Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project- en interim management

Project- en interim management

Werkervaring interimmanager

Augustus 2006 – 1 maart 2009
Business consultant / projectmanager bij Van Lanschot Bankiers

De heer heeft bij Van Lanschot Bankiers diverse betalingsverkeerprojecten geleid op het snijvlak van de techniek en de gebruikersorganisatie. Dit waren vooral zogenoemde “rules and regulations” projecten, die extern (DNB en EU) waren opgelegd en ook met een harde einddatum (Telegiro nieuwe stijl en TARGET2). Beide projecten zijn binnen de gestelde tijd en binnen budget succesvol opgeleverd. Daarna en daarnaast heeft de heer een aantal andere projecten binnen de bank geleid.


November 2003 - oktober 2006
SLA manager bij ZXFactory

ZXFactory verzorgt de hosting en het beheer van (ISP) serversystemen van diverse klanten. De heer was verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de afgesproken beheerdiensten.
Zijn dagelijkse werkzaamheden bestonden uit:
- Opstellen SLA's;
- Escalatiepunt bij operationele problemen;
- Rapportage naar de klanten (maandelijks, en bij ernstige storingen;
- Account management bij bestaande klanten;
- Projectmanagement bij wijzigingen en uitbreidingen.

Juni 2002 – februari 2003
Projectmanager bij Mazars Paardekooper Hoffman
Voor de administratieve dienstverlening naar haar cliënten wilde het ac-countantsbureau Mazars overgaan naar een nieuw boekhoudpakket (AccountView). De heer was belast met de implementatie van dit pakket op alle 18 vestigingen van Mazars, voor de ruim 300 professionals die er enkele duizenden administraties mee voerden. De nadruk bij deze implementatie lag niet zozeer op de techniek, als wel het bereiken van een efficiencyverbetering en een probleemloze overgang voor de gebruikers. De communicatieaspecten vormden dan ook een van de belangrijkste onderdelen van dit project.

April 2000 – december 2001
Programmamanager bij Cadans Uitvoeringsinstelling
De logische toegangsbeveiliging tot de Cadans informatiesystemen was niet voldoende geregeld. Cadans werkt met vertrouwelijke informatie van haar klanten (uitkeringsgerechtigden) en toegang tot die gegevens dient daarom met de nodige waarborgen geregeld te zijn. Cadans had hiervoor een project gestart, dat echter uiterst moeizaam van de grond kwam en geen enkele voortgang toonde. De directie van Cadans heeft aan de heer gevraagd om dit project vlot te trekken. Dat is prima gelukt. Na een uitgebreide voorbereiding van ongeveer een half jaar is de realisatie in een hoog tempo met een prima kwaliteit van start gegaan. Het project is 1 oktober 2001 voltooid.
Naast dit project heeft de heer nog enkele kleinere projecten op het gebied van informatiebeveiliging gecoördineerd.

September 1999 – april 2000
Projectmanager bij Relan ICT
Gezien het succes van BasisNet (zie hieronder) is besloten om dezelfde infrastructuur te implementeren bij de uitvoeringsinstelling GUO. De directie heeft aan de heer gevraagd om ruim 1200 werkplekken van GUO te voorzien van RelanNet. Dit is op tijd en binnen budget gerealiseerd.

September 1998 – september 1999
Projectmanager bij Cadans Informatisering
De bestaande ICT infrastructuur van Cadans was verouderd, moeilijk te be-heren en niet geschikt voor moderne automatiseringstoepassingen.
De heer heeft het projectmanagement gekregen om een nieuwe basisinfrastructuur, gebaseerd op Windows NT en Outlook als gebruikersinterface, te implementeren op alle Cadans vestigingen en het hoofdkantoor (ruim 4000 werkstations).
Zijn verantwoordelijkheden waren:
• Opstellen van een overall plan van een aanpak en planning;
• Aansturing van de leveranciers;
• Overall coördinatie van alle betrokken partijen, zoals: inrichting servers en werkstations, netwerkverbindingen, autorisatie, administratie, nazorg, begeleiding van de gebruikers en overdracht aan de beheerorganisatie;
• Communicatie over het project;
Het project is een groot succes geworden. Het is binnen tijd en budget opgeleverd. De gebruikers waren zeer enthousiast over hun nieuwe computersystemen.

Juni 1998 – augustus1998
Consultant bij Oracle Nederland BV
Door de zeer grote vraag vanuit de markt en de zeer beperkte resources die Oracle Consultancy zelf heeft, verloopt het allocatieproces (matchen van vraag en aanbod) moeizaam en niet altijd even efficiënt. De heer heeft deze situatie geanalyseerd en aan Oracle verbeteringsvoorstellen gedaan.

Maart 1998 – juni 1998
Manager bij Microsoft Benelux
Ter verdere ondersteuning van de verkoop van haar professionele software wil Microsoft ook projecten realiseren voor grote ondernemingen. Microsoft beschikt zelf nog niet over de benodigde organisatie en wil dit in eerste in-stantie doen met behulp van een aantal van haar partners. Microsoft heeft aan de heer gevraagd dit zowel in Nederland als in België op te zetten.
De heer heeft dit gedaan. Hij heeft hiertoe de volgende activiteiten ontplooid:
• Definitie van de dienstverlening;
• Bewust maken van de Microsoft organisatie;
• Selectie van partners en gesprekken met hen hierover;
• Operationele afspraken (standaard contracten, tijd verantwoording, facturering en dergelijke);
• Intensieve gesprekken met de account managers van Microsoft Benelux, aangezien zij deze nieuwe service bij de grote ondernemingen onder de aandacht moeten brengen.
Na deze opzet is de service overgedragen aan de managing consultants in Nederland en België, die deze dienst verder zullen exploiteren.

Juli 1997 – februari 1998
Interim manager bij Rabofacet
Rabofacet is een zelfstandige B.V, die facilitaire diensten levert aan de lokale Rabobanken in Nederland. De automatisering vormt hiervan de belangrijkste dienst. In juli 1997 werd een reorganisatie doorgevoerd, waarbij een nieuwe afdeling onstond uit delen van drie vorige afdelingen. Deze afdeling was verantwoordelijk voor de ondersteuning van de lokale Rabobanken op infrastructureel gebied en had als zodanig de volgende onderdelen:
• Helpdesk;
• Tweedelijns ondersteuning (hiervan was het grootste gedeelte uitbesteed aan een externe leverancier);
• Probleembeheer;
• Begeleiding van de implementatie van nieuwe infrastructurele producten bij de lokale banken (change management).
De afdeling bestond uit ruim 30 medewerkers, plus de medewerkers van de externe leverancier. De taak van de heer was om van deze afdeling een goed draaiende unit te maken, waarbij muurtjes, die daarvoor bestonden, geslecht moesten worden en een goede samenwerking ontstond met andere afdelingen.
De heer is in deze taakstelling volledig geslaagd. Nadat dit was be-reikt is gezocht naar een interne opvolger voor hem, die daarna het roer heeft overgenomen.

April – juli 1997
Consultant bij een levensverzekeringsmaatschappij
Een levensverzekeringsmaatschappij is commercieel de afgelopen jaren zó succesvol geweest, dat de bestaande informatiesystemen hiermee geen gelijke tred hebben kunnen houden. Deze onderneming heeft daarom een informatieplan laten opstellen, dat echter een vrij hoog abstractieniveau had. De heer heeft dit informatieplan vertaald naar een concreet projectenplan dat rekening hield met de restricties binnen de onderneming: weinig specialistische automatiseringskennis en weinig gebruikersexperts beschik-baar voor nieuwe projecten. Het projectenplan zal verder binnen de organisatie gerealiseerd worden.

April 1996 – april 1997 (vanaf juli 1996 full time)
Interim manager bij Reaal
De organisatie van de verzekeringsmaatschappij Reaal is gebaseerd op zelfstandige business units (marktgroepen). Deze marktgroepen zijn voor hun infrastructurele automatisering niet verplicht om deze onder te brengen bij de Automatiseringsdienst van Reaal.
De heer was interim manager binnen de Automatiseringsdienst van Reaal en was verantwoordelijk voor de afdeling netwerk beheer (8 mensen), de systeemprogrammeurs (3 mensen) en de helpdesk (2 mensen).
Zijn taken waren:
• De - veelal erg technisch georiënteerde - medewerkers een beter klantgevoel geven;
• Structurering van de afdeling netwerk management, zodat met minder mensen een betere en meer efficiënte dienstverlening gegeven werd en er ruimte was voor tactisch beleid; management bij de marktgroepen van Reaal en daar waar van toepassing verloren gegaan terrein weer terug te winnen;
• Opstellen van strategische beleidsadviezen voor de hele Reaal groep over infrastructuur, kantoorautomatisering en Internet.
Nadat er voor deze functie een vaste medewerker was aangenomen heeft de heer zijn taken aan deze nieuwe manager overgedragen. De veranderingen die de heer heeft geïnitieerd, heeft hij verder voltooid.

September 1995 – juli 1996: CMG

Consultant, adjunct directeur
Omdat CMG haar management uit eigen gelederen betrekt, is de heer bij deze onderneming begonnen als (part time) consultant. Daarnaast heeft hij een versneld management development programma doorlopen.
Zijn part time inzet was de technische projectleiding bij de EOE Optiebeurs, waar een nieuw geautomatiseerd handelssysteem werd ingevoerd. Hij was verantwoordelijk voor de implementatie van de benodigde infrastructuur en voor de performance van het op te leveren systeem.

In mei 1996 werd de heer adjunct directeur bij CMG. Hij gaf (part time) leiding aan een team van ongeveer 15 consultants. Dit management behelsde de volgende taken:
• People management over de consultants
• Account management bij bestaande klanten
• Verkoop bij nieuwe klanten.

1984 – 1995: (Cap) Volmac

1994 – 1995
Interim manager bij het Belastingdienst Automatiseringscentrum
Via Cap Volmac is de heer ingezet geweest bij het Automatiseringscentrum van de Belastingdienst. Daar heeft hij als interim manager een afdeling geleid van ongeveer 50 mensen. Deze groep was verantwoordelijk voor de implementatie van de decentrale technische infrastructuur bij de eenheden van de Belastingdienst en de douane. Dit betreft een van de grootste technische infrastructuren van Nederland. Naast operationele taken richtte de heer zich vooral tot de kwaliteitsverbetering van de afdeling, door leiding te geven aan:
• Beschrijving van de administratieve organisatie;
• Ontwikkeling van een informatiesysteem voor de afdeling;
• Opstellen van een service level agreement (SLA) met de hoofdleverancier voor de installatiewerkzaamheden.

1988 – 1994
Manager bij Volmac
In 1988 is de heer unit manager geworden bij Volmac Systems & Networks. Zijn voornaamste taak was het people management van de medewerkers:
• Aanname;
• Loopbaanbegeleiding;
• Functioneringsgesprekken;
• Studieplannen;
• Promoties;
• Vaststellen salarissen en salarisverhogingen;
• Ontslagen.
30 - 50 medewerkers, allen met minimaal HBO niveau en met gemiddeld meer dan vijf jaar ervaring, rapporteerden aan de heer .

In 1992 vond binnen Volmac een reorganisatie plaats. De heer werd manager van Volmac Netwerken, een zelfstandige business unit met winstverantwoordelijkheid. Volmac Netwerken bestond uit ongeveer 70 datacommunicatie specialisten.
Zijn taken waren de volgende:
• People management (zie hierboven);
• Optimale invulling geven van vragen van klanten met beschikbare medewerkers;
• Management van vak-, dienst- en productontwikkeling;
• Ontwikkeling van langere termijn visie;
• Ondersteuning van het commerciële apparaat van Volmac;
• Zelfstandige commerciële activiteiten.
Onder zijn leiding was Volmac Netwerken een gezonde unit, met goede financiële resultaten. De jaaromzet bedroeg ongeveer ƒ 14.000.000,-.
Zijn medewerkers zijn altijd zeer gemotiveerd geweest. Dit droeg bij tot een laag ziekte percentage en weinig ongewenst verloop.

In 1993 fuseerde Volmac Nederland met Cap Gemini Pandata tot Cap Volmac. De heer heeft de zelfstandige business unit “Infrastructuren” van de divisie Industrie, met oorspronkelijk 80 medewerkers geleid.
De werkzaamheden en verantwoordelijkheden waren ongeveer dezelfde als in zijn vorige functie als manager Volmac Netwerken, zij het dat hij nu een breder aandachtsgebied bestreek. Het project center Infrastructuren leverde goede resultaten binnen de divisie Industrie. Het center was echter te groot voor de Industriemarkt alleen en de salarissen en daaraan gekoppelde richttarieven waren te hoog. Hij heeft daarom een flinke reorganisatie doorgevoerd, met als resultaat een veel kleinere en beter op de industriemarkt gerichte unit van ongeveer 35 medewerkers.
Na het doorvoeren van de reorganisatie heeft de heer (op eigen verzoek) zijn management taak binnen Cap Volmac neergelegd en heeft een zich weer gericht op een persoonlijke inzet bij opdrachtgevers.

1984 – 1989 (vanaf 1988 part time)
Consultant / projectmanager bij Volmac
In 1984 trad de heer in dienst van het software huis Volmac. Hij heeft daar opdrachten vervuld voor organisaties in Nederland, enkele in het buitenland (Polen, Tsjechië, Verenigde Staten). De opdrachten duurden enkele dagen tot een aantal jaren.
Zijn grootste opdracht was gedurende vier jaar projectmanager van de implementatie van een informatiesysteem voor buitenlands betalingsverkeer voor de Postbank.

1984
Manager datacommunicatie bij Unilever

1981 –1983
Consultant bij Unilever International Management Consultants

1981
Consultant bij CPP

1977 – 1981
Datacommunicatie engineer bij de KLM

1992 – 2003 (nevenfunctie)
Redacteur bij Ten Hagen & Stam (voorheen Kluwer BedrijfsInformatie)
Ten Hagen & Stam geven een losbladig Handboek Netwerkmanagement uit. Hiervan verschijnen vier afleveringen per jaar. De heer vormt met vier andere mensen de redactie. Dit houdt in:
• Opzet vaststellen, hoofdstukindeling;
• Auteurs zoeken binnen het relatienetwerk, die artikelen kunnen schrijven;
• Beoordelen van de geschreven artikelen;
• Gezamenlijk schrijven van het inleidende deel;
• Zelf artikelen schrijven;
• Recenseren van boeken over netwerk management.


Opleiding interimmanager

1963 - 1970: gymnasium ß in Arnhem
1970 - 1977: technische universiteit Twente, afstudeerrichting Elektrotechniek.
Aanvullende opleidingen op de gebieden van ICT, management en commercie.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

managen van grote complexe projecten, people manager, acteren in politiek moeilijke omgevingen.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal,
Engels en Duits: zeer goed in woord en geschrift:
Frans: matige kennis.

Overig

Hobby's: klassieke Italiaanse auto's, het rijden (navigeren) en organiseren van klassieke rally’s,

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: