Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

2008 - 2009 Hoofd afdeling Markttoegang van Agentschap Telecom (Ministerie van EZ). Deze onderafdeling van de hoofdafdeling Spectrum Management is het kenniscentrum bestaande uit zeventien (academische) spectrum engineers. Deze experts bereiden de (technische) kaders voor om de toegang tot de schaarse frequentieruimte in Nederland te optimaliseren. Dit vraagt afstemming op Europees niveau over harmonised norms voor Telecommunicatie, elektromagnetische straling en vergunningvrij en/of vergunninggebonden gebruik van het frequentie-spectrum. Gewerkt wordt aan een geliberaliseerde Europese telecommunicatiemarkt, met een open level playing field met zoveel mogelijk innovatie en toegang voor nieuwe toetreders.

De afdeling Markttoegang dient de Nederlandse belangen en werkt aan het beleid van Economische Zaken om innovatie en evenwichtige concurrentie in de sector te stimuleren via wet- en regelgeving; bescherming van de publieke belangen; en normstelling t.a.v. apparatuur.

De omslag van regelgeving en handhaving naar stimulering en vergunningvrij gebruik blijkt een moeizame cultuurverandering; vooral voor de leiding. Ik heb de ontwikkeling ingezet op het verbeteren van initiatief en verantwoordelijkheid nemen, verantwoording afleggen, projectmatig werken, selectieve inzet en het opmaken van onderop bij jaarwerkplan/POP. Opheffen van de initiële blokkering als consequentie van achterstallig onderhoud. De moeite om helder te communiceren over de impliciete doelstellingen en concrete resultaten van het complexe internationale werk was daarbij een essentieel probleem. Als breekijzer werd door mij een confronterende strategische nota en afdelingsplan gemaakt. (Cap Gemini Interim Management, Utrecht)

2007 Operationeel Directeur (ad interim) van de Dienst Ondersteuning in oprichting van de gemeente Utrecht. Vanaf 2008 is dat de thuishaven voor een groot deel van de ondersteunende functies die eerst bij verschillende diensten waren ondergebracht. Als directeur en kwartiermaker richtte ik mij op de vorming en inrichting van de nieuwe dienst met 500 medewerkers.

De bundeling van ondersteunende taken was ruim twee jaar daarvoor al begonnen, met het bij elkaar brengen van communicatieafdelingen van de diensten in één, gemeentebreed werkend Communicatiebureau. Het Automatiseringsbureau volgde kort daarna. Ik werkte aan de integra-tie van het geheel en de bundeling van de personeels- en salarisadministratie, financiële admi-nistratie, documentaire informatievoorziening en facilitaire zaken als Shared Service Centra.

De bundeling, ter verbetering van de dienstverlening en efficiëntie, geeft een kennis en expertise centrum en werd ondernomen vanuit de Sector Financiën van de Secretarie.

Ontwikkeling van het bedrijfsplan met uitgebreid communicatieplan voor alle betrokkenen en betroffenen en invoering SAP BW en Portal voor de gehele gemeente.
Voortijdige vertrek uit deze opdracht door confrontatie over het verschil van inzicht over de te volgen aanpak van integratie en de werkwijze van de directeur financiën. (Gemeente Utrecht)

2006 Leiding van de reorganisatie van een taxi- en busbedrijf (70 medewerkers) na overname van bedrijfsonderdeel van Connexxion. Oplossingen deels door harde confrontaties en deels door naadloos overleg volgens de principes van mediation van het NMI Mediation Reglement (duidelijk maken waar het conflict over gaat; naar elkaar luisteren en begrijpen; belangen van partijen duidelijk krijgen; partijen zélf oplossing voor hun conflict laten bedenken). Liquiditeitsprobleem en publieke verkoop na beslaglegging door de fiscus afgewend. Ontvlechting van werkmaatschappijen, opschonen administratie en oplossen van vorderingen en schulden over en weer. Inlossing bankschuld om zekerheden weer voor de onderneming beschikbaar te krijgen. Doorstart via faillissement van één werkmaatschappij. Realisatie in 6 maanden. (BCA, Business Counselling Associates, Amsterdam)

2005 Interim marketing- en sales-manager bij een Nederlands softwarehuis in Document Automation. Het financiële bedrijfsplan was een wensplan, met onevenwichtig hoge R&D kosten. Het plan werd door mij aangepast met een haalbare taakstelling op basis van realistische kengetallen, Om ruimte te maken voor investeringen werd subsidie aangevraagd en verkregen.

R&D domineerde de bedrijfscultuur met een monolithische productstrategie. De release van een veel te geavanceerd product noodzaakte steeds uitstel en maakte R&D capaciteit niet beschikbaar voor vragen uit de markt. Door een eenvoudiger product te definiëren heb ik een nieuwe product-marktcombinatie gegeven, dat met open-source objects en relatief weinig technische inspanning kon worden gerealiseerd. Mijn voorstel ging samen met het initiëren van een partner-kanaal met een Japanse printerfabrikant. (Edmond Research, Nijmegen)


Opleiding interimmanager

Ir. Technische Natuurkunde (Technische Universiteit Delft). Uitgebreide ICT opleidingen en
Business Administration (IBM La Hulpe), diverse sales cursussen (o.a. Jan Wage),
Advanced Project Management “Prince2+”, (Project Management Institute, London)
Management of International Technology Development (KPMG/ESPRIT, Brussel)
Diverse trajecten Verandermanagement (Twijnstra Gudde, Amersfoort)


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Integraal manager (PIOFAH werkvelden), afdeling-, project- en programma-manager overheid en algemeen directeur bedrijfsleven met extra competenties in ICT. Analytisch, cijfermatig en communicatief. Leg verbanden met ontwikkelingen in maatschappij en techniek. Breng verbinding en richt teams in focus. Kan zaken in beweging brengen.

Ik ben een coachende leider, gericht op het binden van mensen aan het team en de organisatie. Ik vertaal de missie, doelstellingen en lange termijnbeleid van de organisatie in operationele doelen en help medewerkers naar hun individuele weg daarin. Vanuit kernanalyse werk ik doelgericht, planmatig en koersvast aan verandering. Ik ben sensitief, zoek de fundamentele drijfveren en schakel soepel tussen een directieve en coöperatieve stijl. Ik ben makkelijk aanspreekbaar en acteer direct als boegbeeld, ondersteun organische ontwikkelingen actief en zie praktische omstandigheden als creatieve kansen.

Ik verhoog de effectiviteit van samenwerking met directies, management teams, afdelingen en externe partijen. Ik kan vastgelopen situaties doorbreken en organisaties weer uitdagen. Ik heb humor en relativeringsvermogen en gebruik zo nodig ook een positief confronterende aanpak, met altijd een afgewogen zorg voor het behoud van menselijk en bedrijfsmatig kapitaal.

Creatief, vasthoudend en daadkrachtig naar interne en externe partijen en ontwikkel nieuwe relaties op alle niveaus bij bedrijfsleven en overheid. Bedreven in het samenhangend sturen van veranderingen in processen, techniek, organisatie en financiën. Adviserend hanteer ik de stijlen voorlichten, overleggen en overtuigen en help met idee generatie en draagvlak.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Duits, Engels

Overig

Kennis van Sociale Zekerheid (specifiek WAjong, BBZ, WW, Bijstand)
Sinds 2008 curator met verantwoording aan de Rechtbank te Leeuwarden.
ICT ervaring in beleidsvraagstukken, implementatieprojecten, shared services
Expert in Excel en Planning & Control (Excel-leren.nl)
Ervaren in software ontwikkeling en onderhoud
Winnaar European IT Prize voor succesvolle product ontwikkeling.
Lid van externe ESPRIT adviesgroep voor de EU bij de beoordeling van projectvoorstellen voor ontwikkelingen in ICT.
Lid voor Embedded Systemen van het Millennium Platform onder Jan Timmer.
Hoofdsponsor European Conference on Software Maintenance and Reengineering 1999.
Was lid van de Ouderraad Rietveld Lyceum Doetinchem


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: