Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager gemeentelijke sociale diensten

interim manager gemeentelijke sociale diensten

Werkervaring interimmanager

2008 - heden: interim afdelingshoofd Maatschappelijke Dienstverlening van de gemeente Zandvoort
Vanaf april van dit jaar ben ik drie dagen in de week aan de slag gegaan met een ontwikkeltraject voor bovengenoemde afdeling. Een club van 30 fte die, door omstandigheden, niet veel tijd en moeite heeft kunnen steken in de eigen persoonlijke en gezamenlijke ontwikkeling. We gaan zowel het energieniveau van de medewerkers verhogen als concrete verbeteringen doorvoeren. De weg bereiden voor de komst van een nieuw afdelingshoofd.
2008 - heden: projectleider Rijswijks Werkcentrum
In combinatie met de interim-functie in Zandvoort, werk ik in de gemeente Rijswijk 2 dagen per week aan het realiseren van het nieuwe re-integratiebeleid, dat ik in mijn vorige opdracht heb helpen bedenken. Onder andere de oprichting van een Rijswijks Werkcentrum behoort tot mijn taken. Een nieuwe organisatie, onder gemeentelijke regie, waarin private en publieke partners werken aan de terugkeer van bijstandsgerechtigden naar de arbeidsmarkt. Een ambitieus project.

2006 - 2008: interim hoofd Beleid en Kwaliteit van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Rijswijk
Met ingang van november 2006 ben ik gevraagd om, in combinatie met de functie van projectleider (zie hieronder), te gaan functioneren als hoofd van de sectie Beleid en Kwaliteit van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Rijswijk. Deze functie was vacant geworden na het (intern) vertrek van het toenmalige hoofd. Gezien de goede relatie met de medewerkers vanuit mijn andere rol, lag deze vraag in de rede. Belangrijke taken zijn: het creëren van rust in de gelederen, het professionaliseren van zowel de beleidsfunctie als de positie van kwaliteit binnen de afdeling, het opzetten van het nieuwe re-integratiebeleid 2008.

2006 - heden: projectleider ESF-project ‘Werken Werkt’ in de gemeente Rijswijk
De gemeente Rijswijk is in 2005 gestart met een ambitieus plan waarmee in 3 jaar tijd een groot deel van de bijstandsgerechtigden moeten uitstromen naar (regulier) werk. Voor de uitvoering van dit plan is ESF-subsidie verkregen. Hierdoor bedraagt het budget € 7 miljoen. Als extern projectleider ben ik verantwoordelijk voor alle reïntegratieactiviteiten van de gemeente. In het project wordt samengewerkt met 10 externe (reïntegratie) bureaus die samen met een even groot aantal casemanagers moeten zorgen voor de inzet van voldoende passende trajecten en de beoogde uitstroom. In samenwerking met het management zorg ik onder meer voor de juiste inzet van mensen en middelen, naleving van de contractuele verplichtingen, alle externe contacten en de noodzakelijk geachte veranderingen in werkwijzen, afspraken, alsmede houding en gedrag van medewerkers.

Oktober 2006 – april 2007: projectleider Implementatie SzwNet voor Zorg
Als extern door Planconsult ingehuurd projectleider heb ik de implementatie van SzwNet voor Zorg begeleid bij de gemeenten Oegstgeest, Voorschoten, Zoeterwoude en Huizen. SzwNet voor Zorg is de module voor de WMO.

2004 - 2005: interim-hoofd van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Veenendaal
Na het vertrek van het hoofd van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg, ben ik gevraagd deze rol op mij te nemen. De afdeling is bijna 60 FTE groot. Uitdagingen lagen onder meer in prestatieverbetering bij medewerkers, beter zicht op output (en inzet van mensen en middelen), structuurverandering, het op orde krijgen van de financiële huishouding, verbeteren van de communicatie binnen de afdeling en binnen de sector en het opzetten van een adequaat handhavingsinstrumentarium. Enkele concrete resultaten:
· medewerkers maakten een slag naar ‘werk boven inkomen’: met alle medewerkers zijn loopbaan- en functioneringsgesprekken gevoerd, naar een nieuw model;
· medewerkers (en hun teamleiders) zijn opgeleid voor en begeleid bij het succesvol reïntegreren van cliënten;
· de eerste halfjaarlijkse meting (en verantwoording) heeft uitgewezen dat de (vooraf geformuleerde) prestaties aanmerkelijk zijn verbeterd:
o meer en gerichte uitstroomactiviteiten;
o de bewaking en de besteding van de budgetten is op orde;
o de poortwachtersfunctie is ingericht en effectief (afwijzingspercentage is vertienvoudigd t.o.v. 2003);
· diverse efficiencyverbeteringen zijn doorgevoerd, onder meer door betere en heldere afspraken, beter gebruik van ICT en verbeterde samenwerking;
· managementinformatie is sterk verbeterd (actueel en punctueel);
· er is een start gemaakt met het ‘vorm en inhoud’ geven van de samenwerking in de WERV (Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal).

2004: Interim-teamleider Klantmanagementteam van de gemeente Veenendaal
Als zelfstandig interim-manager ingezet als teamleider van het klantenmanagementteam van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg in de gemeente Veenendaal (60.00 inwoners, 1300 cliënten WWB, IOAW/IOAZ). Het team is ruim 23 FTE groot en heeft lange tijd min of meer stuurloos gefunctioneerd. Ik heb een start gemaakt met bouwen aan de teamgeest, helder maken van te verwachten resultaten en prestaties (zowel collectief als individueel), het verbeteren van de werkprocessen en werkafspraken en de samenwerking met interne en externe partijen.

2003 - 2004: Interim teamleider van de afdeling WVG in de gemeente Achtkarspelen.
Een klein team met grote werkvoorraden en een inefficiënte werkwijze. Gezamenlijk is in enkele maanden (eind 2003 en begin 2004) een andere aanpak bedacht en geïmplementeerd.

2003: Interim hoofd Sociale- en Burgerzaken van de gemeente Boxmeer.
Een afdeling waarin een sterke behoefte bestond aan structuur en leiderschap. In een half jaar tijd (maart tot en met september 2003) is een forse start gemaakt met de verbetering van aansturing, individuele en collectieve gedragsverandering, de prestatiegerichtheid van medewerkers, werkafspraken en structuur. Extern is onderzocht in hoeverre de samenwerking in ‘het land van Cuijk’ kon worden opgezet. Er is een basis gelegd voor de toekomst. Neveneffect was een verbetering van het imago van de afdeling binnen de gemeente (bij management en bestuur).


Opleiding interimmanager

Bestuurskunde , Erasmus Universiteit Rotterdam
Oplossingsgericht veranderen (NOAM)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Met een forse dosis advies- en managementervaring op zak (inmiddels ruim 17 jaar), heb ik me ontwikkeld tot een verandermanager voor een behoorlijke verscheidenheid aan organisaties. Met een in de laatste 8 jaar opgebouwd accent op sociale zekerheid. Een manager met veel gevoel voor de mensen in de organisatie, die het nemen van beslissingen niet schuwt. Als verandermanager kan ik het voortouw nemen en nadrukkelijk ‘voorop gaan in de strijd’.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Frans en Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: