Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

financieel verander manager

financieel verander manager

Werkervaring interimmanager

augustus 2006/ tot heden
Consultancy B.V. io
Freelance adviseur, project- en interim-manager

november 2009/juli 2010
Korps landelijke politiediensten
Senior controller bij dienst IPOL
- Advies dienst- en unitleiding;
- Coördinator cluster IPM;
- Jaarplan, Managementrapportages en Jaarverslag;
- Inrichten monitoringssysteem;
- Ontwikkeling KPI’s;
- Ontwikkeling integrale planning & controlfunctie (beheersmatig en operationeel)
- projectplanning;
- projectimplementatie;
- kwaliteitscontrole.


juni 2008/september 2009
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
Projectmanager SAP VIC2 project
- Processen binnen het Shared Service Centre betreffende Personele en salarisadministratie, Finance, Inkoop en ICT hermodelleren, beschrijven, implementeren en borgen in de organisatie en daarbij SAP optimaliseren;
- Ontwerpen informatie piramides en ontwikkelen rapportages en KPI’s;
- Opleidingen ontwikkelen,organiseren en geven in o.a. procesgericht denken en werken, SAP gebruik, servicegericht werken;
- SAP beheer professionaliseren;
- Afsluiten SLA’s met klantorganisatie;
- Coaching en begeleiding van de medewerkers en operationeel leidinggevenden binnen het Shared Service Centre;
- Ontwikkeltraject Finance en Inkoop (waaronder procesontwikkeling digitalisering);
- Opzetten driehoeksoverleggen tussen SSC (Finance en Inkoop) en de klanten (opvang, huisvesting en centrale diensten);
- Change management diverse onderdelen SSC ( Finance, Inkoop, Beleid en Processen; ICT beheer SAP en de landelijke ondersteuningsteams).


juni 2007/ mei 2008
ABN AMRO Holding N.V.
Projectmanager external reporting
- Medeontwikkelen, coördineren en geven van IFRS opleidingen;
- Advisering op gebied van accounting policies;
- IAS/IFRS implementatie van diverse IAS/IFRS richtlijnen;
- Projectmanager transitie financiële informatievoorziening na de overname door de consortiumpartners;
- Begeleiden SOXA Controls op external reporting gebied (o.a. pensions en tax);
- Onderhouden relaties met de reporting units in Europa, external en internal auditors;
- Coördinatie en samenstelling jaarverslag 2007 ( English version and Dutch version) en Form 20-F (US GAAP), integratie IFRS jaarverslag en Form 20-F;
- Inhoudelijk verantwoordelijk voor o.a. Taxes, Pensions, Remuneration of Managing Board en Supervisory Board, Corporate Governance onderdelen van de verslagen.


augustus 2006/ mei 2007
Internationale Kredietverzekeringsmaatschappij Atradius N.V.
Project manager external reporting en accounting policies
- Coördinatie en verbetering proces kwartaalafsluitingen;
- IAS/IFRS implementatie van diverse IAS/IFRS richtlijnen oa. Taxes, Pensions, Contingent Liabilities;
- Ondersteunen bij de internal en external audits;
- Coördinatie Jaarrekening 2006( IFRS);
- Samenstelling van diverse statutaire jaarrekeningen van dochters (Dutch Gaap).


maart 2005 / juli 2006
AS Watson Continental Europe (retail)
Manager Finance Benelux

Verantwoordelijk voor het Financial Shared Service Centre Benelux met circa 110 fte’s. Het Financial Shared Service Centre omvat voorraadadministratie, financiële administratie, personeel en salarisadministratie, functioneel applicatie beheer en financieel projectmanagement;

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Oprichten en inrichten van het FSSC Benelux met de integratie van de administraties in Nederland, België en Luxemburg evenals de implementatie van de financiële systemen voor de Benelux en het managen van de personele reorganisatie;
• Optimaliseren en professionaliseren van de financiële administraties (Accounts Payable, General Ledger, Stock) binnen het Shared Service Centre evenals de personele en salarisadministratie en de begeleiding van de groei naar zelfsturende teams;
• Managen van IT-projecten ten aanzien van alle financiële en personele systemen ( waaronder Oracle based matchingssystemen Invoice en Goederenontvangst, CODA, Basware; Paymaster)
• Herinrichten en beschrijven van de processen en ontwikkelen van KPI’s en doorvoeren procesverbeteringen;
• Implementatie van een workflow systeem (Basware) binnen de Benelux;
• Implementatie van E-orders en E-facturen (EDI binnen de Benelux);
• Implementatie IAS/IFRS;
• External reporting en consolidatie;
• Contacten met banken, bestuurders, accountants, fiscus, interne en externe klanten;
• Intern relatiemanagement met de klanten van het Financial Shared Service Centre Benelux;
• Deelname aan het worldwide auditcommittee;
• Participeren in en leiden van nationale en internationale projecten;
• Adviseren van de nationale en internationale directies;
• Sturen van diverse fusies en reorganisaties.


augustus 2000 / december 2004
Thomas Cook Nederland B.V. (Reisbranche)
Manager Finance and Administration

Verantwoordelijk voor de financiële afdeling met circa 40 medewerkers en de functionele leiding over drie decentrale financiële afdelingen totaal 15 medewerkers in een internationale omgeving.

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Centralisatie van de financiële en planning & controlfunctie binnen Nederland waaronder integratie van de reisbureau administraties en de beide touroperator administraties ten behoeve van het in te richten Shared Service Centre;
• Leiden van het SAP migratietraject voor Nederland;
• Relatiemanagement met de regiodirectie in België en centrale directie in Duitsland;
• Verbeterslag personele bezetting en professionaliseringstraject medewerkers Finance waaronder coaching en begeleidingstraject;
• Herinrichting en optimalisatie van Accounts Receivable, Accounts Payable en General Ledger, Flight administration);
• External reporting (IAS) en consolidatie;
• Adviseren van de nationale en internationale directies;
• Sturen van diverse fusies en reorganisaties;
• Optimaliseren en professionaliseren financieel management en managementrapportages;
• Contacten met Banken, bestuurders, accountants, fiscus, interne en externe klanten
• Ontwikkelen van kengetallen, managementrapportages, scenario’s en doelen op lange termijn;
• Nationale en internationale rapportage (IAS/IFRS) en participeren in nationale en internationale projecten ;
• Herinrichten en sturen van de financiële bedrijfsprocessen;
• Ondersteuning bij vernieuwing personeelsbeleid;
• Financieel vertalen van het strategische en het commerciële beleid;
• Bewaken deadlines en de internationale rapportagerichtlijnen, evenals de financiële en fiscale regelgeving.


januari 1999 / juli 2000
Politie Zuid-Holland-Zuid
Hoofd Financieel Economische Zaken

Verantwoordelijk voor de financieel economische afdeling inclusief salarisadministratie (10 medewerkers) en de functionele leiding over de decentrale financiële afdelingen en medewerkers (15 medewerkers)

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Opzetten en uitontwikkelen financieel beheer als mede de koppeling ontwikkelen tussen beleid en beheer
• Ontwikkelen van een budgetverdeelsystematiek voor het regiokorps
• Administratieve organisatie en interne controle opzetten als mede een operational auditsystematiek
• Ontwikkelen van kengetallen, managementrapportages, financiële doelen op lange termijn en een scenariomodel
• Adviseren korpsleiding, bestuur en bevoegd gezag
• Implementeren van een nieuw financieel automatiseringssysteem
• Participeren in landelijke werkgroepen waaronder “modernisering politiezorg” en “budgetverdeelsystematiek” voor Binnenlandse Zaken en uitontwikkelen van politie personeelssysteem
• Kwaliteitszorg
• Contacten met banken, bestuurders, BZK, OM en accountants
• Opleiden en professionaliseren van het management op het gebied van financieel management en budgetbeheer


augustus 1994 / december 1998
Politie Rotterdam-Rijnmond
Senior Beleidsmedewerker Controlling

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Opzetten en uitontwikkelen van de Planning en Controlcyclus van een sterk gedecentraliseerde organisatie na een ingrijpende landelijke reorganisatie
• Inrichten en bemensen van een stafafdeling controlling
• Leidinggeven aan een stafafdeling van 6 medewerkers en vervangen van de korpscontroller/korpskwaliteitscoördinator
• Deelnemen aan en leiden van werkgroepen en klankbordgroepen
• Inrichten van bedrijfsprocessen en ondersteunen van de decentrale en centrale onderdelen bij het implementeren evenals opzetten en coördineren van thematische onderzoeken
• Ontwikkelen van normen en kengetallen voor de totale bedrijfsvoering (zowel operationeel als beheersmatig) van het korps
• Ontwikkelen en beoordelen van managementrapportages en beleidsplannen op decentraal niveau en ontwikkelen en samenstellen van managementrapportages en beleidsplannen op centraal niveau
• Geven van presentaties en voorlichting over kwaliteitszorg, planning en control en bedrijfsprocessen
• Adviseren en ondersteunen van de korpsleiding, decentrale managers en anderen op bedrijfseconomisch gebied
• Inrichten en begeleiden van de implementatie van een kwaliteitszorgsysteem op centraal en decentraal niveau
• Opstellen van adviezen en rapportages richting bestuur en openbaar ministerie en het toelichten daarvan
• Participeren in en leiden van overlegvormen op regionaal en landelijk niveau


januari 1993 / juli 1994
Rabobank Nederland
Controleleider Accountantsdienst

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Uitvoeren van en rapporteren over financial en operational audits
• Uitvoeren van bijzondere onderzoeken (bijvoorbeeld fraude, kredietbeheer, informatievoorziening,verzekeringsportefeuilles etc.)
• Adviseren van directie en bestuur van aangesloten banken en Interpolis
• Ontwikkelen van vaktechnische concepten

januari 1982 / december 1992
Coopers & Lybrand
Controleleider/aankomend accountant

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:
• Plannen van opdrachten en personeel
• Leidinggeven aan controleteams en mentorschap en coachen assistenten;
• Budgetteren en budgetbewaking van opdrachten
• Verwerven van opdrachten en onderhouden van cliëntrelaties
• Leiden en uitvoeren van controle- en adviesopdrachten
• Voeren van administraties voor cliënten als mede opstellen van managementrapportages voor cliënten
• Adviseren en managementondersteuning
• Adviseren en afhandelen van fiscale zaken voor cliënten
• Bijzondere opdrachten uitvoeren op het gebied van overnames, fusies, reorganisaties, administratieve organisatie en interne controle
• Mijn cliëntenpakket bestond uit zowel profit als non-profit organisaties in de categorieën multinationals tot en met eenmanszaken

Opleiding interimmanager

• Doctoraal bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam (afgerond), 1998
• Registeraccountant aan het NIVRA te Amsterdam (afgerond), 1994
• Atheneum A, 1979
• Talen: Engels (schriftelijk en mondeling goed); Duits (schriftelijk en mondeling goed)
• Automatisering: o.a. Coda, Oracle, Hyperion , SAP, Excel, Word, PowerPoint , Paymaster
• IFRS (2006,2007,2008)
• Risk management master classes (2009)
• Trainingen en opleidingen o.a.:
 Geven van opleidingen waaronder financieel management, organisatiekunde en werken met informatie (1988 – 2001), IFRS (tax and pensions)
 Adviseren bij en opstellen van ondernemersplannen en managementrapportages in Midden en Klein Bedrijf (1993 – heden)
 Diverse interne en externe opleidingen op vaktechnisch gebied, automatisering, belastingen en sociale verzekeringen, sociale en communicatieve vaardigheden, managementvaardigheden, kwaliteitszorg en veranderingsmanagement, fiscale en administratieve wetgeving België en Luxemburg (sinds 1982), leergang IFRS

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- communicatief vaardig
- professioneel
- pragmatisch
- creatief
- analytisch
- hands-on
- grote lijnen aanhoudend (helikopterview)
- resultaat gericht
- initiatiefrijk
- coachen & begeleiden & motiveren
- organiseren & plannen


Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal)Engels en Duits(in woord en schrift)basiskennis Frans

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: