Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Zeer ervaren interim- en verandermanager op directieniveau

Zeer ervaren interim- en verandermanager op directieniveau

Werkervaring interimmanager

* Gemeente en Dierenpark Emmen, Emmen
Jan. 2009 - Dec. 2009
Als interim Programma Directeur verantwoordelijk voor de totstandkoming van het theater en dierenpark van de toekomst (uniek, duurzaam en innovatief belevenispark) en gedeeld verantwoordelijk voor stadsontwikkeling van de gemeente Emmen (investeringsbegroting € 500M).
Deelactiviteiten: planvorming, projectorganisatie (15 fte), concepting, ontwerpfase, business plan, verwerving 50 ha grond, marketing, merchandising, financiering, bouwvoorbereiding van het park, ICT, juridische structuur, risicomanagement, etc.


* GD (Gezondheidsdienst voor Dieren), Deventer Apr. 2008 - Aug. 2008
Gezondheidsdienst voor Dieren (grootste dierenlaboratorium van Europa). Omzet € 45M, 500 fte.
Verantwoordelijk voor het uitvoeren van diergezondheidsprogramma’s voor o.a. de Overheid en Productschappen.
Adviesopdracht m.b.t. het besturingsmodel, de hoofdprocessen en de herstructurering van de onderneming.


* Inventum B.V., Bilthoven Feb. 2008 – Mrt. 2008
Als adviseur en coach verantwoordelijk voor een pijnpuntenonderzoek in de organisatie, gevolgd door adviezen ter verbetering, inclusief coachingstraject voor directie en management.

* Openbaar Lichaam Drechtsteden / Drechtwerk / Dordrecht Jan. 2006 – Dec. 2007
Als Interim Directeur Sociale Werkvoorziening verantwoordelijk voor het uitvoeren van de missie van Drechtwerk (vergroting individuele ontplooiingsmogelijkheden), waarbij de verliezen van de afgelopen jaren worden teruggebracht tot een acceptabel niveau, financieel perspectief is gecreëerd en de organisatie weer bestuurbaar wordt.
Aantal medewerkers 2.000, omzet ca. € 25M

Resultaten:
- Vanaf eind 2006 is met groot succes een doorstroommodel operationeel binnen Drechtwerk (van industrie naar zakelijke dienstverlening), inclusief detacheringen en plaatsingen van medewerkers bij andere bedrijven.
- Een begroting waarin in twee jaar tijd de verliezen uit normale bedrijfsvoering zijn teruggebracht van € 4M tot max. € 500K. In 2007 zijn de resultaten beter dan begrotingsniveau. Meerjarenraming geeft medio 2008 een eind van het verlies aan.
- Drechtwerk is vanaf eind 2006 operationeel in kleinere en meer bestuurbare units met heldere verantwoordelijkheden, bevoegdheden en herboren ondernemerschap.
- De organisatie is 6 maanden eerder dan verwacht op het afgesproken prestatieniveau.

* Diverse advies- en korte interimopdrachten Juli 2006- heden
- Sociale Werkvoorziening Felua Groep (interimopdracht)
- Havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam (Benchmarking en Beste Practices)
- Coaching
- Schaduwmanagement

* Wolters Kluwer Nederland B.V. / Deventer, Nederland Jan. 2001- Dec. 2005
Uitgeverij van boeken, tijdschriften, CD-rom en Internet voor de professionele gebruiker.
Directeur Operations, verantwoordelijk voor de performance van de organisatie (omzet € 260M). Specifiek Productie, Inkoop/Logistiek, R&D, Facility Management, Finance, HRM. Verder tevens voor (des)investeringen van WKNL.


Resultaten:
- Herstructurering van de back-office, integratie bedrijfsonderdelen.
- Integratie van drie nieuwe bedrijfsonderdelen in de bestaande structuur.
- Service verbetering naar de Business Units.
- Bus. Process re-engineering primair proces, kostenverbetering ca. 20% jaar op jaar.
- Reductie aantal werknemers van 430 naar 170 fte vanwege Make or Buy beslissingen en verbeterd Supply Chain Management.
- Kanteling naar klantdenken.
- Ontvlechting en vervreemding twee werkmaatschappijen van WKNL, eenmaal acquisitie.
Vertrokken omdat het hebben van een eigen onderneming trok.

* Vihome Groep B.V. / Nijkerk, Nederland Jun. 1999 – Dec. 2000
Producent en handelsorganisatie van hulpmiddelen voor de thuiszorgmarkt (o.a. bedden, rolstoelen)
Directeur, verantwoordelijk voor het beleid en het strategisch plan van de onderneming, en de performance van de organisatie, waaronder de afdelingen Productie, Logistiek, Financiële Zaken, P&O en ICT, Sales & Marketing. P&L verantwoordelijk. Meerdere vestigingen, ook in het buitenland. Rapporterend aan de RvC van de onderneming.

* Polaroid Europa B.V. / Enschede, Nederland Jul. 1996 – Jun. 1999
Producent van direct-klaar films.
Fabrieksdirecteur, verantwoordelijk voor het management van de organisatie(600 werknemers), het resultaat van de onderneming, productkwaliteit, kosten en output. Omzet € 225M.
Tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het beleid en de strategische plannen, de samenwerking met Global Research en Development, Distribution en Marketing.

* Polaroid Corporation / USA Jul. 1995 – Jul. 1996
Operations Manager (buitenland plaatsing), verantwoordelijk voor de productie van direct-klaar films, het management van de organisatie (230 werknemers) , het operationele budget (€ 32M), productkwaliteit, -kosten en -levering.

* Polaroid Corporation / USA Aug. 1993 – Jul. 1995
Directeur Logistiek (buitenland plaatsing), verantwoordelijk voor Supply Chain Management
tussen zeven Manufacturing Plants. Functioneel verantwoordelijk voor de zeven logistieke organisaties. Tevens projectmanager voor Manufacturing Excellence, MRP-II implementatie, Enterprise Resource Planning (E.R.P.) en de implementatie van SAP R-3 in de gehele Divisie.

* Polaroid Europa B.V. / Enschede, Nederland Aug.1991 - Aug.1993
Logistiek Manager, verantwoordelijk voor de goederenstroom, het afdelingsbudget (€ 12M) en de kwaliteit van de organisatie. Aansturing van de afdelingen Planning, Warehouse en Distribution.

* Nijhuis Alkono B.V. / Oosterbeek, Nederland Sep.1989 - Aug.1991
Producent van ramen, entreepartijen en beplating voor kantoorgebouwen.
Operations Manager, als Directielid verantwoordelijk voor de afdelingen Productie, Montage, Inkoop en Logistiek (totaal 91 werknemers). Tot de voornaamste verantwoordelijkheden behoorden de beheersing van de integrale goederenstroom en de bijbehorende informatiestromen, van de ontwerpfase tot en met de montagefase van de producten.
Verder verantwoordelijk voor de introductie en verdere ontwikkeling van projectteams, Make or Buy beslissingen, onderhandelingen in het kader van het co-makership, en de implementatie van het integrale kwaliteitszorgsysteem (NEN-ISO normen).

* Ministerie van Defensie Aug. 1983 - Sep.1989
Diverse officiersfuncties op verschillende niveaus binnen de Koninklijke Landmacht, waaronder diverse lijn- en staffuncties met de verantwoordelijkheid voor organisaties tot 200 medewerkers. Tot de verantwoordelijkheidsgebieden behoorden Opleidingen, Personeelszaken, Logistiek Management en het operationele budget.
Vertrokken om te gaan werken in het bedrijfsleven (via head hunter)


Opleiding interimmanager

Opleidingen (Jaartal van diploma vermeld)
-----------------

1976 : HAVO
1979 : Pedagogische Academie
1983 : Koninklijke Militaire Academie (KMA: Economie, Logistiek, Psychologie en Sociologie)
1986 : Hoger Management (o.a. Bestuurlijke Informatiekunde)
1996 : MBA-Harvard Business School


Relevante Cursussen
------------------------------

1990 : Logistiek Management
Financieel Management
1992 : Logistiek en Organisatie
Limitations to Organizational Changes(verandermanagement)
1993 : Design and Change Organizations
Excellent Leadership
Financial Management
1994 : Re-engineering / The Implementation Perspective, Dr. Michael Hammer.
1995 - 1996 : Diverse management cursussen in de USA.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Specifieke kwaliteiten
------------------------------

Organiseren en leidinggeven, ook onder moeilijke omstandigheden
Stressbestendig
Sterk analytisch en conceptueel creatief
Besluitvaardig en resultaatgericht
Flexibel, goed kunnen functioneren onder wisselende omstandigheden
Goede contactuele eigenschappen, team worker
Goede commerciële instelling, ondernemerschap
Self starter
Internationale werkervaring, multi-cultureel


Specifieke vaardigheden
----------------------------------

Maken van ondernemingsplannen en -strategie
Meten van bedrijfscompetenties
Performance assessment Supply Chain
Assessment verbeterpotentieel en -mogelijkheden van bedrijfsprocessen en organisatie
Ontwikkelen van verbeterplannen en implementatie, incl. multi-site reorganisaties
Cultuur veranderen
In- en desinvesteren


Talenkennis interimmanager

Nederlands (uitstekend)
Duits (redelijk)

Overig

Introductie en achtergrond


Management Advies en Interim-management (MAIM)
-----------------------------------------------------------------------

Introductie en achtergrond

Management Advies en Interim Management (MAIM) verricht:

- Interim opdrachten op eindverantwoordelijk niveau (directie)
- Advisering van Management Teams, Directie Teams en Raden van Bestuur
- Coaching
- Schaduwmanagement

richt zich op het vervullen van interim posities waarvan het succes van groot belang is voor de onderneming van de opdrachtgever. Het betreft hier veelal het initiëren en/of sturen van verbeter- of verandertrajecten of het loodsen van het bedrijf door een moeilijke fase en speelt zich af op eindverantwoordelijk niveau (executive interim management).

Daarnaast richt zich op advies en coaching bij verbeter- of verandertrajecten in het private bedrijfsleven en de (semi)overheid. De advisering kan te maken hebben met marketingvraagstukken en/of interne processen en organisatie.
Eventuele coaching kan een behoefte zijn van een enkele medewerker of een team en betreft met name het niveau van directie of hoger kader, omdat zij immers de verandering personifiëren.

Wij focussen op de strategie, structuur en cultuur van de organisatie, alsmede op marktoriëntatie en interne processen (omzet-, kwaliteit- en efficiencyverbetering).


-------------------------------------------------------------------

Zoals u in mijn C.V. kunt lezen heb ik een behoorlijke ervaring opgebouwd in het leidinggeven aan grotere organisaties (tot ca. 2.000 personen) op het gebied van General Management, Productie Management, Logistiek Management, Supply Chain Management, Workflow Management, Business Process Re-engineering, acquisities, desinvesteringen, integraties van bedrijven en bedrijfsonderdelen.
Een en ander houdt in dat ik de ervaring heb opgebouwd om een bedrijf als geheel te besturen, als ook om vakmatig leiding te geven aan bijvoorbeeld productie afdelingen, logistieke afdelingen, productinnovatie en -ontwikkeling, alsmede aan stafafdelingen zoals bijvoorbeeld Financiële Zaken en HR. Meestal had ik de volledige eindverantwoordelijkheid voor de strategische, de financieel / budgettaire, de technische en de organisatorische aspecten.
Ik ben zowel gewend te opereren op het hoogste managementniveau (aandeelhouders en commissarissen, Raden van Bestuur, directeuren/eigenaren van bedrijven), als effectief leiding te geven aan teams van medewerkers. Deze teams kunnen zowel lokaal als nationaal of internationaal actief zijn.
Ik acht mezelf bekwaam in het ontwerpen en doorvoeren van proces- en organisatieveranderingen en het tot stand brengen van een andere bedrijfscultuur, alsmede het adviseren daaromtrent. In het verleden hebben deze veranderingen geleid tot kwaliteitsverbeteringen, verbeteringen van het bedrijfsresultaat en de continuïteit van de onderneming. Effectiviteitsinitiatieven hebben geleid tot processen die beter waren gestroomlijnd en geschoond van activiteiten zonder toegevoegde waarde voor de uiteindelijke klant, uiteindelijk bestuurd vanuit een plattere organisatiestructuur. Mede hierdoor konden nieuw-productinitiatieven, zowel door Marketingafdelingen als door de eigen medewerkers voortgebracht, sneller hun weg vinden naar de klant.
Grotere verbeterinitiatieven, zoals Total Cycle Time en Zes Sigma, werden door mij persoonlijk geleid, zowel binnen de organisaties als binnen de Supply Chain (meerdere productielocaties).

Mijn opdrachten zijn uitgevoerd in zowel nationaal als internationaal verband en zowel vanuit een arbeidsverhouding als op interim-basis.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: