Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim management

Interim management

Werkervaring interimmanager

Maart 2009 tot 1 juli 2009, Marinebedrijf.

Binnen het Marinebedrijf bestond de behoefte aan een zogenaamd “Brugpaneel”. Een geaggregeerde rapportage op concernniveau, als het ware een ECG van het bedrijf is. Verschillende kritische bedrijfsprocessen, kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren werden geformuleerd en via een vooraf bepaalde definitie van een stoplicht voorzien. De survey resulteerde in een plan van aanpak, waarbij gebruik wordt gemaakt van de combinatie van de aanwezige kennis en ervaring binnen de diverse bedrijfsonderdelen, een mandaat vanuit de directie en de regelgeving vanuit Den Haag. Daarnaast heb ik gewerkt aan de professionalisering van de afdeling Management Control, zowel met betrekking tot de medewerkers als de rapportages. De werkzaamheden werden op freelance basis vanuit mijn BV, Advies, verricht.

Januari 2007 tot 1 juli 2009, Pinkstergemeente Alkmaar e.o.

De Pinkstergemeente Alkmaar is een relatief grote gemeente met ca, 650 zielen. Vanaf begin 2007 ben ik als vrijwilliger nauw betrokken bij de opzet en invoering van een nieuwe organisatie en het beheer en de herstructurering van de operationele kant van de gemeente. Gedurende deze periode heb ik veel tijd besteed aan mediation, het oplossen van persoonlijke geschillen en het opsporen, oplossen en voorkomen van situaties waarbij enige vorm van manipulatie en/of machtsmisbruik aan de orde was. Als coördinator Beheer vallen binnen onze vrijwilligers organisatie financiën, personeelszaken, organisatie, exploitatie en advisering aan het bestuur onder mijn verantwoordelijkheid. Daarnaast ben ik, als erkend predikant, lid van het overkoepelende orgaan van Pinkster- en Evangelische gemeenten, die zich op landelijk niveau ondermeer toelegt op het oplossen van problemen van diverse aard binnen aangesloten gemeenten. Vanaf 1 mei 2008 verrichte ik deze werkzaamheden op freelance basis.


Opleiding interimmanager

2005-2007 Vrije Universiteit Godsdienst, Pastoraal Werk
2002 ABN AMRO Bank NV Training Ondernemingsraad
2000 ABN AMRO Bank NV Risk Assessment
1999 CIBIT Master class Knowledge Mngt.
1994 Computer Sciences Corp. Program Management
1993 Computer Sciences Corp. Business Process Redesign
1993 Computer Sciences Corp. European Management Program
1990 Computer Sciences Corp. Consultancy & Strategic Selling
1984 Postbank NV Project Management
1983-1987 Leergang Bedrijfskunde Bedrijfskunde (avondstudie)
1982-1983 Praehep SPD 1 (avondstudie)
1977-1981 Erasmus College VWO (avondstudie)



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Een praktiserend christen, een kritisch en meelevend gemeentelid, met taken op het gebied van (huwelijks) pastoraat, financiële hulp, advisering en beheer en exploitatie van faciliteiten.
Daarnaast, een ervaren zakelijk adviseur, interim manager, coach en onderhandelaar, met ruim 25 jaar ervaring in het initiëren, adviseren, implementeren en evalueren van veranderingsprocessen binnen diverse organisaties. Een professioneel gesprekspartner, zowel op de werkvloer als op directieniveau. Mijn streven is een gezonde balans tussen gezin, kerk en werk.




Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk, uitstekend. Duits en Frans, conversatieniveau.

Overig

April 1995 tot 1 mei 2008.

Mijn eerste functie bij de bank, als Hoofd Dealingroom Consultancy, betrof het reorganiseren van het netwerk van “Dealingrooms” in het buitenland. De bank streefde naar uniformiteit op het gebied van infrastructuur, processen en verantwoordelijkheden. De grootste uitdaging bleek het doorbreken van de historisch gegroeide “autonomie” in de diverse regio’s. Dit vereiste naast een gedegen plan, ook de nodige daadkracht en daar waar nodig enig wisselgeld. Het programma is binnen de gestelde tijd en binnen budget uitgevoerd en resulteerde in een fikse kostenbesparing en een betere grip op processen, risico’s en resultaten.

Als Global Program Manager heb ik leiding gegeven aan de opzet van het eerste wereldwijde 24-uurs handelsboek van de bank. Het betrof het volgtijdelijk handelen in bepaalde opties in drie tijdzones, Europa, Amerika en Azië. Het programma omvatte het opzetten, aanschaffen, implementeren en evalueren van software, hardware en communicatiemiddelen, het opzetten en implementeren van de (administratieve) organisatie, het inhuren van medewerkers en het vaststellen van de diverse verantwoordelijkheden, inclusief een overkoepelende beloningsstructuur voor de handelaren, gebaseerd op drie culturen en markten. Het programma resulteerde in een netto winst van ca, $ 50 miljoen gedurende het eerste jaar.

Twee kortere opdrachten behelsden het opzetten van een Knowledge Management Programma en het scherp stellen en uniformeren van de taken en verantwoordelijkheden van het operationele management in het buitenland.

In de jaren 1998 en 1999 onderging de bank een grootscheepse reorganisatie. Vanuit het Senior Management ontving ik de opdracht om een aantal scenario’s te (doen) ontwikkelen voor de opzet van een Europese Divisie. Die divisie is nooit gerealiseerd, maar de latere structuur van de bank vertoonde enkele belangrijke kenmerken, zoals vastgelegd in die scenario’s.

Rond 2001 werd ik, na een aantal adviesopdrachten te hebben verricht voor de RvB, door de bestuurder gevraagd om zitting te nemen in de Ondernemingsraad. De bank oriënteerde zich in die periode op de grootste Outsourcingsdeal in haar geschiedenis. Wereldwijd zou een belangrijk deel van de activiteiten, mensen, middelen en systemen worden overgenomen door een derde partij. Deze operatie zou een enorme impact binnen de bank teweeg brengen. Als voorzitter van de betreffende commissie was ik verantwoordelijk voor het uit te brengen advies en voerde ik namens de betrokken medewerkers de onderhandelingen met de bestuurder. Om te komen tot een juiste en volledige beeldvorming kreeg ik het mandaat om met alle betrokken partijen om tafel te zitten. Dit betrof niet alleen de bestuurder en medewerkers, maar ook alle offrerende partijen, adviseurs op het gebied van Outsourcing, juridische adviseurs, P&O adviseurs, bedrijven die als referentie optraden en branchegenoten die vroeger of later dezelfde stappen wilden zetten. De operatie heeft in 2003 plaatsgevonden. Een intensieve en leerzame periode met resultaten die zowel door de bestuurder als door collegae werden gewaardeerd.


De bank heeft mij in de periode 2004 t/m/ 2006 ruimschoots in de gelegenheid gesteld mijzelf te heroriënteren. Gebleken is dat mijn kwaliteiten liggen op het snijvlak van organisatie en mensen. In de praktijk blijken mijn vaardigheden en de opgebouwde combinatie van kennis en ervaring een waardevolle bijdrage te leveren in het voorkomen en oplossen van problemen tussen mensen onderling en mensen en organisaties.

April 1989 tot april 1995, Computer Sciences Corporation.

Gedurende deze periode heb ik als respectievelijk Senior Consultant en Business Manager veel zakelijke kennis en ervaring opgedaan. Als Senior Consultant adviseerde ik branches van buitenlandse banken op het gebied van infrastructuur, processen, regelgeving en het inschatten en bestrijden van bedrijfsmatige risico’s. Als Business Manager was ik verantwoordelijk voor een deel van de omzet en het realiseren van de winstdoelstelling. Vanuit beide functies was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van Business Process Redesign bij twee internationale banken.

April 1975 tot april 1989, Postbank NV.

Binnen de Postbank kreeg ik de gelegenheid, op basis van de vorderingen met mijn studie, te groeien vanaf administratief employee 3e klasse tot de rang van referendaris, in de functie van Adviseur Informatie, Productie en Organisatie.



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: