Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Business Developer / project manager

Business Developer / project manager

Werkervaring interimmanager

Business development
● Haalbaarheidsstudie onderhoud (Machine bouw)
Als gevolg van een toenemend aantal onderhoudsverzoeken wil een machinebouwer laten uitzoeken of er sprake is van een structurele ontwikkeling of slechts een tijdelijke opleving, om hier in beide gevallen adequaat op in te kunnen spelen. Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven is een marktonderzoek verricht naar de onderhoudsmarkt en haar directe omgeving. Onderwerpen die in het onderzoek belicht werden, waren o.a. marktstructuur, distributiekanaal, concurrentieanalyse en een uitgebreide eindgebruikers visie.

● Markt verkenningen (Handel & industrie)
Voor een aantal afzonderlijke bedrijven is een korte marktverkenning uitgevoerd, aan de hand waarvan deze bedrijven een inschatting hebben gemaakt om voorzichtig de markt te gaan betreden of nader onderzoek te gaan uitvoeren. Gedurende één week (per bedrijf) werd een globaal onderzoek gedaan naar marktstructuur, marktpartijen, distributiekanaal, marktontwikkeling, relevante wetgeving en een globale inschatting van de marktgrootte.

● Strategisch Entreeplan Centraal & Oost Europa (Bouw industrie)
Een industriële partij wilde haar activiteiten gaan uitbreiden naar Centraal- en Oost Europa. Omdat zij met een behoorlijke groeidoelstelling deze markten wilde betreden, was een uitgebreid onderzoek vooraf noodzakelijk. Op basis hiervan is een entreestrategie is opgesteld. Dit specifieke onderzoek is voornamelijk met deskresearch en per telefoon uitgevoerd, aangevuld met enkele korte bezoeken aan de betrokken gebieden/landen.

● Market intelligence (bouw industrie)
Ter vergroting van de ratio in besluitvormingsprocessen en reductie van de invloed van het onderbuikgevoel is na uitvoerige analyse een aantal dashboards ontworpen waarmee de onderneming haar (strategische) beslissingen kan ondersteunen. De gegevens achter de dashboards waren een combinatie van data uit het bedrijf zelf gecombineerd met structurele marktdata. Naast het voeden van de dashboards bleken de verzamelde gegevens prima bruikbaar voor additionele analyses.

● Profielschetsen overname kandidaten (Bouw industrie)
Ten behoeve van een intensieve acquisitiestrategie (groei door bedrijfsovernames) is een profileringstandaard opgesteld om mogelijke acquisitiekandidaten te kunnen toetsen aan de eigen ondernemingscriteria. Vervolgens zijn door marktverkenningen een aantal prospects geselecteerd, die op basis van de standaard profilering zijn gerangschikt naar hun slagingskans.

● Ontwerp diversificatiestrategie (Bouw industrie)
Als onderdeel van haar lange termijnstrategie wilde een bedrijf dat actief is in de bouwindustrie op een gecontroleerde manier haar werkgebied vergroten, middels o.a. diversificatie. Om het proces richting te geven is gebruik gemaakt van (business) roadmapping. Vervolgens is als toevoeging op de roadmap een aantal criteria opgesteld specifiek voor beheersbaarheid van de diversificatiestrategie, welke in een simulatie is getoetst.

Projectmanagement
● Programma management verbouw (Politie)
Als gevolg van een doorlopend veranderende organisatie, zijn er veel verbouwtrajecten gaande binnen deze overheidsorganisatie. Programma management was nodig om overzicht te houden op alle lopende projecten en zonodig vroegtijdig bij te kunnen sturen.

● Opzetten service meldpunt (Ingenieursorganisatie)
Op diverse locaties werd door leden van projectorganisaties een telefonisch meldpunt voor storingen bemand. Uit efficiency oogpunt was de wens van de ingenieursorganisatie om deze meldingen te centraliseren. Voor het opvangen van deze meldingen is een centraal meldpunt vanaf de grond worden opgebouwd (mensen & middelen). Tevens moesten bedrijfsprocessen met bestaande klanten worden afgestemd om een intern meldpunt te kunnen omzetten naar een externe organisatie.

● Inrichten processen woonwinkel (woningbouwcorporatie)
Ter verbetering van haar serviceverlening wilde de corporatie een woonwinkel opzetten voor haar huurders. Een beeld bij de inrichting bestond reeds, maar alle processen erachter moesten nog worden ontworpen en geïmplementeerd. Zo waren er bijvoorbeeld de financiële consequenties voor corporatie en bewoners, evenals de zorg om alle afzonderlijke wensen gedurende 25 jaar te kunnen onderhouden.

● Opzetten processen acquisitieteam (Bouw industrie)
Om haar groeidoelstelling te realiseren, was het de wens van de holdingdirectie om haar acquisitiestrategie te decentraliseren naar haar operationele bedrijven. Binnen het operationele bedrijf werd één persoon verantwoordelijk voor de acquisitieactiviteiten, waarbij deze persoon inhoudelijk werd ondersteund door de afdeling business development van de holding. Om alle acquisitieactiviteiten van de holding en haar operationele bedrijven te coördineren, werd een “centraal” acquisitieteam(overleg) opgezet. Naast het team, moest een duidelijk organisatiemodel, een acquisitiestrategie, een operationeel plan en communicatieplan worden opgezet en bewaakt.

● Ontwerp & Implementatie Informatiesysteem (Bouw industrie)
Om bovenstaand acquisitieproces te kunnen coördineren moest de verzamelde informatie gestructureerd en overzichtelijk worden opgeslagen, om vervolgens weer te kunnen worden gedistribueerd. Daar het in eerste instantie een pilot betrof, was het vooraf niet duidelijk welke informatie moest worden vastgelegd en op welke wijze deze moest worden teruggekoppeld. Er werd besloten om zelf een simpel systeem te maken en dit organisch te laten groeien. Zodra de pilot succesvol was beëindigd, zou het systeem de specificaties vormen voor een commercieel te kopen softwarepakket.

● Coördineren synergie projecten (Industrie)
Binnen een groep van zelfstandig opererende bedrijven, behorende tot hetzelfde concern, moest de samenwerking gestimuleerd worden om aan de eisen van de aandeelhouder en de verwachtingen van de buitenwereld te kunnen voldoen. Door het faciliteren van kennismakingsbijeenkomsten, kennis uitwisseling en uiteindelijk concrete samenwerkingsprojecten, wordt getracht om de synergie tussen de diverse bedrijven op gang te brengen, zonder de afzonderlijke belangen uit het oog te verliezen.

● Verbetering inkoopproces (Woningbouwcorporatie)
Voor haar onderhoudsactiviteiten wilde een woningbouwcorporatie haar inkoop verbeteren. Tot dusverre besteedde de corporatie alleen haar nieuwbouw- en groot onderhoudactiviteiten aan, terwijl de standaard onderhoudsactiviteiten bij een zeer select groepje bedrijven werd afgenomen. Door een betere voorbereiding (incl. calculatie) van de werkzaamheden, wilde de organisatie haar aanbesteding van regulier onderhoud transparanter maken, waarbij de partijen elkaar naast prijs ook sterk op service zouden moeten beconcurreren. Daar de diverse projectleiders van de corporatie zelf mochten inkopen, moest de inkoopprocedure duidelijk worden vastgelegd en verankerd in de bestaande organisatie.



Interim management
● Herstructureren Vastgoed management (Gem. Overheid)
Een gemeentelijke organisatie wil grip krijgen op het door haar te beheren vastgoed. Allereerst is m.b.v. het kadaster het vastgoed in kaart gebracht, waarna een exploitatieplan is opgezet, compleet met verhuuradministratie en contracten. Vervolgens is in samenspraak met de financiële afdeling van de gemeente een systeem opgezet om de huurbetalingen te innen en huursubsidie te kunnen verrekenen.

● Interim projectleider onderhoud (Woninbouwcorporatie)
Als gevolg van ziekte was een onderbezetting ontstaan bij de afdeling onderhoud van een woningbouwcorporatie. Gedurende 9 maanden zijn een aantal onderhoudsprojecten met goed resultaat aanbesteed, gecoördineerd en opgeleverd, waarbij ook de afstemming met de bewoners niet uit het oog is verloren.

● Ondersteunen programma manager [business contingency plan] (Rijksoverheid)
In de voorbereiding voor een zeer groot verbouwingstraject voor de rijksgebouwendienst, was een uitgebreide projectorganisatie opgetuigd onder leiding van een programma manager. Daar zowel de organisatiestructuur, de projectprocessen als het risicomanagement verbetering behoeften, zijn deze zaken onder supervisie van de programmamanager op strategisch niveau geherstructureerd tot een werkbaar geheel.

● Ontwerp en implementatie van ICT beleid (Machine bouw)
Een combinatie van storingen aan de server van de onderneming met een inadequate externe netwerkbeheerder, leidde tot een onaangename werksituatie binnen een aantal afdelingen van een machinebouwer. Naast het zoeken van een nieuwe netwerkbeheerder (opstellen spec.) is ook een ICT-beleid binnen de onderneming opgesteld en geïmplementeerd. Hierbij moet gedacht worden aan “wat mag een medewerker wel en wat mag hij niet op het netwerk” en wie heeft welke rechten in welke bestandsmap. Tot slot is een meerjarenraming opgesteld voor zowel kosten als investeringen op het gebied van hard- en software.


Opleiding interimmanager

Commercieel technische bedrijfskunde (HTS), waarna gespecialiseerd in (internationale) marketing in technische omgeving

Afstudeeropdracht uitgevoerd bij Remix Droge Mortel B.V. te Borger. Onderzoek naar de entreemogelijkheden voor Remix op de Engelse markt in de omgeving van zuidwest Londen, resulterend in een concrete entreestrategie.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Excelleert op snijvlak van commercie, techniek en organisatie, ondersteund met een brede financiële kennis.

Talenkennis interimmanager

Nederlands - Vloeiend
Engels - Goed
Duits - redelijk

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: