Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

HRM Manager/Hoofd P&O

HRM Manager/Hoofd P&O

Werkervaring interimmanager

1973-1976 Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Functie: Administratief en beleidsvoorbereidend ambtenaar

Uitvoerende en adviserende taken t.b.v. de afhandeling van aangiften Verontreinigingsheffing Rijkswateren.

1976-1978 Ministerie van Economische Zaken, Den Haag

Functie: Administratief en beleidsvoorbereidend ambtenaar

Beleidsvoorbereidende werkzaamheden t.b.v. de uitvoering van de Subsidieregeling Arbeidsplaatsenverbetering.


1978-1983 Nutricia Zoetermeer (nu Numico)
(Productie-unit met melk- graan- en groenteverwerkende fabrieken)

Functies:
1978-1979 Administrateur Personeelszaken
1979-1983 Chef Personeelszaken

Verantwoordelijk voor het totale werkveld personeelszaken voor de drie productiefabrieken in Zoetermeer (300 werknemers)
Speciale aandacht voor:
- werving en selectie
- terugbrengen ziekteverzuim
- immateriële arbeidsplaatsverbetering (invoeren kwaliteitsteams)

eind 1983-1984 Wereldreis (vnl. Azië en Midden en Zuid Amerika)

1985-1986 Psychiatrisch Centrum Rozenburg te Den Haag
(Psychiatrisch ziekenhuis met zowel acute opname als ook opvang van (psychiatrisch) geriatrische patiënten)

Functie: Manager Personeelszaken voor een aantal paviljoens (350 werknemers)

Speciale aandacht voor:
- werving en selectie van verpleegkundig personeel
- invoering functiewaarderingsproject (FWG Functiewaardering Gezondheidszorg)

1986-1988 Nederlands Drukkerij Bedrijf te Zoeterwoude
(Offsetrotatiedrukkerij met 180 medewerkers)

Functie: Hoofd Personeelszaken

Speciale aandacht voor:
- werving en selectie
- opzetten van een afdeling personeelszaken
- uitbreiding ploegendiensten (2 naar 3 ploegendienst)
- als managementteamlid mede sturing geven aan het bedrijf

1988-1989 Nutricia Zoetermeer (nu Numico)

Functie: Chef Personeelszaken

Speciale aandacht voor:
- afbouw activiteiten van de groente- en graanverwerkende fabriek
- invoering van een 4-ploegendienst
- opleidingsprojecten (i.v.m. investeringen in het productiepark van de melkverwerkende fabriek)
- begeleiden werkgelegenheidsproject langdurig werklozen

1989- 31 december 2000 Brouwer Groep te de Bilt
(Full-service grafisch bedrijf)

Functie: Directeur Personeel en Organisatie

Als Directielid van de Groepsdirectie eindverantwoordelijk voor de totale P & O discipline in dit één na grootste grafische bedrijf van Nederland ( 25 bedrijven en 1400 werknemers)

Speciale aandacht voor:
- functioneel leiding geven aan locale Hoofden Personeelszaken
- direct leiding geven aan de afdeling personeelszaken en de loonadministratie van het Hoofdkantoor
- begeleiden van alle personeelsaangelegenheden bij de uitbouw van het bedrijf van 200 werknemers in 2 vestigingen naar 1400 werknemers in 25 vestigingen
- begeleiden/sturen van reorganisaties
- opstellen van sociale plannen
- onderhandelingen met vakbonden inzake reorganisaties
- adviseren van de algemeen directeur (grootaandeelhouder) bij het overleg met de (centrale) ondernemingsraad
- als lid van het directieteam overlegpartner voor de Raad van Commissarissen
- harmonisatie van arbeidsvoorwaarden
- invoering functiewaarderingssysteem, met daaraan gekoppeld herwaardering van salarissen van vrijwel het totale personeel
- ontwikkelen en invoeren van een salarisgebouw voor het boven CAO personeel
- afwikkelen van juridische aangelegenheden rond het beëindigen van dienstverbanden
- invoeren van een personeel informatie systeem
- invoeren van een nieuw loonverwerkingsysteem
- voorzitten van de Arbo-commissie (aansturen van de VGW coördinatoren)

2001

Gestart met een personeel & organisatie adviesbureau, van waaruit ik interimopdrachten uitvoer.

Januari 2001- juli 2001

Hoofd Personeel Organisatie en Opleidingen van de Stichting Reclassering Nederland.
Als ad-interim verantwoordelijk voor het aansturen van het totale P & O apparaat van deze Stichting (1400 werknemers over 5 ressorten).

Doel van deze opdracht is om P & O na een periode zonder leiding opnieuw een zinvolle plaats binnen de organisatie en het directieteam te geven. Daarnaast was het dringend noodzakelijk om de aanpak van het te hoge ziekteverzuim te coördineren.

Speciale aandacht voor:
- functioneel leiding geven aan de ressortelijke Hoofden Personeelszaken
- het direct leiding geven aan de afdeling P & O
- het direct leiding geven aan de afdeling Opleiding Training en Vorming
- het opzetten van een analyse en het starten van een plan van aanpak voor terugdringing van het ziekteverzuim
- het opnieuw positioneren van de afdeling P & O
- het formuleren van definities voor kengetallen en managementinformatie benodigd voor het goed laten functioneren van het personeels informatie systeem
deelnemen aan verschillende werkgroepen met uiteenlopende opdrachten

augustus 2001 - juni 2002

Hoofd Personeelszaken Stichting De Weeren a.i.

Belast met onderhandelingen met vakbonden t.a.v. het gaan werken met een nieuwe CAO. Overzetten personeelsleden vanuit V&V naar CAO Thuiszorg.
Introductie functiewaarderingssysteem
Voorbereiden Personeelsinformatiesysteem
Vervangen hoofd personeelszaken
Opnieuw opzetten van de afdeling personeelszaken
In deze functie was ik tevens adviseur voor de Raad van Bestuur

januari 2002 - heden

Interim Manager t.b.v. sluiting Amcor Flexibles Nederland B.V. te Haarlem

Uitvoering geven aan het Sociaal Plan
Onderhandelingen voeren met outplacementbureau en verzekeringswereld t.b.v. het begeleiden en sturen van medewerkers zowel richting arbeidsmarkt als t.a.v. de afkoopsommen.
Daadwerkelijk stapgewijs ontslaan van personeelsleden
Vanaf januari 2003 adviseur van de Holding t.a.v. nog lopende zaken vanuit deze sluiting

oktober 2002 - heden
Directeur Personeel & Organisatie Royal Van Zanten B.V. te Hillegom.

Doorvoeren van een grootschalige reorganisatie die alle Nederlandse vestigingen van dit bedrijf raakt. Opstellen begroting en Sociaal Plan en onderhandeling voeren met de vakbonden.
Na afronding van deze stappen de directie adviseren betreffende de herorganisatie van de Groep.
Leiding geven aan 4 personeelsfunctionarissen en 2 salarisadministrateurs t.a.v. hun werkzaamheden bij deze ingrijpende verandering.
Vanaf januari 2004 adviseur voor de holdingdirectie bij het vorm geven van de nieuwe organisatie en het formuleren van de strategie.
Vanaf september 2004 adviseur Holdingdirectie voor 12 uur per week op basis van een dienstverband.

maart 2004-heden
Amcor Envi Flexibles te Assen
Adviseur van de Nederlandse directie en Engelse Holding bij het proces van doorlichten en in kaart brengen van de levensvatbaarheid van dit bedrijf naar de toekomst. Bij eventuele sluiting of reorganisatie de onderhandelingen voeren met de vakbonden t.a.v. het komen tot een Sociaal Plan en het begeleiden van het sluitings c.q. reorganisatietraject.

september 2004- december 2004
Begeleiden reorganisatieproces bij Amsterdam Metallized Product in Amsterdam. Vertrek van 15 medewerkers.


Opleiding interimmanager

MBO Arbeidsmarktpolitiek en Personeelsbeleid (1981 dipl.)
HBO Arbeidsmarktpolitiek en Personeelsbeleid (1983 dipl.)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Verschillende trainingen op het brede terrein van P & O
Word, Excel, PowerPoint

Talenkennis interimmanager

Engels

Overig

Veel ervaring in veranderingsprocessen met de daarbij behorende onderhandelingen met OR en vakbonden. Daarnaast ervaring in het opzetten en uitbouwen van een P & O afd.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: