Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Business Consultant, Interim Manager

Business Consultant, Interim Manager

Werkervaring interimmanager

Periode januari 2004 – 30 april 2004
Werkgever Resultants-e B.V., Gorinchem
Opdrachtgever Gemeente Tilburg, Tilburg
Branche (locale) Overheid
Functie / Rol sr. Business Consultant & change agent
Werkzaamheden
• Ik ben verantwoordelijk voor de initiatie en uitvoering van een organisatieveranderings-traject dat de gemeente Tilburg een stabiel, beheersbaar en goed ondersteund intranet moet geven. Na stabilisering van de huidige situatie en het naar productie brengen van een nieuwe versie van de software volgt de inrichting (multidisciplinair) van een (content) onderhoud- en ondersteuning apparaat;
• Ik adviseer de gemeente op het gebied van de invoering van methoden, technieken en hulpmiddelen. Dit behelst een overwogen keuze, inpassing in de organisatie rondom/van ICT, trainen en coachen van medewerkers alsmede de inrichting van een separate ontwikkelstraat, testomgeving en het opstellen en tot uitvoer brengen van procedures waarmee nieuwe versies worden geaccepteerd en in productie genomen.
Vaardigheden / M&T Verander management, consultancy / Prince2, RUP & UML
(IT) omgeving Windows 2000, BroadVision

Periode oktober 2000 – heden
Werkgever Resultants-e B.V., Gorinchem
Opdrachtgever Resultants-e B.V., Gorinchem
Branche ICT, eBusiness
Functie / Rol Managing Partner & Entrepreneur
Leiding (ge)geven aan 10 IT professionals (vakspecialisten)
Werkzaamheden
• Ik heb de systeemontwikkelingtak (7 mensen) van Center Parcs verzelfstandigd. Presentatie, overreding (zowel RvB als medewerkers) en contractonderhandelingen zijn door mijzelf uitgevoerd, in de afrondende fase bijgestaan door een advocaat ;-) Doel was: kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, met behoud van continuïteit van kennis en flexibiliteit (voor Center Parcs in inhuur van externen)
• Het bedrijf heeft zich onder mijn leiding gespecialiseerd in executive assessments (QuickscANTs), web-enabling van legacy systemen in IBM omgevingen en de bouw van web-& workflow applicaties.
• Ik doe alle voorkomende (leidinggevende) werkzaamheden met de nadruk op strategie, acquisitie en HRM. Ik ben in onderhandeling over de overdracht van het bedrijf.
Vaardigheden / M&T Bedrijfsplanning, contractonderhandeling, acquisitie, account management, hrm, veranderen
(IT) omgeving Web/Internet, RPG, Java/WebSphere, Lotus Notes, Access/VB, Windows2000, iSeries
Opvallend Resultants-e is een bedrijf met een sterke interne cohesie en een professionele invulling.
Reden “overstap/instap” Zelfstandigheid en op eigen benen staan (ondernemen) + Afronding / afblazen projecten

Periode november 2001 – december 2003
Werkgever Resultants-e B.V., Gorinchem
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure
Functie / Rol Project Supervisor & sr. Business Consultant
Werkzaamheden
• Ik begeleidde de opzet van een volledig toegewijde acceptatie-omgeving, als eerste stap op weg naar gescheiden ontwikkel, test- en acceptatie omgevingen;
• De aankoop van Center Parcs door Pierre & Vacances en OASIS door Center Parcs UK leidde tot de wens tot integratie van Center Parcs en Grand Dorado enerzijds en Center Parcs en OASIS anderzijds. Resultants-e heeft uitvoering gegeven aan de volledige overgang van alle Gran Dorado en OASIS systemen (data) naar de (verkozen) Center Parcs omgeving. Ik deed de planning, verslaglegging en begeleiding van deze omvangrijke en complexe projecten welke met goed gevolg zijn afgerond;
• Ik adviseerde Center Parcs inzake schaalbaarheid en beschikbaarheid van webapplicaties;
Vaardigheden / M&T Project management, consultancy/ Prince2, RUP & UML
(IT) omgeving Java/WebSphere, Microsoft Project, CL/RPG, Web/Internet, AS400/iSeries & Windows 2000
Opvallend Twee grote, kritische migratieprojecten uitgevoerd

Periode december 1997 – september 2000
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure
Functie / Rol Programma Manager
Leiding gegeven aan 25 IT professionals (vakspecialisten)
Werkzaamheden
• Ik was als programma manager verantwoordelijk voor de initiatie, het ontwerp en de project-realisatie van een programma met een budget van 60 miljoen gulden dat in alle bugalows interactieve TV moest brengen. Met behulp van koppelingen met de back-office zijn reserveringsmogelijkheden geraliseerd via de TV, werd er video, music en games on demand geboden, multimediale informatie, internet acces, voice-over-ip [telefonie] en chipkaart betalingen in de bungalow;
Vaardigheden / M&T Business case, programma management, innovatie marketing / FO & TO review
(IT) omgeving VOIP, near Video On Demand, Music OD, TCP/IP, Lotus Domino, VA Java, HTML, Flash
Opvallend Van idee tot en met implementatie!

Periode december 1997 – september 2000
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure, Detailhandel, Horeca
Functie / Rol Manager Strategische IT
Leiding gegeven aan 5 IT professionals (vakspecialisten)
Werkzaamheden
• Ik was verantwoordelijk voor de selectie en de uitrol van 13 nieuwe telefooncentrales en 5 Call centres;
• Ik leidde ook de implementatie van de eerste Lucent voip applicatie in Nederland, als onderdeel van de nieuwe, transactiegerichte website die nu ook koppelingen kreeg met de back-office systemen en ook reserveringen toestond!
• Ik was ook verantwoordelijk ook voor een eerste intranet pilot (definitiestudie, plan van aanpak, projectmanagement, presentatie, invoering en onderhoud inhoud).
Vaardigheden / M&T Business case, leverancierselectie, project management / UML, FO
(IT) omgeving PaBX, VOIP, IVR, TCP/IP, HTML, Lotus Domino
Opvallend Alle projecten tot succesvol einde gebracht.
Reden “overstap/instap” Mogelijkheid zeer ambitieuze en innovatieve projecten uit te voeren

Periode
augustus 1997 – december 1997
Werkgever Origin B.V., Den Haag
Opdrachtgever Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag
Branche Overheid
Functie / Rol Business Consultant
Werkzaamheden
• Ik heb voor “BuZa” een definitiestudie geschreven voor een te bouwen intranet. Daartoe heb ik met alle diensten overleg gevoerd, presentaties gegeven en een definitiestudie afgerond met aanbevelingen over (organisatie van) architectuur, beveiliging, toepassingen inhoud en beheer.
Vaardigheden / M&T Project Management, politieke manoeuvres, analyse & adviesvaardigheden / FO
(IT) omgeving Multiplatform omgeving, encryptie, TCP/IP
Opvallend Een crime voor consultants. De tegenstellingen tussen afdelingen en de tegenwerking die dit oplevert omdat je nu eenmaal door één afdeling wordt ingehuurd maakten dat het op één lijn krijgen van iedereen een ingrijpender proces was dan het opstellen van de definitiestudie zelf.
Reden “overstap/instap” Incompatibilité des humeurs

Periode September 1995 – juli 1997
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure
Functie / Rol Marketing Manager
Leiding gegeven aan 5 Marketing professionals (marketing assistenten, dm manager, dba/list manager, analist)
Werkzaamheden
• Ik was verantwoordelijk voor het (mede) bepalen van de marketing strategie en de communicatie strategie (brochures, direct mailings, campagnes, prijsstelling, acties) voor Center Parcs Nederland. Ik heb mede vorm gegeven aan een koerswijziging die Center Parcs een wezenlijk nieuwe positionering opleverde.
Vaardigheden / M&T Leiding geven, marketing strategie & communicatie / marktonderzoek, statistische analyse
(IT) omgeving Microsoft Windows, Microsoft Office, SPSS
Opvallend Ondanks tegenwerking vanuit meerdere hoeken (“internet is een hype, dat wordt nooit een serieus marketing/verkoopkanaal”, “alleen voor nerds”) heb ik doorgezet, de Raad van Bestuur overtuigd en de eerste website opgezet (i.s.m. externe vormgevers).
Reden “overstap/instap” Management Development Programme: strategie (-formulering en -implementatie)

Periode augustus 1992 – september 1995
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure
Functie / Rol Informatiemanager
Leiding gegeven aan 5 IT professionals (4 informatie analisten / service managers en 1 park applicatiespecialist)
Werkzaamheden
• Opzet van een nieuwe afdeling voor informatie management, planning en analyse. In een poging IT dichter bij de gebruiker te brengen en verbetering door te voeren in de dienstverlening van de afdeling Automatisering mocht ik een nieuwe afdeling opzetten met nieuwe taken en verantwoordelijkheden, een aantal nieuwe medewerkers aannemen en onszelf “verkopen” aan de rest van de organisatie, welke inmiddels internationaal was geworden. De voertaal werd Engels.
• Ik was verantwoordelijk voor de uitvoering van een nieuw informatieplanning project. Dit haalde deze keer zoveel overhoop dat er zelfs een herbezinning op de missie en strategie van de onderneming uit voortvloeide.
• Leiding gegeven aan de selectie en implementatie (zowel organisatorisch als informatietechnologisch) van ERP en CRM applicaties!
Vaardigheden / M&T Leiding geven, functie-/taakomschrijvingen maken, afdeling positioneren, project management, procesbegeleiding, ISP, Information Engineering, FO CL/RPG, Synon2, C++
(IT) omgeving AS400, Windows 3.11 & 95, MS Project, MS Office, ADW
Opvallend Hoewel het geheel buiten mijn “jurisdictie” viel mocht ik een erg ingrijpend intern congres initiëren en begeleiden. In drie (in-) spannende dagen werd met 40 topmanagers een nieuwe missie (en payoff) vastgesteld, werden CSF’s en prestatie-indicatoren gedefinieerd en werd de strategie van de onderneming bijgesteld. In eerste instantie was mijn rol die van organisator en procesbegeleider (i.s.m. GITP) maar gaandeweg werd mijn inhoudelijke mening steeds meer gevraagd (ik was er trots op tot de laatste 5 man te behoren – 2 x RvB, Marketing Directeur en Manager Reclame - die de uiteindelijke missie en payoff onder woorden hebben gebracht).
Reden “overstap/instap” Opzet nieuwe afdeling, herpositionering IT functie (uitdaging, “tussenstap”)


Periode juli 1990 – juli 1992
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Het Heijderbos, Heijen
Branche Toerisme & Leisure
Functie / Rol Leisure Manager
Leiding gegeven aan 95 medewerkers
(zwembad, beveiliging, kinderhofje, sport&spel, fietsverhuur, receptie, entertainment)
Werkzaamheden
• In het kader van het management development programma heb ik twee jaar leiding gegeven aan 7 afdelingen (95 mensen) op (vakantiepark) Het Heijderbos. Als lid van het management team had ik 4 afdelingshoofden die ik aanstuurde op kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen die deels werden opgelegd en deels tezamen afgesproken;
• Ik werd al snel verantwoordelijk voor de opzet (inventarisatie, analyse, rapportage, presentatie) van een nieuw recreatiebeleid dat moest worden gedragen door alle parken in Nederland en België (7). Dit behelsde horizontale programmering, verbetering van de front office processen en constructieve afstemming met andere diensten;
• Ik organiseerde ook in twee jaar 18 succesvolle jazz-weekends voor 3 parken ;-) Hiertoe deed ik de programmering, het contracteren van de bands, de aankleding en leidde ik de uitvoering ter plaatse aan de hand van een door mij opgesteld draaiboek.
Vaardigheden / M&T Leiding geven, “duty diensten”, financiële planning, operationeel management, park sales
(IT) omgeving Microsoft Office, gebouwen- / watermanagement
Opvallend Ik heb mij hier onderscheiden door mij in het eerste jaar – tegen de stroom in - te ontwikkelen van een “hollander-met-een-stropdas” tot “een-van-hen”. Ik kwam in een zeer chaotische situatie binnen en verbeterde in het tweede jaar zowel de commerciële resultaten (+4%) als ook het ziekteverzuim (van 16% naar 6%) (en… het park kreeg een compliment van Control & Audit voor mijn bijdrage aan de financiële planning & verantwoording)
Reden “overstap/instap” Management Development Programme: lijnmanagement ervaring


Periode december 1987 – juni 1990
Werkgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Opdrachtgever Center Parcs N.V., Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure, Detailhandel, Horeca
Functie / Rol Manager Systeemontwikkeling
Leiding gegeven aan 7 IT professionals (2 ontwerpers / systeemanalisten en 5 programmeurs)
Werkzaamheden
• Als hoofd systeemontwikkeling ontwikkelde ik mij tot een gedreven en klantgerichte manager. Ik was verantwoordelijk voor het neerzetten van een meer gestructureerde afdeling met professionele output,
• Ik mocht ook vorm geven aan de plaats van IT binnen de organisatie door bv. de opzet van internationale overleg-organen, een vernieuwd informatieplan en de (gedeeltelijke) adoptie van formele methoden en technieken (Information Engineering).
Vaardigheden / M&T Leiding geven, project/verander management / ISAC, Information Engineering CL/RPG, Synon2
(IT) omgeving S38, Olympiq/AS400, CL/RPG, Synon2, DOS & Windows 3.11, Apple & OS 3
Opvallend Ondanks mijn onervarenheid als manager werd ik zwaar genoeg bevonden een afdeling niet alleen te gaan leiden maar ook door een veranderingstraject heen te loodsen. Dit heeft mijn ogen geopend voor de dynamiek van veranderingsprocessen en de rol van de leidinggevende hierin. Ik heb een paar fouten gemaakt waaruit ik - gelukkig – wijze lessen heb kunnen trekken. Uiteindelijk heb ik de afdeling in uitstekende conditie kunnen overdragen.
Reden “overstap/instap” Positieverbetering


Periode oktober 1985 – november 1987
Werkgever Sporthuis Centrum, Rotterdam
Opdrachtgever Sporthuis Centrum, Rotterdam
Branche Toerisme & Leisure, Detailhandel, Horeca
Functie / Rol Informatie Analist
Werkzaamheden
• Bij Sporthuis Centrum heb ik - als afstudeerder (bedrijfskunde met informatica als specialisatie) - de gelegenheid gekregen een voor hun doen ambitieus project te trekken, nl. het initiëren, samenstellen en opleveren van het eerste informatieplan. Dit was een geslaagd project (ook qua theorievorming over “situationaliteit”) dat in de jaren negentig nog twee keer werd herhaald. Ik mocht blijven en werd…
• Informatie analist. In deze hoedanigheid was ik – als enige informatie analist – verantwoordelijk voor de analyse/specificatie van gebruikersbehoeften en de acceptatie en invoering van opgeleverde eindproducten of (selectie van) standaard software van derden, zowel op het hoofdkantoor (m.n. inkoop, hrm, marketing en bestuurlijke informatievoorziening) als de parken (horeca, detailhandel en recreatie);
• Ik heb zelfstandig onderzoek verricht en advies gegeven over de nieuwe hardware koers. Hiertoe is een viertal scenario’s vergeleken op basis van technologie, vaste en variabele kosten en toekomstvastheid. Het door mij geadviseerde platform (natuurlijk een aantal versies verder) wordt nog steeds gebruikt!
Vaardigheden / M&T Project Management, ISAC, SDM
(IT) omgeving S38/AS400, DOS & Windows95, Apple Macintosh, PageMaker 1.0
Opvallend Essentieel voor mijn snelle doorstart na deze functie was het feit dat ik – in deze rollen - heb aangetoond op elk niveau in de onderneming te kunnen opereren en kwalitatief hoogwaardig werk af te kunnen leveren.
Reden “overstap/instap” Een echte baan in de “grote boze wereld” ;-)


Periode augustus 1984 – oktober 1985
Werkgever Erasmus Universiteit Rotterdam
Branche Onderwijs
Functie / Rol Software ontwikkelaar
Werkzaamheden
• Voor de faculteit Bestuurskunde heb ik, geheel zelfstandig, een studenten-administratie gebouwd met vastlegging van alle persoonlijke gegevens, studieresultaten e.d. Ik heb dit afgerond, gedocumenteerd, ingevoerd en nog een half jaar ondersteund.
Vaardigheden / M&T Specificeren, ontwerpen en bouwen van software
(IT) omgeving Dbase IV, ISAC, DOS 5.0, Widows3.11
Opvallend Ondanks enige tekortkomingen (zelfanalyse) als programmeur toch een bugfree en werkend systeem afgeleverd waarmee een aantal jaren is gewerkt
Reden “overstap/instap” Onderzoek was afgerond en ik wilde mijn IT expertise verder benutten / uitbouwen


Periode augustus 1982 – juni 1984
Werkgever Erasmus Universiteit Rotterdam
Branche Onderwijs
Functie / Rol Student-Assistent (onderzoek)
Werkzaamheden
• Voor de faculteit Politieke Wetenschappen heb ik, in nauwe samenwerking met Prof. Dr. U. Rosenthal, gewerkt aan de opzet van een inhoudsanalyse onderzoek naar rapportage over crisis-situaties bij de Rijksoverheid. Het onderzoek is verder zelfstandig uitgevoerd en tot conclusies gebracht. Verdere theorievorming heeft geleid tot een publicatie door U. Rosenthal ("Rampen, rellen en gijzelingen", 1983).
Vaardigheden / M&T Onderzoeksopzet en uitvoering (algemeen en inhoudsanalyse) / SPSS, Lotus 123, Wordstar
(IT) omgeving Digital mainframe (UNIX), DOS
Opvallend Op het eind ruim 600 pagina’s nog twee keer gecorrigeerd en foutloos afgeleverd en desondanks stond mijn naam verkeerd gespeld in de uiteindelijke gedrukte versie ;-)


Opleiding interimmanager

Algemeen

- 1984 - 1986 WO Bedrijfskunde, Doctoraal,
Rotterdam School of Management (bedrijfsk. informatica)diploma
- 1980 - 1984 WO Politicologie, Kandidaats,
Erasmus Universiteit Rotterdam (politieke filosofie)diploma
- 1974 - 1980 OVWO/Atheneum,
Blaise Pascal, Spijkenisse (Wi, En, Bi, Nl, Du, Gs, Fr)diploma

Management

- 2003 - 2003 Training Sr. Management, Krauthammercertificaat
- 2002 - 2003 Prince2 zelfstudie
- 1998 - 1999 Workshop cyclus strategisch management
(i.s.m. Raad van Bestuur Center Parcs) n.v.t.
- 1995 -1998 Bedrijfscursussen/trainingen
(management, functioneringsgesprekken e.d.) n.v.t.
- 1995 - 1995 Project Management (incl. Microsoft Project)certificaat

Informatica

- 2001 - 2002 IBM eBusiness Solution Advisor certificaat
- 1999 - 2001 Object Oriëntatie certificaat
- 1993 - 1994 Information Engineering certificaat
- 1987 - 1992 RPG II, Div. tools (Synon/2, ADW / Cool:plex)certificaten


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- Organisatie-advies
- Project management
- Interim management
- eBusiness


Talenkennis interimmanager

Nederlands

Spreken: vloeiend
Lezen: vloeiend
Schrijven: vloeiend

Engels

Spreken: vloeiend
Lezen: vloeiend
Schrijven: vloeiend

Duits

Spreken: redelijk/goed
Lezen: zeer goed
Schrijven: redelijk

Frans

Spreken: matig/redelijk
Lezen: redelijk
Schrijven: matig


Overig

Ik ben een ervaren ICT manager. Ik kom het beste tot mijn recht in een omgeving waarin ik –in een eindverantwoordelijke rol - “veranderingen tot stand kan (doen) brengen”. Dit kunnen menselijke, technologische of commerciële veranderingen zijn. Ik werk graag in dynamische organisaties met bevlogen mensen en ben door mijn opleiding en ervaring bij uitstek geschikt voor werkzaamheden op het snijvlak van organisatie/IT en marketing/IT.
Ik ben analytisch, enthousiast en sta stevig in mijn schoenen. Ik heb een brede visie en ben goed in staat deze te formuleren, presenteren en implementeren.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: