Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketing en sales manager

Marketing en sales manager

Werkervaring interimmanager

Werkervaring

BV, IJsselstein, April 2003 - heden
is een adviesbedrijf gespecialiseerd in strategie, marketing, heeft een breed portfolio van zowel Europese als Chinese klanten.

Functie: (mede) Directeur / eigenaar


Proterra BV, Wageningen, April 2000 – Maart 2003
Proterra is onderdeel van de Terra Vita Holding met bedrijven zoals het Omniversum, Asklepion, Imax, Aglink, Easyfood en Culotte Bioproducts. Proterra BV is een door venture kapitaal gefinancierde onderneming. De missie is om producten op basis van hernieuwbare grondsstoffen te ontwikkelen en te vermarkten. De onderneming heeft vele producten in het productontwikkeling stadium en heeft behoefte om een doorbraak te realiseren door winnende product/markt combinaties te identificeren en commerciële successen neer te zetten.

Functie: Commercieel Directeur

Direct rapporterende medewerkers: 5

Verantwoordelijkheden:
Marketing - en verkoop van biologisch afbreekbare producten van 3 business units (consumenten, B2B, Land en tuinbouw)  Bedrijfseconomische en organisatorische strategie en implementatie Inkoop
Resultaten:
(i) Commerciële doorbraak gerealiseerd door:  Het omzetten van twee product ideeën naar verkoopbare en winstgevende producten  Door gerichte PR campagne voor de NTV (Internationale Land - en Tuinbouwbeurs in de Rai) genomineerd voor de “Elsevier Innovatie Award”.
(ii) Ontwikkeling in gang gezet die zal leiden tot een sterke toename van volume en brutomarge voor de consumenten producten door:  Herziening prijsafspraken met toeleveranciers  Opzetten van een winstgevend businessmodel.  De organisatie focus veranderen van een technische - naar een commerciële oriëntatie.






Van Og’s Confectie Industrie BV, Horst, December 1998 – Maart 2000
Van Og’s Confectie Industrie is één van de grootste aanbieders van Damesblouses in Europa. De organisatie bestaat uit een groep van productie- en verkoopmaatschappijen in binnen en buitenland. Sinds Augustus 1997 ben ik als Organisatie adviseur betrokken bij één van de dochterondernemingen (t.w. VCI BV te Breda). De behaalde business resultaten (volume: +50%) waren aanleiding om aan mij de uitdaging voor te leggen om de gehele van Og confectie groep slagvaardiger te maken. Dit in het licht van toenemende concurrentie en druk op de marges in de confectie in het algemeen.

Functie: Interim Commercieel Directeur

Verantwoordelijkheden:
Een duidelijke bedrijfsvisie en strategie ontwikkelen voor de bedrijven binnen de van Og groep.  Voorzitter van het Management Team  Bedrijfseconomische en organisatorische strategie bepalen en zorgdragen voor de uitvoering Marketing en sales strategie planning en uitvoeren. Oplossen van urgente en belangrijke knelpunten: o.a. voorraden, verkoopstructuur, styling proces.

Resultaten
Met succes een verandering traject gepland en geïmplementeerd door: Business plan goedgekeurd door Raad van Commissarissen.  Integratie P&L doelstellingen bereikt. Succesvolle herpositionering merken  Naadloze intergratie van alle bedrijfsonderdelen en processen door een mens gerichte aanpak  Het tot stand brengen van een uiterst gemotiveerde verkoopteam (6 personen)  Record hoge verkoop resultaten (+32%)  Voorraad probleem opgelost  Styling proces sterk verbeterd door markt & klant gerichte aanpak.

Mana, Boskoop, Jan ’95 - Nov ’98
Mana is een succesvolle start-up in de optiek branche die zich richt op de ontwikkeling en verkoop van hoogwaardige designmonturen in Europa. Het bedrijf heeft zich in korte tijd een vooraanstaande plaats weten te verwerven in een sterk concurrentieveld met merken zoals Armani, Gucci, Calvin Klein, Daniel Hechter.

Functie: Directeur/eigenaar

Direct rapporterende medewerkers: 4

Verantwoordelijkheden:
Business plan (incl. cashflows, financieringsbehoefte)  Product concept ontwikkeling Ontwikkelen van collectie strategie Marketing en sales strategie, planning en uitvoering  Retail en POS marketing Consumenten - en handelspromoties  Opzetten en managen van een netwerk van buitenlandse distributeurs  Contacten onderhouden met financiers.

Resultaten:
Met succes een start-up opgezet en gemanaged door: Succesvolle onderhandelingen met banken voor financiering Productiecontracten gemaakt met Japanse producenten (o.a., Optica Fukiu Inc, Sunreeve Inc.)  Concurrerende collecties ontwikkeld in het hogere prijssegment samen met Japanse designers (o.a. GEES)  Distributiepunten +25% t.o.v. budget via succesvolle handelsintroductie  In samenwerking met extern SP bureau sterke consumenten afname gerealiseerd middels spraakmakende promoties (o.a. “Haiku” promotion, “Geisha” promotion)  Distributie expansie gerealiseerd via distributeurs in Zwitserland, Scandinavië en Azië.


Sabbatical, Mei ’93 – Okt’94
Rond reis gemaakt (Amerika, New Zeeland, Australië, Singapore, Maleisië, Thailand, Indonesië).





Procter & Gamble, Rotterdam , Augutus 1990 – April 1993

Maart 1991 – April 1993

Functie: Brand Manager

Verantwoordelijkheden:
 P&L verantwoordelijkheid voor 3 merken (Old Spice, Blue Stratos en Insignia)  Marketing en sales strategie, planning & uitvoering  Lid van het Europese Brandmanagers Team

Resultaten:
(i) Belangrijke toename in winstgevendheid gerealiseerd voor Old Spice door:  Het plannen en uitvoeren van verschillende product rationalisatie programma’s  Record high market share gerealiseerd voor Old Spice door introductie van Old Spice “Hydrogel”  Europese marketing strategie ontwikkeld voor Old Spice “High Endurance” deodoranten Als lead country verantwoordelijk voor de Europee ontwikkeling van Old Spice reclame (“Barbershop”)
(ii) Significante volume en winststijging gerealiseerd voor Insignia door:  Record high share voor Insignia via een twee krachtige marktintroducties (media, sampling, promoties) afgestemd op de nieuwe positionering: Insignia “Rio” (1991) en Insignia “Olympian” (1992)

Procter & Gamble: Vervolg


Augustus 1990 – Februari 1991

Functie: Assistent Brand Manager (rapporteerde aan de General Manager)

Verantwoordelijkheden:
 P&L verantwoordelijkheid voor 3 merken (Old Spice, Blue Stratos en Insignia)  Marketing en sales strategie, planning & uitvoering

Resultaten:
(i) Verdubbeling gerealiseerd van het en marktaandeel van Old Spice door:  succesvolle planning en perfecte uitvoering van de marktintroductie van Old Spice “Sensitive” die bekroont werd met een Handelsprijs (1990) voor de beste productlancering in de heren- toiletartikelen markt in Nederland  slimme media campagne
(ii) Insignia uit de rode cijfers gehaald door:  180° verandering in de strategische focus van een “all over body programme’” naar een “fragrance driven collection” prijsverhogingen door te voeren op belangrijkste producten  Gerichte productrange rationalisatie.

SHULTON, Leiden , Juni 1997 – Juli 1990

Juli 1988 – Juli 1990

Functie: Product Manager Benelux

Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor marketingbeleid en implementatie van 3 merken (Insignia, Desert Flower en Blue Stratos)  Ontwikkelen en uitvoeren key account en nationale promoties
Resultaten:
Succesvolle introductie in Nederland en België gerealiseerd van het Insignia “All over Body programma” (incl. videopresentatie, sampling, advertising, promoties)  Zichtbaarheid op de winkelvloer aanzienlijk verhoogd in belangrijke verkoopperiodes door de ontwikkeling van vele creatieve en succesvolle tailor made promoties begeleid bij grote retailers (o.a. AH, Kruitvat, V&D)  Met succes samengewerkt met externe bureaus: Advertising bureaus in Nederland en België, SP, Promotie team bureaus.


Juni 1987 – Juni 1988

Functie: Marketing Assistent

Verantwoordelijkheden:
Ontwikkelen en uitvoeren nationale promoties Voorbereiden verkooppresentaties  Coordinatie tussen verschillende afdelingen (marketing, verkoop, productie, logistiek)  forecasting  marktanalyses (Nielsen)  begeleiden van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Resultaten:
 Perfecte executie van vele promoties op verschillende merken en accounts  Verbeterde samenwerking met relevante afdelingen


PABCO PRODUCTS Pty Ltd (Australië), Februari 1986 – Maart 1987
Pabco is een vooraanstaand bedrijf dat zich bezig houd met de productie en marketing van industriële producten voor de bouw (o.a. dakbedekkingmaterialen, siliconen). Het Parlementsgebouw in Canberra is een voorbeeld van de projecten die het bedrijf heeft verzorgt.

Functie: Marketing Officer

Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor marktonderzoek en het opstellen van marketing & sales plannen voor verschillende units en producten.

Resultaten:
Nieuwe markt mogelijkheid geïdentificeerd wat tot een succesvolle nieuwe business unit heeft geleid.

Nevenactiviteiten

VCI BV, Breda, Augustus 1997 – Januari 2002

Functie: Organisatie adviseur

Verantwoordelijkheden:
De directie adviseren m.b.t. bedrijfseconomische en organisatorische zaken, strategie, marketing & sales.  Leiding geven aan verkoopactiviteiten (4 personen).

Resultaten
Door een gerichte marktbewerking en een gemotiveerd verkoopapparaat is een groeipad ingezet van + 50% per jaar.


Opleiding interimmanager

Bachelor of Business (HBO)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Strategy en inplementatie
Turn-around projecten implementeren
Sales Management
Product introducties (B2B en B2C)
Project management
Marketing en sales management


Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels: vloeiend

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: