Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

IT Manager / Project Manager

IT Manager / Project Manager

Werkervaring interimmanager

LOOPBAAN

1992 - heden: InnoMotion Company
Onafhankelijk Interim Manager en Project Manager, IT Consultant en Management Consultant. Vennoot van de maatschap InnoMotion Company.

1985 - 1991: Koninklijke Pakhoed
IT Manager. Management van de concern IT afdeling en een Management Consultancy Groep. Verantwoordelijk voor een jaarbudget van € 10 miljoen.

1980 - 1984: Pandata
Managing Consultant. Project Management van een groot IT project (2 jaar) voor een industriële onderneming. Interim Management (2 jaar) van een IT afdeling van het Ministerie van Landbouw. Diverse kortdurende advies opdrachten inzake organisatorische, administratieve en kantoorautomatiserings aspecten. Trainer van socio-technische vaardigheden (20 dagen per jaar).

1978 - 1979: Tesdata
Technical Support Manager Benelux & Scandinavia (hardware and software). Verantwoordelijk voor alle after-sales activiteiten van deze leverancier van performance management systemen. Klantlocaties: 40. Installed base: € 32 miljoen.

1977: Imdata
Manager IT Ontwikkel afdeling (20 analisten en programmeurs). Verantwoordelijk voor ontwikkeling en onderhoud van de applicatie software. Klantlocaties: 60. Installed base: € 6 miljoen.

1970 - 1976: Siemens Data
Verschillende functies, van Trainee Programmeur tot Project Manager.


UITGEVOERDE OPDRACHTEN (als vennoot van InnoMotion Company)

2006 Fortis Bank
Programma Management. Wereldwijde inventarisatie binnen deze bankverzekeraar van elektronische scanning, opslag en archivering van documenten. Destilleren van de best practices en adviseren aangaande een wereldwijd in te voeren aanpak van dit werkveld en het ontwikkelen van een implementatieplan daarvoor. Deeltijdopdracht tot het najaar van 2007. Rapportage aan de Directeur Facility Management.

2005 - 2007 Fortis Bank Nederland
Programma Management van de herhuisvesting van Fortis Bank in de regio Amsterdam als vervolg op een eerder uitgevoerd huisvestingsprogramma voor de selectie van een nieuwe huisvestingslocatie. Hiervoor gevraagd op grond van succesvolle uitvoering van eerdere opdrachten. Na afsluiting van het genoemde selectieprogramma herriep de Raad van Bestuur van Fortis Bank Nederland haar eerdere besluit en koos voor herhuisvesting op twee locaties die men reeds in gebruik had en een derde locatie die men inmiddels had verworven. Deze drie locaties moesten drastisch worden gerenoveerd. Dat betekende terugbrengen tot de ruwbouw en volledig opnieuw inrichten op de actuele stand van de techniek en volgens een nieuw kantoorconcept. Het betekende ook een reductie van 14 naar 3 locaties voor 2300 werkplekken en het afstoten van 12 locaties. Omdat in gebruik zijnde locaties moesten worden gerenoveerd moesten er ook honderden tussentijdse verhuisbewegingen plaats vinden en tevens een tijdelijke uitwijklocatie worden gevonden en ingericht. Hierbij is als Programma Manager leiding gegeven aan het plannen en uitvoeren van al deze activiteiten. Daartoe werd een projectplan opgesteld dat voorzag in de renovatie van de drie geselecteerde locaties in drie deels overlappende fasen, die elk ongeveer een jaar in beslag zouden nemen. Er werd leiding gegeven aan het aanbestedings- en selectieproces van architect, technisch adviseurs en aannemers. Daarnaast werd verantwoordelijkheid gedragen voor de contacten met gemeente en deelgemeente over vergunningen en (brand)veiligheidscertificaten en tevens voor de in- en externe communicatie (geluids- en verkeershinder voor omwonenden). Ook bij dit project verzorgde hij de rapportage aan Raad van Bestuur en stuurgroep. In de periode van herfst 2005 tot medio 2007 zijn twee fasen van dit project met succes volgens plan afgesloten. Totaal programmabudget eerste twee fasen: € 23,6 Mio. De derde fase is in verband met de overname door Fortis van ABN-AMRO niet doorgegaan.

2005 ABP Vermogensbeheer
Projectmanagement. Verbetering Applicatie Management. Introductie procesmatig werken en procedurematig handelen en bewaking en handhaving van service levels, inclusief bijbehorende rapportages en verantwoordingen.

2004 / 2005 Fortis Intertrust
Project Management. Definitie, globaal ontwerp van een Customer Relationship Management (CRM) systeem, gevolgd door selectie en wereldwijde implementatie van een CRM applicatiepakket. Technisch gezien is het perspectief dat CRM informatie on-site beschikbaar is via een PDA. Het zwaartepunt van dit project lag bij de organisatorische implementatie daarvan, met name bij het scheppen van omstandigheden die uitnodigen tot een actief systeemgebruik door 600 professionals en de management en beheerprocessen die er voor moeten zorgen dat de CRM informatie actueel blijft.

2003 / 2004 Fortis Bank Nederland
Programma Management van een definitie en selectieproces van een nieuwe hoofdkantoorlocatie met 2300 werkplekken voor Fortis Bank in de regio Amsterdam. Hiervoor gevraagd op grond van succesvolle uitvoering van eerdere opdrachten. Hierbij is leiding gegeven aan- en deels geparticipeerd in de volgende activiteiten: opdrachtformulering voor het project, opzet en inrichting projectorganisatie, instelling en opdrachtformulering van drie werkgroepen (“Programma van Eisen”, “Financieel/fiscale Aspecten”, “Vastgoedadvies”), bewaken en begeleiden werkgroepactiviteiten, participeren in werkgroep “Programma van Eisen”, inventarisatie huisvestingsbehoeften bij 40 betrokken bedrijfsonderdelen en nadere afstemming hierover met de desbetreffende directies, overleg en afstemming met de afdelingen “Stadsontwikkeling” en “Bouw- en Woningtoezicht” van gemeente en deelgemeente, onderzoeken naar bereikbaarheid (reistijdconsequenties personeel), onderzoeken naar beschikbare faciliteiten in de directe omgeving (winkelmogelijkheden, restaurants), onderzoeken naar veiligheid, verzorgen voortgangsrapportage aan Raad van Bestuur, opstellen voorlopig projectplan voor het vervolgens uit te voeren herhuisvestingsproject, verzorgen tussentijdse en finale rapportage aan Raad van Bestuur, verzorgen interne communicatie, inclusief de ondernemingsraad, voorbereiden en verslaan stuurgroepvergaderingen. Na driekwart jaar is het project volgens plan afgesloten met de definitieve selectie van een nieuwe huisvestingslocatie door de Raad van Bestuur van Fortis Bank.

2002 / 2003: Interpolis - PIEN
Co-management. Ondersteuning, begeleiding en coaching van een manager, die recent verantwoordelijk werd voor een nieuw op te zetten data entry afdeling met een omvang van 30 FTE’s. Inrichten en implementeren admi-nistratieve organisatie. Selectie en begeleiden invoering geautomatiseerd data entry systeem. Opzetten en im-plementeren van een “dashboard” met kwantitatieve en kwalitatieve gegevens betreffende het data entry procees, met het oog op enerzijds accountability en anderzijds verbetering van het data entry proces. Hoge tijdsdruk van-wege inmiddels ontstane vertraging.

2002: MeesPierson Private Banking
Change management. Verantwoordelijk voor de introductie in een research afdeling van circa 25 mensen ver-deeld over drie landenorganisaties van een geautomatiseerd systeem dat Workflow management combineert met Content Management. Voertaal Engels. Vanwege grote weerstand tegen het systeem gekozen voor een aanpak via workshops, waarbij de betrokken researchers, editors en vertalers zelf hun researchproducten benoemen, zelf hun processen definiëren en zelf het systeem leren kennen om het vervolgens ook zelf in te voeren. De totale systematiek was gericht op het beheersbaar maken van het research- en publicatieproces en hergebruik van componenten van research documenten. Extra complicerende factor was een managementwisseling tijdens het project.

2002: Interpolis - PIEN
Aanvankelijk de opzet, inrichting en uitvoering van Change en Release Management voor Business Architectuur IT-middelen en bedrijfsprocessen. Naderhand uitgebreid tot de ontwikkeling en implementatie van een compleet op ITIL gebaseerd besturingsmodel voor ontwikkeling, onderhoud en beheer van architecturen, bedrijfsprocessen en IT-middelen. PIEN is een nieuw initiatief van Interpolis, medio 2001 gestart en gericht op gegevenslogistiek in het kader van werkgever- en werknemerverzekeringen en arbo-diensten en daarmee op verbetering van het ad-ministratieve gemak van werkgevers door middel van het registreren en distribueren naar afnemers van berichten betreffende in- en uitdiensttreding, ziekte en herstel en loonsommutaties van werknemers.

2001: Interpay Nederland
Assistentie van het overkoepelend programma management van de invoering van de Euro. Ontwikkeling, af-stemming en implementatie van een overkoepelende organisatorische aanpak en een werkwijze voor de bewa-king en beheersing van de Euro overgang.

2001: KPN Carrier Services
Advisering en begeleiding van de organisatorische herinrichting van Business Proces Groep van dit bedrijfson-derdeel, totaal circa 200 mensen omvattend, welke het ontwikkelen en beheren van architecturen, processen en informatiesystemen tot haar taak heeft. Met organisatorische herinrichting werden een aantal doelstellingen gere-aliseerd, waaronder de introductie van ITIL, een klantafhankelijke opstelling, een procesgerichte benadering van informatievraagstukken, reductie van het aantal management lagen en flexibilisering van de personeelsformatie, zodanig dat deze snel aangepast kan worden aan de vraag naar veranderingscapaciteit.

2000 / 2001: KPN Bedrijfscommunicatie
Programma Manager van een verbeteringsprogramma voor de bedrijfsprocessen die ten grondslag liggen aan het offreren, verkopen, leveren en onderhouden van bedrijfstelefooncentrales.inclusief aanverwante producten en diensten voor de groot zakelijke markt. Het programma kent vier aandachtsgebieden: (1) het verbeteren van de bedrijfsprocessen, (2) het verbeteren van het bedrijfsinformatiesysteem dat deze processen ondersteunt, (3) de ontwikkeling en introductie van een op ITIL gebaseerd besturingsmodel voor een IT Competence Center, dat de gebruikersondersteuning, het beheer en de verdere ontwikkeling van het desbetreffende informatiesysteem verzorgt en (4) de ontwikkeling en introductie van een programma voor de permanente educatie van de circa 1200 eindgebruikers van het betrokken informatiesysteem. Complexe inter-organisationele situatie met een hoog politiek gehalte en conflicterende belangen. Naderhand ook actief als persoonlijk adviseur van de opdrachtgever. Project Manager voor de Implementatie van ketenbesturing middels Balanced Scorecard metingen en een daarop gebaseerd verbeterproces met het oog op het bereiken van CMM level 2. Project Manager voor de introductie van e-Commerce voor geselecteerde opdrachtgevers in de Business-to-Business markt.

2000: Philips International
Participatie in een programma voor de definitie, ontwikkeling en wereldwijde introductie van e-commerce, gericht op de business-to-business en de business-to-consumer markten van de divisies die zich richten op producten voor consumentenmarkten. Binnen dit programma verantwoordelijk als manager van een project dat tot doel heeft bestaande bedrijfsinformatiesystemen te ontsluiten voor het uitwisselen van content (gegevens over producten, voorraden, klanten, tracking en tracing en debiteurenposities) met een web-enabled content management omgeving. Bij aanvang werd een communicatieplan ontwikkeld, dat de introductie van e-commerce in de organisatie ondersteunt door, volgens een "practice what you preach" aanpak, voorbeeld te zijn van de wijze waarop de organisatie met e-Commerce zou moeten omgaan.

1999: Epine
Opstellen businessplan en tevens consultancy inzake vormgeving en inrichting van organisatie en administratie van deze nieuw opgerichte onderneming die als een netwerk van kleine gespecialiseerde en relatief autonome units moet gaan werken en waarvan de producten en diensten via regionale units volgens een franchising concept worden vermarkt. Epine concentreert zich op een samenhangend pakket van producten en diensten die gericht zijn op het inrichten, exploiteren en beheren van PC netwerken voor derden, waaronder wederverkoop van hardware en software, facilities management voor PC netwerken, helpdesk en andere supportactiviteiten, het verzorgen van internet en extranet oplossingen, e-commerce en publiceren via internet.

1998 / 1999: Softwarehuis KPN
Co-management, advisering en plaatsvervanging van de verantwoordelijk manager bij de opbouw en inrichting van een ERP Competence Center. Sinds begin april 1999 tevens Programma Manager voor de inrichting van een beheer organisatie naar het model van Baan voor het Competence Center Program (ITIL based). Vanaf medio 1999 ook belast met Account en Relatie Management (werving nieuwe opdrachten en instandhouding bestaande relaties). Bedrijfsonderdelen van KPN Telecom zijn potentieel opdrachtgever voor dit Competence Center dat diensten verleent op het gebied van Business Consultancy, de implementatie van ERP pakketten inclusief customizing en systeemintegratie en tweede lijns (call management) ondersteuning van de exploitatie van ERP implementaties. De advisering, assistentie en plaatsvervanging betrof: definitie producten en diensten, specificatie van service levels, organisatorische vormgeving, opstellen en inschalen functieprofielen, werving en scholing benodigde menskracht, inrichting administratieve organisatie en operationeel management

1998: Jansen MI Consultants
Advisering inzake de ontwikkeling van een vermarktbare quick-scan methode voor het inventariseren van de omvang en de aard van de Millennium problematiek in middelgrote organisaties.

1998-1999: CZ Groep Zorgverzekeringen
Ontwikkelen van een werkplan en coördinatie van de uitvoering daarvan voor het Millennium-proof maken van de administratieve automatisering, de ICT infrastructuur en gebouwgebonden installaties van de CZ Groep, tevens de ontwikkeling van een calamiteitenplan gericht op het opvangen van potentiële risico's voor kritische bedrijfsprocessen, inclusief eventuele ketenproblematiek. Incidenteel counseling van het ICT management aangaande organisatie- en automatiseringsvraagstukken.

1998: Hewlett Packard Nederland
Opzetten en tijdelijk besturen van een projectorganisatie voor het Millennium proof maken van de administratieve automatisering, de IT infrastructuur en gebouwgebonden installaties van de Nederlandse en de Belgische vestiging van Hewlett Packard, inclusief het inventariseren van Millennium gevoelige objecten en het bepalen van de impact van het Millennium proof maken van deze objecten.

1997: Raadgevend Technies Buro Van Heugten
Eén van de grotere bouwtechnische ingenieursbureaus in Nederland. Beoordeling automatiseringsplan en advisering inzake het automatiseringsbeleid en de organisatie van de informatievoorziening in opdracht van de directie en rapporterend aan de directie en de Raad van Commissarissen, gevolgd door een duurzame adviesopdracht waarbij de directie wordt ondersteund en begeleid inzake het management van de IT-portefeuille.

1997: KPN Mobile
Interim/change-management van de projectenportefeuille "Mobiele Telefonie". Deze portefeuille omvat alle vernieuwings- en verbeteringsprojecten op het gebied van customer care processen en -systemen (€ 30 miljoen ontwikkelingskosten op jaar-basis). Er werd leiding gegeven aan 20 project- en procesmanagers. Naast het "going concern" tevens belast met verdere professionalisering van het projectmanagement, de projectuitvoering en het beheersbaar en bestuurbaar maken van de totale portefeuille (lagere vernieuwingskosten, kortere time-to-market, e.d.) onder druk van de toenemende concurrentie. De eerste significante resultaten werden binnen 4 maanden gerealiseerd.

1996: PTT Telecom I&AT
Crisismanagement van de roll-out van de applicatiesoftware die de levering van ISDN-aansluitingen en de omnummering naar de nieuwe servicenummers (800 en 900 series in plaats van de bestaande 06-nummers) ondersteunt, in opdracht van- en rapporterend aan de directie van I&AT, exclusief aanspreekpunt voor de opdrachtgever van I&AT, in casu het Netwerkbedrijf van PTT Telecom. Volledige bevoegdheid tot elke interventie die leidt tot afronding van deze roll-out voor eind januari 1997. De kern van de activiteiten werd gevormd door het stimuleren van de informatie-uitwisseling tussen de vele partijen en instanties, deel uitmakend van de totale businessketen, die aan dit project een bijdrage moesten leveren of daarbij betrokken waren, alsmede door het managen van de afstemming tussen deze partijen en door coördinatie van de door hen uit te voeren activiteiten.

1996: PTT Telecom Netwerkdiensten
Programma- en projectmanagement van het herontwerp, de herbouw en de roll-out van de administratie (hoofdprocessen: planning, voorraadvorming, levering en instandhouding) van de technische infrastructuur (apparatuur en verbindingen op een logisch niveau) van het netwerkbedrijf van PTT Telecom. Met de vernieuwing van deze administratie wil PTT Telecom de strategische middelen in handen te hebben om concurrentievoordeel (leversnelheid, leverbetrouwbaarheid, time-to-market van nieuwe diensten) te behalen ten opzichte van toekomstige mede-aanbieders van netwerkdiensten. Het betreft een groot en complex informatiesysteem (4000 functiepunten, totale ontwikkelingskosten € 6,5 miljoen, implementatie-kosten € 3,5 miljoen, ontwikkelingsduur 2 jaar, totale projectformatie meer dan 40 personen) dat meer dan 5000 eindgebruikers heeft en dat voorbereid is op integratie met meerdere andere systemen van PTT Telecom. Het management van dit project, dat begin 1995 is gestart, is overgenomen in een zeer kritieke fase, waarbij de organisatie het project niet meer beheerste. Risicomanagement, reorganisatie van de projectformatie, een gedegen tijdplanning en een strakke voortgangsbewaking zijn de belangrijkste instrumenten geweest om in een tijdsbestek van ongeveer 4 maanden weer zodanig grip op het project te krijgen dat het project gegarandeerd binnen de gestelde tijdskaders en binnen het beschikbare budget zou worden gerealiseerd. Het programmamanagement was gericht op het activeren en coördineren van partijen die van belang waren voor de roll-out van en de daarop volgende exploitatiefase van het te ontwikkelen systeem, zoals Functioneel- en Technisch Applicatiebeheer, het computercentrum, de helpdesks in de 13 telecomdistricten de centrale staf van de gebruikersorganisatie en niet in de laatste plaats: directies en gebruikersvertegenwoordigers van de 13 telecomdistricten. Bij de laatstgenoemde stond het managen van het verwachtingspatroon centraal. Ook werd intensief contact onderhouden met de hardwareleverancier, de leverancier van het toegepaste database managementsysteem en de diverse leveranciers van projectmedewerkers.

1995 - 1999: Bianet
Sparring en counseling op het gebied van strategievorming en bedrijfsvoering van de directie van deze Facilities Management Provider voor PC-platforms, tevens leverancier van financieel-administratieve software voor PC-platforms.

1995 - 1996: EMS
Na overname van de belangrijkste concurrent in de nachtdistributiemarkt werd in opdracht van de algemeen directeur een onderzoek gedaan naar wijze waarop een maximaal synergetisch effect kon worden behaald in dit marktsegment door combinatie van de sterkten van beide organisaties. Na accordering van deze plannen door de algemeen directeur werd een invoeringsplan ontwikkeld, dat voorzag in de uitvoering van alle nodig geachte veranderingen binnen een tijdskader van ongeveer twee jaar.

1995: PTT Post International - Agency Services
Voor deze nieuwe business line van PTT Post International, waarvan de hoofdactiviteit wordt gevormd door de inkoop en verspreiding van internationale tijdschriften (inclusief het werven van abonnees en de daaraan verbonden fulfillment-activiteiten) naar Oost-Europese landen, met het oogmerk om zo ten behoeve van PTT Post internationale poststromen te creëren, in opdracht van de directie en samen met de verantwoordelijke businessline-manager een kansrijk businessconcept ontwikkeld, op basis waarvan een organisatieplan wordt gedefinieerd voor de daartoe benodigde bedrijfsprocessen, organisatie, administraties, informatievoorziening en automatisering. Daarna ondersteuning verleend bij het opstellen van het programma van eisen voor een softwarepakket dat voorziet in de door Agency Services gewenste informatievoorziening. Vervolgens de selectie en implementatie van een dergelijk pakket gecoördineerd en begeleid.

1994: Somin Groep
Voor deze groep van 13 kleine bedrijven, gespecialiseerd in ontwerp en productie van kunststof spuitgietwerk en blisters, waaronder 5 productiebedrijven en 3 groothandels, als onafhankelijk adviseur op het gebied van bedrijfs- en informatiekunde gezamenlijk met een financieel adviseur een Quick Scan (markt, bedrijfsprocessen, ondersteuning bedrijfsprocessen door geautomatiseerde informatievoorziening) uitgevoerd nadat de huisbankier daarom had gevraagd in het kader van de verstrekking van aanvullend krediet ter verbetering van de liquiditeitspositie, hetwelk na implementatie van de belangrijkste aanbevelingen (met name automatisering van operationele rapportage) resulterende in de verstrekking van het gevraagde krediet.

1993 - 1994: PTT Post Bedrijfsservice
Aan het managementteam van de inkooporganisatie van PTT Post in opdracht van de directie, middels het participatief ontwikkelen van een businessplan, management- en inhoudelijke ondersteuning gegeven bij het bewustwordingsproces aangaande de noodzaak tot organisatorische vernieuwing en cultuurinterventie. Daarna wordt de verwezenlijking van de voorgenomen organisatorische vernieuwing en het herontwerp van de bedrijfsprocessen en de daaruit volgende integrale vernieuwing van de geautomatiseerde informatievoorziening gecoördineerd.

1993: PTT Research
Als "onafhankelijk buitenstaander" zorg dragen voor het doen ontstaan van een éénduidig en organisatiebreed gedragen ontwerp van de architectuur voor de toekomstige informatie-technische infrastructuur, inclusief een helder inzicht in de daarmee verbonden financiële en organisatorische consequenties. Het participatief ontwikkelde infrastructuurplan werd algemeen geaccepteerd. Investeringen in infrastructurele voorzieningen en de daarmee samenhangende exploitatielasten werden met 25% gereduceerd.

1992 - 1994: Westelijke Accountantskantoren
Sparring en counseling van de Informatie Manager met betrekking tot een breed scala aan onderwerpen. Ontwikkeling alsmede coördinatie van de uitvoering van vernieuwingsscenario's, die ervoor moesten zorgen dat 50% van de declarabele activiteiten van deze organisatie zullen bestaan uit advisering van cliënten over de bedrijfsvoering (Management Accounting) naast de gebruikelijke accountantsdiensten (Financial Accounting). Definitie en ontwerp van de daarvoor benodigde informatie-architectuur.

1992: Miconet Groep
Turnaround van een klein softwarehouse, dat wordt geëxploiteerd door 7 samenwerkende middelgrote accountantsbureaus, als interim-directeur in opdracht van de Raad van Commissarissen. Verbetering kwaliteit, verbetering release- en changemanagement, verbetering werkmethodiek en verbetering externe relaties.


Opleiding interimmanager

REGULIER:
HTS, Elektronische Meet- en Regeltechniek, diploma 1969

OVERIG:
- Systeemanalyse, Instituut voor Sociale Wetenschappen, diploma 1970
- Bedrijfseconomie, Instituut voor Sociale Wetenschappen, diploma 1974
- Organisatiekunde, Stichting Opleidingen Nederlandse Vereniging van Organisatie Adviseurs, 1992
- Een groot aantal bedrijfs- en leveranciers-opleidingen, congressen en seminars op het gebied van management, organisatie en informatica


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

PROFIEL
Verander / Interim / Project Manager. Exploratieve instelling, ziet snel nieuwe mogelijkheden. Resultaatgericht. Katalysator/promotor bij implementatie van nieuwe ideeën. Brengt projecten / groepen / afdelingen tot resultaat. Zet vastgelopen projecten weer op de rails. Haalt projecten/groepen/afdelingen door een crisis heen. Doet dat (1) door het aanbrengen van structuur, definiëren van duidelijke resultaten, risk management en strakke bewaking van de taakuitvoering, (2) door het mobiliseren van menselijk potentieel, coachend en faciliterend en (3) door een omgevingsmanagement dat zorgt voor juiste verwachtingen. Ook gewend op Directie en RvB niveau te rapporteren. Goed in staat in complexe politieke omgevingen te functioneren. Kan goed delegeren. Integer. Bindt mensen aan zich. Hoog commitment aan opdrachtgever en opdracht. Redeneert vanuit de business behoefte, niet vanuit ICT oplossingen.

SECTOREN
Opslag, transport en (fijn)distributie, Industrie, Financiële dienstverlening, Sociale zekerheid, Overheid, Telecom (vast en mobiel) en ICT.

Onder meer ervaring met ERP implementatie, ITIL implementatie e-Commerce en Service Management.

DRIVE
Resultaat halen door mensen, individueel of als groep, uit te dagen en te stimuleren om zichzelf te overstijgen, hun grenzen te verleggen, hecht samen te werken en voor het resultaat te gaan.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels: goed in woord en geschrift
Duits: goed in woord en geschrift
Italiaans: beginners niveau

Overig

BEROEPSVERENIGINGEN:
- Ingeschreven in het register van de Vereniging van Register Informatici (VRI).
- Gecertificeerd (SCIA) als Principal IT-Business Architect op het gebied van Projectmanagement.

FUNCTIES:
- Lid van het team voor herziening van de System Development Methodology (1984).
- Voorzitter NGGO werkgroep "Invoering methode" (oktober 1986 tot mei 1987).
- Lid NGGO werkgroep "Inventarisatie tools" (oktober 1986 tot mei 1987).
- Voorzitter NGGO (januari 1991 tot december 1992).
- Lid VRI commissie "Beroepsontwikkeling" (september 1987 tot april 1988).
- Lid (penningmeester) landelijk bestuur politieke partij (april 1993 - april 1998)

PUBLICATIES:
- Co-auteur brochure "Technologische Vernieuwing", uitgegeven door het GMV.
- Co-auteur rapport "Computerondersteuning van gestructureerde ontwikkelingsmethoden, een inventarisatie van tools", een publicatie van de NGGO.
- Co-auteur rapport "Aanbevelingen bij het invoeren van een gestructureerde ontwikkelingsmethode", een publicatie van de NGGO

LEZINGEN:
- "Invoering workbenches", WTCE-seminar november 1987.
- "Nieuwe Systeemontwikkelingsmethodieken", Euroforum-congres april 1988.
- "Ervaringen met de invoering van een methode", NGI Regio Noord februari 1989.
- "Evaluatie van de toepassing van een workbench", Computable mei 1989.
- "Gericht veranderen van organisaties", User Guide seminar april 1990.
- "Kwaliteit in systeemontwikkeling", NOVI-seminar, mei 1990.
- "Produktiviteit van de automatiseringsafdeling", NGI Regio Noord-Holland, juni 1990.

TRAININGEN (opgezet en uitgevoerd):
- "Basis Oriëntatie Agogische Technieken", 5-daagse socio-technische training voor projectmanagers.
- "Product/marktcombinaties en produkt/dienstketen", 5-daagse training voor Informatica Adviseurs GAK.
- "Resultaatgericht werken", training van 8 dagdelen voor Informatica Adviseurs GAK.
- "Werken in projecten", op verzoek van de Postbank, 8 maal een groep van 12 Project Managers.
- "Organisatieverandering", op verzoek van de Nederlandse Spoorwegen voor een groep Organisatie- en Informatie-adviseurs.
- "Projectmanagement", t.b.v. de Poolse Postgiro-organisatie (voertaal Engels), op verzoek van NMB-Postbank.
- "Gestructureerd testen van informatiesystemen", op verzoek van IIR Technology.

OVERIG:
- Betrokken bij de herziening van SDM (1983).
- Advisering GAP Gemini ten aanzien van de ontwikkeling en vormgeving van onderdelen van SDW. (1987-1990).
- Betrokken bij de herziening van IIM (vanaf 1998 tot heden).

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: