Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Verbeter-Verander- & People Manager Hospitality +

Verbeter-Verander- & People Manager Hospitality +

Werkervaring interimmanager

Werkervaring
Interim Manager & Senior Advisor Hospitality & Facility
2010 – heden Interim & Advies.
Vanaf januari 2010 start ik mijn eigen bedrijf, dit met focus op de hospitality – en de facility wereld. Overal waar service, kwaliteit, organisatie en teamspirit in combinatie met resultaat meer aandacht behoeven. Door de jaren heen heb ik namelijk als eindverantwoordelijk General Manager in de hospitality wereld, een zeer brede ervaring opgedaan in het managen, veranderen, organiseren, communiceren, optimaliseren, beheren en verder uitbouwen, opstarten en zelfs ontwikkelen van complexe en grootschalige Hotel/Meeting/ Congres/ F&B bedrijven. Altijd lag er de opdracht om marges en omzetten te verhogen, de kosten te verlagen, om het serviceniveau en de kwaliteit te verhogen en om binnen het team meer enthousiasme, spirit en dynamiek te brengen. Telkens gaf ik leiding aan teams vanaf > 90 medewerkers. Begin maart 2010 verhuis ik naar Zeewolde.

General Manager
2008 – 2010 BV Bel Air Hotel Den Haag.
Vier sterren hotel met 327 hotelkamers, Congres accommodatie, Multifunctioneel Meetingcenter, Boardrooms, Vergadersuites, Restaurant, Brasserie, Fitness en Bar accommodatie. Omzet > Euro 10 miljoen. Personeelsbestand 90 personen. Aangesteld als Verandermanager en bouwer van dit grootste hotel van Den Haag.
Management opdracht en resultaat: het maken van een plan van Visie & Aanpak en daarna het inzetten en doorvoeren van een ingrijpend verander- en optimalisatie traject. Met focus op meetbare verbetering van: organisatie, marktfocus, commercialiteit en bedrijfsresultaat. Tevens marktverkenning en vervolgens doorvoering van een algehele rebranding. Bel Air hotel positioneren als MICE hotel, nieuwe Congreshal openen en Meetingcenter upgraden. Focus op betere business, meer omzet en lagere kosten.
Na de presentatie van mijn Visie & Aanpak zijn de volgende zaken ingezet en gerealiseerd: stroomlijning van alle interne bedrijfsprocessen en werksystematieken, herinrichting werkruimtes, flexibiliseren van personeelsbestand en inzet, met als doel kwaliteitsverbetering en een wezenlijke verlaging van de loonkosten, analyse en aanzienlijke verlaging van exploitatiekosten, in combinatie met kwaliteitstoename. Heronderhandelen in alle bestaande onderhoud en dienstencontracten, optimaliseren van gehele inkoop proces, verhogen van de brutowinst marges, verhogen van kwaliteit, geheel nieuw prijsbeleid kamers meeting & congres, nieuwe personeelskleding lijn, nieuwe serviesgoed lijn, commercialiteit verhoogd, marktverkenning naar nieuwe partner. Feitelijke rebranding binnen twee maanden afgerond, van Golden Tulip naar Worldhotels. Nieuwe huisstijl ontwikkelt en geïmplementeerd, nieuw logo en nieuwe website. In het boekjaar 2008 steeg het rendement ver boven de verwachting. In het crisis jaar 2009 daalde de G.O.P. met minder dan 2 %.

General Manager
2001 – 2008 Autogrill Nederland BV.
AC Restaurant & Hotel Meerkerk is hun grootste 3 formule vestiging. Omzet > Euro 5 miljoen, personeelsbestand 85 personen. Twee hoog volume restaurants, hotelbar, giftshop, multifunctioneel vergadercentrum en een hotel op drie sterren niveau met 64 kamers. Aangetrokken voor een Turnaround traject en als bouwer. Vestiging verkeerde in ernstige problemen. Ik verkreeg “een Carte blanche situatie” om op zeer korte termijn de algehele organisatie, de kwaliteit, de gasttevredenheid en het rendement, weer naar het gewenste niveau te brengen. Binnen het geldende boekjaar is deze opdracht succesvol volbracht en was er sprake van een zeer aanzienlijke verbetering van de eerder genoemde punten. De service verbeterde aanzienlijk, de omzet nam toe, kosten verlaagden aanzienlijk en vele kengetallen kwamen in zeer fraaie balans. Het rendement is uiteindelijk bijna verdubbeld en de continuïteit werd meer dan gewaarborgd.

Tijdelijke projecten naast functie van General Manager
2004 – 2005 project.
F&B bij Tulip Inn Hotel/Restaurant Riverside te Amsterdam. Dit hotel heeft twee restaurants, een hotelbar, een zeer drukke banqueting activiteit en 199 hotelkamers. De opdracht was; verbetering in organisatie, omzet, personele bezetting, gast tevredenheid en resultaat. Tevens meedenken in nieuwe restaurant concept “Flavours”.
2002 – 2004 project .
District manager van drie verschillende vestigingen binnen een straal van 75 kilometer. In overleg met de ondernemingsraad werd de Nederlandse organisatie tijdelijk versterkt met drie district managers. Verantwoordelijk voor drie grote hotel/meeting vestigingen; Meerkerk, Tulip Inn Oosterhout en Bodegraven. Elke vestiging heeft twee restaurants, een hotelbar, een giftshop, een vergaderaccommodatie en een hotel. Totaal 192 kamers op drie sterren niveau. Een totale jaaromzet van > Euro 10 miljoen en een personeelsbestand van > 100 F.T.E. Opdracht; begeleiding verbouwing hotel in Oosterhout en rebranding naar Tulip Inn. Aansturen en coachen van vestigingsmanagers. Doel; verbetering van de organisaties in effectiviteit en resultaat. En verhoging van commercialiteit en marktfocus.

General Manager
1999 – 2001 Autogrill Nederland BV.
AC Restaurant & Hotel Holten. Aangetrokken als verbeter manager en teambuilder met specifieke focus op
omzet maximalisatie, cost efficiency en rendements optimalisatie.
Grote drie formule vestiging (twee restaurants, hotelbar, giftshop en vergaderaccommodatie) met drie sterren hotelaccommodatie (60 hotelkamers) en een truckstop restaurant (24 uur geopend) op A-locatie.
Jaar omzet van > Euro 3.5 miljoen. Mijn succes was dat de vergadermarkt en de hotelmarkt verder werden uit gebouwen, de restaurant omzet verhoogde aanzienlijk en verschillende kengetallen kwamen optimaal in balans.

General Manager
1993 – 1999 Tray BV.
Manager AC Restaurant Utrecht.
Grote twee formulevestiging (twee restaurants, giftshop) met grote vergaderaccommodatie op A-locatie met een jaaromzet van > Euro 2.5 miljoen. Aangetrokken als Turnaround manager, met 1 jaar Carte Blanche situatie.
Deze enorm verliesgevende vestiging is binnen anderhalf jaar via een volledige turnaround een zeer winstgevende vestiging geworden. Er is hier zelfs sprake geweest van een ware winst explosie.

1977 tot 1993 Ahold NV.
Eind verantwoordelijk Vestigingsmanager, vanaf 1986 in twee verschillende ‘multi concept’ horeca bedrijven.
Daarvoor verschillende management functies in zes verschillende ‘multi concept’ horeca bedrijven.



Opleiding interimmanager

Opleiding & training
Internationale hotelschool in Oostenrijk diploma
Hoger management (ISW) diploma
Verkooptrainingen ( DOOR) certificaat
Hotel sales en marketing (HMP) certificaat
Hotel yield trainingen (HMP) certificaat
Sociale hygiëne diploma
B.H.V. diploma
Restaurantbedrijf (S.V.H.) diploma
Handelskennis (S.V.H.) diploma
Cafébedrijf (S.V.H.) diploma
Middelbare school diploma

Diverse bedrijfstrainingen
- Hoger management development training, 2 jarige interne opleiding bij Ahold.
- Creatief ondernemen
- Financieel beheer en budgetteren
- Persoonlijke vorming / sensitivity training
- Samenwerken
- Presenteren
- Marketing
- Vergadertechnieken
- Empowerment
- Leiden, begeleiden en coachen
- Beoordelen
- Onderhandelen
- Gesprekstechnieken


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Specialties:- General management - Change management - Turnaround projects - Opening management - Multi unit and District management - Business development - Rebranding - Market focused & Networker - Maximising Profit - People manager - Entrepreneurship


Talenkennis interimmanager

Taalvaardigheden
Nederlands Uitstekend in woord Uitstekend in geschrift
Engels Goed in woord Goed in geschrift
Duits Goed in woord Goed in geschrift
Frans Redelijk/goed in woord Beperkt in geschrift


Overig

Mijn management passie
Is het managen, verbeteren/veranderen en tot verdere bloei brengen van een grootschalig multi concept hospitality bedrijf met zijn vele facetten van dienstverlening. Dit op het organisatorische vlak, maar juist ook op het vlak van actieve sales & marketing. Een goede (en juiste) manier van communiceren is mijn sleutelwoord. Het leiden, coachen en zeker ook inspireren van mensen (individu en groep) op weg naar de gestelde doelen maar ook op weg naar hun verdere persoonlijke groei. Het bedrijven van modern management, vanuit de ondernemers gedachte in een commerciële omgeving waarin mensen verantwoording krijgen, maar zeker ook (moeten) nemen. Het uitbouwen van duurzame ‘zakelijke’ relaties. Het zoeken en vinden van nieuwe of betere commerciële en organisatorische mogelijkheden en het beter benutten van kansen, op weg naar groei en rendement met continuïteit.

Mijn specialiteit en succes
Verander management, turnarounds, openings- en opstart management. Optimalisatie, stroomlijning en/of reorganisatie van bedrijfsprocessen. Verhoging van commercialiteit, omzet maximalisatie, kosten minimalisatie en rendement optimalisatie. Dit in combinatie met een sterke marketing, sales & communicatie focus en een heldere visie hoe onderscheidend te op het vlak van ‘gasttevredenheid’.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: