Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim manager

Interim manager

Werkervaring interimmanager

Not for profit
Productgroepmanager/ hoofd verkoop van een Sociale Werkvoorziening. Verantwoordelijk voor de uitvoering van de productiedoelstellingen van de sector Industrie; ca 230 wsw medewerkers; 8 afdelingen. Tevens verantwoordelijk voor het realiseren van de omzetdoelstellingen.
Deze sociale werkvoorziening is een “traditioneel” Sw-bedrijf; verzorgt voor een 8-tal aangesloten gemeentes de uitvoering van de WSW. In totaal zijn er zo’n 550 wsw-ers werkzaam; deels in detachering, schoonmaak en groenvoorziening. Deels binnen de sector industrie; assemblage, hout (eigen productlijn), metaal, verpakken en grafisch. Specifiek onderdeel van de opdracht is om, naast de dagelijkse leiding, aandacht te besteden aan de interne werkprocessen. Deze processen zijn in Rasci-schema’s vastgelegd maar dienen nu ook daadwerkelijk tot resultaat te leiden. Tweede belangrijke component van de opdracht is om de sectormanager te ondersteunen in de heroriëntatie van de sector industrie. Onder druk van extra uitstroom zal de populatie van de sector Industrie over de komende jaren ingrijpend veranderen. Zonder twijfel zal dit zijn consequenties hebben voor de werksoorten en de aanspraken op de organisatie. Derde component is om de gespannen verhouding tussen de afdelingshoofden en de productiemanager (en kader) te verbeteren.

Interim directeur van het Nederlands Affichemuseum in Hoorn. Dit museum (het eerste affichemuseum in Nederland!) heeft op 16 mei 2003 haar deuren geopend. Aan deze feestelijke opening, uitgevoerd door Wim Crouwel, ging een periode van aanzienlijke spanning vooraf. Er was een locatie en een uitzonderlijke collectie maar de financiën waren onvoldoende op orde, de relatie met gemeente en brandweer niet optimaal en de bedrijfsvoering stond nog in de kinderschoenen. Dit was de reden dat het bestuur mij een maand (!) voor de opening heeft gevraagd om hen te helpen de opening van het museum mogelijk te maken. In deze zeer korte periode heb ik mij gericht op het oplossen van de financiële problemen door (toegezegde) subsidiegelden vrij te maken, de werkzaamheden voor de expositie te organiseren en de relatie met gemeente en brandweer dusdanig te verbeteren dat er weer sprake was van een werkbare situatie. Een korte, maar zeer interessante (pro deo) opdracht in een moeilijk speelveld van expositie, brandweer, gemeente en een (vrijwilligers)organisatie in wording.
De opdracht is tot volle tevredenheid van het bestuur uitgevoerd; de opening is gerealiseerd en in de overdracht is een eerste aanzet gegeven voor de bedrijfsvoering op lange termijn.

Algemeen Directeur (ai) van de Stichting IJscomplex Jaap Eden. De opdrachtgever is het bestuur van vernoemde stichting. De opdracht omvatte in de eerste plaats de algemene leiding en eindverantwoordelijk-heid van het sportcomplex en daarbij de opstart van het nieuwe seizoen. Daarnaast bestond de opdracht uit het aanpakken van een aantal aandachtsgebieden, zoals interne organisatie, personeelsbeleid, relatie met de pachters op het terrein en de milieuproblematiek. Doel van de opdracht was om een nette overdracht aan de nieuw aan te stellen directeur te realiseren. De opdracht is afgerond met een overdracht waarbij de relatie met pachters, personeel en gemeente weer genormaliseerd was.

Overheid
Manager bedrijven (a.i) bij het stadsdeel Oud West in Amsterdam. De manager bedrijven legt verantwoording af aan de sectormanager. Onder de afdeling bedrijven vallen het beheer van de Ten Katemarkt en het team milieupolitie. Focus van de opdracht ligt op verbeteren van de bedrijfsvoering van de milieupolitie en het oplossen van een groot aantal knelpunten mbt het beheer van de markt, waarvan een groot aantal via juridische procedures lopen. Een van de onderwerpen die aandacht vereiste was het afvalbeheer van de markt; een samenstel van (vermeende) fraude, onduidelijke afspraken en een niet te beheersen afvalstromen (GFT, rest en karton). Dit is opgelost door recherche onderzoek en nieuwe overeenkomsten met duidelijke bonus/malus regeling op de afvalstromen. Een opdracht met een aantal politiek zeer gevoelige dossiers.

Manager buitendienst (a.i.) bij de sector Beheer Openbare Ruimte in Leeuwarden. De manager buitendienst legt verantwoording af aan de sectormanager en geeft direct leiding aan 12 teamleiders en indirect aan een team van 8 rayonbeheerders en wijkmanagers. De buitendienst is een nieuw organisatieonderdeel dat voort is gekomen uit twee bestaande onderdelen; productie en rayonbeheer. Het team productie is verantwoordelijk voor het onderhoud in “grijs”, “groen” en “blauw” (bestrating, groenvoorziening en riolering en bruggen), alsmede de milieustraten en de gladheidsbestrijding. Het team rayonbeheer verzorgt dienstverlening in de wijken; oa opruimen van grofvuil, zwerfvuil en onkruid-bestrijding. In totaal werken er zo’n 130 man binnen deze twee teams. De opdracht bestond uit de volgende hoofdonderdelen;
Verbeteren van management en bedrijfsvoering van de afdelingen,
Oplossen van financiële- personele- en huisvestingsknelpunten
Ontwikkelen van een nieuwe afdeling buitendienst.
Binnen de opdracht zijn de financiele risico’s afgebouwd, dan wel begroot en opgenomen in de reguliere begroting. Daarnaast zijn gedurende de opdracht de verwachtte overschrijdingen voor 2004 met € 150.000,-- teruggebracht (de overschrijdingen zijn hiermee nog in het lopende jaar meer dan gehalveerd).

Business-Unit Manager (a.i.) bij de Dienst Welzijn Amsterdam. De BU-manager legt verantwoording af aan de directeur van het DWA en geeft direct leiding aan drie hoofden en twee secretarissen, in totaal ruim 45 medewerkers. Als manager verantwoordelijk voor de resultaten van de vijf verschillende groepen (bureau’s) en voor het ontwikkelen en realiseren van het BU-plan. De opdracht bestaat uit een drietal hoofdonderdelen; leiding geven aan de vijf organisatieonderdelen en het coachen en begeleiden van de individuele teamleiders, invulling geven aan een professionalisering (oa invoering van de WBP) van de betreffende afdelingen en het uitbrengen en uitvoeren van een strategische verkenning ten aanzien van een mogelijk andere organisatievorm. De afdelingen zijn onder andere verantwoordelijk voor de registratie en rapportage van het verzuimbeleid op de Amsterdamse scholen, het muziek- en kunstonderwijs, schoolzwemmen en vervoersbeleid. Daarnaast vallen de Amsterdamse Seniorenraad, de Amsterdamse Sportraad en het Bureau Stadspas onder de verantwoordelijkheid van de BU-manager. Aansprekend in de opdracht is de combinatie van enerzijds een operationele taak en anderzijds de mogelijkheid om naar “eigen inzicht” de organisatie vorm te geven. Een opdracht in een bestuurlijk/politiek complexe omgeving.
De opdracht is tot volle tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerd; de strategische verkenning heeft onder andere geleid tot een aangepaste organisatievorm die vervolgens is uitgewerkt en ingevoerd.

Hoofd afdeling procesbewaking (a.i.) bij DWR in Amsterdam. DWR is een fusie-organisatie tussen de Amsterdamse Rioleringsdienst en het Waterschap Gooi- en Vechtstreek. Per 1/1/2001 “staat” de nieuwe organisatie, na een organisatieverandering die tot doel had de (primaire) processen beter op elkaar af te stemmen. De afdeling procesbewaking is in deze opzet een nieuwe groep die als taak heeft enerzijds uitvoerende afdelingen te ondersteunen door middel van projectinformatie en anderzijds richting directie en opdrachtgever informatie moet genereren ten aanzien van de voortgang van de diverse projecten. De interim-taak hierin is tweeledig; opbouw en dagelijkse leiding aan het team en anderzijds richting en invulling geven aan de doelstelling zoals deze, voortkomend uit de reorganisatie, is verwoord.

Zorg
Regiomanager (regiodirecteur) bij VÓÓR Welzijn in Den Haag voor de stadsdelen Haagse Hout en Leidschenveen/Ypenburg. Lid van de directie. VÓÓR Welzijn is een welzijnsorganisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van het welzijnswerk in de stadsdelen Segbroek, Loosduinen, Haagse Hout en Leidschenveen/Ypenburg. De stichting bevond zich in zwaar weer. De raad van toezicht had afscheid genomen van de algemeen directeur en (in een later stadium) een van de twee regiomanagers. De organisatie had last van een gebrek aan focus. Er was hierbij onvoldoende aandacht voor de bedrijfsmatige kant van het werk. De regio waar het hier om ging werd gekenmerkt door achterblijvende productie, eigen richting en onvoldoende besef dat men een eigen verantwoordelijkheid heeft en onderdeel uitmaakt van VÓÓR Welzijn. Een en ander heeft geleid tot wantrouwen bij de opdrachtgever (de Gemeente Den Haag) en andere partners in de regio. De hoofddoelen van de opdracht waren dan ook om 1) orde en helderheid te brengen in de regio en 2) het personeel te motiveren en een meer zakelijke instelling bij te brengen.
De omgeving van de opdracht laat zich kenmerken als uiterst complex waarbij politieke druk en een veelheid aan tegengestelde belangen een grote rol spelen.
Beide doelen zijn tot volle tevredenheid van de opdrachtgever gerealiseerd.

Stichting Enzo. Zorgondernemer; mede oprichter (2005) en eigenaar van Stichting Enzo. De stichting start en beheert werkplaatsen voor mensen met een verstandelijke beperking. De stichting is letterlijk van nul af aan opgezet, gebaseerd op eigen ideeen over zelfstandigheid en eigen inbreng van de clienten in maken van de producten. De organisatiestructuur sluit hier op aan. Elke werkplaats staat op zichzelf; er is gekozen om de overhead zo klein mogelijk te houden, waardoor er ruimte ontstaat om kwaliteit daadwerkelijk op de werkvloer te laten beginnen. De kleinschaligheid van de stichting maakt dat voor allerlei zaken als kwaliteitszorg, informatievoorziening, functiewaarderingssystemen etc. constant slimme oplossingen moeten worden bedacht om de bedrijfsvoering gezond te houden.

Door de functie bij Enzo is ruime kennis en ervaring opgedaan op het gebied van wetgeving als AWBZ, WSW, WMO, WWB en de wijze waarop de zorg is georganiseerd en gefinancierd.

Onderzoek uitgevoerd bij een sociale werkvoorziening. Doel van de opdracht was om een, voorgestelde, nieuwe organisatievorm te beoordelen.

Onderzoek uitgevoerd bij een organisatie die dagopvang verzorgt voor verstandelijk gehandicapten. Een onderzoek naar de strategische aspecten en de gevolgen voor de medewerkers van de individualisering van de (verstandelijk) gehandicaptenzorg op een bestaande organisatie.

MKB
Manager Projecten bij Amafilter te Alkmaar. Amafilter is een, internationaal opererende, “engineering-to-order” organisatie die zich bezig houdt met de productie van filters en filterinstallaties. Verantwoordelijk voor een afdeling die zich uitsluitend bezig hield met de ontwikkeling, verkoop en in bedrijfname van membraanfilter installaties. Deze installaties werden in heel Europa ingezet in het opwerken van afvalwaterstromen. Binnen deze afdeling projectmanagement ingevoerd; niet alleen de techniek is belangrijk, ook op tijd en binnen budget leveren is een absolute voorwaarde! Naast de dagelijkse leiding van deze afdeling, twee organisatie veranderingen doorgevoerd. Deze waren gericht op het verbeteren van de totale order- en verkoop afhandeling. Hiervoor was het noodzakelijk een drietal afdelingen, met in totaal zo’n twintig medewerkers, te reorganiseren. Complicerende factor hierbij was het autonome karakter van de afzonderlijke groepen, de bedrijfscultuur (Amafilter is een “typisch” familiebedrijf) en het, onder druk staande, orderresultaat. De reorganisaties zijn in een tijdsbestek van een jaar, met aantoonbaar positief resultaat, uitgevoerd.

Coach/counseller bij diverse bedrijven binnen het MKB. Het betrof hier coachingstrajecten als onderdeel van een leergang bedrijfskunde. Een veelheid aan onderwerpen, uiteraard afhankelijk van de vraag van het bedrijf, is aan de orde gekomen; van opvolging tot efficiencyverbetering en personeelsproblematiek

Industrie
Project Manager Power Plants bij Stork Wärtsilä Diesel te Amsterdam, onderdeel van het Finse Wärtsilä Diesel concern. Bij dit bedrijf werkzaam bij de business unit Power Plants en eindverantwoordelijk voor de realisatie van projecten. Dat betekent eindverantwoordelijkheid voor de technische realisatie, de financiële resultaten, de overname van de plant door de klant, de voorbereidingen voor de onderhoudscontracten, de contacten met zowel klant(en) als subsuplliers en het hele contract- en changemangement. Deze projecten omvatten de bouw van energiecentrales over de hele wereld. De projecten laten zich kenmerken door een vaak complexe mix van commercie, logistiek, lokale omstandigheden, hoge technische eisen en een hoge tijdsdruk. Met verschillende projectgroepen, in totaal zo’n twintig medewerkers, projecten in o.a. Equador, Haïti en Guatamala succesvol uitgevoerd. Ordergrootte van de projecten ligt tussen de vijf- en vijfentwintig miljoen dollar.

Projectleider energie- emissie- en procesmetingen bij Vereniging Krachtwerktuigen te Amersfoort. Verantwoordelijk voor acquisitie, uitvoering en rapportage van projecten bij bedrijven als Berghuizer Papier, Decaf, Hydro Agri, General Electric Plastics ect.

Control Systems Lead Engineer bij Fisher Controls te Rijswijk. Verantwoordelijk voor de technische en commercïele realisatie van industrïele automatiseringsprojecten bij onder andere DSM, General Electric Plastics, Energie Bedrijf Amsterdam en Van den Bergh & Jurgens.

3e swtk op Super en Mighty Servant bij Wijsmuller te IJmuiden.



Opleiding interimmanager

98/01 Erasmus Universiteit Rotterdam;
Bedrijfskunde (PTO)
Afstudeerrichting: Management van Verandering
Bijvakken: Strategie, Ondernemingsethiek
Onderzoeken/opdrachten: Onderzoek uitgevoerd bij een sociale werkvoorziening. Doel van de opdracht was om een, voorgestelde, nieuwe organisatievorm te beoordelen.
Onderzoek uitgevoerd naar de verschillen in klantgerichtheid bij een Nederlandse en Amerikaanse supermarkt(keten)
Afstudeeronderzoek: Een onderzoek naar de strategische aspecten en de gevolgen voor de medewerkers van de individualisering van de (verstandelijk) gehandicaptenzorg op een bestaande organisatie.

90/93 Kamer van Koophandel te Haarlem
Afstudeerrichting: Bedrijfskunde (Post-HBO)

87/90 Post Hoger Technisch Onderwijs (PHTO-A), Amsterdam
Afstudeerrichting: Besturingstechnologie.

81/85 Instituut voor Hoger Technisch en Nautisch Onderwijs (IHTNO), Amsterdam
Afstudeerrichting: Scheepswerktuigkunde

76/81 HAVO; Castricum en Velsen



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Pragmatische dienstverlener in management en advies in veranderingstrajecten. Effectieve werkinstelling en is betrokken bij sociaal-maatschappelijke aspecten van de samenleving. Analytisch, aandacht voor grote lijnen en detail.
Ontwikkelt positieve samenwerking. Werkgebied ligt vooral bij lokale overheden en de zorg- en welzijnssector
Vooral gericht op het goed verlopen van ontwikkelings- en veranderprocessen en het optimaliseren van bedrijfsvoering in crisissituaties



Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Frans, Duits

Overig

Zorgondernemer. Voorzitter en mede-oprichter van de Stichting Enzo. De stichting biedt een werkplek voor volwassenen met een verstandelijke beperking in de regio Zaandam. Kenmerk is het opzetten van kleine werkplaatsen waar voor 12 tot 14 clienten plaats is. De stichting is in 2006 van start gegaan met de eerste werkplaats in Zaandam – Het Atelier.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: