Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller (Financial / Business) Hoofd Administratie

Controller (Financial / Business) Hoofd Administratie

Werkervaring interimmanager

WERKERVARING

2007 - Heden
Zelfstandig Interimmanager

1999 - 2007
BDO CampsObers I&D Financials B.V
(onderdeel van BDO CampsObers Accountants & Adviseurs B.V.)

1997 - 1999
VWG Groep Accountants te Nijmegen

1989 - 1997
KPMG Accountants N.V. te Nijmegen

OPDRACHTEN

Olaer Nederland B.V. te Prinsenbeek / Olaer Benelux N.V. te Brussel (april 2009 tm sep. 2009)

Financial controller a.i.
Invulling geven aan, en verder ontwikkelen van, de rol van Financial controller a.i.. voor zowel de Nederlandse als de Belgische vestiging.
Leiding geven aan 4 fte (financiële administratie en HRM).

Werkzaamheden
Verbeteren en automatiseren van de interne en groepsrapportage (Olaer UK ltd).
Ondersteuning sales inzake performance, forecast etc.
Fungeren als sparringpartner voor de directie
Budgetten, Forecast, Outlook, Capex etc.
Werken met financiële instrumenten ten behoeve van internationale contracten
Screening van deze contracten
Vereenvoudigen en doorzichtig maken van administratieve processen
Rendementsberekeningen en prognoses i.v.m. eventuele sluiting Belgische vestiging.


Radboud Universiteit Nijmegen (mrt 2009 tm mrt 2009)

Business Controller a.i.
Tijdelijke vervanging van de business controller wegens ziekte en overige ad hoc werkzaamheden voor de afdeling control.

Werkzaamheden
Opstellen maandrapportage en verder geautomatiseerd
Opnemen van de budgetten in het ERP systeem (oracle)


ANWB B.V. te Den Haag (november 2008 t/m december 2008)

Ontwikkelen en implementeren import-tool Oracle
Voor de afdeling accounting van de ANWB een import-tool ontwikkelen waardoor periodemutaties van deelnemingen en dochtermaatschappijen geautomatiseerd in de basisadministratie (oracle) worden opgenomen en meegeconsolideerd

Werkzaamheden
De tool gebouwd en geïmplementeerd.


ANWB B.V. te Den Haag (november 2007 t/m september 2008)

“Ontwikkelen van een Rendementsturingsmodel”
Na het vervullen van de rollen Manager Accounting en Manager Consolidatie & Reporting (en de hierdoor opgedane kennis van de gehele ANWB organisatie) mede verzocht om een rendementsturingmodel voor de ANWB te ontwikkelen en te implementeren.
In hoofdlijnen worden in dit model alle opbrengsten en kosten verbijzonderd en toegerekend aan producten, met als doel inzicht te krijgen in de rendementen per product.

Werkzaamheden
Vaststellen en bepalen aan welke productcategoriën de resultaten worden toegerekend.
Opstellen van een theoretisch model van doorbelastingen aan productcategoriën.
Afstemmen van dit model met de organisatie en het verkrijgen van overeenstemming middels presentaties en bila’s..
Opstellen en het ontwikkelen van een eerste versie op basis van de jaarcijfers 2007.
Periodiek (maandelijks) opstellen en automatiseren van het model.
Overdragen van het definitieve model aan de lijnorganisatie (Group Control) om mee te lopen in de periodieke afsluitingen en rapportages.


ANWB B.V. te Den Haag (juli 2007 t/m november 2007)

Manager Accounting a.i.
Na het vervullen van de rol Manager Consolidatie & Reporting gehoor gegeven aan het interne verzoek om de Manager Accounting a.i. te vervangen. Na de reorganisatie zijn de financiële administraties, van de tot dan toe zelfstandig opererende business units, samengevoegd in één afdeling Accounting.
De afdeling (ca 20 fte) is in verantwoordelijk voor het gehele grootboek, balansspecificaties en aansluitingen.

Werkzaamheden
Naast de reguliere werkzaamheden: versterken van de kwaliteit op de afdeling middels inhuur, training on the job, en aannemen nieuwe medewerkers.
Samenvoegen, opschonen oude balansspecificaties, invoeren van maandelijkse balansdossiers.
Herverdelen en ordenen van werkzaamheden over de medewerkers.
Het introduceren van een proef-jaarafsluiting.


ANWB B.V. te Den Haag (februari 2007 t/m juni 2007)

Manager Consolidatie & Reporting a.i.
Na de reorganisatie eind 2006 in de rol van Manager Consolidatie & Reporting a.i. opzetten van een nieuwe afdeling Consolidatie & Reporting.
Deze afdeling (4 fte) is in hoofdlijnen verantwoordelijk voor het financial control van de gehele organisatie, het afsluitproces, de maandelijkse consolidaties, opstellen jaarrekening en de aangiften vennootschapsbelasting.

Werkzaamheden
Naast de reguliere werkzaamheden: versterken van de kwaliteit op de afdeling middels inhuur, training on the job en aannemen nieuwe medewerkers.
Introduceren van maandelijkse pre-close gesprekken met business controllers ter verbetering van de kwaliteit van de (periode) cijfers.
Aanzet gemaakt tot het opzetten van een planning & control cyclus.
Nauwere samenwerking met de business en de afdeling accounting.


Wartsila Propulsion Netherlands B.V. te Drunen (sept 2006 t/m jan. 2007)

Business Controller a.i.
Het vervullen van de rol van business controller a.i, ter vervanging van de vertrekkende business controller tot permanente invulling vanuit het hoofdkantoor in Finland.

Werkzaamheden
Periodieke rapportages (month, mid-monthflash, ad hoc), werkzaamheden in relatie tot SAP implementatie (Fabrieksboekhouding)
Opzet voor een hernieuwde invoering van creditmanagement.
Intercompany clearing voor de plant.


ArboNed N.V. te Utrecht (mei 2006 t/m september 2006)

Business Controller a.i.
Het vervullen van de rol van Business Controller a.i. voor de Divisie Corporate Accounts. In deze rol de werkzaamheden van de vertrokken Business Controller overgenomen, met als extra verzoek meer structuur in de basisadministratie en rapportages aan te brengen.

Werkzaamheden
Periodieke rapportages (maand, kwartaal, actuals, budget, forecast)
Optimaliseren van het afsluitproces voor wat betreft de “cut off”
Inzicht verschaft in de relatie actuals v.s. budget
Nauw samen gewerkt met de afdeling Business Intelligence, voor wat betreft het krijgen van betrouwbare informatie uit dataware house (Oracle).


Utrechtse Juristengroep B.V. te Utrecht (januari 2006 t/m mei 2006)

Financial Controller a.i.
Het tijdelijk vervullen van de rol Hoofd Financiële Administratie a.i. / Financial Controller a.i.. Met als doel het professionaliseren van de gehele financiële administratie (5 fte), één en ander in kader van de op hande zijnde overname door USG People.

Werkzaamheden
Samenstellen van de jaarrekeningen met bijbehorende balansdossiers ten behoeve van overname en “Due Dilligence”.
Optimaliseren planning & control cyclus, waardoor het periodieke afsluitproces van “jaarrekening kwaliteit” werd.
Formaliseren van administratieve processen en procedures middels beschrijvingen en toetsingen.
Training on the job toekomstig Hoofd Financiële Administratie, alsmede coaching van de Financial controller.


Snelbouw Interieurgroep B.V. te Ridderkerk (januari 2005 t/m februari 2006)

(Groeps) Controller a.i.
Het vervullen van de rol van (Groeps) Controller a.i. één en ander in nauwe samenwerking met de financieel directeur daar de onderneming in zeer zwaar weer verkeerde. Er was géén duidelijke opdracht omschrijving, echter belangrijk
was op zo kort mogelijke termijn zoveel mogelijk cash te genereren.
Door de grote druk op de liquiditeit was het periodieke afsluitproces verwaterd, en koste veel tijd.

Werkzaamheden
Formaliseren van het “bestaande” afsluitproces, en wederom implementeren hiervan.
Vanwege grote druk op liquiditeiten, een liquiditeitsprognose opgesteld waardoor “gaten” zichtbaar werden.
Grote oude debiteurenvorderingen welke intern als oninbaar” of als “moeilijk” werden omschreven weer onder de aandacht gebracht van de directie en projectverantwoordelijken. Waardoor inning met in verhouding geringe inspanning weer mogelijk werd.
Samenstellen groepsjaarrekeningen, balansdossiers etc.
Afspraken gemaakt met schuldeisers ten behoeve van saneringen en aflossingsschema’s.
Nauw samenwerken met de afdeling Corporate Recovery van BDO Accountants, sale & leaseback van eigen onroerend goed.


PTC + te Barneveld (september 2004 t/m december 2004)

Reorganisatie projectadministratie
Reorganiseren van de cursusadministratie (lees projectadministratie) en het implementeren van een systeem van debiteurenbeheer. Met als doel een snellere en juiste facturatie en snellere inning van openstaande posten

Werkzaamheden
Medewerkers van de cursusadministratie gemaand en aangezet tot meer accuraat werken, waardoor de projecten sneller afgerond werden en daardoor sneller gefactureerd konden worden.
Project/cursusleiders (middels presentaties en bila’s) meer betrokken bij de financiële en projectadministratie, waardoor de medewerkers sneller hun gegevens kregen.
Invoeren van een standaard proces ten behoeve van opening en afsluiting van Projecten
Terugdringen van de openstaande vorderingen in duur en grote, middels invoeren van periodieke aanmaningen en verantwoordelijk stellen van project/cursusleiders.
Introduceren van rapportages met betrekking tot onderhanden werk en debiteurenvorderingen.


Ministerie VROM Rijksgebouwendienst te Den Haag (augustus 2003 t/m augustus 2004)

Hoofd Vastgoed Administratie a.i. (8 fte direct, ca 20 fte indirect)

Werkzaamheden
Invulling geven aan de nieuwe functie van Hoofd Vastgoed
Administratie (hierbij verantwoordelijk voor de gehele vastgoedadministratie van de RGD).
Opzet en implementatie gehele vastgoedadministratie en –facturatie.


Gemeente Veghel te Veghel (januari 2003 t/m juli 2003)

Controller / Adviseur a.i.

Werkzaamheden
Begeleiding samenstellen van de jaarrekening
Opstellen gemeentebegroting
Interne audits
Aanscherpen van AOIC


Visser Duiven B.V. te Duiven (april 2002 t/m juni 2003)

Hoofd Financiële Administratie / Financial Controller a.i. (5 fte)

Werkzaamheden
Opzetten en implementeren van een M.I.S.
Opzetten planning & control cyclus
Samenstellen jaarrekeningen
Training on the job medewerkers


Stichting Bureau Jeugdzorg Noord Brabant te Eindhoven (april 2002 t/m februari 2003)

Adviseur / Controller a.i.

Werkzaamheden
Financiële begeleiding en ondersteuning bij fusie-traject
Mede-gesprekspartner bij ondernemingsraad
Opstellen van haalbaarheidsprognoses
Opzetten van een personeelsinformatieplan
Ontwikkelen en aanpassen van het budgetteringssysteem


Van Erven Goirle B.V. te Goirle (januari 2002 t/m mei 2002)

Hoofd Financiële Administratie / Financial Controller a.i.

Werkzaamheden
Eindverantwoordelijk voor gehele financiële administratie
Samenstellen van jaarrekeningen
Begeleiding directeur/eigenaar bij verkoop onderneming
Algeheel sparring-partner directie


Ministerie VROM Rijksgebouwendienst Directie Financiën en Economie te Den Haag

Adviseur

Werkzaamheden
Als lid van accountteam DJI (Dienst Justitiële inrichtingen) verantwoordelijk voor diverse interne en externe financiële verslagleggingen


Ministerie VROM Rijksgebouwendienst te Arnhem (juni 2000 t/m februari 2002)

Financial- Business controller. (12 fte)

Werkzaamheden
Structureren, begeleiden en meewerken aan jaarafsluitingen 1999 en 2000 in verband met stelselwijziging
Opstellen waarderingsgrondslagen
Hands-on begeleiding bij ERP (Oracle) implementatie
Conversie-werkzaamheden inzake implementatie ERP systeem


Logica CMG te Rotterdam (januari 2000 t/m mei 2000)

Company Accountant a.i.

Werkzaamheden
Eindverantwoordelijk voor de gehele financiële administratie
Wagenparkbeheer
Interne verslaglegging


Breecom B.V. te Valkenswaard (augustus 1999 t/m december 1999)

Financial Controller a.i. (4 fte)

Werkzaamheden
Eindverantwoordelijk voor de gehele financiële en
salarisadministratie.
Huisvesting
Automatisering



Opleiding interimmanager

MBA
SPD
NovAA
IFRS (Nijenrode)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Business Control
Financial Control
Planning & Control
Accountancy
Implementatie en verfijnen ERP pakketten
Coaching en begeleiding van medewerkers

Management Informatie en rapportages, forecast, outlook, budgetten etc.
(Inrichten van) Administratieve en financiële processen
Jaarrekeningen en jaareinde afsluitingen
(Kostprijs)calculaties
Waarderingsgrondslagen (IFRS, Dutch Gaap, UK/US Gaap)
Ervaren gebruiker van: Oracle, SAP, Baan, Sage, Exact, Davilex, Excel, Word, Acces, Hyperion, Cognos, Business Objects en Powerpoint
Ervaring in zowel profit als non-profit organisaties
Transport en logistiek
Transfer pricing
Fabrieksboekhouding
Verzekeringen
Vennootschapsbelasting, omzetbelasting e.d.
Budget, forecast etc


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels en Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: