Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller

Controller

Werkervaring interimmanager

Mei 2005-heden:
Met prépensioen.
Actief via eigen eenmansbedrijf, als aanbieder van bedrijfseconomische dienstverlening aan het bedrijfsleven en het vervullen van commissariaten. Tevens is juridische ondersteuning mogelijk. Hierbij te denken aan:
• Het beoordelen of opstellen van overeenkomsten
• Namens het bedrijf optreden als gesprekspartner voor een extern ingehuurde jurist
• Het schrijven van juridische brieven aan wederpartijen
• Het intern begeleiden van eventuele processen en advisering daarbij
• Het opstellen van interne beleidsstukken met juridische aspecten
• In voorkomende gevallen binnen de bedijfsvoering attenderen op juridische aspecten
• Juridische advisering in het algemeen
• Enz.

Februari 2006
Opdrachtgever: Cashferium Europe B.V., Tiel.
Cashferium beoogt de kosten van afstorten van kasgeld voor winkeliers en banken te reduceren door het overbodig maken van geldtransporten. In winkelcentra worden units geplaatst waarin zowel een geldafstortmachine als een geldautomaat aanwezig zijn. De gedachte is dat het door winkeliers afgestorte geld direct benut wordt voor het bijvullen van de geldautomaten. Door deze afhandelingsoptimalisatie zouden zowel de winkeliers als de banken aanzienlijke kostenbesparingen kunnen realiseren. De administratieve afhandeling gaat via verwerking van transacties via Interpay. Het per saldo in de unit aanwezige geld wordt eigendom van de deelnemende banken, in de verhouding waarin het door de diverse klanten van deze banken gestort is. Eén bank (de ABN-Amrobank) fungeert als eigenaar van het geld dat door passanten uit de geldautomaat wordt getrokken. Dit brengt dus mee dat er bij iedere geldopname een verrekening tussen deze bank en de andere deelnemende banken moet plaatsvinden, in dezelfde verhouding als de afstortingen gedaan zijn en waarvoor de klanten van die banken door die banken gecrediteerd moeten worden. Al deze transacties dienen volautomatisch plaats te vinden. Verder is het mogelijk dat geld van de ene unit naar de andere verplaatst wordt, terwijl bovendien uiteraard reguliere bijvullingen van de geldautomaat voor kunnen komen.

De opdracht behelsde de administratieve uitwerking via automatisch tot stand te komen journaalposten bij Interpay, de deelnemende banken en Cashferium zelf (dit laatste in verband met hun provisie per transactie) op te zetten en de risico’s aan te geven die deze gang van zaken voor banken zou kunnen impliceren. Deze problematiek is in een beperkt aantal uren volledig aldus uitgewerkt en aangereikt.

Functies in vast dienstverband:
aug 2000-apr 2005
SNS Bank, Utrecht / s-Hertogenbosch.
Ca. 3.500 medewerkers, balanstotaal ca. 38,5 miljard euro, omzet 695 miljoen euro.

Periode april 2002- april 2005:
Functie: Controller projecten
Uitgevoerde projecten:
- herziening van de kostenplaatsenstructuur en –tabel ten behoeve van een adequate kostenspecificatie voor de gehele bank
- het mede oplossen van de problematiek van de verschillen door de euroconversie, uitmondend in een gedetailleerde claim aan De Nederlandsche Bank
- onderzoek naar de problematiek van de kasverschillen, resulterend in een rapport met 62 aanbevelingen ter verbetering
- waarnemen van de functie van Hoofd afd. Fiattering en Administratie bij Service Center Bancair
- reduceren van de marketing- en communicatiekosten in de kantorenorganisatie, met name de sponsoringkosten
- lid van de projectgroep die voorstellen moest genereren voor ingrijpende kostenbesparingen over de gehele organisatie bezien
- inventariseren en coördineren van de problematiek inzake overbruggingskredieten, in behandeling bij Bijzonder Beheer
- assisteren van de werkgroep die de invoering van IFRS voorbereidt, via het uitvoeren van deelonderzoeken
- het onderzoeken van de adequaatheid van de wijze van totstandkoming van de voorzieningen voor dubieuze debiteuren; rapport over uitgebracht
- betrokken bij implementatieproces Basel II verdrag
- betrokken bij training IFRS binnen afdeling Controlling
- onderzoek naar de boekhoudkundige behandeling van langdurig niet gemuteerde rekeningen inzake creditgelden klanten
- rapportage opzetten inzake de prestaties van de geldautomaten en kostpijrscalculatie geldautomaten

Periode augustus 2000 - maart 2002:
Regionale verkooporganisatie van de SNS Bank (SNS Reaal Groep)
Ca. 400 medewerkers, balanstotaal ca. ƒ 10 miljard
Functie: controller
- Lid Kredietcommissie
- Compliance officer
- Vanaf ca. april 2002 intensief betrokken bij landelijke projecten.
Verantwoordelijkheden:
- Managementrapportage en financiële verslaglegging verzorgen
- Analyse van maandelijkse resultaten en balansontwikkelingen
- Reguliere controllerstaken
- Bewaken van de bedrijfseconomische ontwikkelingen binnen de verkooporganisatie
- Ondersteunen van de directie op beleidsmatig gebied
- Coördineren en opstellen van begrotingen en prognoses en toelichtingen daarbij
- Bewaken van compliance en het voldoen aan in- en externe regelgeving
- Onderhouden van de functionele relaties met dochtermaatschappijen en rayons
- Bijdragen aan verdere verbeteringen van de managementinformatiesystemen enz.

Feb 1994 - aug 2000
Woningstichting Zomers Buiten, Amsterdam.
Ca. 11.000 woningen, huurinkomsten ca. ƒ 70 mln, ca. 100 medewerkers.
Functie: hoofd financieel - economische zaken / controller
- leiding over 22 mensen (direct aan 6)
- lid managementteam
Verantwoordelijkheden:
- de reguliere controllerstaken, inclusief eindverantwoording voor de jaarrekening- voortdurend vorm geven aan het veranderingsproces i.v.m. verzelfstandiging door middel van organisatorische wijzigingen; inspelen op externe ontwikkelingen
- verder ontwikkelen van een budgetbureau (bedrijfseconomische stafafdeling, met name gericht op investeringsadviezen en voorcalculatie van projecten)
- interne rapportage rationaliseren (een voortdurend proces) en becommentariëren
- leiding geven aan de afdeling Informatisering (incl. automatisering), het automatiseringsbeleid voortdurend actualiseren; automatiseringsprocessen en ontwikkelingen bewaken en begeleiden
- het financiële beleid vorm geven en uitvoeren, treasury, financiering verzorgen
- integrale budgettering en financiële lange termijnplanning
- advisering op juridisch gebied
- coördinatie van alle adviesaanvragen vanuit de organisatie
- mede het algemene beleid bepalen en aansturen (als lid MT)
- externe contacten met banken, accountant, fiscus, juristen, e.d.

In interimfunctie:

Aug 1993 - feb 1994
Ziekenhuis Rijnstate, Arnhem.
Ca. 800 bedden, 1800 medewerkers. Budget ƒ 180 miljoen
Functie: stafmedewerker directie m.b.t. financiële en bedrijfseconomische zaken.
Verantwoordelijkheden:
- bedrijfseconomische calculaties en analyses i.v.m. nieuwbouwproject: haalbaarheid van exploitatie na ingebruikname van nieuwe ziekenhuis binnen toegestane budgetten onderzoeken
- maken van financieringsaanvraag voor nieuwe ziekenhuis (ƒ 270 miljoen)
- maken van een integraal ondernemingsplan voor te verzelfstandigen activiteiten (o.a. catering) i.v.m. aantrekken benodigde financiering (totaal ca. ƒ 25 miljoen)
- fiscale afspraken maken met inspecteur OB i.v.m. de onroerend goed-projecten
- ad hoc adviseren binnen vakgebied

In vast dienstverband:

1989 - juni 93
United Dutch Group NV, Rotterdam; aan de beurs genoteerd fonds; holdingmaatschappij met diverse werkmaatschappijen in binnen- en buitenland:
scheepswerf., bungalowparken, onroerend goed en bosbouw.
Totaal circa 400 medewerkers. Omzet: ƒ 25 à 100 miljoen.
In mei 93 failliet gegaan.
Functie: financial controller.
Verantwoordelijkheden:
- coördinatie van administratieve buitenlandse activiteiten
- concernadministratie
- interne financiële rapportage
- consolidatie
- opstellen jaarrekening
- budgettering
- belastingzaken
- cashmanagement
- schrijven van emissieprospecti
- kantoorautomatisering. Veel ervaring met pc's, met name m.b.t. spreadsheets.

1987 - 1989
Chemco Soest B.V., productiebedrijf van fotografische produkten voor de grafische industrie. Circa 420 medewerkers. Omzet ca. ƒ 120 miljoen. Functie: Hoofd Financieel - economische Dienst en automatiseringsafdeling.
- lid managementteam
- leiding over 11 medewerkers
- voorzitter projectgroepen automatisering.
Verantwoordelijkheden:
- financiële verslaglegging
- budgettering en budgetbewaking
- investeringsselectie
- administratieve procedures optimaliseren
- kantoorautomatisering
- oplossen van praktische problemen; "brandjes blussen"
- coördinatie van invoering omvangrijk integraal logistiek automatiseringsproject
- contacten onderhouden met verzekeraars, accountants etc.
1981 - 1987
Mercedes - Benz Nederland B.V., importeur te Utrecht. Ca. 900 medewerkers; omzet ca. ƒ 1,2 miljard.
Functie: Business - Managementadviseur.
- lid Adviescommissie Dealerautomatisering
- lid "Efficiencycommissie"
Verantwoordelijkheden:
- bedrijfseconomische ondersteuning aan directies van dealerbedrijven
- bedrijfsvergelijkend onderzoek ontwikkelen en toepassen
- begeleiden invoering automatisering bij dealerbedrijven
- administrateurs opleiden
- Raad van Bestuur adviseren inzake de dealerorganisatie (bijv. inzake beoorde-ling van nieuwe prospectdealers).

1978 - 1981
Kimberly - Clark Benelux Operations B.V., Veenendaal. Nederlandse vestiging van een Amerikaans concern; produktiebedrijf non –woven producten (Kotex, Kleenex). Circa 300 medewerkers. Omzet ca. ƒ 140 miljoen.
Functie: Financial analist.
- leiding over 6 medewerkers (financiële administratie)Verantwoordelijkheden:
- financiële rapportage naar moederbedrijf
- 'internal control' project: procedures van het gehele bedrijf doorgelicht, verbeterd, geïmplementeerd en gedocumenteerd (voorkomen van fraude en inefficiiënties)

1975 - 1978
H.A. Kramers & Zn B.V., Rotterdam. Importeur Kienzle computers.
Functie: systeemanalist / projectleider
- leiding over 5 programmeurs
Verantwoordelijkheden:
- ontwerpen applicaties
- voortgangscontrole projecten
- implementatie programmapakketten
- schrijven van gebruikershandleidingen
1972 - 1975
Militaire dienst (Marinierskapel Kon. Marine)
1966 - 1971
Croon & Co, Rotterdam. Electrotechnisch installatiebedrijf.
Functie: boekhouder.
Verantwoordelijkheden:
- boekhoudkundige werkzaamheden
- interne controle
- budgettering en forecasting
- kostenbewaking
- wagenparkadministratie

1963 - 1966
Wm. Ruys & Zonen, Rotterdam. Rederij.
Functie: administratief medewerker op de afd. Reizenadministratie.



Opleiding interimmanager

Behalve de MULO zijn de volgende opleidingen als avondstudie gedaan:
Doctoraal Nederlands recht (Open Universiteit Nederland)Doctoraal economie (UvA, bedrijfseconomisch pakket)Staatspraktijkdiploma voor Bedrijfsadministratie (SPD I en II; van II twee certificaten behaald)
Bedrijfseconoom (ISW)
Assistent - econoom (ISW)
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Praktijkdiploma Boekhouden (PD)

Mulo A met Middenstandsdiploma
Cursussen:
Verschillende automatiseringsopleidingen
Kredietadviseur (Dun en Bradstreet)


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

financieel-economische ondersteuning, leiding geven, analyseren, zeer snel structurele advisering leveren, verslaglegging inrichten, ad-hoc probleemoplossingen aandragen, projectmatige problematieken in korte tijd afronden enz.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits.

Overig

Juridische achtergrond, algemeen Nederlands recht Open Universiteit, afgestudeerd in 2000.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: