Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

implementatie expert/projectleider

implementatie expert/projectleider

Werkervaring interimmanager

2006-heden: Zelfstandig ondernemer als projectmanager/implementatie expert

Opdrachtgever KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten)
Segment Overheid
Functie Projectleider
Project Ontwerp en realisatie nieuwe website voor deze nieuwe organisatie
Periode April 2010 – maart 2011
Werkzaamheden Opstellen plan van aanpak, formeren projectgroep, verantwoordelijk voor programma van eisen en integraal ontwerp (met scrum) en realisatie inclusief conversie van content van bestaande websites, communities en projectensite, inregelen beheerorganisatie.
Resultaten Geaccordeerd pva, ontwikkeling 1e plateau voltooid en na testen in gebruik en in beheer genomen.


Opdrachtgever CP-ICT Inwonerszaken (initiatief van VNG en Divosa)
Segment Overheid/gemeenten
Functie Implementatie begeleider
Project Implementatie en communicatie Digitaal Klantdossier 2
Periode Juli 2009 - december 2010
Werkzaamheden (Door)ontwikkelen van communicatie- en implementatie middelen voor de uitrol van digitaal werken met nieuwe functionaliteiten zoals e-formulieren en automatische signalering life-events. Bevorderen van gebruik bij (management van) gemeentelijke sociale diensten en Werkpleinen.
Resultaten Nieuwe functionaliteiten in gebruik genomen en overgedragen aan beheer.


Opdrachtgever SenterNovem (nu Agentschap NL)
Segment Overheid
Functie Adviseur en procesbegeleider
Project Ontwikkeling e-formulieren bodemsanering
Periode Mei – juni 2009
Werkzaamheden Probleemverkenning rondom webbased formulieren voor invoering van digitaal werkproces, inventariseren belangen en wensen van betrokken partijen en uitwerken van scenario’s voor vervolg.
Resultaten Opgevolgd advies voor vervolgaanpak, gebaseerd op keuzedocument.


Opdrachtgever Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Segment Overheid
Functie Coach van projectleider implementatie
Project Implementatie webvoorziening Regelhulp.nl (webapplicatie zorgketen)
Periode Januari – maart 2009
Werkzaamheden Vakinhoudelijke begeleiding en coaching.
Resultaten Door stuurgroep geaccordeerd plan met (keten) implementatie aanpak om de in 2009 de beschikbare middelen en mensen zo efficiënt mogelijk in te zetten en de implementatie doelstelling te halen.


Opdrachtgever Vrije Universiteit
Segment Onderwijs
Functie Projectleider a.i. afdeling Facilitaire Zaken
Projecten Analyse van informatievoorziening FZ / Implementeren nieuw inkoopproces drukwerk
Periode Juni 2008 – maart 2009
Werkzaamheden Voorbereiden van de aanbesteding drukwerk en vaststellen van het nieuwe VU brede inkoopproces, een verandering waarbij tegengestelde belangen van betrokkenen en weerstanden een rol spelen.
Resultaten Verbetervoorstel voor de geïnventariseerde knelpunten in informatievoorziening opgesteld met concrete aanbevelingen voor korte en middellange termijn.
De vraag naar drukwerk is geïnventariseerd en de toekomstige werkwijze is vastgesteld met betrokkenen. De implementatie aanpak is uitgewerkt en gereed om te starten na de aanbesteding.


Opdrachtgever CWI (nu UWV WERKbedrijf)
Segment Overheid
Functie Projectmanager
Project Implementatie en communicatie Digitaal Klantdossier (DKD)
Periode September 2006 – april 2008
Werkzaamheden Implementeren van DKD, een electronisch dossier waar klanten (op internet met DigiD) en medewerkers uit de keten werk en inkomen relevante gegevens digitaal kunnen raadplegen en hergebruiken.
Speerpunt is ketenbreed realiseren van (verandering in) werkprocessen als gevolg van de vernieuwde digitale werkwijze. Aansturen van pilot, coördineren landelijk gefaseerde uitrol en opstellen projectaanpak in complexe en politiek gevoelige omgeving met ketenpartners UWV en gemeenten.
Resultaten Klanten kunnen hun dossier inzien op internet en al bekende gegevens worden vooringevuld in e-formulieren. CWI-medewerkers hergebruiken klantgegevens van ketenpartners digitaal en werken conform nieuwe wet.


Opdrachtgever AMOS (bestuurs- en administratiekantoor van ± 50 basisscholen)
Segment Onderwijs
Functie Projectmanager
Project Implementatie management informatiesysteem Edutopics, digitale factuurverwerking Magsoft/Exact en bovenschools intranet MS Sharepoint
Periode Februari 2006 – december 2008
Werkzaamheden Implementeren EduTopics voor schooldirecteuren en bestuurskantoor. Door bronapplicaties te ontsluiten wordt management informatie over leerlingen, personeel en financiën gepresenteerd op internet portaal – van papier naar digitaal.
Verantwoordelijk voor inrichting van de applicaties, maatwerkaanpassing voor koppeling DigiFactuur met Exact, begeleiden van testen en voorbereiden pilot en trainingen.
Implementeren van digitale werkproces voor het webbased verwerken van inkoopfacturen (scannen, verwerken, valideren, archiveren).
Ontwikkelen en introduceren van een bovenschools intranet.
Resultaten Gedocumenteerd maatwerk, in gebruik en in beheer genomen, ca. 80 opgeleide gebruikers en beheerders, werkende beheerorganisatie.


1999-2005: Projectmanager/consultant bij Getronics PinkRoccade, ICT dienstverlener

Opdrachtgever ISC (nu vtsPN)
Segment Overheid
Functie Projectmanager
Project Verbetertraject operationele inkoop met Proquro inkoopsoftware
Periode Juli - december 2005
Werkzaamheden Opstellen Prince2 projectplan voor verandering en verbetering van (digitale) werkprocessen door digitaal werken, applicatiebeheer Proquro en aanpak verbeterpunten uit de audit. Verantwoordelijk voor de projectuitvoering en rapporteren aan taskforce manager in zeer politieke omgeving.
Resultaten Heraudit operationele inkoop met positief resultaat, werkende beheerorganisatie voor geautomatiseerde workflow inkoop, (her)opgeleide gebruikers, geïnformeerde organisatie.


Opdrachtgever Wageningen Universiteit en Researchcentrum
Segment Onderwijs
Functie Projectmanager
Project Implementatie Proquro inkoopsoftware
Periode Maart – december 2005
Werkzaamheden Initiëren en coördineren van implementatie activiteiten: opleidingen, communicatie, uitrol en beheer, specificatie, ontwikkeling en testen van interfaces met o.a. chemicaliën registratie, opstellen en bewaken van Prince2 (detail)planningen. Begeleiden van de organisatorische veranderingen, rapporteren aan en afstemmen met opdrachtgever.
Resultaten Opgeleide gebruikers en beheerders, werkende beheerorganisatie, applicatie gefaseerd in gebruik bij groeiend aantal organisatie onderdelen voor toenemend aantal artikelgroepen conform projectplan.


Opdrachtgever Ministerie van VROM/SenterNovem
Segment Overheid
Functie Projectmanager
Project Realisatie website Bodemloket.nl met (achtergrond) gegevens over bodemsaneringslocaties
Periode Juli 2003 - juni 2005
Werkzaamheden Ontwerpen en (laten) realiseren van de publiek toegankelijke website met informatieverstrekkers (gemeenten en provincies volgens WBB), vertegenwoordigers van informatievragers en de technische leverancier. Nadruk op het overtuigen van de gemeenten en provincies van het nut en belang van dit project.
Resultaten Overeenstemming over te tonen informatie en voldoende deelnemende bevoegde overheden om de website voor publiek open te stellen.


Opdrachtgevers Provincie Noord-Holland en Provincie Flevoland
Segment Overheid
Functie Projectmanager
Projecten Implementatie bodeminformatiesysteem Globis
Periode Augustus 2001 – april 2002
Werkzaamheden Aansturen van gegevensconversie, organiseren van opleidingen, veranderen en beschrijven van de werkprocessen, inrichten beheer en specificeren en (laten) ontwikkelen koppeling met financieel systeem SAP.
Resultaten Conform opdracht en naar tevredenheid in gebruik genomen systeem.


Opdrachtgever Transavia Airlines
Segment Luchtvaart
Functie Projectleider / Functioneel applicatiebeheerder a.i.
Project Euro implementatie
Periode Augustus 2000 - juni 2001
Werkzaamheden Voorbereiden, testen en implementeren van de Euro in een financiële maatwerk applicatie op AS/400 systeem, overdragen aan beheer.
Resultaten Succesvol en tijdig Euro-proof financieel systeem, conform opdracht.


Opdrachtgevers ROC A12 en ROC Koning Willem 1 College
Segment Onderwijs
Functie Implementatie consultant
Projecten Implementatie Icaris (leerling administratie) en Volg+ (leerling volg)
Periode April 1999 - juni 2000
Werkzaamheden Applicaties inrichten, ontwikkelen instructiemateriaal, gebruikers opleiden. Specificeren en realiseren koppeling met financieel systeem Exact.
Resultaten Opgeleide en tevreden gebruikers, beheerders en opdrachtgever.

1998-1999: Controller bij Roccade Public, ICT dienstverlener
• Implementeren van financiële en administratieve procedures en periodieke (geconsolideerde) managementrapportages in nieuw financieel systeem FIS2000
• Leidinggeven aan twee administratieve medewerkers

1997-1998: Controller a.i. bij DRU, producent van metalen framestructuren
• Leidinggeven aan financiële (FIS2000), personele (EMIS) en voorraadadministratie
• Opstellen van (periodieke) begroting, rapportage en forecast

1992-1997: Office Manager bij SDV Informatica, ICT dienstverlener in de food
• Opzetten en implementeren van financiële (Exact) en personeelsadministratie
• In- en verkoop van PC’s en PC-randapparatuur

Opleiding interimmanager

• Training procesmanagement, ConQuastor
• Prince2 Foundation, PinkElephant Education
• Leergang implementeren en veranderen, Pentascope
• Adviesvaardigheden voor consultants, PinkElephant Education
• HEAO Bedrijfseconomie (diploma behaald in 1992)

Overig

In 12 jaar heb ik veel ervaring opgedaan met het begeleiden van IT-gerelateerde veranderingen bij verschillende overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen. Daarbij ben ik gewend om me in korte tijd de specifieke kenmerken en regels van een sector eigen te maken. Omgaan met weerstanden in politieke omgevingen en zorgen dat betrokkenen met elk hun eigen belangen en wensen in samenwerking met elkaar naar het beoogde resultaat toe werken, zijn hierbij belangrijke taken die ik met succes heb uitgevoerd.

Mijn sterke punt is het initiëren en projectmatig begeleiden van de concrete acties die nodig zijn om stapsgewijs de (IT)verandering in te voeren. Verbinding leggen met alle betrokkenen van de diverse organisatie onderdelen vind ik belangrijk: communiceren tussen alle projectmedewerkers en hun management en naar de gebruikers over de (komende) veranderingen vind ik relevant en reken ik tot mijn taken. Vanzelfsprekend houd ik grip op het project door te sturen op en te rapporten over voortgang in tijd, geld en mankracht.

Ik ben flexibel en verander- en oplossingsgericht. Deskundig op gebied van projectmatig implementeren en analytisch ingesteld. Ook ben ik in staat om op diverse niveaus in de organisatie te communiceren en projecten met aanstekelijk enthousiasme te leiden. Doorzettingsvermogen, aandacht voor de eindgebruikers en betrokkenheid kenmerken mij.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: