Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim/verander manager

Interim/verander manager

Werkervaring interimmanager

Vanaf september 1989 tot december 1990 ben ik werkzaam geweest als technisch commercieel medewerker binnendienst bij een importeur van dieselmotoren en stroomaggregaten te Zutphen.
In december 1990 ben ik bevorderd tot Office Manager en ik heb dit tot en met augustus 1992 gedaan. Ik was onder andere belast met:
· de acceptatie en de voortgangsbewaking van de verkooporders met de hieruit voortkomende planning en organisatie van de werkplaats;
· het bewaken van de basisvoorraad en de inkoopplanning;
· de telefonische verkoop van onze producten;
· het technisch ondersteunen van verkoop en werkplaats;
· het organiseren en leiden van de dagelijkse gang van zaken op de binnendienst.


Vanaf september 1992 ben ik Factory Manager geweest bij een Poolse melkpoederinpakfabriek. In februari 1994 ben ik bevorderd tot directeur. Op 15 juni 1994 heb ik mijn werkzaamheden in Polen beëindigd.
In opdracht van de Nederlandse moedermaatschappij heb ik een succesvolle reorganisatie doorgevoerd die een planeconomisch geleide onderneming heeft omgevormd tot een moderne (West-Europese) marktgerichte onderneming. Resultaat was dat bij een gelijk blijvende omzet de kosten met circa 50% afgenomen, waardoor het bedrijf levensvatbaar werd.

Mijn grootste succesfactoren in deze reorganisatie waren:
· het optimaliseren van de productielijnen. Hierdoor kon het aantal productiemedewerkers met circa 80% worden verminderd en de productieruimte met circa 30%;
· het vervangen van een communistisch georiënteerde organisatiestructuur door één naar Westerse maatstaven;
· het opzetten van duidelijke communicatielijnen tussen de diverse afdelingen waardoor de voorraadhoogte sterk verminderd kon worden;
· de overgebleven medewerkers selecteren, opleiden en begeleiden in de voor hen zeer moeilijke gedachtesprong om van planeconomisch ”ondernemen” naar markteconomisch ondernemen over te stappen;
· door zeer scherp te onderhandelen circa 90% van alle bedrijfsschulden te saneren;


Van 15 augustus 1994 tot januari 1998 ben ik Manager Distributie Centrum van een supermarktbedrijf met 25 filialen geweest. Vanaf 1 januari 1996 ben ik lid van het Management Team geweest.
Mijn hoofdopdracht was het verzorgen van een regelmatige bevoorrading van onze filialen zonder out-off stocks en tegen minimale kosten. Ik was verantwoordelijk voor de opslag en distributie van circa 8.000 verschillende artikelen in kruidenierswaren, non-food, diepvries, vers, zuivel, vleeswaren en de aardappelen, groente en fruit sectoren.
De werkzaamheden die dit meebracht verdeelde ik over mijn 60 medewerkers. Dit betekende dat ik in deze dynamische wereld van het distribueren van gekoelde en niet-gekoelde artikelen met een leadtime van 8 uur of minder, mijn eigenschappen als organisatietalent, planmatig inzicht, snelle beslissingsvaardigheid en efficiency in combinatie met stressbestendigheid en strategisch inzicht voor vandaag en “overmorgen” ten volle moest benutten.

Vanaf januari 1998 tot april 2000 ben ik Manager Logistiek en Management Team lid bij de Bloemenveiling Aalsmeer (VBA) geweest.
Bij de VBA worden de bloemen en planten via drie verschillende marktmechanismen vermarkt. De detailhandel wordt rechtstreeks beleverd door de Business Unit (BU) EVA m.b.v. Internet technologieën (E-commerce), de termijn handel wordt gedaan door de BU MVA en de daghandel wordt m.b.v. de veilingklok vermarkt door de BU Veilbedrijf. De klok is nog steeds verre weg de belangrijkste vermarktingsvorm van de VBA. Van de jaarlijkse omzet van bijna 3 miljard gulden wordt 2,5 miljard door de klok vermarkt.

Mijn verantwoordelijkheid was ervoor te zorgen dat de interne logistiek van de bloemen en planten stroom rond de veilingklok in goede banen geleid werd.
Het product bloemen en planten zorgt samen met de vraag uit de markt voor een grillige seizoenspatroon in de aanvoer van bloemen en planten met pieken tussen de 7.500 en de 30.000 stapelwagens per dag (Er gaan ca 20 stapelwagens in een 1.360 trailer). Dit samen met de zeer korte veiltijden van gemiddeld 4 uur zorgen voor een zeer hoge werkdruk.
Toch lukt het iedere dag weer om samen met mijn circa 1.000 medewerkers de bloemen en planten te ontvangen van de kwekers, ze voor de klok langs te leiden om ze te verkopen en ze te verdelen over de kopers om ze in de juiste hoeveelheden op tijd bij de kopers op locatie af te leveren. Het is namelijk in de wereld van de bloemen en planten van zeer groot belang om een zo lang mogelijke vaastijd te bereiken door een gesloten koelketen (speciaal voor bloemen) en een zo kort mogelijke doorlooptijd.

Naast mijn operationele verantwoordelijkheid was ik met name verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het middellange termijn beleid. Ik heb hier een masterplan Logistiek voor ontwikkeld waarin in een periode van vier jaar de technologische achterstand bij de logistieke operatie zou zijn weggewerkt en er efficiënte bedrijfscultuur binnen logistiek zou zijn doorgevoerd. De belangrijkste punten in dat plan waren:
· Hoge klanttevredenheid, met name servicegraad (doorlooptijd en foutniveau)en dienstverlening.
· Verlagen van de werkdruk door het loskoppelen van het prijsvormingsmoment en de logistieke afhandeling. Hierdoor wordt het ook mogelijk om minder mensen een fulltime dienstverband te geven.
· Het invoeren van een proces beheersingssysteem om tot een optimale inzet van de medewerkers te komen en noodzakelijk om de over 4 jaar gewenste vorm van dienstverlening te kunnen uitvoeren.
· Mechanisatie van processen om tot de gewenste efficiency en servicegraad te komen.
· Herindeling van de procesruimtes om tot de gewenste efficiency en servicegraad te komen.

De eerste stappen in dit veranderingsproces zijn nu reeds gerealiseerd. Onder mijn leiding is een Warehouse Management pakket geselecteerd en voor een deel geïmplementeerd om tot procesbeheersing te komen. De herindeling van de procesruimtes is opgestart en met de kopers zijn contacten gelegd om tot een loskoppeling van prijsvorming en logistiek te komen.
Daarnaast is de organisatie van de afdeling logistiek sterk vereenvoudigd om een directe en efficiënte bedrijfsvoering mogelijk te maken. Daarvoor heb ik een planning en control cyclus ingevoerd met voor iedere afdeling eigen kengetallen en prestatieindicatoren.


De bovenstaande verandering zijn alleen mogelijk geweest door ten volle gebruik te maken van mijn management kwaliteiten, waarbij de mens centraal staat door het geven van verantwoordelijkheid en aandacht. Vooral opleiding, waardering en het belonen van gewenst gedrag zijn hier de belangrijkste succesfactoren geweest.


Op 1 juni 2000 ben ik gestart met Management Consultancy. Na enige maanden van voorbereiding heeft dit geleid tot de hierna beschreven opdrachten.

Van 21 september tot 1 december 2000 ben ik Landelijk implementatie manager IT van het project Panta Rhei geweest. De Arbeidsvoorziening Nederland (AVN), het voormalig Arbeidsbureau, heeft van de minister opdracht gekregen te privatiseren. AVN valt daardoor uiteen in 5 nieuwe bedrijven. Op 2 oktober jl. heeft iedere werknemer (9000 in totaal) te horen gekregen in welk bedrijf hij/zij geplaatst werd. Door deze plaatsingsoperatie is een enorme verhuizinggolf op gang gekomen binnen de AVN. De nieuwe bedrijven willen immers zo snel mogelijk hun werknemers bij elkaar hebben. Dit betekent dat niet alleen ca. 2.500 medewerkers een andere werkplek kregen, maar ook dat IT technisch er het nodige moest gebeuren. De persoonlijke autorisaties van programmatuur en de persoonlijke data moesten ook meeverhuizen. Mijn opdracht in deze verhuizingoperatie was het organiseren en coördineren van de IT verhuizingoperatie. Dat betekende dat ik in 1,5 week tijd alle draaiboeken en werkinstructies voor de 5 bedrijven moest formuleren en een database systeem voor het registreren van de mutatieaanvragen voor IT heb laten bouwen. Verder heb ik in deze 1,5 week een team die het daadwerkelijke werk deed opgezet en de bedrijven geïnstrueerd hoe ze een mutatieaanvraag moesten doen.
In de weken daarna heb ik de communicatie met de bedrijven voor mijn rekening genomen en heb leiding gegeven aan de Regiekamer van Panta Rhei en het team wat de daadwerkelijke IT verhuizing deed.


Van 2 januari 2001 tot 1 oktober 2001 ben ik interim manager Logistiek en MT lid bij het Veilcentrum Bleiswijk van Bloemenveiling Holland geweest. Naast de dagelijkse aansturing van de afdeling logistiek van ca 180 medewerkers ben ik in deze periode achtereenvolgens op de volgende werkgebieden actief geweest:

· Voorjaarspiek 2001.
Na het wegvallen van de vorige manager logistiek bleek het Veilcentrum Bleiswijk niet zelfstandig in staat te zijn om zichzelf voor te bereiden op het drukke voorjaar. In de bloemenveilingwereld wordt ca 30% van de omzet behaald in de periode van 1 maart t/m 1 juni. Het is dus voor iedere bloemenveiling zaak om juist in deze periode uiterst goed bij de les te zijn. Bij Veilcentrum Bleiswijk was er door het gedwongen vertrek van de manager logistiek van de voorbereiding voor het nieuwe seizoen geen sprake geweest. In 2 maanden tijd heb ik samen met de beschikbare capaciteit en de aanwezige beschikbare middelen een noodplan voor de drukke periode ontwikkeld en zeer succesvol geïmplementeerd. Door het werven van voldoende personeel en het bestaande proces uit te breiden en te optimaliseren zijn we in staat geweest de verwerkingssnelheid met 20% toe te laten nemen. Zelfs de commissie van de handel waarin alle kopers zijn vertegenwoordigd, was zeer tevreden over het verloop van het drukke voorjaar.

· Werving en selectie van de nieuwe manager logistiek voor Veilcentrum Bleiswijk.
In samenwerking met de unitmanager van Veilcentrum Bleiswijk heb ik een functieprofiel opgesteld en vervolgens heb ik samen met een door mij zorgvuldig geselecteerd werving en selectie bureau de juiste kandidaat aangesteld. Deze nieuwe manager logistiek heb ik vervolgens zorgvuldig ingewerkt zodat hij in staat was een vliegende start te maken.
· Analyse van de afdeling logistiek.
Ik heb in de eerste maanden dat ik bij het Veilcentrum Bleiswijk werkzaam was een analyse gemaakt van de organisatie logistiek. Naar aanleiding van deze analyse heb ik een notitie geschreven voor een aanpassing van de afdeling logistiek, waardoor deze slagvaardiger kan werken. De wijzigingen zijn voornamelijk op het gebied van het opnieuw verdelen van activiteiten over de afdelingen en het mogelijk maken te sturen op kentallen en prestatie-indicatoren. Na toestemming van het MT van Veilcentrum Bleiswijk en de hoofddirectie van Bloemenveiling Holland heb ik deze organisatie wijziging opgestart. Inmiddels heeft het nieuwe hoofd logistiek mijn taak hierin overgenomen en ben ik alleen nog maar als adviseur in de stuurgroep actief.
· Notitie flexibele arbeid.
Als afsluitende opdracht heb ik een notitie over de inzet van flexibele arbeid binnen Veilcentrum Bleiswijk geschreven waarin ik aanbevelingen doe over de verhouding van vaste en flexibele medewerkers in combinatie met de planbaarheid van de logistieke werkzaamheden. Daarnaast heb ik een lijst opgesteld waaraan de leveranciers van flexibele arbeid van Veilcentrum Bleiswijk moeten voldoen.



Opleiding interimmanager

Opleidingen

1975-1981 Havo diploma
1981-1983 VWO diploma
1983-1985 studie geneeskunde aan de Katholieke Universiteit Leuven
1985-1989 HTS Autotechniek, specialisatie wegtransport met keuzevak Exploitatie Voertuigen, diploma.


Cursus

Opleidingsinstituut Cursusbenaming

1985 Goethe Instituut Intensief cursus Duits
1990 Fenedex De totstandkoming en afwikkeling van Exporttransacties
1994 Blauw Opleidingen Kaderoverleg
1995 Blauw Opleidingen Omgaan met medewerkers
1996 Broekhuis Training Windows 95, Word en Excel
1998 KPMG Logistic Chain Management
1998 Management Development programma van de Bloemenveiling Aalsmeer
1999 Peter Senge The Learning Organisation (in London)
1999 Focus College Verandermanagement
1999 Haarsma & vd Wal Windows NT en Office 98
1999 Management Development programma van de Bloemenveiling Aalsmeer
2003 Frijters Mind Tuning Spreken in het Openbaar

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

In mijn CV kunt u lezen dat ik door de combinatie van mijn opleiding (HTS) en mijn ervaring breed inzetbaar ben. Ik kan zowel in logistiek georiënteerde bedrijven zoals Bloemen en groente veilingen/ Bakker Logistiek/ Danzas/ Brezan/ TNT, als retail bedrijven zoals Supermarktketens/ Ikea/ Gamma, als politiek georiënteerde bedrijven zoals Arbeidsvoorziening Nederland/ ANWB/ NS/ Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam goed uit de voeten.

Door mijn grote interesse in de mens en mijn goede en snelle analytische vaardigheden ben ik de afgelopen jaren veel bezig geweest met het doorvoeren van veranderingen. Ik vind het ontzettend leuk om medewerkers te laten zien, waarom een bepaalde verandering nodig is en ze te motiveren om samen met mij de veranderingen door te voeren. In de dialoog die hierdoor ontstaat wordt de benodigde kennis “spelenderwijs” overgeheveld en wordt de verandering automatisch geborgd in de bestaande organisatie. Dit is voor mij de basis van het succesvol uitvoeren van een opdracht.
Deze manier van werken maken mij uitstekend inzetbaar als verandermanager, implementatiemanager of als projectmanager. Ook coachingstrajecten en efficiencyprogramma's gaan mij hierdoor goed af. Daarnaast ben ik door mijn ervaring natuurlijk inzetbaar als vervangingsmanager.

Tot slot enkele belangrijke karaktereigenschappen die het beeld van mij moeten completeren en moeilijk in een CV te omschrijven zijn:
- rustig van aard
- betrouwbaar
- analytisch
- snel ingewerkt en dus snel productief
- creatief in het vinden van oplossingen
- leiderschap
- communicatief sterk
- sterke persoonlijkheid
- duidelijk en to the point
- generalist


Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels : goed
Duits : goed
Frans : matig

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: