Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim HR Manager / Sr HR Business Partner

Interim HR Manager / Sr HR Business Partner

Werkervaring interimmanager

jun 2008- apr 2010 Interim HR Professional
Ricoh Europe Netherlands BV, Amstelveen

Ricoh is de fabrikant bekend van o.a. copiers, faxen en printers. Heeft sinds 2007 een co-located hoofdkantoor in London en Amstelveen.

In deze interimfunctie ondersteun en vervang ik de nieuwe HR Director bij het afronden van de integratie en het implementeren van een nieuw beloningsbeleid. Daartoe moet de hele organisatie voorzien worden van nieuwe (engelstalige) functiebeschrijvingen en wordt een nieuwe beloningsstructuur geimplementeerd.
Regelmatig (engels) contact met de collega's in London, frequent reizen naar London ivm overleg, rapportage in het engels naar de VP Human Resources.
Naast deze reward-activiteiten ook ingezet op algemene HR-werkzaamheden.


april 2008-mei 2008 Interim HR Manager CTS Netherlands BV - Schiphol
CTSN BV is een volle dochter van ICTS Europe; grote internationale beveiligingsorganisatie. CTSN is nieuw op de Nederlandse markt en heeft een object gegund gekregen ten faveure van een concullega. Daarom als gevolg van de CAO én de Wet Overgang Onderneming personeel overgenomen. Daarnaast de basis inrichting verzorgd van de HR-administratie en –organisatie.

Als Interim HR Manager de lijnen uitgezet om de medewerkers van de concullega over te nemen opdat de capaciteit op het object gewaarborgd is waardoor de opdrachtgever tevreden wordt gesteld. Gesprekken gevoerd (vertegenwoordiging van het personeel en individueel), contracten opgesteld, UWV-overgang, arbodienst, fiscaal aanmelden etc. Daarnaast geadviseerd over de basisinrichting van de HR-administratie en –organisatie.


november 2007-februari 2008 Interim Manager Werving Trigion Beveiliging BV - Schiphol
Trigion Beveiliging is onderdeel van de Facilicom Services Group. Heeft op Schiphol een deel van de beveiliging gegund gekregen.
Moet daarom op Schiphol groeien van 140 medewerkers naar een kleine 700.

In de hoedanigheid van Interim Manager Werving verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van een grootscheepse wervingscampagne teneinde vele nieuwe beveiligingsmedewerkers te werven. Gebruik gemaakt van de diverse media (zowel print als online en abri’s en reclameborden).
Doelstelling van 500 nieuwe medewerkers gerealiseerd.


maart 2003-september 2007 Human Resource Manager ICTS-NAS v.o.f. - Schiphol
ICTS-Netherlands Airport Services v.o.f. was een luchthavenbeveiligingsorganisatie (2002-2008) op Schiphol. Het bedrijf groeide in nog geen 5 jaar van iets meer dan 200 medewerkers naar ruim 1100.
ICTS-NAS is helemaal nieuw opgezet en ik heb HRM van de grond af aan opgebouwd. Aan het eind stond een HR afdeling met diverse disciplines (Consultants, Arbo, Recruitment, Arbeidsvoorwaarden en HR Administratie) met totaal 16 medewerkers.
Februari 2008 zijn de bedrijfsactiviteiten gestaakt door een noodzakelijke splitsing van ICTS-NAS a.g.v. een wijziging in de contracten met Schiphol.

Als Human Resource Manager belast met het ontwikkelen en implementeren van het HRM-beleid binnen de organisatie. Verantwoordelijk voor zowel het strategisch als tactisch en operationeel HRM-beleid. Coachen, begeleiden en professionaliseren van de eigen afdeling(smedewerkers). Adviseren en begeleiden van leidinggevenden op hun HRM-taken. Door de grote vraag van de luchthaven grootscheepse wervings- en selectietrajecten uitgevoerd.
Senior MT-lid en in die hoedanigheid mede verantwoordelijk voor het strategisch organisatiebeleid. Namens de bestuurder contacten onderhouden met de Ondernemingsraad en de vakbonden.
Tevens aangesteld als internal auditor (ISO 9001-2000).


juni 2002-februari 2003 Consultant Employee Benefits PGGM Advies - Zeist
PGGM Advies is een werkmaatschappij van Pensioenfondsverzekeraar PGGM te Zeist. Bij dit pensioenfonds zijn alle medewerkers werkzaam in de zorg en welzijn verzekerd voor hun oudedagsvoorziening. Op verzoek van de sociale partners heeft PGGM een afdeling Employee Benefits opgericht. Deze moest in het kader van de CAO invoering van flexibele(re) arbeidsvoorwaarden bevorderen.

Als Consultant Employee Benefits aangesloten zorg- en welzijnsinstellingen begeleiden in hun aanpak en implementatie van de flexibele(re) arbeidsvoorwaardensystematiek. Verzorgen van brainstormsessies over de wijze van invoering.
Op leads van de pensioenadviseurs zorg- en welzijnsinstellingen bezoeken en trachten opdrachten te verwerven. Mede ontwikkelen van nieuwe EB-producten.


juli 2001-juni 2002 Manager personeel & Organisatie Pecoma Informatica - Amsterdam
Pecoma is een kleine speler op het terrein van leveren van tijdelijke krachten op het gebied van ICT (informatie en communicatie technologie). Indertijd was het een organisatie met ± 300 medewerkers waarvan ruim 240 ICT-professional is. Pecoma levert de tijdelijke medewerkers aan zowel grote gerenommeerde bedrijven (ING Bank, DNB, Fortis, Kluwer) als aan kleine (Taxameter).
September 2001 deelde ook Pecoma in de malaise op de hele economische (ICT-) markt.

Als manager en lid van het directieteam was ik verantwoordelijk voor het P&O-beleid binnen de organisatie (ontwikkeling, implementatie, beheer). Daarnaast moest een vakinhoudelijke professionaliseringsslag van/met de afdeling gemaakt worden en dienden diverse procedurele handboeken herschreven te worden. Tevens mede verantwoordelijk voor het strategisch organisatiebeleid.
Namens de bestuurder aanspreekpunt/onderhandelaar van/met de Ondernemingsraad.

oktober 1996 – juli 2002 Stafmedewerker Personeel & Organisatie Content Beheer nv – Den Haag
Content was in mijn periode het uitzendbureau van Sylvia Tóth en voornamelijk bekend om de administratief vaardige uitzendkrachten. Content is het eerste uitzendbureau op de Nederlandse aandelenbeurs geweest.
Eind jaren ’90 is de Content Groep (naast Content Uitzendbureau bijvoorbeeld ook Schoevers Opleidingen) overgenomen door Creyff’s uit België.
Toen ik daar werkzaam was telde Content circa 650 vaste personeelsleden en 1200 gedetacheerde personeelsleden.

Ik was als stafmedewerker verantwoordelijk voor de rechtspositionele regelingen, arbobeleid en het totale arbeidsvoorwaardenpakket voor zowel het vaste als gedetacheerde personeel van Content (ontwikkeling nieuwe functie- en salarisgebouw, collectieve pensioen- en ziektekostenverzekering). In die hoedanigheid als gevolg van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid verantwoordelijk voor de totstandkoming van een pensioenregeling voor gedetacheerden.
Functioneel zes collega personeelsadviseurs en de salarisadministratie aangestuurd; hiërarchisch de personeelsadministratie.
Aanspreekpunt voor de Ondernemingsraad m.b.t. Arbeidsvoorwaarden en Sociaal Beleid.
Waarnemen van het Hoofd P&O bij diens afwezigheid.


maart 1992-oktober 1996 Hoofd P&O (lokale werkmaatschappij) Stad Rotterdam Verzekeringen
Ik werkte voor de loondienstorganisatie van het Assurantieconcern Stad Rotterdam: De Verzekerings Unie te Utrecht. Een wat vreemde eend in de bijt van deze Rotterdamse verzekeraar omdat Stad Rotterdam zich altijd beriep op de professionaliteit en kwaliteit van het onafhankelijke intermediair.
Toen ik bij De Verzekerings Unie werkzaam was, werkten er ± 200 medewerkers in de buitendienst en zo’n 70 in de binnendienst.

Verantwoordelijk voor het lokaal uitvoeren van het op concernniveau geformuleerde P&O-beleid en de afdeling P&O/PSA van drie medewerkers. Daarnaast het ondersteunen, begeleiden en adviseren van het management van De Verzekerings Unie.
Lid van het Concern P&O-team dat verantwoordelijk was voor de totstandkoming van het concernbrede P&O-beleid.


maart 1989-maart 1992 Groepshoofd Personeel & Organisatie AG Verzekeringen - Utrecht
Deze organisatie was het filiaal van de in België grootste verzekeraar. In Nederland was het actief op een beperkt aantal branches. Door de fusie van AG Verzekeringen België met AMEV Nederland tot het Fortis Concern, verdween A.G. Verzekeringen van het Nederlandse toneel.
Op het moment dat ik werkzaam was voor dit bedrijf stonden 135 medewerkers (waarvan 23 in de buitendienst) op de loonlijst.

Als beginnend P&O’er personeelswerkzaamheden verricht op operationeel niveau. Daarnaast ook als coördinator van de personeels- en salarisadministratie werkzaam geweest en leiding gegeven aan drie medewerkers.
In het kader van de fusie met Amev Nederland actief betrokken geweest bij de overgang en integratie van het personeel van AG Verzekeringen naar de AMEV.


april 1986-maart 1989 Schadecorrespondent Aansprakelijkheid AG Verzekeringen - Utrecht

april 1985-april 1986 Assurantieadviseur Buitendienst Rabobank De Bilt en Omstreken

september 1980-april 1986 Toeristisch Informateur Kon. Ned. Toeristenbond ANWB


Opleiding interimmanager

Opleidingen, cursussen, trainingen en seminars

1994 Propedeuse: Organisatie & Beleid aan de faculteit Sociologie van de Universiteit van Amsterdam
1992 Diploma: HBO Arbeidsmarkt- en Personeelsbeleid aan de Katholieke Leergangen te Tilburg
1990 Diploma: HEAO Economisch Juridisch (variant Bedrijfs Juridisch) aan de Hogeschool van Utrecht
1980 Diploma: Atheneum A aan het Sint Bonifatius College te Utrecht

2004 Interne Auditvaardigheden bij Bureau Veritas
2004 ISO & Internal Auditor at the Standard Institution of Israel
2002 Projectmatig werken bij het NIMO
1993 Training Criterium gericht Interviewen
1983 Assurantie B

• Commerciële trainingen
• Ziekteverzuim- en arbobeleid
• Secundaire arbeidsvoorwaarden en employee benefits
• Belasting-, arbeids- en sociaal verzekeringsrecht


Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal, zeer goed schriftelijk en mondeling
Engels: redelijk-goed schriftelijk en mondeling
Duits: redelijk schriftelijk en mondeling

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: