nijmegen en Stichting Hera Arnhem
• Voorzitter Kinderopvanginstelling 2000 – 2003 bij Stichting Spelevanck Blaricum
• Lid ZWO-commissie en lid kerkenraad, Blaricum, 2004 – 2007
• Tuinieren (groente- en siertuin), tennis, wintersport, (berg)wandelen, skaten.



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: